POLAND:

TELEVISION:

WHAT MIX OF CONTINUITY
AND CHANGE?

Introduction

It is now commonplace to say, as does Rychard (1993), that the
paradigm of “transition to market and democracy” often applied
to the process of transformation in Central and Eastern Europe,
can at best be regarded as its ideological rationalisation rather than
accurate description, with the actual process of change often
leading in directions far removed from that normative state. Even
where the general direction corresponds to it, progress is erratic
and falls far short of what was (perhaps unrealistically) expected.

The process of fundamental, systemic transformation in
Central and Eastern Europe has taken three main forms:

+ a“top-down” revolution, decreed and managed from above;

+ an implosion, involving a collapse of all or most institutions
and general disintegration of the state;

« an evolutionary change, involving formal and symbolic
continuity with the past while gradual change of the socio-
political context gives old institutions new meaning and new
patterns of functioning (Staniszkis 1994).

The Polish case can be described as one of a top-down
revolution, with all the tensions this implies, especially since it is
proving less effective and thorough-going than expected.
Describing the situation in the early post-1989 period, Fraczak
writes:

Change is promoted in a top-down manner, without the
assistance and sometimes even without the consent of
social forces, while at the same time grassroots initiatives
are blocked in a more or less overt fashion. [This| seems to
be the worst way possible as it] not only impedes the
development of a required social infrastructure, and so
provokes the tendency to adopt more and more
undemocratic procedures on the part of the administration,
but also generates a long-term conflict involving the state
and its agencies (Fraczak 1992, 36).

There were a number of reasons for this. The Solidarity-led
government which took over power in Poland in 1989 was the first

KAROL
JAKUBOWICZ

Karol Jakubowicz
is member of the
Polish
Broadcasting
Council. ut. J. P.
Woronicza 17,
00-999 Warszawa.

Vol.2 (1995), 3



non-communist government in Central and Eastern Europe, surrounded by the entire
Communist bloc which looked as if it would continue in existence for quite a long time
yet. The government (which included in key positions the people who had introduced
martial law) cohabited with General Wojciech Jaruzelski (the last Communist leader of
Poland) as President of the country. It inherited from former times a civil service, army
and police which — while they could be vetted so as to weed out people on whose
loyalty the new government could not rely — had to remain largely unchanged (for
lack of other, properly trained and qualified people who could replace them). And
finally, it was preparing to administer shock therapy in the economy, which had to be
very painful and provoke popular dissatisfaction.

Given these circumstances, it was perhaps inevitable that the government decided
on that course of action. The very same dissident and opposition leaders who had
insisted that Communist regimes accept, or reconcile themselves to, the development
of civil society which “would populate the wilderness separating the individual from
the [Communist] state” (Smolar 1991, 15), “now — after they had gained power —
abandoned that language in favour of the classic concerns for the state and the market”
(Smolar 1993, 40). They argued as early as in 1989 that the development of a full-
fledged party system would be premature and that society should remain as united in
facing the new challenges as it was in resisting the Communist system. Therefore, they
hoped to maintain Solidarity as a mass social movement providing a focus for popular
backing for the process of transformation and delay as much as possible the emergence
of political parties, with all the political differentiation and power struggles that would
bring in its wake. That policy involved effectively stifling some of the grassroots
movements (such as the “civic committees” created to conduct the Solidarity election
campaign of Spring 1989) which could have provided a foundation for the emergence
of civil society.

That approach was less democratic than might have been hoped. It was also
doomed to failure insofar as the preservation of unity was concerned. While society
had been united in the face of the common enemy, that unity could not be sustained
once that enemy was gone (Synak 1992). The differences which were once artificially
suppressed both by the efforts of the Communist state to create an appearance of
united support for the regime, and by the special circumstances of resistance to it, now
exploded into an infinite variety of political parties (some 270 today). In response to
these politics of artificial unity, Lech Walesa (who had meanwhile been left out in the
cold as the leader of Solidarity which was committed to supporting “our” government)
launched “war at the top” in order to accelerate the birth of new parties and put an end
to the situation which was a product of “contractual” (rather than real) democracy
(Wiatr 1993), resulting in the political contract between Solidarity and the Communist
authorities arrived at during the Round Table Conference of Spring 1989.

All that set the stage for bitter political conflicts which continue to rage today and
compounded the already acute ideological confusion of Polish society, seeking to
redefine its political identity and to find answers to the intractable problems of the
transition period. As a result, what emerged was not civil society but “a political
society,” where in 1993



a fractious parliament feuding with the president and with itself, finally forced
the former to dissolve the assembly in June 1993; important pieces of legislation
lare] neglected or postponed ... The population at large was being polarised by at
least two major politically laden issues: “decommunisation” and policy
concerning abortion and religious instruction in public schools” (Korbonski
1994, 225).

In another comment on the situation in Poland in 1993, Curry (1994, 239) points out

that there has been

a confusion and collapse of ideological or programmatic lines ... there is no real
common ground between or among groups. Workers oppose the current
economic policy, the Church, and the communist party, for instance. Parties that
oppose the current economic policy come from the religious right and from parts
of the society associated with the former communist party. As a result, workers
(and others) find themselves without a clear sense of who really represents their
basic interests. Nationalism holds to the old “them vs. us” framework but does
not satisfy the real policy needs of the population.

These comments largely retain their validity in 1995 which in any case is proving
additionally divisive, given that it is the year of a presidential election. A long drawn-
out campaign, which the incumbent President, Lech Walesa, and some right-wing
candidates have invested with all the earmarks of an anti-Communist crusade, is
serving to exacerbate the instability and volatility of the political system.

Meanwhile, fundamental ideological and political choices still have to be made by
society at large. Seeking to analyse the political identities of the parties which contested
the 1991 general election, Wiatr (1993) has pointed out that they existed in a “three-
dimensional space” in which differences among them could be measured by their
placement on three continua:

Figure I: Major Policy Continua During the 1991 General Election

Strongly monetarist Anti-monetarist,
pro-state interventionism

Secularism Religious and moral
fundamentalism

De-communisation

Against For

By the time of the 1993 general election, the list of ideological and political
orientations represented by parties contesting the election and therefore of choices
faced by the voters was more extensive. Five sets of issues were particularly important:
1. Attitudes to the Communist legacy, now being redefined as attitudes for or against

de-communisation;

2. Attitudes to market reforms, privatisation and an inegalitarian social and welfare
policy;

3. The issue of the role of the Church in society (with the Church itself and Catholic-
oriented parties growing in importance);

63



64

4. The issue of a strong vs. a weak presidency, revolving around the role of Lech
Walesa in the country’s public life;
5. The issue of integration with Europe vs. the defence of traditional values.
Zukowski (1993) offers an extended catalogue of the range of choices facing Polish
voters after 1989. When combined with Wiatr’s continua, it could be shown as in
Figure 2.

Figure 2: Polish Election Dilemmas in 1993

ACCEPT COMMUNIST PAST ———— SUPPORT SOLIDARITY

(LUSTRATION: NO) (GOVERNMENTS)
ANTI-MONETARISM MONETARISM REJECT FREE
MARKET PRO-FREE MARKET

(LUSTRATION: YES 2)

DEFEND TRADITIONAL&RELIGIOUS —— SUPPORT EUROPEAN VALUES
(FUNDAMENTALISM) INTEGRATION (SECULARISM)

All this shows that society and its political representations were and remain
divided on some fundamental issues (for an account of political choices facing the
Polish electorate in successive general and presidential elections between 1989 and
1993 see Jakubowicz, forthcoming a) which need to be resolved before some degree of
social consensus can be achieved. The polarisation of society, lending particular
intensity, bitterness and rancour to debates and conflicts concerning the directions of
political change, was reflected also in the fact that changes in social consciousness in
the early 1990s among certain social strata (the uneducated, unemployed, elderly, etc.)
ran counter to changes of the social system, foreshadowing “the velvet restoration” of
post-Communist parties in consequence of the 1993 general election:

Figure 3: Directions of Change in Social Consciousness 199I-1992

Views and Attitudes Required by Views and Attitudes Gaining in
Social Change Popularity

Right-wing views Left-wing views

Individualism Collectivism

Democracy Authoritarian views

Source: Reykowski 1993.

From our point of view, the three most important characteristics of the situation in
such a political society are:

» the fundamental instability of the political system whereby practically every party
has a weak and unstable constituency and no branch of government or State power
enjoys the authority and credibility needed to get on with its work with long-term
vision and in conditions of relative stability; both are concerned above all with the



results of an incessant power struggle they are involved in to carve out a secure

place for themselves in the new order of things which is still taking shape;

« the tendency of all forces in power to seek to dominate all institutions of public life
in order to consolidate their position;

« the resulting immediate and intense politicisation of every issue and practically
every actor of public life (either voluntary, or involuntary, imposed by other
actors).

Such circumstances are hardly propitious for the emergence of an independent
public sphere or indeed a civil society — a social space relatively free from the
encroachments of the state and political power struggles in which the media could
operate without being subordinated to the political interests of one social force or
another. In this connection, Splichal (1994, 30) notes that the revitalisation of civil
society is again blocked in Central and Eastern Europe because

having overthrown the old undemocratic regimes, (civil society) lost its own
autonomy ... Decisions of public consequence are, as they were in the former
system, removed from the public, and citizens lose their ability to participate in
political processes. The access of oppositional parties and autonomous groups
from civil society to national broadcast media and mainstream print media is
being limited ... parliamentary mechanisms of party pluralism and formal
democracy are considered the only legitimate way to articulate the interests and
opinions in “society,” while noninstitutional arrangements of civil society are
ignored.

It must be said in addition that both kinds of politicisation are quite common also
in the media; many media owners, publishers, executives and journalists seek to
pursue political goals and promote political interests.

Policy Objectives in Media Transformation

Observers of developments in Central and Eastern Europe often hold former
dissident leaders, today members of the political elite in their countries, to account for
failing to remain true to the noble ideas they proclaimed while in the opposition.
Analyses are often conducted to arrive at before-and-after comparisons from this point
of views. That is not a very promising path to take, if only because political platforms
and principles formulated while in opposition to an authoritarian regime always
involve an element of idealism which is difficult to translate into workable action
programmes. This idealism is partly a matter of tactics, and partly of the quite
understandable conviction that, as Adam Michnik, once a leading Polish dissident, has
put it, “it is only in defence of pure ideals that you are prepared to put at risk your life,
freedom, health and the happiness of your loved ones” (Michnik et al. 1995, 436). In
any case, the idealistic programme of democratising the media developed in sketchy
form in the 1980s (Jakubowicz 1990), and involving a considerable degree of public
regulation and interventionism into media operation to secure that goal, was
practically forgotten immediately after the collapse of Communism (Jakubowicz 1994).
Other schools of thought regarding media reform appeared, including:

« fear and distrust of all forms of public regulation and interventionism into social
life, especially in an area so sensitive as mass communication;

65



+ a free market orientation, arguing that such interventionism is unnecessary since
the market mechanism can be relied upon to regulate the media system;
+ government unwillingness to yield control of broadcast media.

The emerging shape of the media system shows sings of the influence of all of these
forces at work.

It can safely be said that in Poland (as indeed in other Central and Eastern
European countries) there is no master plan of media transformation, no overarching
vision of future development in the media field, seen in the context of a general social,
cultural, economic and technological policy involved in developing Information
Society. While there may be awareness of the need to develop such a vision, this has

been prevented by:

1. a rear-view mirror syndrome of approaching the media primarily as political
institutions;

2. the need to overcome the legacy of the past before a forward-looking approach can
be adopted;

3. atraditional approach on the part of the government to economic and technological
development;

4. compartmentalisation of media and technological policy between various
government and regulatory authorities;

5. lack of sufficiently developed and capitalised private concerns interested in
promoting technological development in the media and able to bring pressure to
bear on the authorities to develop policies in this area.

Part of the reason for the lack of a general master plan and of confidence that if
drawn up, it could be implemented, is the conviction of many social actors that not all
the social and political prerequisites for a fully democratic system of broadcasting yet
exist in Poland. They know that politicians are not really capable of self-restraint in
dealing with the media and will therefore actively seek to control and influence them,
which makes mockery of any long-term plans to proceed according to a rationally
drawn-up blueprint. In broader terms, these prerequisites include a mature and stable
democracy; the existence of a civil society and an independent public sphere; some
accepted notion of the public interest and belief that there are institutions,
organisations and individuals capable of being guided by it, rather than be narrow
party or sectoral interests; based on this belief, trust in, and acceptance of, public
regulation of broadcasting to serve the public interest; the emergence of journalistic
professionalism based on a notion of public service. Not one of these conditions has
been met in Poland, or indeed in other post-Communist countries, and it will take a
very long time before they are (Jakubowicz, forthcoming b).

In order to examine media transformation, however, we need at least a minimum
set of criteria allowing us to judge what direction it is taking and what progress has
been made. One way of developing those criteria in the Central and Eastern European
situation (though it unavoidably smacks of the rear-view mirror syndrome mentioned
above) is to begin with an analysis of the old media system and to determine what
processes of its transformation would produce such qualitative change in terms media
liberalisation and democratisation that the old system can safely be pronounced dead.

There is no need here, of course, to belabour the point that in the past the media in



Central and Eastern Europe formed a centralised command system, serving as an

extension of the political apparatus and subordinated to its goals. If we accept this,

then the minimum set of criteria required to chart progress in media transformation
concerns policy objectives to be pursued in eliminating that system.

Manaev (1994) notes that the fundamental process of transition from the totalitarian
to a democratic socio-political system should lead from unity to diversity as the main
organising principle of society. Accordingly, genuine transformation of the media’s
place and role in the social systems of post-Communist countries should, in his
opinion, lead to their emancipation or “autonomisation” and redefinition from an
instrument of power to a form of interaction of different social groups, turning them
into an element of civil society and participatory democracy. He views this process as
having the following dimensions:

+ political: the media become independent thanks to the separation of powers in the
process of dismantling the totalitarian/authoritarian system;

« economic: the media cut their ties of economic dependence on institutions of
power;

« social: the media become dependent on their audiences which evolve from passive
objects to active subjects of communication;

« technological: the media incorporate and apply all the new technologies;

« professional: separation of fact and opinion, news and comment, leading to
objective depiction of reality in the media.

Policy objectives could be deduced from a description of these trends recognised by
the author as necessary for desired change to take place. However, media
transformation in many Central and Eastern European countries by no means proceeds
in these directions alone. It is perhaps better to apply somewhat different language in
defining those policy goals, e.g. that which describes the various, sometimes quite
contradictory directions of media change in Western countries in recent decades.

If we leave aside processes such as commercialisation, concentration, globalisation
which are promoted by the operation of the market mechanism in the media (and
which may not necessarily enhance prospects for media autonomy and a democratic
manner of their operation; Sparks and Reading 1994), we must recognise the following
processes as fundamental prerequisites of media change in Central and Eastern
Europe, leading to the development of a qualitatively new media system:

« demonopolisation (which quite naturally also involves elements of
decentralisation, specialisation and commercialisation),

+ deregulation and re-regulation ( ie. withdrawal of the state from managing the
media and creation of a proper body of legislation and a regulatory framework),

« differentiation, the process whereby the media become “structurally free of
directly inhibiting economic, political, solidary, and cultural entanglements”
(Alexander 1981, 33), and are no longer “adjuncts to parties, classes, regions, and
religious groups” (Alexander 1981, 27). In the sense of disengantlement from state
and political structures, differentiation can be both primary (from the Communist
political and media system) and secondary, after the collapse of the Communist
system (from identification with the new authorities, parties and movements which
in many cases sought to subordinate the media to their political aims and use them

67



instrumentally in a way similar to that which prevailed under the old system);

+ professionalisation of journalists 3, a corresponding process combining;
1. “psychological differentiation” (a process by which journalists redefine
themselves from propaganda tools or voluntary spokesmen for political interests
into media professionals);
2. raising of professional skills, so that journalists would become providers of
competently collected and written information and non-partisan, impartial and
neutral interpreters of social reality;
3. “collective professionalisation” understood as process in which a profession
develops a service ideal and develops a code of conduct, a professional
organisation dedicated to enforcing it and implementing the service ideal, as well
as to protecting the autonomy and standing of the members of the profession
(Windahl and Rosengren 1976);

» and a degree of democratisation, i.e. all the measures necessary to ensure fair and
representative reflection in media content of the full range of views prevalent in
society.

Demonopolisation

Broadcasting monopoly was a thing of the past and the private sector was already
thriving even before the passage of the Broadcasting Act, due to the emergence of a
considerable number of pirate stations.? According to available data, in June 1993 there
were 55 pirate radio stations and 19 pirate television stations in the country, of which
12 formed “Polonia 1,” a network, owned by Nicola Grauso, an Italian media
entrepreneur. The stations had originally been local ones, established by a variety of
Polish interests. Once Grauso bought them out, he joined them into a network which
for most of the day broadcast a mix of old foreign films and series, with little local
content. It was served on the advertising market by Publipolska, a subsidiary of
Publitalia, a Finivest company, and as the only alternative to Polish Television began
after a time to bring in considerable advertising revenues.

In addition, POLSAT, a satellite channel owned by a Polish company but uplinked
from Holland, was gaining in popularity among cable television subscribers.

The first licensing process was launched by the National Broadcasting Council (the
newly created broadcasting regulatory authority) in June 1993. The Council initially
thought in terms of promoting the growth of regional and local television, to assist the
systemic change after decades of central television, but eventually decided to begin by
licensing a national commercial channel to provide competition for Polish Television.

Poland being practically the last relatively large European television market
without a national commercial television channel, the list of applicants for that licence
included an illustrious roster of global and European media corporations.® That in
itself made the choice very difficult. But what greatly compounded the difficulty were
the political implications of the fact that because of a frequency shortage® it was to be
the only national commercial television licence to be awarded in the foreseeable future.
That raised the stakes for everyone involved. Polish politicians had their preferences as
to which bidder should get the licence. In addition, some foreign investors sought to
hedge their bets by choosing for their partners’ Polish companies and individuals with
connections to various political forces.



In the event, the licence went to POLSAT, a company owned and managed by
people with some connections to left-wing parties then in power. POLSAT was at that
time the only legal Polish television broadcaster which has demonstrated the ability to
put together a television service. Its choice was also explained by reference to its purely
Polish ownership, as a way of promoting Polish capital. However, one can assume that
though the National Broadcasting Council was determinedly neutral and apolitical at
that time, part of the reason for that choice was that it needed political allies because it
was already under pressure from the President. But having chosen an applicant other
than that favoured by the President, if found itself in even greater difficulty, with
consequences which largely wrecked its chances of doing its work properly and
undermined its credibility (see below).

As if to complement the choice of POLSAT, the Council announced at the same
time that it would licence Polska Korporacja Telewizyjna, the company involving
Canal Plus. This was meant as a signal that the Council was not unfavourably
predisposed to foreign capital. The company, known as Kana® Plus Polska, was
awarded 14 frequencies in major Polish cities to operate a service set up along the same
lines as the original Canal Plus in France.

Because of the way politics interfered with its work, it was only in early 1995 that
the Council completed the first round of licensing. It awarded another licence to a
supraregional terrestrial network (Telewizja Wista, with nine frequencies spread across
the south of Poland) and 11 licences for local television stations

Meanwhile, the Polonia 1 network was liquidated. Its application for a licence was
turned down in part because it violated the provision that foreign capital must not
account for more than 33 per cent of the stock (the ownership and capital structure of
the network was dominated by its Italian owner). In August 1994, the stations were
closed down for violating the ban on pirate broadcasting.

POLSAT, Kanat Plus Polska and a few other stations are already broadcasting. As
for the other stations, lack of capital, transmitting capacity and staff, combined with
the inexperience of the new owners and unrealistic expectations of quick profits, have
either prolonged the start-up period or brought some stations to near-bankruptcy in a
very short time (Hendler 1995).

In May 1995, a new licensing process was launched. Out of the 233 applicants, 50
have applied for television licences. The National Broadcasting Council will probably
licence two more supraregional television networks in Central and Northern Poland
(and may allow them to co-operate in some areas, such as advertising, with a view to
their potential merger). It will consider applications from existing television stations
for more frequencies and may additionally licence some more local stations, though
only if there is any realistic chance that they can survive in a competitive marketplace.

So, formally speaking, demonopolisation is a fact of life. However, because of the
frequency shortage even POLSAT still does not have national reach. It needs to receive
more frequencies and install new transmitters before it can challenge Polish Television
in terms of geographical reach. So, in real terms, six years after the collapse of the
Communist system, the television scene is still dominated by Polish Television.® While
in 1989-1990 it was suffering from a severe financial crisis (even taking out bank loans
to meet the payroll), with the take-off of advertising it was uniquely placed to provide



the only true vehicle for national advertising (most of the advertising money came in
from foreign companies seeking to become established on the Polish market and
interested only in reaching the whole population). The delay in passing the
Broadcasting Act, the elimination of Polonia 1 as a competitor for advertising and the
relatively slow emergence of POLSAT as a national broadcaster has given Polish
Television time to reap an enormous advertising harvest.

Deregulation and Re-regulation

The first Solidarity governments of 1989-1992 generally adopted a reserved attitude
to the idea of the withdrawal of the state from broadcasting. Having liberalised (and
therefore “lost”) the print media, they felt they needed Polish Radio and Television
(the state broadcasting organisation still operating under the 1960 Broadcasting Act,
defining it as a monopolistic government-controlled broadcaster) as a channel for
communicating with the population. Opposition parties protested against lack of
deregulation and paid lip service to the need to turn PRTV into a public-service
broadcaster, but in fact hoped to inherit control of it once they got into power.

In these circumstances, work on the new Broadcasting Act proceeded slowly.
Governments sought to retain as much control of the proposed new public service
broadcasting system as they could.” At the same time, there was a running battle
between both chambers of Parliament and the President for control of the new
regulatory body, the National Broadcasting Council. It was to be composed of nine
members (originally, both chambers of parliament and the President were to appoint
three members each, but later that was changed somewhat), with the Chairman to be
appointed by the President. While it was accepted that the Cabinet should not appoint
any members, one of the post-1989 governments did seek to enlarge the proposed
Council to 12 members, with an additional three members to be appointed by the
Cabinet. With relations between the two chambers of parliament and between them
and the President still unresolved, the battle between them for relative degrees of
direct or indirect influence over the Council continued for a few years. In the event, the
President retained his power to appoint the Chairman (though it was also proposed
that the Chairman should be elected from among the members), but a proposed clause
that the Council should generally remain within “the care of the President” was
removed from the final version of the Act.

When the Broadcasting Act was finally adopted in December 1992, it advanced the
process of deregulation considerably. It abolished state monopoly of broadcasting,
turned the former state broadcasting organisation into a number of public-service
broadcasting companies and provided for the creation of the National Broadcasting
Council.

The National Broadcasting Council is composed of nine members (with four
appointed by the lower house of parliament; two by the upper house; and three by the
President of the country who also appoints the Chairman . They are appointed for six
year terms (with the terms staggered every two years), with no possibility of serving
for a second term. The Council is under an obligation to present an annual report to
both houses of Parliament and the President. If the report is rejected by both houses of
parliament and this is upheld by the President, then the term of office of the current



Council ends and a new Council is appointed.

As in all post-Communist countries, the Council came under strong political
pressure. The POLSAT licence caused a fall from grace so far as the President was
concerned. As a result, he dismissed the first chairman (in a way which was later
found by the Constitutional Tribunal to be without a legal foundation) and later
recalled him and another member from the Council. The President’s subsequent moves

(appointment of three further chairmen and two new members of the Council) were all -

designed to subvert its work and subordinate it to his control.

In June 1995 Parliament amended the Broadcasting Act to strip the President of the
power to appoint the Council’s chairman, and later rejected the President’s veto. The
President then sent it to the Constitutional Tribunal (ostensibly to test the
constitutionality of some other amendments but in reality to delay matters for as long
as possible and retain his appointee as chairman during the time of the presidential
election campaign preceding the election in late autumn 1995). At the time of writing
in August 1995, the matter is still unresolved.

As for Polish Radio and Television, the Act provided for its liquidation as a “state
organisational unit” and transformation into 19 wholly state-owned companies (Polish
Television, Plc. with its 11 subsidiaries, ' Polish Radio Plc.. as the company responsible
for national public service channels, and 17 regional public service radio companies).
Within Polish Television, each of the subsidiaries has been allocated a separate
frequency to broadcast a regional service.

Polish Television is a wholly state-owned joint stock company (operating under
both the Broadcasting Act and company law). In order to adjust the legal form of the
joint stock company to the requirements of public service television, several
modifications were introduced into it in the Broadcasting Act. First of all, the “owner,”
i.e. the State Treasury represented by the Minister of Finance (who legally performs the
function of the general meeting of shareholders) has no right to interfere into
programming matters. Secondly, “the owner” is not entitled to any dividend or any
part of whatever profit the companies may have at the end of the year. The
Supervisory Board of nine members is appointed by the National Broadcasting
Council, with only 1 member being appointed by the Minister of Finance as his
representative on the board. It is the Supervisory Board which in turn appoints the
board of management. In this way, public service broadcasters were to be insulated
from political pressures and direct political interference. Additionally, the
Broadcasting Act provides for the creation within public broadcasting organisations of
Programme Councils serving as consultative and advisory bodies whose members are
to “represent parliamentary parties and social interests and expectations in regard of
programming.” The idea was to provide a forum for a debate on programming matters
for, among others, representatives of political parties, in the hope of channelling any
possible politically-motivated controversies and pressures into those bodies, rather
than to have these debates conducted in the public arena.

In Article 21, the Broadcasting Act defines the tasks of public service broadcasters
in the following way:

1. The tasks of public radio and television shall include, in particular:

1) production and transmission of national and regional radio and television



12

programme services,

2) construction and operation of radio and television transmitters and relay
stations,

3) transmission of text communications,

4) conducting work on new technologies of production and transmission of radio
and television programme services,

5) conducting production, services and commercial activities involved in audio-
visual production, including exports and imports,

6) encouragement of artistic, literary, scientific and educational activity,

7) production of educational programmes for people of Polish descent and Poles
living abroad.

2. Programme services of public radio and television should:

1) be guided by a sense of responsibility and the need to protect the good name
and reputation of public broadcasting,

2) provide reliable information about the whole diversity of developments and
processes in Poland and abroad,

3) promote the free formation of citizens’ views and of public opinion,

4) enable citizens and their organisations to take part in public life by expressing
diversified views and orientations and exercising the right to supervision and
social criticism,

5) serve the development of culture, science and education, with special emphasis
on Polish intellectual and artistic achievement,

6) respect the Christian system of values, adopting as the basis the universal
principles of ethics,

7) serve the strengthening of the family,

8) serve the combating of social pathologies.

As can be seen, these provisions (and especially items 2, 3, 4 of par. 2) seek to
situate public service broadcasting in the middle of, and at an equal distance from, all
institutions of public life and all segments of society.

In addition to the public and commercial sectors of broadcasting, the Act also
contains one or two provisions hinting at the need to make possible the emergence of a
third, civic, sector. The need for it was not really acknowledged by legislation, but the
emergence Church-owned non-commercial radio stations has helped create an
awareness of the need to regulate for the existence of such a sector. The Roman
Catholic Church has actually asked the National Broadcasting Council to consider
creating a category of “social” (civic) stations operated by denominational and other
organisations or communities. This would, however, require amending the
Broadcasting Act.

The body of new legislation concerning broadcasting includes, in addition to the
new Broadcasting Act, a new telecommunications law (adopted in 1990 and already
considerably amended and revised to adjust it to new market and technological
realities), and a new copyright law. Re-regulation also consisted in abolishing
censorship and its legal underpinnings, as well as in revising the press law to eliminate
provisions typical of the Communist media system. There is still no new press law, or
a new Constitution which would provide more than the basic definition and



safeguards of freedom of speech and of the press that are available in the revised old
Constitution.

Differentiation

Deregulation involves the State’s voluntary or enforced withdrawal from owning,
operating and managing the media. Differentiation may be a consequence of that
process, but it can also mean a medium’s own efforts to win autonomy by rejecting the
ownership and control by the state or some other non-media structure, as well as by
severing links to political forces and adopting a stance of impartiality and non-
partisanship.

Public-service broadcasting should be an paragon of differentiation in this
meaning. As can be seen from Article 21 of the Broadcasting Act above, that is certainly
what is expected of Polish Television plc. Its mission statement (Misja Telewizji
Polskiej jako nadawcy publicznego, 1994) reiterates that and explains in detail what
pursuit of this task involves in practice by saying in part:

Polish Television presents diversified views and standpoints in a balanced way
(..) It safequards its own autonomy and independence. As an institution, it does
not take sides, formulate or express its own views on political issues. It does not
favour or promote any orientation, but creates within the entirety of its
programming facilities for the expression of all views within the law. (...)
Employment in Polish Television is incompatible with political activity, holding
an office in a political party, serving as an MP or Senator, working for a political
action or election committee during local government, general or presidential
election, or employment in public administration (...) Employees of Polish
Television may not engage in political agitation or propaganda. Only in
exceptional cases may they take a personal stand on social and political issues on
the air. In such cases they are obliged to explain that they are expressing a
personal view and take necessary care not to undermine the objectivity and
impartiality of the station and their own credibility as journalists.

Whether these principles are applied in Polish Television is a matter of dispute. Its
supporters, mainly representing social and political forces with right-wing views and
stressing national and religious values, rise to its defence when it is attacked, claiming
that it speaks for true Polish interests and should enjoy the freedom to do that. They
oppose all criticism of Polish Television as an attack on freedom of speech and of the
press. Critics of Polish Television, mainly representing left-wing forces maintain that
its top management, appointed soon after the September 1993 election which was won
by left-wing parties, pays lip service to objectivity and impartiality but is quietly
determined to provide a right-wing alternative to the left-wing government. The grand
design behind this, they say, resulting from a sense of ,historic mission” which the top
management reportedly has assumed, is to prevent such a ,relapse of Communism”
from happening again. This is said to be reflected in much of the news and current
affairs programming which is described as committing all the sins of partiality: taking
sides, editorialising, reflecting the political commitment and views of its producers,
engaging in politics and “clearly pointing out what is good and what is evil, who is
right and who is wrong” (Bogucka 1995, 7).

I3



14

At the time of writing in the summer of 1995, a presidential election campaign is
under way in Poland. Polish Television’s critics maintain that in order to promote its
overall objective, it is pursuing a strategy of: portraying the election as a historic show-
down between the forces of the right and of the left, with a clear suggestion as to what
the outcome should be. To do that, programming it seeks in part to discredit centrist
candidates in order to convince viewers that they have no other option but to choose
between right and left. Karol Modzelewski, once a long-time dissident and now
seeking to promote Jacek Kurofi, the leading centrist candidate, has charged Polish
Television with “using Communist methods to conduct anti-Communist propaganda,
which is proving counterproductive” (Telewizyjny stan wojenny, 1995).

If these accusations are correct, there is clearly a problem insofar as differentiation
is concerned, because the top management and some of the staff may have deliberately
renounced it in order to promote the political causes and forces they support.

Professionalisation

And if so, then there is clearly a problem as far as the “psychological
differentiation” mentioned above is concerned, at least in the case of some journalists,
reporters and commentators.

As for professional skills, political instability and the resulting frequent changes of
top management since 1989 have led to a constant turnover of staff, with new,
unskilled people (some of whom are immediately appointed to senior positions)
coming in all the time. That has led a depreciation of training and experience, all the
more so that in the last two years there has been a large influx of young people. Many
of the newcomers feel justified in rejecting the advice and guidance of older staff,
whom they regard as hold-overs from the Communist era and therefore by definition
tainted and untrustworthy.

The top management of Polish Television has adopted a policy of promoting
training, but it will take a very long time for that policy to bear fruit.

So far as “collective professionalisation” is concerned, Polish journalists are shaking
off resentments of the past (born out of the bitter divisions and differences among
them dating back to martial law, and to the profoundly different experience of those
who had worked for official and underground media under the Communist system)
and are beginning to realise that they need to constitute a united force in dealing both
with employers and with the authorities. They are also beginning to appreciate the
merits of self-regulation as a way of preventing external regulation. Moreover, there is
now, for the first time since the ending of martial law in Poland, some form of dialogue
and co-operation among all journalistic associations and unions. Their number has
grown considerably and also within Polish Television not only journalists but also
representatives of many other creative professions (directors, cameramen, etc.) now
have their own associations or trade unions. While still relatively powerless in dealing
with the management, they are seeking to develop ways of representing and defending
the interests of their members.

Out of this dialogue among journalistic organisations has emerged a document
known as the Ethical Charter of the Media. Intended to be applied by both owners,
publishers and working journalists (Polish Television as a whole has acceded to the



Charter), this short document proclaims that in the pursuit of their professional duties
they will be guided by the principles of truth, objectivity, separation of information
and comment, integrity, respect and tolerance, primacy of the good of the audience
and freedom and responsibility

Also, a new journalistic code of conduct is being developed — again with the
participation of representatives of Polish Television staff. It is a more extensive
document, seeking to redefine the profession of journalism in the light of changes
unfolding in Poland generally and on the media scene in particular.

The draft of this new code consists of five chapters: General Principles, The Ethical
and Professional Obligations of Journalists, The Journalist and His/Her Employer, The
Journalist and His/Her Colleagues, and Final Provisions.!! This draft code which is to
be adopted by all journalistic organisations, reinforces the tendency towards a return
to a fairly classical view of the journalistic profession.

Polish Television is developing its own, somewhat shorter, version of the BBC
Producers’ Guidelines. The standards it will lay down will be enforced by a special
commission which in the case of serious violations will be empowered to recommend
penalties or even the dismissal of staff members.

Democratisation

Measures to promote democratisation of communication usually refer primarily to
public service broadcasters since they alone can be required to fulfil programme
obligations of such nature. As could be seen from the regulations quoted above, the
idea that Polish Television should offer in its content a fair and representative
reflection of the full range of views prevalent in society lies at the foundation of its
mission.

One way of ensuring democratisation is to regulate a medium’s role during election
campaigns. In Poland, there have been quite a few elections since 1989 and a
considerable body of regulation has been developed with regard to coverage of
elections in public media. While electoral broadcasts have proceeded according to the
rules, coverage of election issues in other programming has aroused criticism
(Jakubowicz, forthcoming c).

The Broadcasting Act puts public service broadcasters under an obligation to
present in their programming the standpoints on crucial public issues of political
parties and national organisations of trade unions and of employers. The National
Broadcasting Council has issued a special regulation obliging them to “reliably
present, analyse and discuss” these standpoints, inform about the work of the
headquarters of those organisations, and produce and transmit weekly programme
items enabling those organisations to present their standpoints (Regulation of the
National Broadcasting Council, 1944). Participation in those programme items is
guaranteed for parties which won at least 400,000 votes in the last general election,
with air time divided among them proportionately to the number of votes obtained.

In addition to that, the regulation obliges public service broadcasters to “produce
and transmit a periodical current affairs programme dedicated to political events in the
country,” as well as to “provide current information regarding the work of the Diet
and the Senate.”

75



16

There are few complaints regarding the way Polish Television fulfils those
obligations, but at the same time it is charged, as has been said, with bias in its general
coverage of public and political life and seeking to influence fundamental trends of
public opinion as regards the choice of what political orientation to support.

Polish Television has developed no policy as regards public access and reflecting
the views of the general public in its programming. A content analysis of current
affairs programmes shown by Polish Television between September 15 and October 31,
1994, shows that the following categories of guests were invited to participate in them:

politicians — 98
experts — 81
representatives of society — 52
civil servants - 16
“the great and the good” — 3

As can be seen, “representatives of society” accounted for just 20 per cent of the
total. Closer analysis shows that in most cases those were people cast in that role. 29 of
them were journalists who in the particular programme were given the task of
spokesmen of society”.

In short, democratisation is limited and serves primarily to gives access to the air to
politicians rather than to the public at large.

Conclusion

As can be seen from the foregoing, Poland has made considerable progress in
seeking to implement all the policy objectives involved in transforming the electronic
media system inherited from Communist times. In radio, change is even more
thorough-going, with Polish Radio facing serious competition from two national
commercial television networks and over a hundred local radio stations. Among
Central and Eastern European countries, few have been able to pursue all of these
objectives successfully. From a formal and structural point of view, in Poland change
has crossed the point of no return.

However, as far as Polish Television is concerned, a question mark hangs over the
depth of change actually achieved. The fact that its programme and information policy
of is, if its critics are to be believed, partly subordinated to a political goal, and that
democratisation has made little progress, means that change may be more superficial
than real. Fascination with Poland’s robust and chaotic political life, pursuit of political
goals in programming and a tendency, resulting from a reliance on advertising
revenue, to show as much foreign and preferably American fiction and entertainment
programming as possible has meant that during the evening Polish Television is a
politics- and entertainment-oriented medium. That is not really different from the
situation in the past, e.g. in the 1970s, when the Communist rulers sought both to
propagandise the population and to offer American entertainment in order to create a
sense of well-being and buy social peace (Jakubowicz 1989).

So, perhaps, while everything else may change, there is not much one can do about
the way a leading national television, whether government or public, really operates?



Notes:

1. De-communisation is a term for some form of vetting (also known as “lustration”; cf. Truth and
Justice, 1993) which would remove former ranking Communist cadres from political and public life.
Strong supporters of de-communisation form a group of parties and groupings which oppose the
“contract” arrived at during the Round Table Conference and accuse post-1989 Solidarity governments
and the parties which formed them of “selling out” to former Communists and ensuring their continued,
and increasingly important role in the country’s political and economic life.

2. The pro-lustration movement may seem to be strangely placed, but it combines its virulent opposition
to the continued presence of former Communists in public life, to the “Round Table Conference sell-out”
and the Solidarity forces which negotiated it, with a pro-Church orientation and an economic stance
which sees a role for state interventionism and distrusts the monetarist policies of the Solidarity
governments.

3. The term is used here in a general sense, reflecting the somewhat haphazard way in which Central
and Eastern European media practitioners are becoming aware of their own shortcomings and seeking
a new identity.

4. The new governments found themselves in a quandary as regards pirate broadcasting. Legally
speaking, pirate stations were banned, but the laws were still old Communist ones, and to close them
down the authorities would have had to invoke the same laws as had been used to prosecute the
people behind Solidarity radio under martial law. It was difficult to find the political will to go after pirate
broadcasters before the new Broadcasting Act had been passed.

5. The ten applicants are listed here, with their main Polish and foreign shareholders in brackets:
Antena 1 (“Studio Video”, Brabork an electronics manufacturer, Grabek Industries a food producer, and
Time Warner, Turner Broadcasting System); TV-7 (22 Polish investors joined by ITl, a Polish-lrish
company), CLT, Reuters); Niezale2zna Telewizja Polska Plus ( a number of Polish partners joined by
the Central European Development Corporation, US, Henley Group, UK and SOFIRAD, France); Top
Canal Media Ltd. (Top Canal, a pirate Warsaw TV station joined by Kinnevik, Sweden); Polsat (a
100%-Polish owned company); Prywatna Telewizja Poiska S.A. (12 local TV stations belonging to the
Polonia 1 network formed by Nicola Grauso’s STEI, a Sardinian company, and 6 other incipient local
television stations); Ogélnopoiska Telewizja Prywatna (banks, insurance companies etc., joined by
Bertelsmann, Germany); Polska Korporacja Telewizyjna (Polish investors together with Canal Plus,
France); Telewizja Niepokalanéw (the Franciscan monastic order); Zjednoczone Przedsigbiorstwa
Rozrywkowe (a Polish company active in the entertainment business).

6. Because there was no demand for frequencies while thebroadcasting monopoly was still in force,
Poland did not have a frequency allocation plan once demonopolisation had begun. It began to be
developed as the licensing process began. As a result, the Council did not, and still does not, know how
many stations it can ultimately licence and has to proceed in a piecemeal fashion as new frequencies
become available.

7. The law says that foreign capital can account for only 33% of the stock of any broadcasting
establishment, so foreign companies seeking to operate on the Polish television market needed to find
Polish partners who could contribute the remaining 67%.

8. Polish Television employs some 6500 people and broadcasts two national services, “TV Polonia” (a
satellite channel for viewers abroad) and 11 local services (the regional stations have mostly been
given low-power transmitting capacity, with restricted territorial coverage). These local services are
devoted for several hours a day to re-transmitting TV Polonia programming. For four hours a day, the
local services join into a network to broadcast joint programming {this is a way of boosting advertising
rates to a level commensurate with the reach of the . In addition, the regional stations opt out of the
second national channel every day to broadcast on its frequency regional services of extensive
territorial coverage. The total air time of Polish Television in all its services amounts to around 80 000
hours a year. Polish Television obtains its revenues from licence fees (40 per cent) and advertising (60
per cent).

17 |



In the first quarter of 1995, the structure of its programming on national channels was as follows:

Genre Channel 1 Channel 2
news 6.7% 14.9
current affairs 10.0% 10.1
fiction 26.3% 22.2
documentaries 9.0% 13.3
TV theatre 1.8% 3.0
entertainment 13.6% 195
classical musci 1.7% 3.2
sports 2.5% 6.2
education 20.9% 2.8
religious programs 8% 4
advertising 3.3% 1.4
continuity 3.4% 3.0

Domestic programming accounts for over 60 per cent of total air time. However, foreign
programmes (with American ones accounting for 50 per cent) predominate in some of the main
programme genres, particularly films (90%), live sports (89%), and series (88%).

9. For example, the first Solidarity government sought to subordinate public broadcasters ultimately to
the Prime Minister and wrote a provision into the draft Act which would enable the Council of Ministers
to turn any part of a public broadcaster (e.g. a radio or television channel) into a state enterprise.

10. The National Broadcasting Council has adopted a resolution pointing to the need for one more
additional regional station to be created in Biatystok in the North-East of the country to fill a gap in the
network of regional stations.

11. “General Principles” are phrased so as to assist the process of professionalisation of journalists. To
this end, they define journalism as a profession in the service of society at large - the idea being to set
journalists apart from the owners and publishers and to point to potentially different goals pursued by
two groups: profit, self-interest and/or political goals on the part of at least some owners and public
service on the part of journalists. Defining journalists as a profession also implies that they should be
guided by their own service ideal and professional ethics, even if this should sometimes put them on a
collision course with their employers.

The journalists’ basic right is defined as searching for the truth, and his main obligation as enabling
everyone to take advantage of their right to receive true, full and impartial information, to gain
understanding of the situation around them so as to be able to form their own judgements, as well as to
take part in public debate. Journalists are put under an obligation to protect the independence and
credibility of their profession as well as freedom of speech and media pluralism.

Journalists’ ethical and professional obligations are defined in much the same terms as in all codes
of conduct. The chapter on relations with employers stresses the journalist's obligation consciously to
choose and accept the editorial line of the medium he works for, while retaining the right to voice
his/her own views, as well as to refuse to carry out assignments which run counter to his/her
fundamental convictions, norms of professional ethics or the law.

The chapter on relations with colleagues stresses, in part, the journalist’s obligation to protect the
good name of the profession, observe professional solidarity and assist colleagues in need.

References:

Alexander, Jeffrey C. 1981. The Mass Media in a Systemic, Historical and Comparative Perspective. In:
E. Katz, T. Szecsko (eds.), Mass Media and Social Change. London: Sage.

Analiza programow publicystycznych TVP .1995. Warsaw: The National Broadcasting Council.

Bogucka, Teresa. 1995. Zeby wszystko bylo proste. Gazeta Wyborcza, August 19-20: 6-8.



Curry, Jane. 1994. A Reconsideration of the Realities of “Civil Society” in the Light of Post-communist
Society. In A. Bibi¢, G. Graziano (eds.), Civil Society, Political Society, Democracy, 231-248. Ljubljana:
Slovenian Political Science Association.

Fraczak, Piotr. 1992. Spoleczeristwo obywatelskie - niewykorzystany potencjal. Przeglad spoleczny 2,
28-36.

Hendler, A. 1996. Realizacja koncesji na nadawanie nie jest prosta. Media Polska, Lipiec-sierpien,
13-17.

Korbonski, Andrzej. 1994. Civil Society and Democracy in Poland: Problems and Prospects. In A. Bibic,
G. Graziano (eds.), Civil Society, Political Society, Democracy, 215-230. Ljubljana: Slovenian Political
Science Association.

Jakubowicz, Karol. 1989. Political and Economic Dimensions of the Television Programme Exchange
Between Poland and Western Europe. in J. Becker, T. Szecsko (eds.), Europe Speaks to Europe.
International Information Flows Between Eastern and Western Europe. London: Pergamon Press.

Jakubowicz, Karot. 1990. Solidarity and Media Reform in Poland. European Journal of Communication
5, 2-3.

Jakubowicz, Karol. 1994. Equality for the Downtrodden, Freedom for the Free: Changing Perspectives
on Social Communication in Central and Eastern Europe. Media, Culture and Society 16, 271-292.

Jakubowicz, Karol. Forthcoming a. Television and Elections in Post-1989 Poland: How Powerful is the
Medium? In D. L. Swanson, P. Mancini (eds.), Politics, Media and Modern Democracy. An International
Study of Innovations in Electoral Campaigning and Their Consequences. Westport: Greenwood.

Jakubowicz, Karol. Forthcoming b. Evolution Towards Free and Democratic Media in Central Europe:
How Long to Go Before it Is Completed?. in J. Semelin (ed.), L'Autre Europe: Les medias dans les
transitions et les crises a I'Est. Paris: L'Age dHomme.

Jakubowicz, Karol. Forthcoming ¢. Poland: Following the Line of Least Resistance. In A. Palmer (ed.),
Media and Elections. Dusseldorf: The European Institute for the Media.

Manaev, Oleg. N.d. Media Autonomy and the State in Post-Communist-Society: Diversity vs. Unity (the
Case of Belarus).(Mimeo.)

Michnik, Adam et al. 1995. Miedzy Panem a Plebanem. Krakéw: Znak.

Misja Telewizji Polskiej S.A. jako nadawcy publicznego. 1994. Warsaw: Polish Television. (Mimeo.)
Regulation of the National Broadcasting Council of 13 May 1994 Concerning Procedures Related to the
Presentation of Standpoints with Regard to Crucial Public Issues by Political Parties and National
Organisations of Trade Unions and of Employers in Public Radio and Television. Warsaw: The National
Broadcasting Council. (Mimeo.)

Reykowski, Janusz. 1993. Zmiany systemowe a mentalnésé polskiego spoleczenstwa. In J. Reykowski
(ed.), Wartosci i podstawy Polakéw a zmiany systemowe. Szkice z psychologii politycznej. Warszawa:
Poiska Akademia Nauk.

Rychard, Andrzej. 1993. Spoteczefistwo w transformacii: koncepcija i proba syntezy. In A. Rychard, M.
Federowicz (eds.), Spoteczenstwo w transformacji. Ekspertyzy i studia, 5-22. Warszawa: Instytut
Filozofii i Socjotogii PAN.

Smolar, Aleksander. 1991, Dylematy “drugiej Europy.” Res Publica 1, 12-22.

Smolar, Aleksander. 1993, Polityka po koricu $wiata. Res Publica Nowa 9, 40.

Sparks, Colin, Anna Reading. 1994. Understanding Media Change in East Central Europe. Media,
Culture and Society 16, 2, 243-270.

79



Splichal, Slavko. 1994. Media Beyond Socialism: Theory and Practice in East-Central Europe. Boulder,
CO: Westview.

Staniszkis, Jadwiga. 1994. Czy rewolucja odgérna jest mozliwa? In W. Jakdbik (ed.), Kontynuacja czy
przelom? Dylematy transformacji ustrojowej, 89-99. Warszawa: Instytut Studiéw Politycznych PAN,
Friedrich Ebert Stiftung.

Synak, Brunon. 1992. Od pozornej jednorodnosci do wzmozonej roznorodnoéci spoleczenstwa
polskiego. In B. Synak (ed.), Spoleczenstwo polskie. Dylematy okresu transformacji systemowej.
Gdynia: Wydawnictwo Victoria.

Telewizyjny stan wojenny. 1995. Sztandar Miodych. August 26-27.

Truth and Justice: The Delicate Balance. The Documentation of Prior Regimes and Individual
Rights.Working Paper No. 1. Budapest: Central European Univesity.

Wiatr, Jerzy J. 1993. Fragmented Parties in a New Democracy. In: J. J. Wiatr (ed.), The Politics of
Democratic Transformation: Poland After 1989, 108-121. Warsaw: Scholar Agency.

Zukowski, Tomasz. 1993. Przed podniesieniem kurtyny. Polityka. No. 28, July 10.



