ARTS COUNCIL OF THE AIR:
SWITCHING ATTENTION
FROM THE SERVICE TO THE
PROGRAMME

One of the indices of the health or otherwise of Pub-
lic Service Broadcasting is the varying need to define
what it is: for several decades, due to its strength and
importance in public life, there was little demand for
precise elaboration of the meaning of the set of values
and assumptions on which it was built. Today, in many
countries there is a clamour, often aggressively articu-
lated, for definitions that can be operationalised in ac-
tual programme-making routines, and then, in some
cases, co-opted by private broadcasters into rationales
for widening the patronage spread of the public purse.

Traditionally, Public Service Broadcasting existed
within a set of organisational conditions that developed
between the two world wars, shaping first radio then
television. Of fundamental importance was a trust in and
certainty about the source and level of funding, which
privileged the notion that money was there to make
programmes, thus elevating the role of the producer-as-
creator, rather than the notion centred in commercial
broadcasting, that programmes should exist to make
money, thus elevating the role of the producer as inspired
forecaster of what programming the market would pay
for. Public Service Broadcasting was about citizens in the
nation, not consumers in the marketplace. The under-
girding political philosophy focused on the importance
of public culture as the condition in which informed and
involved citizenship would flourish, and the role of pub-
lic communication systems, untrammelled by commer-
cial or political interference, in ensuring the health of
the cultural life of a society. Actual histories of specific
Public Service Broadcasting systems reveal, of course,
that day-to-day reality did not always synchronise with
the ideal: funding was limited by politicians’ long-stand-

FARREL
CORCORAN

Farrel Corcoran is Profes-
sor of Communications at
Dublin City University and
the Chairperson of Radio
Telefis Eireann, Dublin 4.

Vol.3 (1996), 2



ing reluctance to raise the licence fee, Governments had an endemic urge to regard
broadcasting as an arm of State policy implementation, and the desire to make society
a "better” place often rested on a paternalistic attitude to audience wants and needs.
But, whatever about failures in practice, Public Service Broadcasting was firmly rooted,
as a belief system and a set of institutional practices, in the optimistic, humanistic
Enlightenment idea that the world can be made a humane place for all, and that the
collective (the nation, the region) is important in order to allow the individual to flour-
ish. Public good and public service converged in broadcasting.

At its best, Public Service Broadcasting offers geographically universal access to a
wide range of programmes that meets general taste and interest as well as minority
interests, whether those are regional, linguistic, generational or confessional. It con-
tributes to a sense of national and regional identity, reflecting and sustaining a shared
culture within a national territory and stresses competition for good programming
rather than for audience numbers. As a common reference point for all members of
the public, it sustains a forum for democratic debate and gives public access to events
of national significance, as when broadcasting creates the cultural space in real time
for national celebration or national mourning. The ethos of Public Service Broadcast-
ing emphasises making a space for innovation and extensive original production, which
is of wide public interest as well as attentive to the need of minorities.

The Public Sphere

Over the last decade, as the idea of Public Service Broadcasting has come under
attack from a corporatist ethic of consumer sovereignty, its roots have remained firmly
embedded in the Enlightenment ideal of the body politic, fulfilling its duty to make
strategic interventions in order to sustain the general well-being of society. This link-
age was given a more explicit theoretical sustenance through the academic discourse
thatincreasingly centred on the Habermasian notion of the "public sphere" (Habermas
1989), which situates modes of public communication at the heart of the democratic
process. Habermas argued that a democratic public sphere came into being in West-
ern Europe during the late eighteenth and early nineteenth centuries as a free space
of public discussion among citizens. Through horizontal communication patterns fos-
tered in literary and political clubs, tea and coffee houses and readers’ clubs for the
discussion of newspapers, journals and books, more and more citizens were drawn
into participation in public affairs. Public opinion began to emerge in this discursive
space, situated between the private sphere of everyday life and the public power of
the State. The burgeoning output of the printing presses intensified public discussion,
on which a new phenomenon, public opinion, began to thrive.

Habermas's view of the evolution of the "public sphere" has been subjected to vig-
orous criticism for under-emphasising the relationship between the class structure
and the public sphere and for ignoring the exclusion of women from the expanding
public sphere in the nineteenth century (Reading 1995; Fraser 1993). Others have
criticised Habermas for undervaluing the development of a plebeian public sphere,
built upon different institutional forms, in opposition to the bourgeois public sphere,
for idealising the bourgeois public sphere as always sustained by freely discoursing
intellectuals in search of public enlightenment, rather than by booty capitalists in search
of a quick profit, and for exaggerating the manipulative powers of the controllers of
the cultural industries and neglecting the possibilities of public service models of State



intervention within the public sphere (Garnham 1992).

Despite these criticisms, which are, in any event, aimed at a book written more
than three decades ago, the notion of a public sphere and its relationship with the
provision of information has had an important influence upon debates on the struc-
ture of mass media and democratic politics, debates that escape from the sometimes
hermetically sealed world of academic discourse and enter the worlds of popular cul-
ture and even parliamentary discussion.

Insofar as there is a "crisis" in Public Service Broadcasting, it can be discerned im-
mediately at the level of language, where competing discourses, fashioned by par-
ticular ideologies, struggle to establish their "common sense" in the policy arena. It is
true now that the very idea of a "public good," of a publicly funded and organised
intervention to sustain a "public sphere” in the face of what Habermas called
"refeudalisation” tendencies, no longer commands a consensus in public debate, though
an alternative is rarely laid out in rationalistic discourse. The recent publication in
Ireland of a Green Paper on Broadcasting (1995) is a case in point. The philosophical
envelope of the document was formed within the sociological and cultural terms of a
broadly Habermasian approach to the public sphere, and it called for strong support
for a revitalised Public Service Broadcasting system. Negative reaction, however, took
the form of ad hominem attacks on the ministerial author for being "pretentious" or
dismissal of the language of the Paper for being obscurantist, rather than engagement
with the rationale it constructed. If academic discourse is to be effective outside the
walls of academe (a point I return to below), the problem of guifs between discursive
formations must be recognised. It is not a question of building one’s case more care-
fully, of choosing language more judiciously, but of recognising the ideological foun-
dations of an alternative discourse which is struggling to appear rational, natural,
unproblematic.

The alternative model of social order, which came to the fore with the growth of
the multi-channel television environment, focused on the argument that "public” in-
tervention in broadcasting is inappropriate and unnecessary. The liberal theory of
the free press, long in gestation, argues that the market will provide appropriate pro-
cesses of public communication to support democracy and guarantee freedom from
State abuse of power. This argument has been helped, as Garnham (1992, 363-364)
points out, by the inability of the Left to escape from the model and argue convinc-
ingly that market forces can produce oligopoly control and a narrowing of programme
choice and diversity. Left critics of Public Service Broadcasting have concentrated their
critiques on the hegemonic nature of State power exercised through the Public Ser-
vice form, for example, criticising the inadequacy of the rules of balance within which
Public Service Broadcasters must operate, falling back on idealist notions of free com-
munications with no organisational substance or material support, or promoting a
kind of technical Utopianism that sees a way out towards "free communication” in the
expansion of channels.

Much of the discussion of Public Service Broadcasting to date has centred on the
structural conditions for communication within the public sphere, focusing on the
problems of media organisations, questions of ownership and control, rules for ac-
cess, forms of funding and the political and legal ecology in which media organisations
must operate (see, for instance, Blumler and Nossiter 1991, OECD 1993; Veljanovski
1989; Aldridge and Hewitt 1994; Miller and Allen 1994; Siune and Truetzschler 1992;

11



Blumler 1992). But, increasingly, it is at the level of representation, where debate fo-
cuses on media output, that one finds the liveliest comparison of the merits of public
service and private broadcasting systems. The dimension of representation in the public
sphere, as Dahlgren (1995, 15) points out, focuses attention on such basic questions as
what should be selected for portrayal and how it should be represented, but Dahlgren’s
emphasis on news reporting and other journalistic genres must be expanded to in-
clude all other broadcasting genres and important constituents of public culture in
their own right and not just as the "semiotic environment" of journalistic material.

How should we analyse the role of Public Service Broadcasting in stimulating na-
tional audio-visual production, through film and television, especially in the vitally
important area of fiction? In dual funded Public Service Broadcasting systems, how
do particular genres of programming fare as the balance between advertising-based
and licence fee funding shifts radically in favour of the former? In Portugal, for in-
stance, the licence fee represented 20 per cent of the income of RTP by 1990. The fee
was abolished the following year, in a discursive environment in which private opera-
tors won the argument about "unfair competition.” Data gathered subsequently
(Traquina 1995) suggest an advanced degree of convergence between the program-
ming output of public and private broadcasters, eliciting serious concerns about the
raison d’atre of Public Service Broadcasting (which still receives substantial State sub-
sidies for "public services" rendered to the Portuguese Government).

For dual-funded Public Service Broadcasters in particular, the pattern has a "no
win" look to it: with increasing reluctance on the part of governments to raise the
licence fee, and the consequent reliance on advertising income, not only is output
increasingly influenced by commercial rather than public service imperatives, but the
very basis for arguing the need for public funding, is eroded. The discourse of compe-
tition regulation, amplified at the populist level with sporting metaphors of "fair play”
(the "level playing field" etc.) and at the administrative level through the ideology of
GATT and trans-national agencies like the World Trade Organisation, can quickly
swamp arguments based on the need for public intervention, to ensure a public cul-
ture in which universal access to a broad range of information and entertainment is
guaranteed. In this issue, Michael Tracey paints an ever bleaker picture with his argu-
ment that the erosion of the traditional base of support for public service broadcasting
has tenacious roots in the nature of the present moment in history and the "deep
rhythms" of the socio-cultural tensions that underpin it.

The British Experience

In the Anglophone world, programme output has been to the fore in debates on
the future of broadcasting. At its core is the problematising of the notion of "Public
Service Broadcasting” and the attempt to redefine it, not as a type of media organisation,
offering a particular service or schedule that differs from that offered by solely mar-
ket-driven organisations existing to generate profits for shareholders, butas a quality
inherent in individual programmes. As Raymond Williams (1975) insisted many years
ago, the defining characteristic of broadcasting, as a technology and as a cultural form,
is the mobile concept of planned sequence or "flow," as a major element in program-
ming policy as it also is in viewer experience. Seen in this way, Public Service Broad-
casting is a particular organising principle which sets up this flow and addresses the
viewer in a particular way, funded in a particular way and answerable to the demo-



cratic process in a particular way. But a newer, market-based discourse, making no
reference to Williams, presses the more static concept of the "distribution” of discrete
programme "units." "Public Service" programmes can therefore be isolated from the
flow and examined to see if they have "Public Service" qualities. In effect, this means
programmes that are expensive to produce and likely to attract few viewers or listen-
ers, those that would not survive in a purely commercial system. For private broad-
casters required by legislation to accept some guidelines on programming from Gov-
ernment (for example, a significant presence of News and Current Affairs programmes
in their schedules, rules about the prime time scheduling of major evening television
newscasts etc.), it is tempting to argue that some of their programmes are "public ser-
vice" and therefore deserve public funding. If this argument is accepted, then the logi-
cal conclusion is the need for an agency to oversee the disbursement of licence fee
funding to any broadcaster, public, private or community, who can demonstrate that
particular programmes meet the criteria of "public service."

In Britain, in the 1980s, debate on programming converged on the notion of an
"Arts Council of the Air," that is a quasi-autonomous non-governmental organisation
(or quango) which would collect the licence fee from viewers and disburse it to any
broadcaster able to demonstrate that it needed the money to make particular "public
service” programmes. The "Arts Council of the Air" concept had its origin in the free
market think tanks that underpinned government policy formulation for broadcast-
ing in the Thatcher era and had a strong influence on the Peacock Commission (1986),
which recommended the establishment of a Public Service Broadcasting Council with
the remit to give grants for "public service" programming. The Peacock Commission
had been established by the Thatcher Government to see if the BBC could in future be
supported by advertising and many expected its report to go well down the road
towards recommending privatisation of the BBC. Its radical right thinking was spurred
on by The Times newspaper, which argued in a series of editorials in 1985 that the
BBC should be broken up into a series of franchises that could be bought by commer-
cial companies. These new channels would be financed by advertising, possibly aug-
mented by a portion of the licence fee if they would abide by public service conditions.

When The Peacock Report was published in July 1986, it steered well away from
recommending advertising for the BBC (thus incurring the displeasure of Mrs.
Thatcher), because it concluded that the total television advertising market was not
capable of funding the BBC as well as independent television. It did recommend, how-
ever, that both ITV and the BBC should be required to take 40% of their programmes
from the independent sector (the Government finally settled for 25%, to be phased in
over five years). What was particularly good news for Murdoch’s fledgling Sky Chan-
nel, already sensing new markets in Eastern Europe, was Peacock’s recommendation,
(eventually installed in legislation in 1990) that ITV franchises in future would be auc-
tioned, rather than awarded on merit, thus making it more difficult for the ITV system
to buy the expensive mix of British drama, American blockbuster films and live sport
that had previously provided stiff competition to Sky. Murdoch continued to press
the argument for a move from a system in which, as he put it, market considerations
were marginal, to a market system in which public broadcasting would be part of the
market mix but no longer dominating the output. The ideal scenario was a BBC slimmed
down to its "public service" core showing unpopular material that didn’t interest sat-
ellite channels anyway. If Sky News found itself in commercial difficulties, there should

13\



14‘

be no reason why it could not reorganise itself as an independent, non-profit com-
pany and make a plea for finance.

Despite these arguments, the notion of an Arts Council of the Air did not survive
the drafting of the 1990 Broadcasting Act. But the idea did not go away. In 1991, An-
drew Neil, the editor of the Sunday Times, breathed new life into it through a strong
campaign in Murdoch’s other broadsheet newspaper. The Arts Council idea caught
the attention of some Tory Ministers in charge of broadcasting, including Kenneth
Baker and Peter Brooke, although it was rejected as "potty" by David Mellor. The argu-
ment for an Arts Council of the Air died a slow death in the Major administration, the
coup de grace, probably delivered in a discussion of the future of the BBC on The Late
Show in which David Attenborough pressed Peter Brooke for the Government's defi-
nition of "public service programming:" how could anyone decide which programmes
contained a public service element and which did not? Surely public service broad-
casting was a system of channels, Attenborough argued, and not a reference to par-
ticular programmes which might need financial support. The Minister replied that
nobody really knew what it was, but everyone could recognise it when they saw it:
"like an elephant" (Horrie and Clarke 1994, 232).

When the Green Paper on "The Future of the BBC" was published in 1992, it asked
the same question as the Irish 1995 Green Paper: should there be a Public Service
Broadcasting Council (in the Irish paper, a Super Authority) to regulate and finance
public service broadcasting? Among all the responses to the British Green Paper there
was an overwhelming consensus against the introduction of a Public Service Broad-
casting Council as a dispenser of public funds. The Cable Television Association was
alone in arguing for a national Arts Council of the Air to ensure secure funding "for
programmes of merit which would be unlikely to be broadcast" in a competitive envi-
ronment (Goodwin and Stevenson 1995, 16). ITV, which might in theory be a benefi-
ciary of the proposed council, rejected the idea, as did Channel 4. Channel 4 recognised
that it too might be one of the main beneficiaries but argued that committees do not as
arule make good decisions about highly subjective matters like programmes and that
such a funding system "would inevitably bring politicians and bureaucrats closer to
decisions about individual programmes than is healthy in a democracy” (Goodwin
and Stevenson 1995, 17). Channel 4 did not believe it would encourage ITV either to
carry "public service" programmes, because the subsidy for low audience programmes
would not make up for the lost revenues needed by mass appeal channels. Channel 4
concluded "we can find no argument that a public service broadcasting council would
improve the quality of programmes on offer to the viewer; quite the reverse, it also
risks impoverishing the BBC: it is simply a rotten idea." The Arts Council of Great
Britain (the real one) likewise rejected the idea of an Arts Council of the Air, because of
the danger of conferring significant financial power on one organisation and the dan-
ger that it could lead to "a narrowing of the range of programmes, removing arts
programmes from the broad programming mix in which they flourish"(Goodwin and
Stevenson 1995, 18).

New Zealand

While the Arts Council of the Air concept has made little progress in Britain, it has
been imported and established as a functioning part of the new broadcasting order in
the former colony of New Zealand. In the 1980s, the ideological commitment of the



New Zealand Government, in the direction of neo-liberal privatisation of State com-
panies, has had a major impact on the structure of broadcasting. Despite strong argu-
ments within both State and business sectors for complete privatisation, the Govern-
ment opted to restructure the two Public Service television channels as one "State
owned Enterprise” (SOE), with the remit to operate entirely as private businesses,
without the expectation of public subsidies, aiming primarily to generate profit and
return a dividend to the State. TVNZ Limited has no obligation to support public
service objectives and has no local content quota or requirement to broadcast news or
other informative or educative programmes. Many considered the SOE model a first
step to privatisation.

The 1989 Broadcasting Act which set these changes in motion established a broad-
casting commission, commonly known as New Zealand on Air (NZOA), with a man-
date to collect the licence fee and use it to reflect and develop New Zealand (including
Maori) identity and culture by distributing it to any broadcaster or production com-
pany that would successfully bid for funding. The Act, which avoided the terms "pub-
lic service" or "non commercial” in favour of "New Zealand content" stipulates that
television drama and documentary must be promoted and encourages part-funding
of projects to ensure that NZOA's funds are effectively used. It also requires NZOA to
take into account in its funding decisions the likelihood of programmes being broad-
cast without public funding and the potential size of the audience attracted to any
programme funded by it (Bell 1995, 187-188).

Thus, the licence fee no longer supports anything like a Public Service Broadcast-
ing system in the Reithian tradition, nor does it support the production of non com-
mercial programmes of limited audience appeal within a broadly commercial system.
Rather, it ensures that a range of local programming continues to be made in a de-
regulated broadcasting market dominated by foreign content. The emphasis is on sup-
porting programmes aimed at a mass audience — soap operas, comedies, game shows,
magazine and lifestyle programmes — more than half of which are produced by inde-
pendents on a contract basis. The "downsizing" of TVNZ (shedding hundreds of staff,
reducing overheads, selling or leasing production facilities) has traded economic effi-
ciency for media workers’ employment security, and the rising cost of foreign
programme acquisition, driven up by competition between broadcasters, has been
partly offset by increased production of cheap local programming adhering to suc-
cessful overseas formats (Bell 1995, 191-192). Public funding has thus worked as an
industrial subsidy to support locally produced programmes according to largely com-
mercial imperatives, within a market framework. Some of these projects, supported
by NZOA, have involved overseas companies in the production of programmes in
New Zealand (considered increasingly as a cheap and efficient production site by
international film and television companies), but intended for overseas audiences, as
a broadcast commodity and as a promotion for the tourist industry.

The establishment of NZOA has been based on Peacock’s (1986) Arts Council of
the Air but its effects on programming have been quite divergent from what has been
postulated by supporters of the idea in Britain. Since all broadcasters in New Zealand
are now driven solely by commercial imperatives and since they make the decision on
what gets broadcast and in what position in the broadcasting schedules, they control
how the licence fee gets spent. Competition for ratings and advertisers leads to an
inevitable reluctance to screen "risky" programmes during prime time. This direction

15



16‘ e

in general converges with NZOA's interpretation of its mandate as a publicly-funded
body (and perhaps also its awareness of its vulnerability to the increasing influence of
powerful lobbies pushing for total privatisation that exist within both Government
and business sectors) to maximise the cultural "value" of the licence fee through prime
time programming accessible to the majority of the audience. NZOA concentrates on
extracting as much volume as possible from the licence fee to ensure that "New Zealand
content" occupies a prominent place in the schedules.

The result is a television system driven by the need to provide entertainment to as
large an audience as possible. Although NZOA has substantially supported Maori
programming and local programming aimed at "minority" audiences (for example,
pre-school children) the need to maintain ratings dominates most programming deci-
sions, so that "the proliferation of programmes and channels does not equate with the
proliferation of choice" (Bell 1995, 197). In the absence of any Public Service alterna-
tives, the "national” on NZTV is equated more and more with consumerism and less
with citizenship. A former Director-General of NZTV, who worked through the changes
introduced by the Broadcasting Act of 1989, now considers that the New Zealand ex-
periment with the centralised distribution of licence fee funds, although an elegant
concept, "was and is a failure" (Mounter 1986) for a number of reasons. The NZOA,
from the start, exercised a strong measure of editorial control under a wide brief and
immediately set out to influence productions aimed at large audiences (soap operas,
comedy programmes and "soft" current affairs programmes) which would probably
have grown to their current levels without an injection of public funds. NZTV found
itself without funds to support what would traditionally have been regarded as Pub-
lic Service Broadcasting, because on the one hand NZOA would not give it funds for
low audience programming, and the other, it felt constrained, as an SOE expected to
yield a dividend to its single shareholder, by the difficulties of using commercial mon-
ies to fund programmes which would depress its ratings, lose it commercial income
and detract from its profitability.

How did New Zealand arrive at a situation where it is increasingly difficult to
identify on television anything that might clearly be identified as "public service" pro-
gramming? As the quantity of commercial income overtook the licence fee income,
and as the threat of increased penetration of satellite television grew more real, de-
bate intensified over what "public service" programming should be and whether pub-
lic funding should go into an organisation in which it was difficult to discern what
public service programmes were being financed with the licence fee. It quickly emerged
that, contrary to Channel 4’s argument (already quoted) that commercial television
companies would not be enticed to bid for "public service" programming funds "be-
cause the subsidy for low audience programmes would not make up for the lost rev-
enues needed by mass appeal programmes"” (Goodwin and Stevenson 1995, 18), in
New Zealand, TV3 and the subscription service Sky did express a wish to produce
"public service" programming. The result is a loss of programme diversity that raises
concerns similar to those raised in this issue by Sakae Ishikawa, which focus on the
contemporary commonplace assertion that competition in itself produces diversity as
its natural by-product, ignoring the fact that "diversity" in this context has been stripped
of the important cultural assets it once had.



Ireland

New Zealand is not the only country to entertain the argument that Public Service
Broadcasters can survive only if they are freed to compete fully in a commercial frame-
work and to find commercial broadcasters eyeing the licence fee as an attractive addi-
tional source of income as more competitors vie for advertisers’ limited funds. Rupert
Murdoch had argued in the mid-1980s that BBC 1 should become a privatised com-
mercial operation, funded by advertising and sponsorship, and BBC 2 should pre-
serve something called "Public Service Broadcasting,” transformed into a charitable
trust and financed by private donations on the American model. He did not point out
that the public broadcasting service in the U.S. has never escaped from the "cultural
ghetto" in which Government policy placed it and reaches only a tiny proportion of
the potential audience (see Chown in this issue).

The idea of an "Arts Council of the Air" has surfaced once again in the Anglophone
world, in the Green Paper on Broadcasting (1995), which opens up some questions
about the future of Irish broadcasting. The Public Service Broadcaster, RTE is currently
funded to about 40 per cent of its income by licence fee and the mixed funding struc-
ture produces many of the difficulties found in similar broadcasting systems elsewhere.
Working to both a public service and a commercial remit simultaneously causes inter-
nal management difficulties (for example, how to handle the ethical issues arising out
of advertising aimed at children: what level of support can continue to be given to
service minority theatrical or musical tastes etc.) which are frequently mirrored in
public perception difficulties. Competitive neutrality difficulties arise when commer-
cial competitors argue that licence fees give an advantage to one broadcaster over
another. Politicians become sensitive, to questions about how public monies are spent
in programming and to continual pressure from private broadcasters to maintain the
"level playing pitch" of competition (see Corcoran 1991).

The Green Paper suggests there "maybe an argument" for merging the policy and
regulatory functions of the RTE Authority and the Independent Radio and Television
Commission (IRTC) which regulates commercial broadcasting, into one "Super Au-
thority" (1995, 166) and very tentatively suggests that this body could be charged with
"the responsibility for disbursement to all broadcasters in accordance with clear crite-
ria that would be set out in legislation" (IRTC 1995, 185). The IRTC response to the
Green Paper adopts this suggestion with enthusiasm: "based on the belief that Public
Service Broadcasting is no longer the sole preserve of RTE, the licence fee revenue
[...] should be channelled through the new Authority for appropriate disbursement"
(IRTC 1995, 6). RTE opposes this idea. A Government decision is expected before the
end of 1996, by which time the expanding broadcasting environment in Ireland will
have been put on a new legislative footing.

The ultimate argument for the future of Public Service Broadcasting is that it is
offering programming which the commercial sector does not offer. But is this argu-
ment losing rhetorical force? As most parts of the world move from a single channel
regime to a multi-channel one, Public Service Broadcasters will be judged on their
programmes, by audiences that have alternatives available. The fractured public dis-
course about the general condition of broadcasting questions not only the authority
of public service organisations to speak to and on behalf of the whole society, but even
the role of governance in human affairs within the parameters of a coherent socio-

17



political entity imbued with a civic ethic. The argument can be maintained most effec-
tively and concretely by Public Service Broadcasters, increasingly working to both a
public service and a commercial remit, being able to offer something unique within
the alleged cornucopia of choice opened up by cable and satellite, and soon, by digital
terrestrial television. If the strategic goal is to rebuild the concepts of public sphere
and national community, it is best done not just at a theoretical level, but at the con-
crete level of demonstrating in actual programming practice the need for a national
broadcasting service which works against the centrifugal tendencies in contemporary
social experience, against division, degradation and domination. Programme makers
must build audiences which realise with appreciation that this is the national public
service broadcaster, and to do this, they need structures of accountability which go far
beyond sensitivity to market demand on the one hand or government pleasure on
the other. In this issue, Karol Jacubowicz analyses the structures emerging in the post-
Communist environment of East and Central European broadcasting, while Richard
Collins and James Purnell set out an alternative vision of the selection and role of the
Governors of the BBC.

Policy Formulation

Public Service Broadcasters are ultimately judged by their performance, that is by
the programmes they transmit and when they do so. For all academics interested in
the well-being of broadcasting, or in a position to influence the direction broadcasting
takes, the challenge is to close the gap between normative social theory and actual
programming policy operationalised within particular organisational settings. If this
gap is not closed, there is a danger that a notion of "public interest" will be used (or at
least be seen to be used) as "an ideological device designed to cloak unjustified regula-
tory ambitions on the part of Governments, or even as a weapon in the assault on
more fundamental liberties of expression and of business enterprise (McQuail 1992, 3).

Questions of representation, of programme form and content, must ultimately be
linked back to questions of structure — finance, regulation and accountability. For
dual-funded Public Service Broadcasters, who must be commercially successful, con-
tinual tensions have to be resolved at the level of resource allocation between the
demands of maintaining public service principles and the need to produce programmes
that will reach large audiences. To maintain this balance, structures of accountability,
in particular, will have to be perfected, so that Public Service Broadcasters can declare,
with some empirical credibility, that they are indeed broadcasting "in the public inter-
est." Recent research on the responsiveness of European broadcasters suggests that
ways of supplementing political accountability with other lines of responsiveness (for
example, administrative accountability vis-a-vis viewers’ complaints, interests and
needs; consultative and advisory structures; quality and use of audience research in
programme planning and scheduling; direct audience feedback in "talkback"
programmes or town hall meetings with broadcasters etc.) "range from the non-exis-
tent to the haphazard to the more elaborately self-serving" (Mitchell and Blumler 1994,
229). Political accountability also needs careful examination in each specific political
environment, to see if present institutions can pass what Collins and Purnell in this
issue call "the Berlusconi Test:" would they survive the equivalent of the Italian Prime
Minister in his re-stocking of the directorate and top management of RAI?

The goal of this issue of Javnost—The Public is to focus academic thinking on the



challenges presented to Public Service Broadcasting in a fast changing world where
traditional support can no longer be assumed to hold. It is worth noting in this context
a doubt-laden, self-reflexivity that has been expressed in recent journal issues (for
example, the Journal of Communication 43(3), 1993) recognising that despite the in-
creasing centrality of communication and information generally in the political and
economic life of countries, existing links between communications scholarship and
public policy are weak and unsatisfactory. Given the revolutionary changes under
way in the economic and technological structure of information industries, it is prob-
ably true to say that "research has not played a prominent role in defining the way
these changes in institutions and macro-social processes are understood" (Mueller 1995,
458) nor has communications scholarship had a noticeable impact upon the response
of public policy to these developments and to social discourse about them.

Why is this? One answer must lie in the structure of the profession, as Mueller
(1995) points out: the relative weakness within media studies of a political economy of
communication and information, which would provide the ground for a theoretical
analysis and critique of public policy. But the jarring disjunction that exists between
academic practice and policy making must also be explained in terms of the more
general process of what Garnham (1995, 373) calls the "defenestration" of intellectuals
from contemporary public life, which robs them of any grounds for policy interven-
tion in the processes and institutions of cultural production. Cultural and Media Studies
are particularly vulnerable to forms of post-Modernist scepticism that question the
very role of values in the work of intellectuals and in cultural processes in general,
and sometimes produce a wary ambivalence about the very value of Public Service
Broadcasting. In a world of inherently relativistic cultural difference, the intellectual
has tended to become the interpreter of the passing scene, the "boulevardiers" of con-
temporary culture, oiling the wheels of inter-cultural understanding. As Richard Roarty
(quoted in Garnham 1995, 378) points out, there is a tendency in cultural studies "to
academicise politics, abandon a public language, fettishise difference and treat “issues
of race, class and gender’ as a universal mantra."

But the wound is not all self-inflicted. Larger formations, political rather than aca-
demic in nature, also played a role. In the 1980s in Britain, for example, the political
project of the Thatcherite right was based on a narrative of national decline, in which
intellectuals were cast in a key role. The culture of scapegoating and blame which
provided an ideological alliance with supporters of the privatisation of Public Service
Broadcasting was directed at rooting out the intellectual ethos embedded in humanis-
tic education because it was perceived to be associated with an anti-entrepreneurial
ethos and the propagation of socialism. Sociology was not a science but ill-disguised
left-wing propaganda. Critical intellectuals became "the chattering classes," "whingers,"
"hand-wringers," and at the more robust end of the market, "wankers," who, when not
actively subversive, were out of touch with economic and social realities” (Garnham
1995, 375). In this issue, Michael Tracey notes how the post-war social and economic
consensual order was deconstructed and replaced by a rightist ideological order in
which "the individual" and "the market” would play a new role, and Peter Dahlgren
traces a similar onslaught on the Swedish corporatist consensual order in the 1980s.

Itis interesting to note that three of the writers in this issue are academics who are,
or have been, actively involved in broadcasting policy making in their own countries.
In situations like these, the interface between the dominant discourse of broadcasters

19



o
N

(who increasingly interpret their relations with their audiences not in terms of main-
taining a common culture but in terms of advertising demographics) with the dis-
course of such academics (increasingly imbued with the narrative of the public sphere)
is the site where the very pragmatic work of public service broadcasting policy-mak-
ing takes place. It remains to be seen whether the idea of the public sphere, which has
been supplanting the notion of dominant ideology as a key point of orientation within
academic discourse, can nudge broadcasters themselves, as well as policy makers, to
bestow a key role in their on the concept of a social totality governed by reason in
which the exercise of critical discourse, through fiction and non-fiction broadcasting
genres alike, will have a central place. From two very different continents and politi-
cal systems, we see in this issue examples of different alternatives to public service
broadcasting that can emerge. Nikhil Sinha analyses the emerging broadcasting order
in India, as the public interest, caught between State and market forces, finds itself
increasingly squeezed out in a new television agenda that relinquishes almost all its
previous commitment to the development process. And in Italy, Cinzia Padovani and
Andrew Calabrese subject the current broadcasting order to historical scrutiny to see
how the process of the decay in the importance and justification of public broadcast-
ing takes place and how public space is increasingly steered by profit-based consider-
ations.

References:

Aldridge, Meryl, and Nicholas Hewitt, eds. 1994. Controlling Broadcasting: Access Policy and
Practice in North America and Europe. Manchester: Manchester University Press.

Bell, Avril. 1995. An Endangered Species: Local Programming in the New Zealand Television Market.
Media, Culture and Society 17, 181-200.

Blumler, Jay, and Bernard Nossiter, eds. 1991. Broadcasting Finance. A Comparative Handbook.
Oxford: Oxford University Press.

Corcoran, Farrel. 1991. Restructuring Irish Media for an Integrated Europe. 7élernatics and
Informatics 8, 3, 167-181.

Dahigren, Peter. 1995. Television and the Public Interest: Citizenship, Democracy and the Medja.
London: Sage.

Fraser, Nancy. 1995. Rethinking the Public Sphere: A Contribution to the Critique of Actually Existing
Democracy. In B. Robbins (ed.), 7he Phantom Fublic Sphere, 1-32. Minneapolis: University of
Minnesota Press.

Garnham, Nicholas. 1992. The Media and the Public Sphere. In C. Calhoun (ed.), Habermas and the
FPublic Sphere, 359-376. Cambridge, Ma: MIT Press. .

Garnham, Nicholas. 1995. The Media and Narratives of the Intellectual. Media, Culture and Society
17, 359-384.

Goodwin, Peter, and Wilf Stevenson. 1995. Responses to the Green Faper. London: BFI.
Green Paper on Broadcasting. 1995. Dublin: Stationery Office.

Habermas, Jurgen. 1989. The Structural Transformation of the Public Sphere: An Enquiry into a
Category of Bourgeois Society. Cambridge, Ma: MIT Press (original work published 1962).

Horrie, Chris and Steve Clarke. 1994. Fuzzy Monsters. Fear and Loathing at the BBC. London:
Heinemann.

IRTC Responses to the Green Faper. 1995. Dublin: .R.T.C.

McQuail, Dennis. 1992. Medlia Performance: Mass Communications and the Public Interest.



London: Sage.

Mitchell, Jeremy, and Jay Blumler. 1994. Television and the Viewer Interest: Explorations in the
Responsiveness of European Broadcasters. London: Libbey.

Mounter, Julian. 1996. Personal Correspondence.

Mueller, Milton. 1995. Why Communications Policy is Passing "Mass Communication” by: Political
Economy as the Missing Link. Critical Studies in Mass Communication 12 457-472.

OECD. 1993. Competition Policy and a Changing Broadcasting Industry. Paris: OECD.
Peacock Report. 1986. Report of the Committee on Financing the BBC. London: HMSO.

Reading, Anna. 1995. The President’s Men: Television, Gender and the Public Sphere in Central and
Eastern Europe. In E Corcoran and P Preston (eds.), Democracy and Communication in the New
Europe: Change and Continuity in East and West, 175-194. Creskill, N. J.. Hampton Press.

Siune, Karen, and Wolfgang Treutzschier, eds. 1992. Dynamics of Medlia Politics: Broadcasting and
Electronic Media in Western Europe. London: Sage.

Traquina, Nelson. 1995. Portuguese Television: The Politics of Savage Deregulation. Media, Culture
and Society 17,223-238.

Veljanovski, Cveto, ed. 1989. freedom in Broadcasting. London: Institute of Economic Affairs.

Williams, Raymond. 1975. Tefevision. Technology and Cultural Form. New York: Schocken Books.

Social Theory
and Practice

An International and Interdisciplinary Journal of Social Philosophy

Volume 22, Number 1 Spring 1996

Mandatory Retirement and Justice
J.H. Chandler
Dewey's Philosophical Approach to Racial Prejudice
Gregory Fernando Pappas
Acceptable and Unacceptable Levels of Risk: The Case of Pornography
Alix Nalezinski
Poverty and Violence
Steven Lee
Is Pareto Optimality a Criterion of Justice?
Ann E. Cudd
After Kant: Ventures in Morality Without Respect for Persons
Christopher Gowans

Subscriptions (3 issues): Individuals $15; Institutions $36; Foreign postage $4
Department of Philosophy, Florida State University, Tallahassee, FL 32306-1054

21



