
95
V
ol

.1
5
 (

2
0
0
8
),

 p
p.

 S
9
5

 -
 S

1
1
2

 
S

KAKO SMO DOBILI 
SLOVENSKI TV DNEVNIK 

40 LET DNEVNIKA TV SLOVENIJA 

Povzetek
Vse od 15. aprila 1968 Televizija Ljubljana, danes 

Televizija Slovenija, svojim gledalcem vsak večer ponuja 

osrednjo dnevnoinformativno oddajo TV dnevnik, ki skoraj 

tri desetletja ni imela prave konkurence. Za večino gledal-

cev je to bila točka, po kateri so uravnavali svoj dnevni 

ritem. Danes se nam zdi povsem samoumevno, da imamo 

informativno oddajo v svojem nacionalnem jeziku, vendar 

leta 1968 ni bilo tako. Slovenska televizija je potrebovala 

celo desetletje, da si je izborila to pravico. Ta korak je za 

vedno spremenil skupni jugoslovanski televizijski pro-

gram, ki je nastal leta 1958 kot plod skupnih prizadevanj 

Studia Ljubljana, Studia Zagreb in Studia Beograd; slednji je 

pripravljal informativni program za celotno mrežo. S tem je 

beograjski studio dobil privilegiran položaj, ki se ga je dalo 

delno opravičevati z najustreznejšimi pogoji/razmerami za 

pripravo oddaje, z bližino zveznih ustanov in z najboljšimi 

povezavami z republikami in tujino, še bolj pa z željo 

zvezne politike, da bi nadzirala vsebino oddaje in vplivala 

nanjo. Odločitev slovenske televizije za lastno informativno 

oddajo je pomenila dokončen prelom s takšno politiko, 

saj so ji kmalu sledile še druge televizije. V članku je opisan 

proces nastanka slovenskega TV dnevnika, kot se ga dá 

rekonstruirati iz ohranjenih dokumentov RTV Slovenija, 

časopisnih prispevkov in strokovne literature.

MARKO PRPIČ

Dr. Marko Prpič je svetovalec 
generalnega direktorja za 
programske zadeve v 
zavodu RTV Slovenija; 
e-pošta: 
marko.prpic@rtvslo.si.



S
96

Uvod 
15. aprila 2008 je minilo štirideset let od začetka oddajanja osrednje dnevnoinfor-

mativne televizĳ ske oddaje TV dnevnik v slovenščini. Kljub temu da se nam to danes 
zdi nekaj povsem samoumevnega, je slovenska televizĳ a potrebovala kar deset let, 
da je začela pripravljati lastno osrednjo dnevnoinformativno oddajo, za katero je 
obdržala ime TV dnevnik in ga ohranila vse do danes. Pred tem je Studio Ljubljana 
pripravljal informativno oddajo TV obzornik, ki je ostala na sporedu tudi po začetku 
predvajanja beograjske oddaje TV dnevnik (RTV Ljubljana 1962, 24–25). Takšnemu 
razvoju slovenske televizĳ e je botrovala vrsta dejavnikov. Tako kot drugje po svetu 
je tudi pri nas televizĳ a začela svojo pot znotraj radia. Ves program je nastajal v 5. 
nadstropju radĳ ske hiše na Tavčarjevi 17 v Ljubljani, v studiu, ki je meril pičlih 52 
kvadratnih metrov (Zorn 1958, 40). Razvoj televizĳ e je »spodjedal« starejši medĳ , 
ki ga je sprejel pod streho, saj je televizĳ a tam dobila denar, ustvarjalce programov, 
voditelje in tehnično ekipo. Svet zavoda RTV Ljubljana je leta 1958 sprejel sklep, »da 
je vsak uslužbenec Radia dolžan delati tudi za televizĳ o« (Zorn 1958, 7).

Prostorska utesnjenost in pomanjkanje denarja, predvsem deviz, ki so bile 
potrebne za nakup tehnične opreme, sta imela na razvoj televizĳ e velik vpliv. O 
razdelitvi deviz pa se je takrat odločalo v Beogradu. Drugi močan dejavnik so bile 
politične razmere v tedanji Jugoslavĳ i, torej odnos med Beogradom in republikami, 
saj so politiki nenehno iskali ravnotežje, ki bi bilo sprejemljivo za vse strani.
Če primerjam razvoj televizĳ e v Evropi in pri nas, lahko rečem, da je televizĳ a v 

Slovenĳ o in Jugoslavĳ o prišla z zamudo, ki so jo takrat pripisovali več razlogom, in 
sicer »gospodarski zaostalosti, ker ni bilo domačih tovarn za izdelovanje oddajnikov 
in sprejemnikov, in tudi (…) bojazni, da uvajanje televizĳ e ne bo zavrlo razširanja 
radiofonĳ e« (Zorn 1958, 24). 

V članku bom pokazal nekaj pomembnejših dogodkov, ki so prispevali k temu, 
da so slovenski gledalci dobili osrednjo informativno oddajo v maternem jeziku. 
Članek je nastal na osnovi dokumentov, ki sem jih pridobili v Arhivu Republike Slo-
venĳ e, v dokumentacĳ ah RTV Slovenĳ a (Dokumentacĳ i Radia Slovenĳ a, Dokument-
acĳ i TV Slovenĳ a in Strokovni službi Programskega sveta RTV Slovenĳ a), v Muzeju 
novejše zgodovine Slovenĳ e, in na osnovi novinarskih prispevkov v različnih 
časopisih in revĳ ah, ki so dostopni v Narodni in univerzitetni knjižnici (NUK). Za 
celovitejšo sliko bi bilo nujno pregledati še gradivo Jugoslovanske radiotelevizĳ e, ki 
ga hranĳ o v arhivu JRT v Beogradu in iz katerega bi lahko dobili drugačen pogled 
na to prelomno obdobje v zgodovini jugoslovanske radiodifuzĳ e.1

Skupen program jugoslovanskih studiev
Politične razmere v tedanji Jugoslavĳ i so se zrcalile tudi znotraj Jugoslovanske 

radiotelevizĳ e (JRT), organizacĳ e, ki je povezovala osrednje radĳ ske postaje in 
televizĳ ske studie v jugoslovanskih republikah in avtonomnih pokrajinah. JRT je 
nastala novembra 1958 s preimenovanjem Jugoslovanske radiodifuzĳ e. Stanovska 
organizacĳ a se je tako prilagodila prihodu novega medĳ a, skrbela pa naj bi za 
izmenjavo programov, skupno programsko politiko, usklajevanje tehničnega raz-
voja in sodelovanje pri sprejemanju medĳ ske zakonodaje. Uvajanje televizĳ e je bilo 
jugoslovanski projekt. Odbor za prosveto Zveznega izvršnega sveta je 2. marca 1956 
ustanovil Komisĳ o za uvedbo televizĳ e v Jugoslavĳ i, zvezna država pa je zagoto-



S
97

vila denar za gradnjo prve etape televizĳ ske mreže. Sredstva so bila zagotovljena 
s sklepom Koordinacĳ skega odbora Zveznega izvršnega sveta 5. junĳ a 1956 (Zorn 
1958, 25), in to je omogočilo postavitev prvih štirih oddajnikov (Krvavec, Slĳ eme, 
Crveni Čot in Avala). Oddajniki so bili nujen predpogoj za skupni program JRT 
(Zorn 1958, 28). Prvi trĳ e studii, Studio Ljubljana, Studio Zagreb in Studio Beograd,2 
so dobili denar za nakup tehnične opreme. Iz teh zagonskih sredstev si je vsak 
od njih kupil tri televizĳ ske kamere, telekino – napravo za predvajanje fi lmov po 
televizĳ i – in reportažni avto. Opremo so kupili pri ameriškem podjetju RCA, ki 
je tudi poskrbelo za izobraževanje prvih kadrov v Združenih državah Amerike 
(Zorn 1958, 29).3 Poleg tega pa so v Jugoslavĳ o poslali svojega svetovalca, ki je tu 
preživel kar leto dni in svetoval tehničnim ekipam v vseh treh studiih, najbolj pa 
tisti v Beogradu, saj je tam preživel največ časa.

V organih JRT je bilo sprejetih več odločitev glede priprave skupnega pro-
grama. Dogovorili so se, da bo imel skupni program Jugoslovanske radiotelevizĳ e 
vsejugoslovanski značaj. Zaradi tega je imel veliko botrov, saj so ga odobrile kar tri 
institucĳ e: Programska komisĳ a TV pri JRT, Upravni odbor JRT in Zvezni svet za 
radio in televizĳ o pri Sekretariatu za kulturo in prosveto Zveznega izvršnega sveta 
(Zorn 1958, 40). Sklenili so, da bo skupni program predvajan iz vseh treh studiev 
(Ljubljana, Zagreb, Beograd), centri pa se bodo v program vključevali izmenično. 
Dosegli so dogovor, da bodo za podnaslavljanje oddaj uporabljali latinico, in s tem 
so odstranili eno od ovir za lažje razumevanje (Vončina 1999, 312). Prav tako je 
bila sprejeta odločitev, da bo informativni program nastajal samo v Studiu Beograd 
(Vončina 2003, 19–21). Ob TV dnevniku so predvajali oddaji Športni pregled (Sportski 
pregled) in Sedem dni (Sedam dana), ob koncu dnevnega programa pa so pripravili 
še kratka Poročila. Tako je bilo vse do leta 1963, ko je Ivanu Šiblu, tedanjemu gen-
eralnemu direktorju Radiotelevizĳ e Zagreb, uspelo prodreti s predlogom, da zadnjo 
informativno oddajo pripravlja tisti studio, ki je začenjal skupni program. Ko je 
bila odločitev sprejeta, je veljala za vse tri studie. Tako je Studio Ljubljana leta 1963 
pripravil 103 oddaje Poročila v skupni dolžini 481 minut (RTV Ljubljana 1963, 21). 
Oddaje TV dnevnik, Športni pregled in Sedem dni pa so še naprej ostale v pristojnosti 
Radiotelevizĳ e Beograd.

Odločitev, da bo Studio Beograd prevzel pripravljanje informativnih oddaj, so 
ustvarjalci v Studiu Zagreb zelo težko sprejeli, saj je bil njihov televizĳ ski studio 
prvi v Jugoslavĳ i. Studio Zagreb je začel poskusno oddajati 15. maja 1956. Sprva so 
prenašali avstrĳ ski in italĳ anski program – gledalci so ga lahko spremljali na tride-
setih sprejemnikih, ki jih je posodila nemška tovarna Schaub-Lorenz. 7. septembra 
1956 so prenašali otvoritev Zagrebškega velesejma – odprl ga je predsednik Josip 
Broz Tito –, kar je bil začetek rednega poskusnega oddajanja zagrebške televizĳ e. 
29. novembra 1956 so začeli oddajati svoj TV dnevnik – urednik te oddaje je bil Jo-
sip Grubišić Čabo, realizator Mario Fanelli (oba sta poklicno pot začela na Radiu 
Koper), voditelj pa Ivan Hetrich, ki se je pozneje uveljavil kot dramaturg in režiser 
(Novak 2006, 85–86). Oddajali so ga vse do 29. novembra 1958, ko so se morali 
ukloniti pritisku iz Beograda in sprejeti »skupno« shemo. Ta sprememba je med 
hrvaškimi gledalci in nekaterimi politiki povzročila negodovanje, saj so bili vajeni 
več informacĳ  iz svojega okolja. Ustvarjalcem televizĳ skega programa, predvsem 
oddaje TV dnevnik, pa takšna odločitev ni ustrezala, ker jih je spravila na raven 
beograjskega dopisništva.



S
98

Na začetku oddajanja, leta 1958, so skupni eksperimentalni program oddajali 
ob ponedeljkih, sredah, sobotah in nedeljah, druge dni v tednu pa so predvajali tuj 
program. To so bili »prosti dnevi JRT« (Vončina 1999, 21). S skupnimi močni so na 
teden pripravili od petnajst do osemnajst ur lastnega programa, ki se je sčasoma 
širil tudi na druge dni v tednu. Nazadnje je ostal prost le še torek, in tako je ostalo 
vse do leta 1968, čeprav je Programski svet JRT sprejel sklep, da se prosti torek 
ukine že 1. januarja 1967. Proste dneve sta najprej začela zapolnjevati Studio Zagreb 
in Studio Ljubljana, ki sta hotela uresničiti svoje želje po bogatitvi programa (Zorn 
1959, 18; Vončina 1999, 50–60).

Fotografi ja 1: Televizijska špica, ki je gledalce skupnega programa opozarjala, 
da je na vrsti oddaja, ki jo je pripravila Televizija Ljubljana. Vir: Dokumentacija 
Televizije Slovenija, RTV Slovenija.

Za začetek skupnega jugoslovanskega oddajanja je bil določen 29. november 
1958, kar je tudi pomenilo konec programske samostojnosti Studia Ljubljana in 
Studia Zagreb, ki sta oddajala že pred tem datumom. V Programskem svetu JRT so 
bila določena programska razmerja med studii; po njih sta Studio Ljubljana in Studio 
Zagreb prispevala vsak po 30 odstotkov skupnega programa, Studio Beograd pa 40 
odstotkov. Beograd je dobil večji del programskega časa na račun informativnega 
programa. Skupna oddaja TV dnevnik je bila na sporedu vsak dan ob 20.00, razen ob 
torkih, ko so imeli »prosti dan JRT« (Vončina 1999, 21), kar pomeni, da so domači 
studii praviloma predvajali le tuje oddaje. Začetek oddaje TV dnevnik so sicer hoteli 
postaviti na 19.30, vendar je Studio Beograd temu »zaradi nepremostljivih tehničnih 
težav« nasprotoval (Vončina 1999, 47–48). Poleg tega pa niso dosegli dogovora z 
radĳ skimi postajami, ki so ob tisti uri predvajale večerne informativne oddaje.



S
99

Začetek skupnega programa so zaznamovale tehnične motnje na brezžičnih 
povezavah med studii, tako da je ta v celoti zaživel nekoliko pozneje, kot je bilo 
sprva načrtovano, in sicer marca 1959 (Vončina 1999, 312–315; Vončina 2003, 19–20). 
Odločitev, ki je bila sprejeta na začetku delovanja, je zaznamovala razvoj vseh 
jugoslovanskih televizĳ skih studiev in dala pečat prvemu desetletju njihovega 
razvoja. Šele v drugi polovici šestdesetih let prejšnjega stoletja so nastali pogoji za 
večjo neodvisnost republik in s tem za začetek rednega oddajanja lastnih osrednjih 
informativnih televizĳ skih oddaj, ki jim politično vodstvo takratne Jugoslavĳ e sicer 
ni bilo preveč naklonjeno. Kako je v Beogradu odmevala uvedba slovenskega TV 
dnevnika, opisuje general Ivan Dolničar, ki je bil takrat pomočnik zveznega sekre-
tarja za obrambo, generala Nikola Ljubičića, in je sodeloval na njegovih kolegĳ ih. 
O slovenskem TV dnevniku je povedal: »Posebej smo obravnavali tematiko, ki je 
bila predmet sej zveznega izvršnega sveta in je neposredno ali posredno zadevala 
obrambo. Razpravljali smo tudi o perečih dogajanjih na družbenem področju. Spominjam 
se, da smo se pogovarjali o uvedbi slovenskega televizĳ skega dnevnika« (Koprivc 2005, 
139; poudaril M. P.) Žal TV dnevniku ni namenil več prostora, a že dejstvo, da ga 
po toliko letih posebej omenja, kaže na to, da je bil to za jugoslovansko politiko 
velik problem.

Težnja po poenotenju jugoslovanskega radiodifuznega informativnega pros-
tora se je prvič pojavila leta 1955, ko je bila dana pobuda, da bi Radio Jugoslavĳ a 
prevzel informativni program za vse jugoslovanske radĳ ske postaje, vendar takrat 
predlog v praksi ni zaživel. Tri leta pozneje pa so se politične razmere spremenile, 
centralistične težnje so postale že toliko močnejše, da se televizĳ a poenotenju in-
formativnega programa in skupni shemi ni mogla več izogniti.

Od prvih pobud do slovenskega TV dnevnika
Zahtevo po doslednejši rabi slovenščine v javnem življenju in pravici do tele-

vizĳ ske informacĳ e v lastnem jeziku so prvi ubesedili slovenski slavisti in pisatelji 
na začetku šestdesetih let prejšnjega stoletja. Pravno podlago za svoje zahteve so 
našli v 42. členu Ustave Socialistične federativne republike Jugoslavĳ e; v njem je 
bilo zapisano, da so jeziki narodov Jugoslavĳ e in njihove pisave enakovredni. V 
slovenskih tiskanih medĳ ih so se začeli pojavljati prispevki, pa tudi pisma bralcev, v 
katerih so posamezniki opozarjali na rabo slovenščine. Problem je postal tako velik, 
da mu je posebno pozornost namenil tudi Organizacĳ sko-politični zbor Skupščine 
Socialistične republike Slovenĳ e (SRS), ki je s tem v zvezi pripravil poseben doku-
ment, »Informacĳ o o neenakopravni rabi, o pačenju ter zapostavljanju slovenščine 
v javnosti« (Skupščina SRS 1964, 1). Dokument opozarja, da še vedno obstaja 
problem enakopravne rabe »slovenskega nasproti srbohrvaškemu jeziku« (ibid.), 
in navaja, da državni organi na področju Republike Slovenĳ e še vedno uporabljajo 
srbohrvaški jezik in da se slovenski jezik pri prevajanju pači. Organizacĳ sko-politični 
zbor Skupščine SRS se je pri tem skliceval na mnenja občanov in organizacĳ , ki 
so opozarjale na te probleme, in navedel vrsto prispevkov, ki so bili objavljeni v 
slovenskih časopisih in revĳ ah. V dokumentu posebej navajajo Našo sodobnost, 
Perspektive, Naše razglede in Delo (Skupščina SRS 1964, 1–2). Posebej je omenjeno 
Društvo slovenskih pisateljev, ki je tej problematiki namenilo več časa in na seji 15. 
oktobra istega leta sprejelo nekaj konkretnih predlogov. Na podlagi teh informacĳ  
so ugotovili, da problem rabe slovenščine obstaja na naslednjih področjih:



S
10

0

• podnaslavljanje fi lmov (v kinematografi h),
• na področju televizĳ e,
• pri poslovanju nekaterih delovnih organizacĳ  in Gospodarske zbornice SRS,
• pri poslovanju Službe družbenega knjigovodstva, Narodne banke in nekaterih 

državnih organov (Skupščina SRS 1964, 3).
V obdobju od januarja do septembra 1964 so slovenski kinematografi  pred-

vajali sto triinpetdeset tujih fi lmov in od tega jih je bilo devet podnaslovljenih v 
srbohrvaščini (5,88 odstotka). Le slovenski distributer Vesna fi lm je poskrbel za 
podnaslavljanje vseh fi lmov v slovenščino, bil pa je to tudi edini distributer, ki je 
vse fi lme za makednosko tržišče prevedel v makedonščino. Večji problem so bili 
fi lmski plakati in Filmske novice (Filmski pregled), ki so jih predvajali pred fi lmom 
in so imele komentar v srbohrvaščini. V Beogradu so jih skušali sinhronizirati v 
slovenščino, vendar je bila kakovost izjemno slaba, kar je povzročilo val negodo-
vanja, tako da so tovrstna prizadevanja kmalu opustili. Poleg tega je skušalo podjetje 
Filmske novosti strošek za sinhronizacĳ o prenesti na slovenska kinematografska 
podjetja (Skupščina SRS 1964, 4–5).

Na področju televizĳ e dokument omenja vse manjši delež Studia Ljubljana 
v skupni programski shemi in pritožbe zaradi nekaterih oddaj ter prenosov iz 
gledališč, ki jih na srbohrvaškem jezikovnem področju niso razumeli. Nera-
zumevanje slovenščine v drugih jugoslovanskih republikah je bilo pred tem omen-
jeno že v dokumentu »Razvoj, sedanji položaj in problemi televizĳ e v LRS«,4 ki je 
nastal maja 1960 v zavodu Radiotelevizĳ a Ljubljana. Kljub temu pa je bil odziv na 
mladinski program Televizĳ e Ljubljana dober, saj je bilo približno 30 odstotkov vseh 
pisem, ki jih je dobilo uredništvo, poslanih iz krajev zunaj Slovenĳ e (RTV Ljubljana 
1960, 19). Zaradi nasprotovanja drugih centrov se je moral Studio Ljubljana odreči 
predvajanju oddaje Spoznavajmo svet in domovino, oddajo Pokaži, kaj znaš pa so z 
velikimi težavami le spravili v skupni program. Leta 1962 naj bi bilo približno 43 
odstotkov programa, ki ga je bilo mogoče videti v Slovenĳ i, v slovenščini, sloven-
skega programa na področju drugih jugoslovanskih republik pa je bilo le 12 do 
13 odstotkov. Gledalci na srbohrvaškem jezikovnem področju so bili v bistveno 
boljšem položaju. Delež slovenskega programa se je zmanjševal z vsako novo 
televizĳ o, ki je začela sodelovati v skupni programski shemi. Trem centrom se je 
najprej pridružila Televizĳ a Skopje (13. maja 1961), sledili pa sta ji Televizĳ a Sarajevo 
(26. julĳ a 1961) in Televizĳ a Titograd (20. novembra 1965) (Skupščina SRS 1964, 7; 
Zorn 1958, 27).

Težave skupne oddaje TV dnevnik
Na televizĳ skem področju je bilo največ pozornosti namenjene informativnim 

oddajam. V dokumentu navajajo, da je bil Beograd določen za pripravo informa-
tivnih oddaj iz praktičnih razlogov – »zaradi obilice zveznih vesti in najboljših 
letalskih zvez s tujino« in dragega agencĳ skega servisa, ki si ga ne more privoščiti 
vsak studio posebej (Skupščina SRS 1964, 7). Studio Ljubljana je večkrat začel raz-
pravo o informativnih oddajah, in sicer na treh ravneh:
1. posredovanje novic iz Slovenĳ e za beograjski TV dnevnik,
2. lastna informativna oddaja,
3. sinhronizacĳ a beograjskega TV dnevnika.



S
10

1

1. Studio Ljubljana ni bil zadovoljen s številom »svojih« novic, objavljenih v skupni 
informativni oddaji TV dnevnik, ki je nastajala v Beogradu. V začetnih letih delovanja 
je televizĳ a za snemanje novic uporabljala fi lmski trak. Razvĳ anje fi lma in montaža 
prispevkov sta zahtevala veliko časa. Nato je moral Studio Ljubljana poslati svoje 
prispevke za skupno oddajo s sredstvi javnega prevoza, kar pomeni, da so prišli 
v Beograd z najmanj enodnevno zamudo. S tem so novice izgubile aktualnost in 
pogosto tudi svoj prostor v oddaji. Leta 1961 je Studio Beograd dobil magnetoskop, 
napravo za snemanje video posnetkov na magnetni trak, prvo tovrstno napravo 
v takratni Jugoslavĳ i. To je bila velika tehnična pridobitev, ki je studiu omogočala 
snemanje prispevkov, ki bi jih lahko Televizĳ a Ljubljana v popoldanskem času, 
pred skupno oddajo, poslala po brezžični povezavi, vendar beograjski kolegi niso 
kazali zanimanja za takšen način dela (Skupščina SRS 1964, 8). Včasih pa je bila 
neažurnost prispevkov le dobrodošel izgovor, saj uredniki oddaje niso imeli prav 
veliko razumevanja za dogajanje v drugih republikah.

O udeležbi centrov v skupni informativni oddaji je ohranjenih več podatkov. 
V Kroniki RTV Ljubljana za leto 1962 avtor navaja, da je ljubljanski studio mesečno 
prispeval petdeset prispevkov za skupne informativne oddaje, ki jih je pripravljala 
Televizĳ a Beograd (RTV Ljubljana 1962, 25). Leta 1965, leto po razpravi v Skupščini 
SRS, je Televizĳ a Ljubljana poslala beograjski redakcĳ i TV dnevnika 631 prispevkov v 
skupnem trajanju 14 ur 11 minut in 33 sekund. Od tega jih je bilo predvajanih 274 
ali 43,4 odstotka vseh poslanih prispevkov. Kljub temu pa so ljubljanski prispevki 
obsegali le 4,1 odstotka skupne oddaje. Pri tem Boris Mikoš, takratni generalni 
direktor zavoda, priznava, da je bil ta delež v primerjavi z drugimi studii visok, in 
to zaradi nenehnega pritiska na redakcĳ o skupne oddaje. Sodelovanje so leta 1967 
še bolj zapletle zahteve Televizĳ e Beograd, da bi morali vsi centri plačevati sode-
lovanje v skupni oddaji, kar so ti zavrnili z obrazložitvĳ o, da pogoji sodelovanja 
ne morejo biti drugačni od prakse na področju mednarodnega sodelovanja (Mikoš 
1966, 2–3).

2. Problem lastne informativne oddaje v slovenščini je Televizĳ a Ljubljana delno 
rešila leta 1962, saj je do tedaj tedenska informativna oddaja TV obzornik postala 
dnevna. V petnajstih minutah so pripravili dnevni pregled najpomembnejših do-
godkov iz Slovenĳ e in zamejstva. Šele od jeseni leta 1962 so ga predvajali šestkrat 
tedensko, pred TV dnevnikom ob 19:30. Oddaje ni bilo na sporedu ob torkih, pone-
deljkov TV obzornik pa je bil predvajan kot del skupnega programa JRT, kar pomeni, 
da so ga spremljali tudi gledalci v drugih jugoslovanskih republikah (Skupščina 
SRS 1965, 8).

S povečanim obsegom skupnega programa se je povečeval pritisk na Televizĳ o 
Ljubljana, naj TV obzornik prestavi na zgodnejši popoldanski čas. S takšno zahtevo 
so se srečali tudi zagrebški kolegi, ki naj bi prestavili svojo informativno oddajo. 
Televizĳ a Ljubljana je zato predlagala, da bi bil TV dnevnik sestavljen iz dveh delov. 
Prvega bi pripravili v Beogradu, drugega pa vsaka televizĳ a zase in bi bil rezerviran 
za »republiške« novice. Televizĳ a Ljubljana s svojim predlogom v Programskem svetu 
JRT ni mogla prodreti, ker ga ni podpiral Zagreb, Beograd pa je leta 1963 v takšno 
rešitev sicer privolil, vendar si je pozneje premislil (Skupščina SRS 1964, 8).

3. Jeseni 1962 sta se Televizĳ a Ljubljana in Televizĳ a Beograd dogovarjali za sinhro-
nizacĳ o TV dnevnika v slovenščino. Slovensko besedilo naj bi posneli v Beogradu, 



S
10

2

posnetek pa po telefonski linĳ i poslali v Ljubljano, kjer bi avdio posnetek dodali 
k sliki. Dogovor je padel v vodo zaradi slabih telefonskih zvez in zaradi tega, ker 
bi morali takemu načinu dela prilagoditi realizacĳ o oddaje, ki bi bila zaradi tega 
enolična (Skupščina SRS 1964, 8). Pri tem velja posebej poudariti, da kroniki RTV 
Ljubljana za leti 1962 in 1963 sinhronizacĳ e TV dnevnika sploh ne omenjata.

Vprašanje odnosov med centri, skupna programska shema, raba slovenščine 
– to so bile teme, o katerih se je začelo govoriti tudi znotraj RTV Ljubljana. Boris 
Grabnar, takratni urednik kulturno-prosvetne redakcĳ e, je leta 1963 napisal »Kratek 
uvod v analizo programa TV«, v katerem ugotavlja, da slovenskemu programu 
manjka zadostnih perspektiv, hkrati pa »prikrito oporekamo njihovemu ‘vsejugo-
slovanskemu’« vidiku. In k temu dodaja:

Teorĳ a teh odnosov (»televizĳ sko nacionalno vprašanje«) ni razvita, ker o teh 
vprašanjih raje sramežljivo molčimo in prakticistično taktiziramo v odnosu 
do posameznih oddaj ... Prepričan sem, da nam naših teženj ni treba skrivati, 
hinavčiti z nacionalizmom in antišovinizmom, ker zadeva ni tako zamotana, 
kakor se je po neumnosti zaklobuštrala. Mislim, da ne bi bilo težko povedati, 
da moramo Slovenci v naši socialistični skupnosti – kot imamo slovenske 
knjige, časopise, gledališče, fi lme in radie – imeti tudi slovensko televizĳ o. 
... Če drži, da prebivalstva južno od Sotle ne gre pretirano »posiljevati« s 
slovenščino, drži tudi to, da pri nas jezikovno vprašanje ni tako zelo pereče 
(a nacionalno vprašanje je kljub temu!). Mi lahko mirno prenašamo, kolikor 
hočemo iz Beograda in Zagreba, jeziku ne bo ugovarjal nihče, vendar pa se 
moramo izogibati tistim oddajam lokalnega značaja, ki pri nas niso zanimive, 
a oni vendarle mislĳ o, da so »opštejugoslavenske« (Grabnar 1963, 2).

Iz ohranjenih dokumentov ni moč razbrati, da bi Grabnarjevo razmišljanje v 
hiši naletelo na večjo podporo, kljub temu pa kaže, da se je o slovenski televizĳ i 
začenjalo razmišljati drugače. Pravi mejnik v prizadevanjih za pridobitev lastnega 
TV dnevnika je gotovo odprto pismo, ki so ga na Televizĳ o Ljubljana v začetku leta 
1967 skupaj naslovili Društvo slovenskih pisateljev, Slavistično društvo, Inštitut za 
slovenski jezik pri SAZU in PEN klub – Center za Slovenĳ o. V pismu – objavljeno je 
bilo v rubriki Prejeli smo v časopisu Delo – so podpisana društva in inštitut poudarili 
svojo dolžnost, da skrbĳ o za usodo slovenskega jezika, opozorili so na vplivnost 
televizĳ e in na dejstvo, da je slovenščina po republiški ustavi v Slovenĳ i uradni 
jezik in da je dobra polovica programa Televizĳ e Ljubljana v neslovenskem jeziku, 
»tudi če podnaslovljene oddaje štejemo k slovenskemu delu« (Društvo slovenskih 
pisateljev et al. 1967, 5). Med zahtevami, ki so jih postavili televizĳ ski gledalci, je 
bila na prvem mestu tista po zamenjavi TV dnevnika s slovenskim. Utemeljili so jo 
v petih točkah – od jezikovnih do vsebinskih. Zaradi jasnosti in neposrednosti jih 
navajam v celoti:

Prva (stvar) je TV dnevnik. Povsem nujno je, da ga čimprej zamenjate s 
slovenskim, in to iz naslednjih razlogov:

• Predvsem je za Slovenca nacionalno žaljivo, pa tudi protiustavno, da mora 
vsak večer poslušati novice v tujem (čeprav bratskem) jeziku, saj izbire 
nima.
• Ker ljudje TV dnevnik veliko poslušajo, zelo škodljivo vpliva na rabo slov-
enskega jezika, saj dan za dnem sistematično vnaša v podzavest gledalcev 



S
10

3

tujo sintakso in tuje besedno gradivo. Predvsem škodi mlajšim poslušalcem, 
ki še nimajo izoblikovanega jezikovnega čuta.
• Dnevnik je redigiran v Beogradu. Zato je vanj sprejetih vse polno novic, ki so 
povsem lokalne in našemu gledalcu odveč. Iz istega razloga dobivajo poseben 
vsedržavni poudarek razni dogodki in osebnosti, ki tega ne zaslužĳ o.
• Novice iz Slovenĳ e so v TV dnevniku zastopane minimalno ali pa jih sploh 
ni; kadar so, so skoraj zmerom prikazane z občutno zamudo. Mnogokrat 
pa se zgodi, da izpadejo tudi take novice, ki bi po svoji pomembnosti nujno 
sodile v zvezni program.
• Edini na videz resnejši ugovor v korist zveznemu TV dnevniku bi bili 
slikovni zapisi iz tujine. Vendar ta trditev ne drži. Televizĳ ski zapisi se prav 
tako kot v Beogradu posnamejo na magnetoskop tudi v Ljubljani. Če pa gre 
za tuje fi lmske zapise, so ti tako ali tako zmerom vsaj nekaj dni stari.
• Iz vsega navedenega sledi, da je nepotrebno vztrajati pri zveznem TV 
dnevniku. Zlasti še zato, ker je ljubljanski Obzornik dober in za naše potrebe 
primernejši. Z nekaj dodatki iz svetovnega in domačega dogajanja bo prav 
zlahka in v splošno zadovoljstvo nadomestil TV dnevnik (ibid.).

Nepodpisan odgovor televizĳ e je bil objavljen teden dni pozneje v isti rubriki. 
Pojasnila pa zagotovo niso mogla zadovoljiti tistih, ki so stali za odprtim pismom, 
saj je bil odgovor preveč načelen, poleg tega je bilo veliko opravičevanja zaradi 
tehničnih, materialnih in prostorskih omejitev, s katerimi se je ukvarjal zavod (RTV 
Ljubljana 1967a, 5).

Svet zavoda RTV Ljubljana in TV dnevnik
Leta 1967 so TV dnevnik pogosto omenjali na sejah sveta zavoda RTV Ljubljana. 

Začeli so se oglašati svétniki, ki so dajali svoje predloge ali pa so želeli izvedeti, 
kakšne načrte ima vodstvo zavoda z osrednjo informativno oddajo. Svétnik Sve-
tozar Polič se je leta 1967 kar dvakrat oglasil z enakim predlogom, in sicer naj svet 
zadolži vodstvo, »da v okviru Jugoslovanske radiotelevizĳ e stori vse, da čim prej 
pridemo do tega, da bomo imeli zvečer kompletno centralno informativno oddajo 
TV dnevnik, s prvim splošno jugoslovanskim in svetovnim delom in z drugim re-
gionalnim slovenskim, in seveda v celoti v slovenščini« (RTV Ljubljana 1967b, 7–9; 
RTV Ljubljana 1967c, 1–2). V razpravi, ki se je 22. 12. 1967 ob predlogu programa 
za leto 1968 razvila na 5. redni seji sveta zavoda RTV Ljubljana (v širši sestavi), je 
Dušan Fortič, tedanji direktor televizĳ skega programa, napovedal, da bodo od 1. 
aprila 1968 začeli pripravljati lasten TV dnevnik, vendar samo ob petkih, kar bo 
»solidna osnova za postopen prehod na TV dnevnik« (RTV Ljubljana 1967d, 3). Na 
isti seji se je svétnik Borut Ravnikar še vedno zavzemal za to, da bi beograjskemu 
TV dnevniku sledil kratek petminutni domači TV dnevnik. Iz tega lahko sklepamo, 
da vodstvo zavoda še ni imelo jasno izoblikovanih stališč o tem, kako se bo lotilo 
TV dnevnika v slovenščini.

V Kroniki RTV za leto 1967 TV dnevniku ni bila namenjena posebna pozornost. 
Med dosežki tega leta avtor navaja, da so »1. julĳ a TV postaje /vključno Skopje!/ 
začele z izmenjavo medsebojnih sporočil vsak dan pol ure popoldan o najvažnejših 
dogodkih po republikah. 1. sept. pa se je temu priključila redna zamenjava z Ev-
rovizĳ o, kar je postalo solidna podlaga za samostojne republiške TV dnevnike« (RTV 



S
10

4

Ljubljana 1967e, 26). Avtor ne omenja nikakršnih priprav na začetek oddajanja 
lastnega TV dnevnika v slovenščini.

29. 3. 1968 se je sestal svet zavoda RTV Ljubljana v ožji sestavi, kar pomeni, da 
so bili na sestanku navzoči samo tisti člani sveta, ki so bili zaposleni v zavodu, in 
vodstvo zavoda. Četrta točka dnevnega reda je bila namenjena uvedbi slovenskega 
TV dnevnika, informacĳ o o tem pa je podal Dušan Fortič: 

Poudaril je, da je o uvedbi 3 x tedenskega TV dnevnika v slovenščini svet že 
razpravljal. Takratno stališče je bilo, da bi 3 x TV dnevnik v slovenščini na 
teden ob povečanem sodelovanju našega zavoda v beograjskem TV dnevniku 
vsaj začasno zadovoljil osnovne potrebe slovenske javnosti. V kasnejših pogov-
orih pa se je pokazalo, da se RTV zavodi vse bolj orientirajo na uvedbo lastnega 
TV dnevnika in da bi zato bila takšna rešitev nepopolna ter bi samo delno 
odpravila dosedanje pomanjkljivosti posredovanja informacĳ  v slovenščini. 
Menil je, da je edino pravilno, da se svet odloči za takojšen prehod na 6 x 
tedenski TV dnevnik, ker tudi postopno uvajanje ne bi prineslo zadovoljive 
rešitve in je vprašanje, koliko bi bil zavod na to nalogo bolj pripravljen čez 
nekaj mesecev. Uvedba TV dnevnika je tudi nujna glede na celotno družbeno 
politično situacĳ o, hkrati pa bo to osrednja oddaja slovenske TV, ki bo šele s 
tem dobila svojo pravo podobo in v odnosu do gledalca izpolnila zahtevo po 
»slovenizacĳ i«. Predlagal je, naj svet sprejme tako orientacĳ o in omogoči 
uresničevanje z ustreznimi kadrovskimi spremembami (RTV Ljubljana 
1968a, 3).

V gradivu za sejo je tudi predlog za ustanovitev novih delovnih mest, povezanih 
s TV dnevnikom, skupaj z opisi del in nalog, kar kaže na naglico, s katero se je zavod 
loteval uvedbe tako pomembne oddaje, saj so o teh pomembnih rečeh razpravljali 
dobra dva tedna pred prvo oddajo. Da je razvoj dogodkov prehiteval vodstvo za-
voda, je razvidno iz Zapisnika 7. redne seje zavoda RTV Ljubljana (v širši sestavi) 
z dne 22. 4. 1968, torej seje, ki je bila teden dni po prvem TV dnevniku v slovenščini. 
Svétniki so obravnavali trimesečni plan televizĳ skih oddaj za obdobje od aprila 
do junĳ a 1968, ki je bil priložen vabilu kot gradivo za sejo (z datumom 10. 4. 1968) 
in v katerem je bilo zapisano, da bo TV obzornik ob torkih in četrtkih oblikovan 
kot TV dnevnik, ob sobotah pa šele konec leta. Dejansko pa je Televizĳ a Ljubljana 
začela predvajati svoj TV dnevnik 15. aprila 1968, in to kar šestkrat tedensko. Danes 
vemo, da je imel pri tej odločitvi glavno besedo Stane Kavčič, takratni predsednik 
Izvršnega sveta SRS, ki je vodstvu zavoda zagrozil, da bodo »letele glave«, če se 
tega ne bodo lotili takoj, kot je povedal Fortič (v Pengov N. d.).

Aprila 1968 je Boris Mikoš, takratni generalni direktor zavoda, pripravil doku-
ment »Nekateri problemi in značilnosti slovenske TV«, v katerem je navedel razloge 
za uvedbo TV dnevnika v slovenščini. Kot prvi razlog za uvedbo lastne oddaje, poleg 
jezika, navaja še neprimeren čas predvajanja TV obzornika – na sporedu je bil ob 
18. uri – in vsebino skupne oddaje, ki jo je beograjska televizĳ a vse bolj razvĳ ala 
kot svojo lastno oddajo in v kateri so le izjemoma predvajali posnetke iz Slovenĳ e. 
Na drugo mesto je postavil oblikovanje programskega časa, ki bo bliže potrebam 
gledalcev, saj bodo programski pasovi po 20. uri skoraj povsem slovenski. Kot tretji 
in zadnji razlog pa je navedel vzpostavitev dvosmerne brezžične povezave med 
televizĳ skimi hišami, ki bo omogočila izmenjavo programov, ter izgradnjo lastne 
povezave za izmenjavo programa z evrovizĳ sko mrežo. V tem zapisu je generalni 



S
10

5

direktor pomešal razmere in pogoje, ki so omogočili začetek oddajanja lastne od-
daje, z vzroki za to početje, in se izognil poglavitnim težavam, ki so botrovale njeni 
uvedbi. Po Mikoševih besedah, so pričakovali, da bo

... z uvedbo TV dnevnika iz ljubljanskega studia napravljen odločilen korak 
k popolnejši fi ziognomĳ i slovenske TV, k dokončnejšemu izrazu našega TV 
programa, k realnejši in popolnejši realizacĳ i družbeno-politične funkcĳ e 
TV v slovenski družbi in k učinkovitejšemu uporabljanju tega medĳ a za 
uresničevanje tistih vsebinskih nalog, ki jih sedanje obdobje nalaga infor-
macĳ skim sredstvom (Mikoš 1968, 4–5).

Za spremljanje dogajanja v federacĳ i je Televizĳ a Ljubljana istega leta odprla 
svoje dopisništvo v Beogradu – prvi dopisnik je bil Darko Marin – in ga ohranila 
vse do danes.

Predstavitev slovenskega TV dnevnika javnosti
Neposredno pred začetkom predvajanja TV dnevnika v slovenščini se je vodstvo 

zavoda odločilo, da z načrti seznani javnost. O tem pričajo prispevki, v katerih je 
bil napovedan véliki korak ljubljanske televizĳ e. Tako je Dušan Fortič v prilogi Za 
konec tedna, ki je izhajala v sobotnem Delu (predhodnica Sobotne priloge), objavil 
obsežno razmišljanje o prizadevanjih slovenske televizĳ e v letu 1968. Pisal je o 
skupnem in nacionalnem (jugoslovanskem) programu in slovenizacĳ i televizĳ e, 
ki je bila sprva izražena v zahtevi po vse večjem obsegu slovenskega programa 
oziroma programa v slovenščini, vendar »naj bi dobila svojo progresivno vsebino v 
novih programskih razsežnostih. Slovenizacĳ a naj pomeni v prihodnje več pobude 
za najtesnejšo povezanost slovenske TV z nacionalnim programom gospodarske 
in družbene reforme, naj bo podoba in gibalo tega programa« (Fortič 1968a, 19). 
O TV dnevniku je zapisal: 

Ker naša televizĳ a še ni bila kos tako zahtevni oddaji, jo je sprejemala od 
beograjske, pa čeprav je bilo očitno, da ne more izpolnjevati vseh zahtev 
in pričakovanj slovenskega gledalca. Rešitev je lahko samo lastna oddaja, 
ki upošteva vse vsebinske in jezikovne potrebe domačega avditorĳ a. No, v 
kratkem – 15. aprila – se bo to tudi zgodilo! (ibid.)

Boris Mikoš in Dušan Fortič sta imela 9. aprila 1968 tiskovno konferenco, na 
kateri sta sporočila, da bo nacionalna televizĳ ska postaja s 15. aprilom dobila svoj 
lastni TV dnevnik, ki bo na sporedu vsak dan razen ob nedeljah ob 20. uri. Beograj-
ski (zvezni) televizĳ ski TV dnevnik je gledalcem ostal dostopen na 2. televizĳ skem 
programu, ki je bil skupni program mreže Jugoslovanske radiotelevizĳ e (JRT), torej 
vseh televizĳ skih centrov, 1. program v vsaki republiki pa je bil namenjen lastni 
produkcĳ i posamezne televizĳ e in tam so našle svoje mesto nove, lahko bi rekli 
republiške osrednje informativne oddaje. Vodstvo je videlo pomen nove oddaje v 
slovenskem jeziku v tem, da »želi vodstvo RTV v okviru te oddaje razvĳ ati elemente 
javne tribune« (Snoj 1968, 2).

13. aprila 1968 pa je bil v Delu objavljen članek z naslovom »Objektivnost in 
izčrpnost: Prispevek k razpravi o slovenskem TV dnevniku« (Stupan in Obranovič 
1968, 19). V njem sta povzela podatke iz raziskave Televizĳ a 67,5 ki so jo med 14. in 
22. oktobrom 1967,6 po naročilu RTV Ljubljana, opravili na Inštitutu za sociologĳ o 
in fi lozofi jo pri Univerzi v Ljubljani. Raziskovalci so se odločili za res velik vzorec, 



S
10

6

saj je v raziskavi sodelovalo 2.852 anketirancev, starejših od osemnajst let (Krofl ič 
et al. 1968, 11–12). Raziskavo je naročil Upravni odbor zavoda, Boris Mikoš pa 
je svétnikom povedal, da bodo z njeno pomočjo prišli do temeljev za prihodnje 
načrtovanje programa (RTV Ljubljana 1967b, 6). Raziskovalci so ugotovili, da so 
med občinstvom najbolj priljubljeni fi lmi (celovečerni in serĳ ski), ki jih redno gleda 
75 odstotkov gledalcev. Takoj za njimi so informativne oddaje, ki imajo 71 odstotkov 
gledalcev. V tistem času je Televizĳ a Ljubljana predvajala TV dnevnik in TV obzornik 
in obe oddaji sta imeli največ rednih gledalcev. Kar 87 odstotkov ankentirancev 
je redno spremljalo TV dnevnik, 85 odstotkov pa TV obzornik. Po gledanosti so 
sledile humoristične oddaje s četrtino in zabavnoglasbene oddaje s tretjino manj 
gledalcev kot informativne. V omenjeni anketi je kar 79 odstotkov gledalcev TV 
dnevnika izrazilo željo, da bi bila oddaja v slovenščini. Te gledalce so raziskovalci 
razdelili v dve skupini. V prvi so bili tisti, ki so izrazili željo po oddaji, ki bi bila 
vsebinsko in oblikovno »slovenska«, in teh je bilo 54 odstotkov, v drugi skupini pa 
je bilo 15 odstotkov gledalcev, ki bi se odločili za TV dnevnik v slovenščini, pri tem 
pa bi oddaja vsebinsko in oblikovno lahko ostala nespremenjena. Kar 18 odstot-
kov gledalcev je povedalo, da jim je vseeno, v katerem jeziku je oddaja, samo trĳ e 
odstotki pa so oddaji v slovenščini nasprotovali, kar pomeni, da bi TV dnevnik v 
slovenskem jeziku sprejelo kar 97 odstotkov gledalcev oddaje. Vendar jezik ni bil 
edini razlog za tako visok odstotek tistih, ki so si želeli TV dnevnik v svojem jeziku. 
Drugi pomemben razlog je bilo v anketi izraženo pomanjkanje obveščanja o dogod-
kih v Slovenĳ i (46 odstotkov vprašanih); čeprav so gledalci novice s tega področja 
lahko spremljali v TV obzorniku, so menili, »da bi novice iz Slovenĳ e morale najti 
ustrezno mesto tudi v osrednji informativni oddaji dneva« (Stupan in Obranovič 
1968, 19). Avtorja v članku nista povzela vseh ugotovitev raziskave, katere del je 
bil namenjen oceni beograjskega TV dnevnika. Gledalci so menili, da jih oddaja 
premalo obvešča o »dogodkih v Slovenĳ i (46 odstotkov), o zanimivostih doma 
in po svetu (43 odstotkov), o gospodarskih problemih Slovenĳ e (42 odstotkov), o 
kulturnem življenju v Slovenĳ i (38 odstotkov) itn.« (Krofl ič et al. 1968, 161–162). 
Hkrati so menili, da je v njej preveč novic o »jugoslovanski notranji politiki (22 
odstotkov), o športnih dogodkih (18 odstotkov), o jugoslovanski zunanji politiki 
(17 odstotkov), o jugoslovanskem gospodarstvu (15 odstotkov) in pa o dogodkih 
v drugih republikah (15 odstotkov) itn.« (ibid.).

Prvi članek po predvajanju prvega TV dnevnika v slovenščini je Delo objavilo 
naslednji dan po oddaji, to je 16. aprila 1968:

Prvi slovenski TV Dnevnik, Ljubljana, 15. aprila. – Ljubljanska televizĳ a je 
nocoj ob 20. uri oddajala prvi slovenski TV dnevnik. To je pomemben dosežek 
ljubljanske televizĳ e, hkrati pa nov korak k popolnejši slovenizacĳ i TV pro-
grama. V začetku oddaje so prizadevanja ljubljanske televizĳ e pozdravili 
sekretar republiške konference SZDL inž. Vitja Rode, predsednik občinske 
skupščine Maribor Mirko Žlender, član IK CK ZKJ Mitja Ribičič in predsed-
nik SAZU Josip Vidmar. Kot zanimivost naj povemo, da so zadnji fi lmski 
insert, ki so ga predvajali v dnevniku, združitev dveh sovjetskih satelitov, 
dobili po linĳ i iz Moskve prek Varšave in Milana ob 20.07. Prvi slovenski TV 
dnevnik sta brala Marĳ a Velkavrh in Vili Vodopivec. (A. P. 1968)

Vendar velja posebej poudariti, da je bila novica objavljena samo na zadnji strani 
lokalne izdaje za Ljubljano, kar pomeni, da je bralci v drugih regĳ ah sploh niso 



S
10

7

videli, kakor da bi šlo za kak manj pomemben dogodek, ki zadeva samo glavno 
mesto in njegovo okolico. To si lahko razlagam z dejstvom, da so slovensko izdajo 
brali tudi v Beogradu in drugih republikah, ljubljanska pa je bila dostopna samo 
slovenskim bralcem. Prav to gre v prid trditvi, da je bila sprejeta politična odločitev, 
da dogodku ne bodo dali teže, kakršno si je gotovo zaslužil.7

Čisto drugačen je bil odziv Ljubljanskega dnevnika, ki je svojim bralcem pripravil 
dva prispevka, pod katera se je podpisal M. Raztresen: TV dnevnik za slovenskega 
gledalca in Trenutki zgodovinskega starta, reportažo z natančnim opisom dogajanja 
pred oddajo in med njo, opremljeno s fotografi jami (Raztresen 1968a, 2; Raztresen 
1968b, 10–11). Tudi v tedniku Stop je bila objavljena reportaža o prvem TV dnevniku 
(Pirkovič 1968, 2), pred tem pa še daljši pogovor z Vidom Štempiharjem, odgov-
ornim urednikom aktualnopolitičnega programa TV Ljubljana (Bergant 1968, 6).

Vsi pa le niso bili povsem zadovoljni z odločitvĳ o Televizĳ e Ljubljana. V Delu 
se je oglasil Ivan Kristan, ki se mu je zdelo vredno sprožiti nekaj vprašanj v zvezi 
s slovenskim TV dnevnikom. Kristan uvodoma ugotavlja, da ni bilo širše javne 
razprave, v kateri bi lahko slišali argumente v prid slovenskemu TV dnevniku in 
jih pretehtali. Nato ugotavlja, da je v Jugoslavĳ i oživelo razpoloženje, ki postavlja 
v ospredje nacionalno zavest, samostojnost in enakopravnost republik in jezikov. 
Avtor se strinja s tem, da se je tudi slovenska televizĳ a vključila v ta prizadevanja, 
a ob tem pravi:

Vendar pa nisem prepričan, da je najbolj primerna pot ta, ki smo jo ubrali, 
namreč, da smo dosedanji televizĳ ski dnevnik, ki so ga prenašali in pomagali 
soustvarjati vsi jugoslovanski televizĳ ski studii, nadomestili s slovenskim in 

Fotografi ja 2: Napovedna špica slovenskega TV dnevnika. Vir: Dokumentacija 
Televizije Slovenija, RTV Ljubljana.



S
10

8

se iz skupnega programa izločili. Primernejša pot bi bila, da bi bili vključeni 
v skupni TV-dnevnik, hkrati pa imeli še svojega (kot ga imajo drugi studii in 
smo ga imeli tudi mi v obliki TV-obzornika). Sprašujem se namreč kaj bo ta 
sprememba prinesla Slovencem: ali jim bo bolj odprla okno v jugoslovanski 
(in tudi svetovni) prostor, ali bo prispevala k boljšemu povezovanju z drugimi 
jugoslovanskimi narodi, ali pa bo nasprotno na okno, ki smo ga doslej imeli, 
priprla polkna in ne le zmanjšala kvalitetno raven oz. raven obveščenosti 
dosedanjega skupnega dnevnika, ampak nas izolirala in zmanjšala dejanski 
delež slovenske televizĳ e v jugoslovanskem prostoru? ... Napačno bi se tedaj 
bilo usmeriti v boj samo za jezikovno slovenski televizĳ ski program, pri tem 
pa povzročiti vsebinsko osiromašenje programa in okrniti komunikacĳ ske 
vezi navzven in se s tem realno izpostaviti nevarnosti, da bo slabša naša 
obveščenost o drugih in drugih o nas. Menim, da uvedba samostojnega 
slovenskega TV-dnevnika vsebuje prav to nevarnost (Kristan 1968, 5).

Kristan poudarja kakovost skupnega TV dnevnika in obenem ugotavlja, da je 
opravljal pomembno povezovalno vlogo med jugoslovanskimi narodi. Zavzel se je 
za to, da bi Televizĳ a Ljubljana nadaljevala tradicĳ o TV obzornika in imela svoj posebni 
TV dnevnik, hkrati pa bi se bolj dejavno vključevala v beograjski TV dnevnik. To bi 
gledalcem na področju Slovenĳ e omogočilo, da spremljajo svoj TV dnevnik, ne da 
bi se morali odreči skupnemu. Prav zaradi tega je Kristan zagovarjal stališče, da bi 
morala ljubljanska televizĳ a prestaviti svoj TV dnevnik na drugo uro, da bi gledalcem 
omogočila ogled obeh dnevnikov, »to pot ne kot konkurenčna, ampak kot komple-
mentarna, med seboj se dopolnjujoča« (ibid.). Za premostitev jezikovnih težav pa je 
predlagal sinhrono prevajanje skupne oddaje v jezike jugoslovanskih narodov.

Fotografi ja 3: Marija Velkavrh in Vili Vodopivec, voditelja prvega slovenskega TV 
dnevnika, in režiser oddaje Emil Rižnar, 15. 4. 1968. Foto: Marjan Ciglič. Vir: Muzej 
novejše zgodovine Slovenije. 



S
10

9

Žal Kronika za leto 1968 ni ohranjena v celoti, saj manjka prvih devet strani. Tako 
lahko zgolj domnevam, da je avtor na njih posebej omenil pomembno programsko 
pridobitev, kakršna je bil slovenski TV dnevnik. Na straneh, ki so namenjene tele-
vizĳ skemu programu, pa le ugotavlja, da se je zaradi TV dnevnika povečala količina 
aktualnopolitičnega programa, in sicer s 15.080 minut leta 1967 na 22.430 minut 
leta 1968. Oddaje aktualnoinformativnega programa so obsegale kar 24 odstotkov 
celotnega programa lastne produkcĳ e. Avtor navaja, da je Televizĳ a Ljubljana leta 
1968 predvajala 224 oddaj TV dnevnik, kot dopolnilo osrednji informativni oddaji 
pa omenja informativno oddajo Po Slovenĳ i, ki je zamenjala TV obzornik (RTV Lju-
bljana 1968c, 22–24).

Sklep
Prvi TV dnevnik se je rodil veliko prej, kot je bilo načrtovano, in to s šestimi odda-

jami tedensko, ne pa s tremi, kot so sprva napovedali. V bistvu je bil to razširjen 
TV obzornik, ki so mu dodali »jugoslovanske« in svetovne novice. Ekipa, ki je pri-
pravljala oddajo, se je preizkusila 12. aprila 1968, ko so za vajo izpeljali eno oddajo, 
ki ni šla v eter. 15. aprila 1968 pa je šlo zares.8 TV dnevnik je takoj na začetku postal 
osrednja oddaja slovenske televizĳ e. Gledalci so jo dobro sprejeli, pa tudi svétniki 
so bili z njo zadovoljni. Na prvi seji po uvedbi TV dnevnika je svétnik Svetozar Polič 
ugotovil, da je bilo tudi zanj veselo presenečenje nad tem, da so TV dnevnik začeli 
predvajati šestkrat tedensko in ne zgolj trikrat, kot je bilo sprva načrtovano (RTV 
Ljubljana 1968b, 27). Vodstvo je opozoril, da mora paziti na to, da bo ohranilo 
jugoslovansko in svetovno širino in se izogibalo provincialnosti. Za njim je dobil 
besedo Dušan Fortič, ki je svet obvestil o strukturi prvih petih oddaj. Tretjina časa 
posamezne oddaje je bila namenjena mednarodnemu dogajanju, nekaj manj kot 
tretjina federacĳ i, preostali čas pa dogajanju v Slovenĳ i, vremenu in še nekaterim 
drugim vsebinam. K temu je dodal: 

Pokazatelj kaže, da je več kot ½ TV dnevnika predstavljenega fi lmsko, vizualno 
televizĳ sko, dinamično od 15 do 17, 18 minut, medtem ko je ostali del bran 
oz. kombiniran z nekaterimi drugimi elementi TV oblike. … Če primerjamo 
BG [beograjski, op. M. P.] dnevnik ali italĳ anski dnevnik, vidimo, da je to 
razmerje pri nas ugodnejše v prid fi lmskemu oz. »pokritemu« ilustriranemu 
predstavljanju informacĳ  (RTV Ljubljana 1968b, 27–28).

Rado Cilenšek, namestnik sekretarja zavoda, je člane sveta seznanil s tem, da so 
18. in 19. aprila po vsej Slovenĳ i, razen v delu Štajerske, naredili telefonsko anketo. 
Opravili so približno 530 klicev, k sodelovanju pa se je odzvalo 454 klicanih. Vsak 
večer so klicali druge kraje, vendar se rezultati niso razlikovali (RTV Ljubljana 
1968b, 29). Na dan ankete je oddajo gledalo 48,5 odstotka anketirancev, nadaljnjih 
18,5 pa kak dan prej. Anketirance so tudi vprašali, kako so zadovoljni z oddajo. Kar 
43 odstotkov vprašanih je povedalo, da so z njo zelo zadovoljni, 41,5 odstotka jih 
je bilo zadovoljnih, 12 odstotkov za silo zadovoljnih in 1,5 odstotka nezadovoljnih. 
K temu je Cilenšek kritično dodal, da je »iz ankete težko ugotoviti, ali ta pozitivna 
ocena meri na samo oddajo ali bolj na uvedbo TV dnevnika v slovenščini« (ibid.). 
Anketiranci ob meji so bili bolj kritični kot drugi gledalci. Izrazili so željo »po večji 
informativnosti, večji dinamiki, po večji inozemski slikovni informacĳ i (primerjava 
z beograjskim, češ da je le-ta pestrejši)« (ibid.), kar je v nasprotju z zgoraj citirano 



S
11

0

izjavo Dušana Fortiča. O anketi je poročal časopis Ljubljanski dnevnik, ki je povzel 
njene rezultate in zapisal, da je sodelovalo 234 žensk in 220 moških (Ljubljanski 
dnevnik 1968, 18).

Na zgoraj omenjeni Kristanov članek se je odzval Dušan Fortič. Delo je objavilo 
njegov prispevek z naslovom »Korak k popolnejši podobi informacĳ «, v katerem 
je odgovoril na vse Kristanove pomisleke in zatrdil, da je polemika o slovenskem 
TV dnevniku povsem odveč, saj se je »slovenska javnost o tem izrekla!« (Fortič 
1968b, 5). Zavrnil je tudi očitke o zapiranju slovenskega prostora in jih podprl s 
podatki o vsebini prvih tridesetih oddaj. Kar 35 odstotkov vseh informacĳ  je bilo 
iz mednarodnega dogajanja, 20 odstotkov iz federacĳ e in drugih jugoslovanskih 
republik, 33 odstotkov iz Slovenĳ e, 12 odstotkov pa drugih vsebin. Največ časa so 
namenili gospodarstvu (39 odstotkov), ki sta mu sledila kultura in izobraževanje 
(20 odstotkov) ter zdravstvo in socialno varstvo (9 odstotkov). Da so se ustvarjalci 
oddaje res trudili, nam pove podatek o odnosu med vizualnimi in govorjenimi 
informacĳ ami, saj so fi lmske novice obsegale 63 odstotkov oddaje, 24 odstotkov 
informacĳ  je bilo samo branih in 13 odstotkov ilustriranih (ibid.).

Z leti je oddaja postajala vse boljša. V domove občanov po Slovenĳ i je prinašala 
novice iz ožje in širše domovine ter svetovne dogodke – od češke pomladi in Titove 
smrti do dogodkov na Roški, osamosvojitvene vojne in dogodkov 11. septembra 
2001. Z leti je pridobila zaupanje gledalcev in je postala hrbtenica javnega servisa, 
okoli katere se je oblikoval večerni televizĳ ski program. V osemdesetih in devet-
desetih letih prejšnjega stoletja je TV dnevnik pred televizĳ ske zaslone vsak večer 
pritegnil slabo polovico državljanov, kar je več gledalcev, kot jih imata danes obe 
osrednji informativni oddaji javne in komercialne televizĳ e skupaj. Vse tja do konca 
leta 1995 TV dnevnik ni imel prave konkurence, saj vstop Kanala A med ponudnike 
informativnega programa ni bil uspešen predvsem zaradi denarne podhranjenosti 
programa. Žal takratno vodstvo Televizĳ e Slovenĳ e ni pravilno ocenilo nevarnosti, 
ki jih je prinesla komercialna konkurenca, za katero sta stala ameriški kapital in 
predvsem ameriško znanje in obvladovanje televizĳ ske obrti. Vodstvo se je postavilo 
na zelo udobno stališče, da ima javni servis posebno vlogo in da ne sme tekmo-
vati s komercialno konkurenco. Na presenečenje ni bilo treba čakati prav dolgo. 
Konkurenčna oddaja se je v pičlih dveh letih postavila ob bok TV dnevniku in ga 
po gledanosti nato celo prehitela. 

Da ima Dnevnik Televizĳ e Slovenĳ a v zavesti državljanov še vedno posebno mesto, 
kažejo podatki o gledanosti oddaje ob posebnih (izrednih) dogodkih, kakršni so 
volitve, poplave, naravne nesreče, katastrofe ipd., saj ob takih priložnostih še vedno 
prehiti konkurenco. To je dokaz, da je Dnevnik Televizĳ e Slovenĳ a pri državljanih še 
vedno zelo cenjen, in na tem bi morda lahko gradilo sedanje programsko vodstvo 
hiše, da bi oddaji vrnilo ugled in prvo mesto. To bi lahko dosegli z nepristranskim 
poročanjem, s preverjenimi dejstvi in poglobljeno analizo dogodkov ter z iskanjem 
družbenega konsenza o vseh pomembnih vprašanjih, ki jih prinaša čas, v katerem 
živimo. S tem bi Dnevniku morda vrnili pomen, ki ga je imel kar tri desetletja.

Opombe:
1. Vsem, ki so mi v omenjenih ustanovah pomagali pri delu, se ob tej priložnosti iskreno 

zahvaljujem. Posebna zahvala pa gre Jožici Hafner (Dokumentacija Televizije Slovenija), Tatjani Rezec 

Stibilj in Petru Strnadu (Arhiv Republike Slovenije).



S
11

1

2. Studio Ljubljana je začel poskusno oddajati program leta 1957, redno pa 11. oktobra 1958. Tako 

kot Studio Zagreb je Studio Ljubljana na začetku svojega oddajanja prenašal tudi televizijski program 

italijanske (RAI) in avstrijske (ÖRF) televizije. To so počeli zaradi pomanjkanja lastne produkcije in 

približevanja novega medija ljudem, kar je povzročilo negodovanje beograjskih političnih struktur. 

Zaradi tega je bil sklican poseben sestanek v Beogradu, na katerega so bili povabljeni predstavniki 

vseh osrednjih republiških in pokrajinskih radijskih postaj. Da je bila politika zaradi tega početja zelo 

zaskrbljena, nam pove podatek, da je sestanek vodil Rodoljub Čolaković, podpredsednik Zveznega 

izvršnega sveta (Vončina 1999, 149–150). Studio Beograd je začel poskusno oddajati leta 1957, redni 

»eksperimentalni« program pa 23. avgusta 1958 (Vončina 2003, 10, 19–21). O začetku oddajanja 

Televizije Beograd piše tudi Jože Zorn (Zorn 1958, 27).

3. Ker sta bili Televizija Sarajevo in Televizija Skopje ustanovljeni pozneje in sta sami fi nancirali 

izgradnjo televizijskih studiev, je Zvezni izvršni svet leta 1961 sprejel sklep, da morajo Televizija 

Ljubljana, Televizija Zagreb in Televizija Beograd v desetih letih vrniti denar, ki so ga dobile za studie 

in tehnično opremo. Šlo je za velik znesek – 1.387.131 ameriških dolarjev in 1.666.000 starih dinarjev 

(Pustišek 1987, 174).

4. Kratica LRS pomeni Ljudska republika Slovenija.

5. Televizija 67 je bila prva tovrstna raziskava v Sloveniji. Ob raziskovanju odnosa gledalcev do 

osrednje dnevnoinformativne oddaje so posebno pozornost namenili situacijam, v katerih gledalci 

spremljajo televizijski program, kar je bilo v skladu z raziskovalnimi usmeritvami tistega časa. V 

raziskovalni skupini so bili: Marijan Krofl ič, Blaž Mesec, Stane Obranovič, Ana Stupan in Andreja 

Tauber.

6. Leta 1967 je bilo v Sloveniji 401.447 plačnikov radijske in 139.413 plačnikov televizijske naročnine. 

(Statistični letopis Socialistične republike Slovenije 1969, 399).

7. Prvi obletnici TV dnevnika v slovenščini se ni godilo nič bolje, saj je minila brez omembe v Delu, 

osrednjem slovenskem dnevniku, ali v njegovi RTV prilogi za teden od 13. do 19. aprila 1969.

8. V programski srajčki prve oddaje je zapisano, da je bil redaktor prvega slovenskega TV dnevnika 

Tugo Klasinc, glavni in odgovorni urednik Vid Štempihar, režiser Emil Rižnar, asistent režije Jože 

Cegnar, tajnica Angelca Dečman. Za sceno za prvi TV dnevnik je poskrbel scenograf Jože Spacal (RTV 

Ljubljana 1968d, 1).

Literatura:
A. P. 1968. Prvi Slovenski TV dnevnik. Delo (lokalna izdaja Ljubljana), 16. 4. 1968.

Bergant, Boris. 1968. Spomladi končno slovenski TV dnevnik. Stop, 16. 3. 1968, 6.

Društvo slovenskih pisateljev, Slavistično društvo, Inštitut za slovenski jezik pri SAZU in PEN klub 

– Center za Slovenijo. 1967. Pismo slovenski televiziji. Delo, 3. 2. 1967, 5.

Fortič, Dušan. 1968a. Težnje po novih vrednotah: Odpiranje do dosežkov jugoslovanskega in 

mednarodnega ustvarjalnega prostora. Delo, 6. 4. 1968, 19.

Fortič, Dušan. 1968b. Korak k popolnejši podobi informacije. Delo, 28. 5. 1968, 5.

Koprivc, Jak. 2005. Generalov let. Ljubljana: Modrijan.

Kristan, Ivan. 1968. Slovenski TV dnevnik. Delo, 7. 5. 1968, 5.

Krofl ič, Marijan, Blaž Mesec, Stane Obranovič, Ana Stupan in Andreja Tauber. 1968. Televizija 1967. 

Ljubljana: Inštitut za sociologijo in fi lozofi jo pri Univerzi v Ljubljani.

Ljubljanski dnevnik. 1968. Večini je všeč. Ljubljanski dnevnik, 4. 5. 1968, 18.

Novak, Božidar (ur.). 2006. Leksikon radija i televizije: Izdanje u povodu osamdesete godišnjice Hrvatskog 

radija i pedesete godišnjice Hrvatske televizije. Zagreb: Masmedia i Hrvatska televizija.

Pengov, Jure. N. d. 35 let Dnevnika Televizije Slovenija. <http://www.rtvslo.si/dnevnik/35let.php> 

Pirkovič, A. 1968. Slovenski TV dnevnik uspešno startal. Stop, 20. 4. 1968, 2.

Pustišek, Ivko. 1987. Istorija zakonodavstva o radio-difuziji u Jugoslaviji: Međunarodna regulativa i 

jugoslavensko zakonodavstvo (1907–1986). Beograd: Savremena administracija.

Raztresen, M. 1968a. TV dnevnik za slovenskega gledalca. Ljubljanski dnevnik, 16. 4. 1968, 2.

Raztresen, M. 1968b. Trenutki zgodovinskega starta. Ljubljanski dnevnik, 16. 4. 1968, 10–11.



S
11

2

Snoj, J. 1968. Lasten TV dnevnik s 15. aprilom: S tiskovne konference na Radio televiziji Ljubljana. 

Delo, 10. 4. 1968, 2.

Statistični letopis Socialistične republike Slovenije. 1969. Ljubljana: Statistični zavod Republike Slovenije.

Stupan, Ana in Ante Obranovič. 1968. Objektivnost in izčrpnost: Prispevek k razpravi o slovenskem 

TV dnevniku. Delo, 13. 4. 1968, 19.

Vončina, Nikola. 1999. TV osvaja Hrvatsku: Prilozi za povijest radija i televizije u Hrvatskoj III. (1954.–

1958.). Zagreb: Hrvatski radio.

Vončina, Nikola. 2003. Najgledanije emisije 1964–1971: Prilozi za povijest radija i televizije u Hrvatskoj V. 

Zagreb: Hrvatska radiotelevizija.

Arhivski viri

Grabnar, Boris. 1963. Kratek uvod v analizo programa TV, 12. 3. 1963. Arhiv Republike Slovenije, AS 

1589, CK ZKS, š. 194/III.

Mikoš, Boris. 1966. Televizija – odnosi med studiji, 31. 3. 1966. Arhiv Republike Slovenije, AS 1589, CK 

ZKS, š. 194/III.

Mikoš, Boris. 1968. Nekateri problemi in značilnosti slovenske TV. Arhiv Republike Slovenije, AS 1215, 

Radiotelevizija Slovenije, š. 48.

RTV Ljubljana. 1960. Razvoj, sedanji položaj in problemi televizije v LRS. Arhiv Republike Slovenije, 

AS 1215, Radiotelevizija Slovenije, š. 42.

RTV Ljubljana. 1962. Kronika RTV Ljubljana za leto 1962. Arhiv Republike Slovenije, AS 1215, 

Radiotelevizija Slovenije, š. 58.

RTV Ljubljana. 1963. Kronika RTV Ljubljana za leto 1963. Arhiv Republike Slovenije, AS 1215, 

Radiotelevizija Slovenije, š. 58.

RTV Ljubljana. 1967a. Odgovor RTV Ljubljana Društvu slovenskih pisateljev, Slavističnemu društvu, 

Inštitutu za slovenski jezik pri SAZU in PEN klubu – centru za Slovenijo. Delo 10. 2. 1967, str. 5.

RTV Ljubljana. 1967b. Zapisnik 3. redne seje sveta zavoda RTV Ljubljana (v širši sestavi) z dne 27. 9. 

1967. Arhiv Republike Slovenije, AS 1215, Radiotelevizija Slovenije, š. 108.

RTV Ljubljana. 1967c. Zapisnik 4. redne seje sveta zavoda RTV Ljubljana (v širši sestavi) ponovitev z 

dne 17. 11. 1967. Arhiv Republike Slovenije, AS 1215, Radiotelevizija Slovenije, š. 108.

RTV Ljubljana. 1967d. Zapisnik 5. redne seje sveta zavoda RTV Ljubljana (v širši sestavi) z dne 22. 12. 

1967. Arhiv Republike Slovenije, AS 1215, Radiotelevizija Slovenije, š. 108.

RTV Ljubljana. 1967e. Kronika RTV Ljubljana za leto 1967. Arhiv Republike Slovenije, AS 1215, 

Radiotelevizija Slovenije, š. 59.

RTV Ljubljana. 1968a. Zapisnik 11. redne seje sveta zavoda (v ožji sestavi) z dne 29. 3. 1968. Arhiv 

Republike Slovenije, AS 1215, Radiotelevizija Slovenije, š. 110.

RTV Ljubljana. 1968b. Zapisnik 7. redne seje sveta zavoda RTV Ljubljana (v širši sestavi) z dne 22. 4. 

1968 (stenografski zapis). Arhiv Republike Slovenije, AS 1215, Radiotelevizija Slovenije, š. 110.

RTV Ljubljana. 1968c. Kronika RTV 1968. Arhiv Republike Slovenije, AS 1215, Radiotelevizija Slovenije, š. 59.

RTV Ljubljana. 1968d. Programska srajčka, TV dnevnik, 15. 4. 1968. Dokumentacija Televizije 

Slovenija.

Skupščina SRS. 1964. Organizacijsko-politični zbor, Informacija o neenakopravni rabi, o pačenju 

ter zapostavljanju slovenščine v javnosti, Štev.: 6-3/64, Ljubljana, 11. 11. 1964. Arhiv Republike 

Slovenije, AS 1589, CK ZKS, š. 194/III.

Zorn, Jože. 1958. Kronika RTV Ljubljana za leto 1958. Arhiv Republike Slovenije, AS 1215, 

Radiotelevizija Slovenije, š. 58.

Zorn, Jože. 1959. Kronika RTV Ljubljana za leto 1959. Arhiv Republike Slovenije, AS 1215, 

Radiotelevizija Slovenije, š. 58.

Zorn, Jože. 1963. Kronika RTV Ljubljana za leto 1963. Arhiv Republike Slovenije, AS 1215, 

Radiotelevizija Slovenije, š. 58.


