ROMANIA:
PRIVATE VERSUS
STATE TELEVISION

Introduction

To speak about television and radio in Romania six years after
the events at the end of 1989 seems to me to be both a difficult and
a necessary enterprise. A difficult one, because radio and
television proclaimed themselves to be “free,” and for a long time
after December 1989, all the programs transmitted by the
Romanian television were accompanied by the letters FRT (Free
Romanian Television). The abolition of censorship and the free
expression of ideas were proclaimed at Romanian Radio and
Television after the message about Ceausescu running away was
broadcast, and the two media became “people’s ideals.” At the
same time, no other public institution, excepting the Presidency,
was so much and so directly attacked by what might be called
“civil society in formation.” Their criticism referred especially to
the dependence of the Romanian radio and television on political
power, and hence “betraying people’s ideals.” From this, the
necessity to discuss the Romanian radio and television arises. Is
the Romanian audio-visual landscape (in which television is only a
part) the same as in the Communist regime, or has something
changed during the last six years?

In order to offer a comprehensive view on the audio-visual
realities in Romania, I will start from what can be called the
beginning of the media market’s demonopolisation. I connect this
with the changes that occurred at the regulatory level (The
Constitution, The Audio-visual Law, and The Law on the Public
Broadcasting Services). Secondly, I shall present some concrete
examples to arrive at some conclusions about the actual state of
the Romanian broadcasting. Finally, I shall come back to the
process of media market’s demonopolisation — pointing to those
aspects of the audio-visual sphere which are important for the
emergence of a true democracy in Romania.

VALENTINA
MARINESCU

Valentina Marinescu
is research fellow at
the Institute of
Sociology,
Romanian Academy
of Sciences,
Bucharest.

Vol.2 (1995),3

81 | #iaa



82

The Beginning of the Romanian Media Market
Demonopolisation Regulations:
The Prospects of a Mixed System

Before 1989, one could hardly speak of any public media in Romania, because the
political system had a total control and monopoly on every aspect of social life. The
Communist Party and its leaders destroyed all attempts at alternative voices, other
than the official ones. George Schopflin put it very clearly when he referred to
Romania under the Soviet-type regime: “The atomisation of society was nearly total,
and a deep-seated anomie and very high levels of coercion were in function”
(Schopflin 1993, 240). The official media — newspapers, magazines, journals, radio and
television stations — were “people’s property.” In fact, they were under the direct
censorship by political authorities. There were no attempts at breaking this complete
monopoly of the Party, as was the case in other East European countries. After 1985,
the domains of social, economic and political life were subjected to huge cuts in money
and personnel. Romanian national radio — which began to broadcast in 1928 —
reduced by half its transmission time. The number of newspapers dropped from about
one hundred to around forty. The worst situation was that of Romanian television,
which nearly ceased to exist, broadcasting only two hours a day (Dragan 1993, 22;
Botnariu 1993, 2). Under such circumstances, the only mass communication channels
available to the entire population were of two kinds: (1) the foreign radio stations
which broadcast in Romanian — such as Radio Free Europe, Voice of America and the
British Broadcasting Corporation; and (2) the television programmes broadcast in
neighbouring countries.

After 1989, the first real market which appeared in Romania was not of a strict
economic type — it was what I am tempted to call “The Information Market.” The
printed press reached in 1992 two thousand titles — a peak comparable with the
flourishing period of the 1930’s (Dragan 1993, 23). As compared with other parts of the
Romanian society, the printed press is still a completely demonopolised market —
where the state has no legal power, and the only law which governs its activity is that
of market competition. But there is a great difference between two kinds of media
market: the printed press market which, as regards its channels and products, is
unlimited, and the audio-visual market which depends on a limited set of available
broadcasting frequencies. As in other European countries, the Romanian state took an
active role in regulating the latter. In considering the juridical stipulations which
govern the media field in Romania, one must start from the general observation that
the model for the Romanian legal system is the French Constitution. As in the case of
France, the co-existence of private and public interests was expressed in the
construction of a mixed system of property in the audio-visual field. The old state-
owned radio and television stations are obliged to share a common status and
competition with the privately owned ones. The stipulation for the existence and
development of private property in Romanian society (and in the media as well) is
crucial for the understanding of the subject under analysis. For the first time, after fifty
years, private property is not only mentioned as of equal status compared to state
property, but is also the beneficiary of the stipulations of Article 41 of the Romanian



Constitution, which refers to special protection for private property (Constitution 1992,
18-19). There is no such regulation for state property.

The private broadcasting sector that developed after December 1989, emerged
before the passing of a law that set up the conditions of its operations. The existence of
alternative channels to the official, state-owned ones was demanded by the opposition
political parties and by the civic groups. Under pressures of this kind, 12 private
television stations were set up and received provisional licences to broadcast until the
passage of the Audio-visual Law (Baciu 1993, 6-7). This is the law that, in fact,
regulates the audio-visual sphere in Romania.

The debates on the law started in 1990. Parliament passed it in May 1992, and it
became effective after that. Being also mostly of French inspiration, the Audio-visual
Law regulates the granting of transmission licences and the setting up of operational
principles for private and public radio, television and cable stations. In order to
function legally, each radio, television and cable station — private or public — must
obtain a series of technical approvals from the Communication Ministry and a
transmission licence from the National Audio-visual Council (Audio-visual Law 1992,
7). The transmission licence represents a contract between the National Audio-visual
Council (NAC) and the broadcasting station. It is granted for five years for radio
broadcasting, and for seven years for television stations. The transmission licence is
defined by the Audio-visual Law as including “the categories of information which can
be publicly broadcast” (Audio-visual Law 1992, 7). The authority that sets the
procedure for granting the transmission licences is the National Audio-visual Council.
The regulations contained in the Audio-visual Law set up the framework of a genuine
new reality in the Romanian broadcasting — the emergence and development of the
private radio and television stations. Under such circumstances which constituted a
complete break with the former state monopoly on radio and television, we have to ask
what are the changes in the state-owned radio and television’s recent history, and how
much were they influenced by the democratic transformations in the Romanian
society?

After 1989, the Romanian radio and television have been in a difficult position: on
the one hand, they tried to be democratic institutions, as all the public institutions
ought to be; but, on the other hand, they were compelled to operate under communist
legal stipulations. That duality in status was linked to the peculiarities of Romania’s
evolution after 1989.

As compared with the rest of the East European countries, Romania is somewhat
different from the political point of view: both parliamentary elections in 1990 and 1992
were won by the same party — the National Salvation Front. At the same time, the
candidate of that party, Ion Iliescu, was elected the president of Romania. Until 1994,
the organisation and operation of the state-owned radio and television stations was
regulated by an old decree of 1990, which put them under the control of the
Government and Presidency (Decree 1990). The Chairperson of the Romanian Radio
and Television was appointed by the Romanian President, and the two General
Directors (one for the radio station and the other for the television) were appointed by
the Prime Minister, on the Chairperson’s nomination. The political party that formed
the government and supported the President had an absolute control over radio and

83



8

television, both in terms of its staff and editorial policy. The democratic system of
government that was introduced in Romania after 1989 supposed as its necessary
condition the existence of a free access to the media for all political parties. This was
the reason why, at the main rallies of the opposition (parties and civic groups), one of
the main demands was the breaking of the Front’s monopoly on the state-owned radio
and television stations. There have also been strikes by the stations’ staff against this
political monopoly.

The identities of those who control these institutions appear to be regulated
through the Constitution which stipulates in Article 31, paragraph 5, that there should
be Parliamentary control of the national radio and television stations (Constitution
1992, 15). Although the constitution was passed in 1991, Parliament only passed the
new Law on operation and organisation of the Romanian Radio Company (RRC) and
Romanian Television Company (RTC) in 1994.

There were two stages of the debates around that law: actions of protest and
meetings on the streets (which dominated the period 1990-1992), and Parliamentary
debates (in 1993-1994). That temporal difference can be explained on the basis of the
political structure which dominated the two periods of time. In the first one, three
years after 1989, there was no request for a new law on the public broadcasting
services. That was not surprising, given the fact that the Parliament was dominated by
a huge majority of the National Salvation Front that occupied over 60 per cent of the
seats. Only after the elections of 1992 when a sort of Parliamentary balance between
the majority and opposition parties was achieved, a public debate of the media law
became possible. But even under those circumstances, it took over a year from the
passage of the law through the Senate (in the Summer of 1993) to its promulgation by
the President (in June 1994). The main reason for this delay was the government
party’s opposition to sharing its right to control the state-owned radio and television
stations with other political parties. Even at present, the struggle around the
appointment of the Boards of Management of the two institutions is a clear indication
of the real stakes represented by control over the main media in Romania. As an
example of the intensity of the debate, at the time of writing, Parliament has still not
succeeded in agreeing the composition of the two Boards of Administration for radio
and television.

The main differences and similarities between the public broadcasting services and
the privately owned radio and television stations as defined by the Audio-visual Law
and the Law on Operation and Organisation of the Romanian Television Company and
of the Romanian Radio Company can be schematically represented in the following

way:

Issue The Audio-visual Law The Law of Operation and
Organisation of the Romanian Radio
Company and Romanian Television
Company

The form of In Article 5 it is stated that Romanian Radio Company and

property private juridical persons in the Romanian Television Company are

broadcast domain are "private  legal persons set up by reorganising



Finances

Organisation

Penal sanctions

Advertising

companies with totally or
partially Romanian or foreign
capital." The law does not
contain an indication about the
maximum number of
broadcasting stations which a
company can own, but it
limited the capital share of a
company, which also has other
possessions, to 20 per cent of
the total capital.

There is neither any paragraph
in the law regulating the
financing of private companies,
nor any paragraph compelling
the company to declare its
financing sources. This is in
accordance with the Romanian
Constitution, whose text states
that only as a "possibility”, not
an obligation, for the mass
communication companies to
declare their financial sources.

There is no specification in the
law.

The law establishes the penal
punishments for the indict-
ments of the law — from 2 to
10 years of prison in case of
violating Article 4 of the
Audio-visual Law — and the
suspension of the transmission
licenses in some cases.

Private broadcasting stations
are compelled by law to
produce advertising in a way
that makes them easily
distinguishable from other
programs.

the Romanian Radiotelevision.
According to the Audio-visual Law,
they are called "public juridical
persons” and their form of property is
"state capital” only. The patrimony of
those two Companies is constituted
through the taking over of the former
patrimony of radio and television,
under a protocol between the Boards of
Management of the two institutions.

There are three kinds of financial
sources:

- subscription fees for radio and
television;

- publicity, advertisement, broadcast or
telecast shows and concerts, publi-
cations related to radio and television,
services hiring, sponsorship and other
sources of this type;

- state subsidies, allotted from the
National Budget.

In Article 19 it is stated that each public
radio and television company will be
run by:

- a Board of Directors composed of
thirteen people, one of them filling the
position of chairman, and being at the
same time the General Director of the
Company;

- a General Director;

- a Board of Manage-ment.The Board of
Directors and the General Director of
each company are appointed by the
Parliament.

The law stipulates only the "dismissal
from office" of those employees who
are members of a political party or of
another broadcast company without
the Board of Management's approval.

The activities in this domain are a part
of the RRC and RTC'’s object of activity
and they constitute some of the
financial sources of the companies. At
the same time, there is no special
regulation regarding the form and
ways of using advertising in the radio
and television programs.

85



Records of
audio-visual
materials

License granting

Private radio and television
stations are obliged to record
their programs on magnetic
tapes and to put the materials
at the National Audio-visual
Council’s disposal when
required.

This is a complex procedure
which consists of legal steps
and which takes the form of a
competition between appli-
cants to obtain transmission
licence. It is the private sta-
tion's duty to put its studio into
function in maximum 18
months, starting from the
moment when the licence was
granted. In case the station
commitments are infringed, the
National Audio-visual Council
has the right to notify the
Romanian Prosecutor's Office,
who will act in accordance
withthe Penal Code.

The law which regulates the period of
time over which the materials' use is
forbidden outside the Company (two
years since they have been produced)
and the conditions under which they
can be used afterwards (with the
consent of the public service for they
were made).

The two public Companies are the
owners of those frequencies that
constitute the two programs of the
RTC and the programmes of the RRC
operating in the summer of 1994. The
Audio-visual Law established the free
right to a licence and the arrangement
of competition for public radio and
television.

From this presentation of the two laws, it might appear that there are two

completely separate sections of the Romanian audio-visual sphere: a private part
under the authority of the NAC, and a public, state-owned one managed through RRC
and RTC. In fact, the realities which result from the laws’ application in the audio-
visual domain are very specialised and complex, and I think this is the critical point of
the entire audio-visual legislative edifice in Romania. In order to understand the legal
networks which have appeared, one must proceed first by taking into account what are
the main realities developed by the laws which operate in this domain. As can be
noticed in the laws’ texts, there were set up two autonomous types of juridical persons:
on the one hand, the National Council of the Audio-visual; and, on the other, the RRC
plus the RTC. Also, in the laws’ texts, there were set up other indicators which pointed
out the similarities between those two types of autonomous juridical persons:

Issue The National Audio-visual Romanian Radio Company and
Council Romanian Television Company
Definition The National Council of the The Romanian Radio Company and the

Audio-visual is an autonomous ~ Romanian Television Company are

public authority. being set up as autonomous nation-
wide public services by reorganising
the Romanian Radiotelevision.

The part of the National The two channels of the Romanian

Patrimony - the "hertzian Television and the programs of the

frequencies.” Romanian Radio which existed in 1994
and on which they broadcast their
programs that time.

Property



Dependence on

Relationship
between the
audio-visual
domain and the
political parties

Appointment of
the members of
the Board of
Directors

Domain of
competence

Romanian Parliament

The members of the NAC and
of the technical staff can not be
members of political parties or
other political groups.

- two by the President

- three by the Senate

- three by the Deputy Chamber
- three by Government

- The regulation of all activities
in the audio-visual domain by
norms, recommendations and
notices;

- The management of a sector
from the Romanian national
patrimony called “the hertzian
domain" by the granting of
licences and permits, to the
private and public radio and
television stations.

Romanian Parliament

The activities of the public services of
the radio and television are
autonomous  and editorially
independent. The autonomy and
independence of the radio and
television services are granted by law
and their programs are protected from
any interference on behalf of public
authorities, from influence of any
party, social grouping, or pressure
group. The employees of the public
radio and television services are not
allowed to be members of political
parties or to promote the ideas or
programs of any party or political
group.

- eight by the parliamentary groups
(four by the Senate, and four by the
Chamber of Deputies)

- one by the Presidency

- one by the Government

- two by the specialised staff of each
company

- one by the parliamentary groups of
the national minorities.

- The production and broadcast,
through the transmission stations and
lines owned by the RRC and RTC, of
programs for information, cultural and
entertainment purposes;

- the organisation of joint production
activities with foreign partners and the
export of their own programs, in
accordance with the international
regulations which Romania has
signed;

- the representation of the national
radio and television stations in their
relations with international bodies, as
well with similar institutions in other
countries.

Studying the laws, we can see in each of them the settlement of a juridical

autonomous person which has its own patrimony or property. At the crossing-point
between autonomy and the right of property, one must seek the characteristics of the
present audio-visual domain in Romania. We are considering an audio-visual domain
directed on two different co-ordinates: autonomy and property.

(1) Autonomy. This co-ordinate is a juridical one and refers to the civil

responsibility of one juridical person towards another. As stated in the Audio-visual
Law, the NAC is an autonomous public authority, and it represents the “Parliament of
the broadcasting sector.” In accordance with their own law of organisation and
operation, RRC and RTC are set up as “autonomous public services.” The supreme

87



authority to which both kinds of juridical persons have civil responsibilities is the
Romanian Parliament. They are directly responsible to Parliament.

(2) Property. The second co-ordinate refers to a specific patrimony over which the
right of property is exercised. As the principal owner of that part of the national
patrimony which is called “the hertzian frequencies,” the NAC enters contractual
relations with partners (public or private audio-visual stations) wanting the right to
use this property, and grants parts of it on the basis of a direct competition between
applicants. Under these circumstances, the private broadcasting stations obtained
transmission licences. At the same time, according to the law, there are parts of this
patrimony which belong to another juridical person — the public services of radio and
television (Audio-visual Law 1992, 6). The Audio-visual Law established the obligation
for licence applicants to pass an examination by the NAC, but stipulates the free right
to the licences without competition for public radio and television services. And here
appeared the unclarity: the fact that the same “object” (the hertzian frequencies) has
two “owners”— the NAC, and the RRC plus the RTC.

A very important element results from Article 8 of the Law on the organisation and
operation of the public services of radio and television (Organisational Law 1994, 2),
which refers to the autonomy of the RRC and RTC. It is stipulated that the NAC can
establish mandatory norms for the two public services’ programs which constitute
exceptions to the autonomy regulations. In my view, this is a limitation, or a reduction,
of the autonomy of the two nation-wide public audio-visual services by a higher legal
body — the NAC. Thus, a double responsibility of the RRC and RTC exists, which is
connected in their case with their accountability to the Parliament (see Figure 1).

Romanian Parliament

“direct” civil responsibility “direct” civil

responsibility

N.C.A.

“direct” civil responsibility Sso
“indirect” civil
responsibility

Romanian Radio Company

Private radio and
television stations Romanian Television
Company

If the civil responsibility relation of the RRC and the RTC to the Parliament is a
direct relationship, the relation of those two public broadcasting services to the NAC is



mediated through:(a) the limitation of public service autonomy; and (b) an overlapping
as regards the object of property.

The conclusions which I draw from this level of legal regulations can be stated in a
simple way: By their legislative constitution, the public services of radio and television
are more restricted than the private audio-visual operators because they are considered
as the representatives of what the social scientists call “the public interest.”

As in the rest of Europe, public services of radio and television are considered as
the main actor in the mass media’s field and one key element for society’s
democratisation. The relation of the private broadcasting stations to the NAC (the
supreme authority in the audio-visual domain) is only a contract, and the right of
property in their case is clearly stipulated in the Audio-visual Law’s text. The RRC and
RTC have a direct civil responsibility to the Parliament and an indirect one to the NAC
— as a result of the limitation of their rights to autonomy. The right to property in the
case of the state-owned television and radio is settled by the two above-mentioned
laws, but there is an overlapping in the person of the property holder, and that leads to
unclarities in this sphere. We shall see later in this article the consequences of these
legal stipulations.

The New Realities: Private Broadcasting Stations

This part of the article deals with the present situation of radio and television
stations. It will be followed by a general assessment regarding the prospects of radio
and television stations (both public and privately owned) in Romania. For that reason,
I shall return to the basic assumption from the beginning of the article, and I consider
that, at this more concrete level of analysis, the question which is raised is the
following: What are the significant realities in the Romanian audio-visual domain
resulting from the new broadcasting laws which operate now?

In accordance with the audio-visual regulations, in 1992 the first competition for
granting licences in the audio-visual domain took place. There were brought into
public contest 147 radio frequencies for 70 localities, and 74 television channels for 65
localities (Buletin CNA 1992, 2, 13-22). The pace of granting licences grew in the
following years (see Table 1).

Table I: Number of Licences Granted by the National Audiovisual Council.

1993-1995
1993 1994 1995
March October March January
Radio 50 92 110 212
Television 31 62 73 155
Cable radio and TV 71 227 351 518

Source:  For March 1993: Buletin CNA 1993, 3, 19-28;
For October 1993: Buletin CNA 1993, 4-5, 31-52;
For March 1994: Buletin CNA 1994, 6, 29-76;
For January 1995: Buletin CNA



Table 2: Media Chains in 1995

A:Television stations

B:Radio stations

Company Headquarters Stations Name of Headquarter Stations
the company
SC SICA SRL Albalulia  Alba lulia SC GIP Bucuresti Bacau
Aiud Fagaras
Hunedoara Medias
Orastie P.Neamt
Satu Mare Slobozia
Turda Suceava
“VOCEA
SC MEDIAPRO Bucuresti Brasov EVANGHELIEL” Bucuresti Bucuresti
Oradea Sibiu
Tasi Suceava
Clyj
SC DACIA RTV lasi lasi RADIO
EUROPA NOVA  Lugoj Lugoj "CONTACT” Bucuresti Sibiu
Timisoara  Timisoara Timisoara
Bucuresti  Clyj Constanta
Timisoara Bucuresti
Bucuresti Cluj
lasi
SC CORPORATIA Bucuresti Bucuresti
PENTRU Craiova SC MEDIAPRO  Bucuresti Ploiesti
CULTURA SI M.Ciuc Sibiu
ARTA”INTACT” Pitesti Baia Mare
Ploiesti Tg.Mures
Sf.gheorghe Bucuresti
Sibiu Arad
Sinaia Costinesti
Slobozia Ploiesti
Tg.Mures Constanta
SC DACIA SRL.  Bucuresti Timisoara
EUROPA NOVA lasi Sannicolau Mare
Lugoj lasi
Timisoara
Tg.Mures
SC CORPORATIA Bucuresti Bucuresti

PENTRU CULTURA
SI ARTA”INTACT”

Source: Buletin CNA, 1995, 8, 29-76.



Table 3: Number of Transmision Licences Revoked by NAC in 1994 and 1995

1994 1995
Radio 4 10
Television 3 16
Cable radio and TV 10 79

Source: For 1994: Buletin CNA 1994, 6, 29-60;
For 1995: Buletin CNA 1995, 8, 29-76.

A major tendency in the private sector of radio and television stations in Romania is

’

the encouragement of so-called “media corporations,” many of whom also own
newspapers and/or magazines. We can speak of the rise of property chains in the
Romanian mass media (see Table 2). The competition between private broadcasters
also results in the elimination of some stations (see Table 3). Capital moved in the
audio-visual field in different directions. In the case of cable radio and television
stations, the transfer of capital was from the Western part of Romania to other regions,
while in broadcasting capital investments were de-centralised from the beginning. The
first radio and television stations that went on the air were located mainly in the
largest cities, such as Bucharest, lasi, Timisoara, and Cluj. From there, the process of
extending the area took place in the rest of Romania.

A special phenomenon which took place in the private audio-visual sphere is the
creation of some informal bodies, which have as their objective the representation of
investors in their relations with the public authorities. For the private radio and
television stations an organisation — called The Romanian Association for Audio-
visual Communication (RAAC, or, in Romanian, ARCA) — was set up in May 1993.
This is a non-governmental organisation, whose aim is to protect the interests and
rights, as well as the freedom of opinion, of its members against the state,
administrative and public institutions. Its membership grows steadily, along with the
increasing the number of licensed broadcasters. In 1994, it reached 50 members, both
radio and television stations. This is a form of what I am tempted to call the “audio-
visual section of civil society.” In the future, it may represent a means by which the
private and dynamic sector of the economy will impose its own rules in the field.

Public Services of Radio and Television:
Continuity or Change”?

The year of 1989 represented “the year in which Romanian radio and television
were swallowed by an ideology, represented by a single person.” It was the year in
which Romanian radio and television nearly ceased to exist. State television broadcast
only twenty-two hours in a week on a single channel, and all the programmes were
dedicated to a unique purpose: the glorification of the “Carpathian genius.” The events
of December 1989 changed the length, the content and the shape of the radio and
television programmes. RTC moved from twenty-two hours per week to 160 hours per
week in 1990, 150 in 1991 and 1992, 200 in 1993 (Botnariu 1993, 3-5). In 1995, the length
of the transmission period is 237 hours per week. The other changes are the following:

v
(- ;]



- Channel I of Bucharest television now covers 98 per cent of the total territory of the
country, and transmits 144 hours of broadcasting per week;
- Channel 1I of the RTC began to function again and now covers 60 per cent of the
country’s territory, broadcasting 93 hours in a week, according to my own calculations.

The RTC has forty-nine broadcasting stations, of which forty-eight are public
stations, state-owned. It has twelve production studios — of which three are state-
owned (one studio for news broadcasting and two for the transmission of the
television channels). Also, it has a studio for international broadcasting. Seventy per
cent of transmission hours are original programs, 15 per cent are translated and
assembled, and 15 per cent are foreign programmes (Botnariu 1993, 3-5).

The RRC’s situation was a little better during the communist period, when the
Romanian National Radio was allowed to broadcast on two national programs. On the
first program it broadcast 140 hours a week, and on the second, 90 hours a week. Now
it has three national programs — the third began to function again after December
1989 — and five other operations, namely: Radio Romania International (which
broadcasts 245 hours a week, with fifty-five programs in fifteen foreign languages);
Radio Holiday; Bucharest Antenna; The Village Antenna; and Radio Costinesti. There
are also six public local stations, located in Cluj, Iasi, Craiova, Tg. Mures, Constanta,
and Timisoara, which belong to RRC (Murgu 1993, 20-21).

This quantitative presentation of the realities on the RRC and the RTC must be
linked to a more qualitative phenomenon: The influence exercised by the private
audio-visual stations on the national broadcasting services. This took the shape of the
increase in the broadcasting space for entertainment and public interest programmes
and the increase of the time of broadcasting on the Channel II of the RTC. But the
deeper effects can be noticed in analysing the relations established between the private
and state-owned parts of the audio-visual system in Romania. Connecting the legal
level to the concrete realities of radio and television — private and public stations — in
the following section I shall try to develop a more comprehensive general framework
for the audio-visual realities in Romania.

The Prospects for Demonopolisation

At the beginning of the article, I presented the legally settled relations within the
audio-visual sphere on the co-ordinates of autonomy and rights to property. But what
is the situation when, next to the formal (that is, state-legally regulated) bodies,
informal organisations emerge? I put this question, starting from the existence of one
such informal organisation in the audio-visual domain — and I refer here to RAAC.

For a better understanding, the connections between the legal regulations and
realities of the Romanian broadcasting sphere, I start from a more general level of
analysis: the level of the Romanian society as a whole. In my view, one can divide it in
two parts:

(a) an informal part composed of informal groups and organisations without legal
sanction for their operation;

(b) a formal part regulated and controlled through state laws in the aspects referring to
their constituent groups.

We will first discuss the consequences which result from the intersection of those



two parts. of the Romanian society with the theoretically fixed co-ordinates from above:
the autonomy and the property co-ordinates.

If T consider the autonomy co-ordinate, which took the shape of the legally
stipulated relation of autonomy, and look beyond the limit of the theoretical laws
towards the realm of reality, I discover in the statutes of an informal organisation —
the RAAC — some aspects relating to autonomy. According to its statutes, RAAC has
“autonomy as against political parties and public and administrative state bodies”
(Statutes 1993, 1). If we want to see the result of the intersection of these relation of
RAAC’s autonomy as against the state bodies (and we consider as examples of state
bodies the NAC and the Romanian Parliament) and those parts of the Romanian
society stated above, we obtain a schema represented in Figure 2.

When analysing the situation according to the property co-ordinate, I observe that
the Audio-visual Law stipulates that juridical persons have only a contractual relation
to the NAC. They can hire the frequencies, which remain in the NAC patrimony.

The same is true of the two public broadcasting services that have their own
property consisting of personnel, equipment, buildings and so on. They too can hire
the frequencies that belong to the NAC’s patrimony. Under those circumstances, RRC
and RTC have also contractual relations to the NAC, on the basis of the licences they

Iinformal part of Formal part of
the society the society

Romanian| Parliament

“direct” civil “direct” civil
responsibility responsibility
N.C.A.
“direct” civil
responsibility \
“indirect” civil \
responsibility %,
\

R.A.A.C. R.R.C.and R.C.T.

93



94

are granted. Unlike the RAAC, however, they have in their own property some
hertzian frequencies. As I said before, the same object of property (hertzian
frequencies) have two different owners: on the one hand, the NAC and, on the other,
the RRC and RTC. Thus, regarding the right of property, the two public audio-visual
services have a double relation to the NAC. They have an indirect one, based on the
contractual right of property in those frequencies that are hired from the NAC’s
patrimony, and they have a direct property relation to their own patrimony: their
hertzian assets.

Starting from the duality of formally and informally organised parts of the
Romanian society, I shall try to explain the relations between, the RRC and RTC, and
RAAC. The RAAC has the same type of object of activity and the same type of staff as
the two public audio-visual services. Concerning the object of activity, the relation is of
a contractual nature, being regulated by the Law on the organisation and operation of
the RRC and RTC. At the same time, the same law established a “relation of a limited
contractual type” as regards the specialised technical staff. Until now, that relation
took in practice the shape of a struggle between the state-owned public services of
radio and television and the private audio-visual stations. The reason for this state of
affairs was the existence of a common target — the audience — which is more and
more considered as a market by both kinds of broadcasting operators (state and
privately owned). On the other hand, the audience has to be considered also as a future
constituency, and hence the fierce contests that took place around the issue of the
control over the public audio-visual stations.

While the audio-visual market in Romania is just starting the process of
demonopolisation, in the print sector the phenomenon developed to its fullest extent.
According to unofficial estimates, that comprises about 1,000 titles at present and has
fluctuated between a total 1,000 and 2,000 since 1990. At first sight, there seems to be
no limit to its expansion. Looking more closely, and basing our assessments on reality,
we can see its main limitation: the audience, the newspapers’ readers. While in the first
year after 1989, the readership of the press remained homogenous, as a legacy of what
it had been under the communist regime (and the market was also dominated by the
newspapers inherited from this regime), in 1991 it began to change. The increase in the
number of newspapers and their diversification in terms of contents lead to huge

Table 4: The Size of Radio and Television Audiences in 1990 and 1995

Audience for  Audience for Audience forthe Aidience for the

Year the national the national private radio private television
radio television stations stations

1990 844 85.0 - -

1995 85.0 67.0 19.0 25.0

Sources:

For 1990: SOFRES Research April 1990, in Dragan 1993;
For 1995:Opinion Poll by the Institute of Quality of Life’s Research, in Evenimentul Zilei, 21 March
1995



drops of the daily circulation of the old titles. The same phenomenon is taking place at
present in the audio-visual sphere. One can note a drop in RRC and RTC audiences,
and an increase in the private radio and television stations’ audiences (see Table 4).

Conclusion

From the data there are some conclusions at which we can arrive if we take also
into account the above-mentioned antagonistic relations between the public services of
radio and television and the private audio-visual stations. First of all, it seems obvious
that the more restricted statute of RRC and RTC at the legal level is a necessary
condition to encourage the development of the private broadcasting stations. After all,
for half a century, the Romanian media market was dominated by the state monopoly
on information, and by its property. Secondly, I consider the antagonistic relations
between the public services of radio and television and the privately owned
broadcasting stations as the expression at this level of the political opposition between
the advocates of state property and those of the free market. There were periods of
time after 1989 when the first position prevailed. But, given the double objective of
Romanian society at present — the installation of a democratic political system and the
development of a free-market economy — it is obvious that the dispute “Public vs.
Private Property” in the audio-visual sphere is linked to that of the “single political
party vs. pluralism” issue on the political stage. The establishment of private
ownership in broadcasting stations constitutes the only alternative to the “communist-
type regime” — because, as social scientists agree, the increase in the number of the
independent channels in a society means, in fact, an increase in the opportunities for
different groups within it to make public their ideas, opinions, and views (McQuail
1992, 140). This constitutes the crucial political decision in the actual stage of
democratic development in Romania. Otherwise, we can only talk about democracy,
and remain practically in the Middle Age.

References:
Audio-visual Law. 1992. Legea Audiovizulului. Buletin CNA 1.

Baciu, M. 1993 Noi posturi de radio si televiziune in Romania. Mondomedia 1, 6-7.

Buletin CNA. 1992 - 1995.

Botnariu, M. 1993. TVR-Scurt istoric. Unpublished paper. Bucharest.

Constitution. 1992. Constitutia Romaniei. Bucharest: Monitorul Oficial.

Draga, |. 1993. Comunicarea de masa si spatiul public in perioda de tranzitie. Bucharest: TUB.

McQuail, Denis. 1992 Media Performance: Mass Communication and the Public Interest. London:
Sage.

Murgu, H. 1993. The Fourth Power: Obstacles to Demonopolising. Sfera Politicii 12, 20-21.

Organisational Law .1994. Lege privind organizarea si functionarea Societatii Romane de Radio si a
Societatii Romane de Televiziune. Monitorul Oficial 153.

Schopflin,George.1993. Politics in Eastern Europe: 1947-1990. Oxford: Basil Blackwell.

Statutes. 1993. Statute. Asociatia Romana de Comunicatii Audiovizuale. Unpublished. Bucharest.

%5



