TABLOID NEWSPAPERS IN
POST-COMMUNIST
HUNGARY

Abstract

An important and particular feature of post-communist
transformation in the media in East Central Europe was the
rise of a section of the press devoted to sensation and
scandals. This development was the result of different
processes which occurred with the system change. The
most important changes were the end of political control of
the press; the liberalisation and marketisation of press
markets; the commercialisation of the media and changing
media consumption patterns. The development of
sensational press was influenced by changing market
conditions in post-communist media, particularly the
saturation and shrinking of the press market (the expanding
but increasingly competitive advertising sector and the
limited potential for considerable financial gains in the
national dailies market) foreign investment, changes in
newspaper demand (such as in reading habits and
decreasing buying power of the population), and post-
communist cultural changes, with emphasis on
internationalisation and promotion of consumer society.
The development of popular papers led to the
segmentation of the Hungarian press market, where there
were three groups: tabloids, qualities and specialised titles.
Despite the increase in circulation and market share
tabloids do not dominate the Hungarian market the way
they prevail in the press markets of the Western world.
Quality papers retain higher circulation figures overall and
they also perform better in the advertising market. This is
partly due to the fact that many press titles of the
communist era managed to transform and rejuvenate
themselves into market-type quality papers benefiting that
they were already familiar to readers.

AGNES GULYAS

Agnes Gulyas is
postgraduate student in
the Department of Print
Media, Publishing and
Communication at Napier
University, Edinburgh.

Vol.5 (1998),3

65



66

Introduction

It is usually envisaged that the press system in Hungary — as in other East-Central
European countries — has been transformed from a communist to a market-led liberal
democratic media system during the post-communist period.! This system change,
and the economic, political and social transformation in general, greatly affected the
structure and ownership of the press, as well as the operation of newspaper publishers
and the work of journalists. As market forces took over with a vengeance, new
commercial companies appeared and new commercial products were introduced into
the media markets. In the daily newspaper market the most successful introduction
was that of tabloid titles. By 1997 there were four sensational newspapers in the country.
Hungarian readers, who were robbed of the enjoyment of tabloid newspapers during
the communist era, approved the new type of press titles and the circulation of the
tabloid press increased substantially within a few years of post-communist
transformation. The aim of this article is to analyse the factors behind the emergence
of the sensational press, their effects on the press market, and the characteristics of
post-communist tabloids in Hungary.

Tradition of Popular Press

It would be a mistake to treat the appearance of popular papers in Hungary as a
completely new phenomenon and solely the outcome of the post-communist
transformation. The popular press has a historical tradition in the country. In the first
decade of the 20th century there were already ten so-called boulevard newspapers,
although none of them reached a mass circulation audience. The first type of Hungarian
boulevard papers copied the German type of popular press (Buzinkay 1997). In 1910 a
new title, The Est, was launched, which introduced a new style following the Anglo-
Saxon type of popular papers of the time and became the first mass circulation
newspaper reaching 400,000 circulation on the eve of World War 1. The two wars, the
authoritarian political regimes and restricted press freedom took its tool on the
Hungarian press system of the first half of the 20th century. Nevertheless, with the
exception of extreme political circumstances, such as wars and revolutions, popular
titles, were dominant in terms of circulation. During World War II and following the
communist take-over, however, all the pre-war popular titles — as well as the political
ones — were discontinued.

The introduction of a Soviet-type media system, which prevailed in Hungary
throughout the communist era, meant that there was no place for the pre-war type of
popular papers. Communist press systems are usually associated with having only
highly political and propagandist type of newspapers, which were censored and their
operation controlled in every aspect. While these characteristics of the communist
press were true, there were some differences between the content and format of the
published titles. In Hungary there was a communist version of popular paper, the
evening paper Esti Hirlap, which included all the important news the communist
authorities thought the population should read about. Nevertheless, it could be
regarded as more populist than the other titles, because the newspaper as well as the
articles were shorter and the paper contained more human interest stories.> Hungarians
could also try to “escape” the official press line by reading the daily, Népsport, which
focused on only sport news and thus did not qualify as a political paper. The



development of these titles was overseen and limited by communist media control
mechanisms, which centrally-determined the circulation of newspapers always
prioritising the Communist Party’s main title, Népszabadsig.?

Several authors have pointed out that the Hungarian mass media moved away
from the strict Soviet-type communist media system as a result of political and economic
changes by the 1980s (Sparks 1998; Kovats and Whiting 1995; Downing 1996). Kovats
and Whiting (1995) list five factors which moved the Hungarian media away from the
classical Soviet media system: the strong tradition of the press from the pre-communist
period; the political effect of the 1956 revolution; the economic reforms from 1968; the
availability of Western European signals and channels; and underground publishing.
These changes in the Hungarian media were significant because the role of the media
shifted from primarily being a propaganda tool to assume more entertainment
functions in the 1980s. Although the cautious political and economic liberalisation
was less apparent in the national dailies” market because of the role and centrality of
these papers, evidence of changes could be found. One example was the existence of
the above mentioned Esti Hirlap, which was launched in 1956 after the Revolution as
a sign of the so-called political “consolidation.” Another example was the slowly
increasing number of national dailies throughout the period. While in the early 1950s
there were four national dailies, by the 1970s their number increased to seven. In the
eve of the system change of the late 1980s Hungarian national dailies, albeit still with
the obvious political limitations, provided a more diverse view, which included the
popular end of the communist press as well.

The presence of some kind of popular press regardless of the prevailing media
system and the ruling political regime in Hungary during the modern history of the
mass medium shows the importance and permanent demand for these type of
newspapers. It is also clear that this demand was not satisfied during the communist
era. From this perspective the emergence and popularity of tabloid press in the post-
communist period does not come as a surprise and one could even argue that it was
an inevitable and conventional development with the introduction of market-led press
system.

Development of Post-communist Press

The post-communist transformation of the Hungarian press featured different
processes, which all contributed to the emerging new media system. Three main
processes can be distinguished in this transformation: democratisation, marketisation
and commercialisation. Democratisation refers to the move towards freedom of the
media and the media undertaking new democratic roles. Marketisation involves the
emergence of market forces, liberalisation and private ownership in the press sector.
Commercialisation relates to the changes which are associated with the media
becoming commercial products and commodities. These processes determined the
characteristics of the new press system and the development of the print media markets,
thus they created the circumstances and conditions in which tabloid newspapers could
emerge and develop.

There were two important set of preconditions in the emergence of tabloids in the
post-communist Hungarian press market; the freedom of the press and the
establishment of market forces. In terms of democratisation one of the most important
precondition was the end of political control. During 1988 and 1989 all the communist

67



68

control mechanisms over the press were dismantled including political censorship,
authority over the appointments to higher editorial positions and the licensing system.
The 1986 communist press law was amended in 1990 by Act No. XI which declared the
freedom to publish and removed the remaining constraints on the freedom of the
press (Gergely 1996, 33). The other set of preconditions were related to the estab-
lishment of market-led system in the press. With the introduction of market forces the
press markets were liberalised and private ownership became dominant.

There were also a number of market conditions in the Hungarian press which
influenced the development of tabloid titles. An important one was the saturation of
the market: a country with 10 million population had 14 national dailies in 1996. The
liberalisation and marketisation of print media led to an increase in new publications.
The number of national daily newspapers almost doubled by the early 1990s. While
the number of new publications increased in every print media, an important difference
between the national dailies” market and other segments was that a boom in circulation
did not occur.* The circulation of national dailies declined from 1.69 million in 1987 to
1.22 million in 1990, and to 865,000 in 1993 (Juhédsz 1994). The reasons behind this
trend were multifold, one of the most important, however, could be found in the
peculiar structure of the communist press. Because of political reasons the national
press was prioritised both in paper allocation and subsidies during the communist
era, with the demise of this strong support system causing havoc in the market. The
declining circulation figures had important implications for the launch of new national
newspapers, because it meant that the titles had to compete in a shrinking market,
making the risk and the cost of market entry higher. It also meant that new titles had
to find a niche to succeed, the most distinct and promising of which was the popular
end of the market.

Another market condition which influenced the development of the tabloid papers
were the limited potential for considerable financial gains and profits in the national
dailies market. With the introduction of market forces, print media companies had to
rely on their own revenues from product sales and advertising, which was a profound
change from the communist system, where the state controlled all aspects of media
finance. To increase revenues from product sales was complicated by the heritage of
the communist subsidy system, which had kept newspaper prices well under their
real value. With the end of the subsidies the former price levels could not be kept. In
every media market prices soared, well exceeding the inflation rate. The average price
of daily newspapers increased almost 21-fold between 1990 and 1996 (Agardi 1997,
85). The price increases contributed to the falling circulation figures and shrinking
markets.

The area where media finance expanded the most in the post-communist Hunga-
rian press was advertising. Since 1989 the market value increased by 30-45 percent
annually, which exceeded the inflation rate. While in 1991 9.9 billion HUF was spent
on advertising, by 1994 the amount increased to 38.1 billion HUF and by 1996 to 71
billion HUE® The advertising market for national daily newspapers also grew
considerably. In 1991 the advertising revenue of all national dailies amounted to 2.3
billion HUE in 1993 5.1 billion HUF and in 1996 8.2 billion HUE The growth, however,
occurred in increased competition from other forms of media, especially television.
As a result the share of national dailies in the advertising market decreased from 23
percent in 1991, to 19.8 percent in 1993 and to 11.5 percent in 1996.°



A further market condition of the post-communist Hungarian press, which was
important in the emergence of tabloids, was the significance of foreign ownership.
Foreign media companies appeared early on during the transformation period and in
most segments of the print media they became the dominant players. In the national
daily newspaper markets, most dailies were privatised and acquired by foreign
investors by the end of 1990.” The percentage of foreign ownership reached as high as
70 percent by 1991. Although the percentage decreased during the first part of the
1990s, as a result of further ownership changes with the withdrawal of some foreign
companies and the appearance of new ones, foreign ownership was a dominant feature
of the national press market throughout the post-communist period.®

The motivations of foreign companies investing in the Hungarian — and in fact in
other East Central European — print media markets were complex and altered to a
certain extent as the post-communist transformation proceeded. Given the small size
of the Hungarian market, the main incentives were not only profit-related. An impor-
tant factor during 1989 and 1990 was that it was “trendy” among global media moguls
to venture into the markets of the new democracies. Foreign companies were also
attracted because of low prices, and by the East European “bridge” factor to larger
markets (Gélik and Dénes 1992, 8). As the novelty of the former communist markets
wore out in the early 1990s, carefully planned market strategies, such as aiming for
regional dominance, began to play a more important role in the investment decisions
of foreign companies.

Development of Tabloid Press During the Post-communist
Period

Although tabloid papers were unknown in Hungary until 1989, they firmly
established themselves within a few years. By 1994 there were four tabloid type
newspapers. The total circulation of tabloids rose from practically zero at the beginning
of 1989 to more than 300,000 by the mid-1990s, which constituted 28.1 percent of the
national dailies market in 1996.° Reflecting the nature of the unfolding changes, the
first title introduced in the national dailies’ market in the dawn of the post-communist
period was a tabloid paper, Mai Nap, which was launched in February 1989. The paper
quickly gained popularity, although its circulation did not exceed the established titles.
The potential of the paper was good enough for Murdoch’s News International Group,
which bought the majority share in January 1990. Murdoch, however, was cautious
with his first investment in a former communist market conditioning his purchase on
the financial performance of the title. Since Mai Nap did not prove to be profitable, the
co-owner, a state-owned Hungarian bank had to buy back the shares of the paper.
Following Murdoch’s departure the title was acquired by the Swiss JMG Ost Press
group controlled by Jurg Marquard.’

Murdoch was not the only foreign investor interested in the popular end of the
Hungarian press early in the transition period. Maxwell's Mirror Group acquired a
majority share of the communist popular paper, Esti Hirlap in early 1990. The
newspaper, however, was not successful financially or in keeping its communist
readership. It was neither a quality title nor a tabloid, and in the small Hungarian
market there was no place for a middle-market paper. After the Mirror group withdrew
in 1992 following Maxwell’s death, there were further ownership changes, but
eventually the paper folded in 1996 when its circulation plummeted to only 10,000.

69



70

The second new tabloid paper to be established was Kurir, which was launched by
the Austrian Denton AG in early 1990. The paper reached middle range circulation
figures, however, it did not achieve financial success. After ownership changes the
title became a part of the growing media “empire” of the Hungarian bank, Postabank."
Postabank also acquired another tabloid paper, Pesti Riport, which was launched in the
early 1990s. Pesti Riport, however, was the least successful tabloid of the post-communist
period with very low circulation figures and continuous losses to its owner.

The fourth — which emerged to be the most successful one in terms of circulation
— was launched by the Swiss Ringier Group in March 1994. The paper, Blikk, was a
part of the international strategy of the Swiss company.'”? Ringier specialised in
launching new titles in foreign markets by copying its existing titles in the Swiss market.
One publication Ringier decided to export to the East Central European markets was
its Swiss title, Blick, which is Switzerland’s largest tabloid-type daily with more than
330,000 circulation. Ringier launched two tabloids in East Central Europe, one in the
Czech Republic, the other in Hungary, using Blick as a carbon copy.” The format and
the profile of both tabloids were adopted from Blick: even the names of the titles mean
the same thing in the different languages. Blesk and Blikk achieved the second highest
circulation figures in their respective markets within months of their launch.

Many post-communist tabloids copied and adapted the format and structure of
similar titles in Western Europe. Copying types of popular papers — or as a matter of
fact other types of print media products — from more developed markets is not a new
phenomenon in Hungary. For example, as pointed out in the first part of the article,
the boulevard press of the first part of the century copied the style and format of
Western popular newspapers. What is unprecedented about the development of the
popular press during the post-communist period is the direct involvement of foreign
media companies and the importance of this involvement, which was allowed by the
internationalisation of the media world-wide. Therefore internationalisation and
globalisation of the media — a process which accelerated in the 1980s and 1990s —
had a direct effect on the development of the post-communist press. Arguably, foreign
investors, who dominated the market throughout the post-communist period, played
an important role in the development of tabloids in Hungary. In this respect the
introduction of Western type of sensationalist papers by foreign companies was of
particular importance. However, it has to be pointed out that domestic investors equally
played a part in the development of the popular end of the press market. Tabloid
papers would have developed without foreign investment, although foreign interests
accelerated the process.

Foreign investors controlled 66.9 percent of the Hungarian tabloid market in 1996,
shared among Ringier and Gannett (44.6 percent), Postabank (32.2 percent), and JMG
Ost Presse (22.3 percent). The foreign market share can be compared with the 54.5
percent foreign ownership in the national dailies market as a whole, and the 58.1
percent foreign ownership in the quality segment of the market. The fact that the
foreign ownership share is the highest in the tabloid segment of the market, and also
the fact that foreign investors only launched tabloids,"> would suggest that they were
particularly interested in this end of the market. It would also support the assumption
that foreign investors in the East Central European media markets were primarily
concerned with commercial aims and were somewhat less enthusiastic to invest in
quality papers, many of which showed clear bias towards one end of the political
spectrum.



The expansion strategy of foreign investors and a certain degree of reservedness
towards the political press were not the only factors in the development of the tabloid
press in post-communist Hungary. At the beginning of the period one of the main
economic reason for companies to get involved in this segment was the clear gap in
the market. Since there had been no tabloids and the popular end of the press market
was underdeveloped but was characterised by high consumer demand, the tabloid
press seemed a relatively safe investment. The introduction of sensationalist titles was
also helped by marketing and promotion campaigns. Tabloids were the first ones to
include winning schemes and games in newspapers.

An interesting feature of the development of tabloid press in Hungary was that
none of the tabloids have made any profit to their publishers so far.'® This was partly
due to the overall performance and the limited potential for profits of the Hungarian
press market during the post-communist years. With the exception of the largest quality
daily, Népszabadsig all the titles were loss-making for most of the period. This raises
questions about the motives of the publishers. In the case of quality papers it is widely
argued in the research community that, besides financial aims, other considerations
such as prestige and social or political ambitions are also significant motivations for
newspaper publishers. These latter factors certainly prevailed in post-communist
quality newspaper publishing, especially among local publishers.

In the case of tabloid papers, however, financial considerations can be viewed as
the main incentives to publish, because of the nature of the product. The presence of
tabloid newspapers despite their financial failure in the post-communist Hungarian
press market — and coincidentally in other East Central European press markets — is
evidence of a long-term “sit it out” policy adopted by their publishers. Many of these
publishers regard the poor financial performance of the press market and the economic
hardship of the newspaper-reading population as temporary features of the post-
communist transition, at the end of which circulation and profitability figures will
improve. As a part of the strategy and as an answer to the increased competition and
saturated market, publishers of popular papers also attempted to buy up their
competition. The most active in this respect was the Swiss Ringier group, which tried
to acquire two other tabloids, Kurir and Pest Riport, in 1996.”7 The negotiations failed,
but it can be predicted that the relatively high number of tabloid papers in the small
Hungarian daily newspaper market will decrease.

Post-communism and Change in Media Consumption

The rise of tabloid newspapers was not only the result of the market strategies of
the respective media companies but equally important were the changes in media
consumption patterns. By 1995, 12 percent of the Hungarian population read tabloids
regularly. Although the readership for quality papers was still higher, and this 12
percent was relatively low in international comparison, considering the speed of the
increase it would suggest a considerable change in reading habits.”® Media
consumption changed as a result of different processes related to the post-communist
transformation, the most important of these were cultural and social changes and the
effects of economic hardship. Economic problems associated with post-communist
transformation generally affected newspaper reading habits. Decreasing living
standards and declining disposable income contributed to the falling circulation figures
of quality papers and the shrinking of the press market.

71



72

It is usually envisaged that people living through the gloomy post-communist
transformation with its arduous economic and political problems would opt for
escapism in their media consumption. In the context of newspaper readership it can
be argued that — while there were other important factors as well — this escapism
contributed to the decline in readership of political newspapers and the rise of tabloid
titles. Another area where the shift towards “escapist” media consumption can be found
is in the increased popularity of television at the expense of other media. In 1995
Hungarians spent 3.5 hours a day watching television, which was a considerable
increase from circa two hours ten years earlier (Vitanyi 1997, 25). Television became
more popular as a result of a substantial increase in choice, the spread of new channels
and the commercialisation of television content.

Other aspects of post-communist cultural changes were also important in the
development of media consumption, especially because the mass media have been
important agents in bringing about these very changes. National cultures in East
Central Europe became more open to the world following the demise of communism.
The impact of Western culture with its values and symbols was particularly important,
as a result of which the cultures of the region underwent an internationalisation
process. Many times this process is associated with the “Americanisation” of East-Central
European popular culture and the promotion of consumer culture. Farkas gives some
appropriate examples in his aptly titled article “Goulash or Hamburger?” to illustrate
the cultural changes. These include the immense popularity of American fast food
chains; American media productions, such as soap operas, talk shows and Hollywood
films; or the adaptation of certain parts of lifestyle, such as dieting, aerobics and fitness
(Farkas 1994). Although it would be a mistake to overemphasise the role of international
and American elements as the only factors determining post-communist cultures, their
importance in providing these national cultures with new legitimacy is undeniable.

In the context of newspaper readership these cultural changes were important
because they influenced what people wanted to read about. Tabloid titles offered a
new type of newspaper content with international and domestic “gossip,” celebrity
news, fashion news, and human interest stories from both Hungary and from different
parts of the world."” Another aspect of cultural change, especially at the beginning of
the transformation, was a fixation with the “new” in many aspect of life from
consumption to lifestyle. In the press market, which was dominated by old titles,
novelty was an important factor in the introduction of tabloids. However, as a reflection
of the fast-changing post-communist world, none of the tabloids or any other new
daily press titles managed to exceed the circulation figures at their launch.

Segmentation of the Press Market

Although cultural and economic changes did affect newspaper readership, many
readers remained loyal to the “old” papers. Despite their successful entry into the
market and increase in circulation figures, tabloid newspapers do not dominate the
Hungarian — or other East Central European — press market similar to the way they
prevail in the Western world. Quality papers retain higher circulation figures overall
and they also perform better in the advertising market. This situation is partly due to
the fact that many press titles of the communist era managed to transform and
rejuvenate themselves into market-type quality papers. The situation is also partly
due to the characteristics of newspaper consumption, where familiarity is an important



factor. The former title of the Communist Party, Népszabadsig is the best example for
transforming itself into a respected quality paper.® Despite its past and plummeting
circulation figures,?' Népszabadsig remains the most popular title with a circulation of
280,000 in 1996: well outstripping the second largest daily, the tabloid Blikk with a
circulation of 140,000.

Nevertheless, the appearance of tabloid papers, profoundly altered the structure
of the Hungarian press resulting in the segmentation of the market. Three groups of
newspapers can be identified in the market, that of tabloids (with a 28.1-percent market
share), qualities (55 percent) and specialised titles (17 percent).?? In terms of circulation
the largest group is that of the qualities, which gained 55 percent of the market in
1996.2 The total circulation of the four tabloids was slightly more than half of that of
the qualities. There is also a substantial difference between qualities and tabloids in
their subscription rates. Tabloids perform much worse in subscription than qualities.

The segmentation of press markets in the Western world usually involves
differences in finances between tabloids and qualities. Tabloids tend to rely more on
sales, while qualities derive a large part of their revenue from advertising. This
differentiation does not exist in the Hungarian market as yet. Qualities dominate both
in terms of circulation and advertising. In 1994 Népszabadsig embraced 35 percent of
the advertising market of national papers. The largest daily relies on its advertising
revenue at an increasing rate. By 1994 63 percent of Népszabadsig’s total revenue came
from advertising (Suranyi 1995, 39). For tabloid papers advertising accounts for a lower
share of their revenue, which corresponds with the characteristics of tabloids in other
countries. For the second largest tabloid, Mai Nap, advertising contributed 30 percent
to its total revenue in 1995.

Another difference between post-communist and Western European press markets
is that in the former there is no price difference between quality and tabloid papers.
The lower price of tabloids in Western markets is usually used to attract large circulation
numbers. The lack of price differentiation between tabloids and qualities in the
Hungarian — and in other post-communist — press market is mainly due to the
depressed market price structure inherited from the communist era and the limited
potentials to increase revenues substantially. Newspaper prices are still considerably
lower than in Western Europe, but publishing costs are approaching similar levels.
These market conditions provide almost no opportunities for newspaper publishers
to strategically price their titles or target audiences with low cover prices.

Characteristics of Post-communist Tabloids

Although post-communist tabloids bear a lot of similarities with their Western
counterparts, they also have some special characteristics. Newspaper readership of
quality and tabloid papers in Hungary is more mixed in terms of social class and income
than in Western Europe.* An interesting feature of tabloids in Hungary is that people
with average or higher incomes and in better financial situations provide a large share
of tabloid readership. In the case of Blikk , for example, 51 percent of the readers were
from the better-off strata of society (Szonda Ipsos 1995). This is mainly due to the fact
that tabloids are read as a second newspaper by this group of society, which can afford
to buy two newspapers a day. For example, 70-80 percent of tabloid readers buy a
political paper as well (Richard 1994). This fact would suggest that tabloid papers are
usually not read as a primary news source, rather they have a secondary role to provide

73



74

human interest stories. A further characteristic of tabloid readership in Hungary is
that it is younger than that of quality papers. The average age for tabloid readers is
39.2, while for quality papers it is 44.2 (Richard 1994). Tabloids are especially popular
among the younger generation in the 18-29 age group. In the case of Blikk, for example,
38 percent of readers were of that age group in 1994.

Hungarian sensational titles bear the usual characteristics of tabloids when
compared to quality newspapers. They focus on “light” news, human interests stories
and the articles are shorter. The proportions of various subjects also vary in range and
detail in qualities and tabloids. However, there are some differences between tabloids
in post-communist Hungary and in Western Europe. Compared to British tabloids,
for example, they differ somewhat in format, structure and to certain degree in content
as well. There are more news on the front pages of Hungarian tabloids, the headlines
are smaller and there are less advertisements in the papers. These differences are mainly
due to the different market conditions, different press culture and history.

Conclusion

Commercialisation is a general feature of post-communist transformation in the
media of East Central Europe. The emergence of tabloid papers was a part of the
commercialisation process. Although the tabloid press in Hungary developed
substantially in terms of circulation and market share, and led to the segmentation of
the press market, they do not dominate to the same extent as tabloids do in Western
European media markets. Considering market conditions and characteristics of
newspaper readership, this feature of the Hungarian press market will not change in
the near future.

The rise of tabloid newspapers has a special angle in a post-communist context.
Because of its power and centrality in society, the mass media assume an important
role in democratic transformation. It is essential that the press express the different
views in society, that it becomes critical of the state and, in general, undertakes
libertarian functions usually associated with its role as the “watchdog of the state.” It
is also important that the media become a “public arena” and thus contributes to the
enhancement of civil society. The Hungarian press have moved towards such a
democratic press system, although the establishment of a responsible democratic media
takes longer than a mere decade of post-communism. In the context of the
democratisation process the emergence of tabloid press — and in general that of
commercial products in the media — has had mixed effects. On one hand, it can be
seen as a positive development, because it contributed to the easing of the highly
politicised nature of the press and to a decrease in political influence and control
inherited from the communist era. On the other hand, however, because of the
characteristics of the tabloid press and the dominance of commercial interests it
hampered the development of a democratic-participatory role for the media.

Notes:

1. The transformation of the press, and the print media in general, showed substantial differences from
that of broadcasting, which appears to be a general characteristic of the transformation of the mass
media in East Central Europe. As several authors noted, the print media experienced substantial
changes in a relatively short time assuming a system where market forces dominate, while national
broadcasting remained exposed to political forces and significant changes in terms of democratisation
and marketisation occurred much slower. See for example, Splichal 1994; Sparks 1998.



2. An example for the more populist approach of Esti Hirlap can be the headline “"Horse ate Trabant”
from the 1970s. The article reported a case of a Trabant boot packed with carrots was devoured by a
horse ‘parking’ behind the Trabant in the car park of a busy market. The “news” although did not
make it to the front page for obvious censorship reasons — and so the quality and safety issues of
the East German car were not discussed either — it still offers an illustration of the somewhat more
relaxed content of the paper.

3. Népszabadsdg had the highest circulation figures throughout the period, while Esti Hirlap and
Népsport were middle-range papers in terms of circulation. In 1987, for example, Népszabadsag had
695,000 daily circulation, £sti Hirlap 200,000 and Népsport 282,000.

4. In most print media markets the first years of post-communist transformation saw an increase in
the numbers of publications and soaring circulation figures. The number of new press titles licensed
or registered rose from 157 in 1988, to 608 in 1989 and then 575 in 1990 (Galik and Dénes 1992, 4).
With the introduction of many new titles in the magazine and periodicals market circulation numbers
increased substantially. In book publishing there was also an upsurge in the number of published
books, which soared from 99 million in 1988 to 108 million in 1989 and to 125 million in 1990.

5. Source: Médiadiogndzis.
6. Source: Médiadiogndzis.

7. The first foreign investor in the Hungarian national daily press market was Robert Maxwell, who at
the end of 1989 bought 40 percent of the quality newspaper, Magyar Hirlap. Maxwell was followed
quickly by the News International Group, which bought a majority share in the tabloid, Ma/ Nap in
January 1990. Among the first foreign investors were also the multinational Bertelsmann group,
which acquired a controlling share in the largest national daily, Népszabadsadg in July 1990.

8. In 1961, the largest foreign investment group was Bertelsmann with a 29-percent share in the
national daily newspaper market, followed by Mirror Group (Maxwell) and News International
(Murdoch), 15 percent each, and Socpresse (Hersant) with 11 percent, while 30 percent rested with
Hungarian investors. In 1996, Hungarian investors led with 45.5 percent, followed by Bertelsmann
(24.5), JIMG Os Presse (Marquard, 11.7), Ringier AG & Gannett (11.9), and Hebdo (6.4). Foreign
investment played an important part of the transformation of other print media markets, and later in
broadcasting media as well. In the regional daily newspaper market, for example, foreign investors
accounted for 81.8 percent of the market in 1994. Another example can be the women's weekly
magazines market segment where the share of foreign ownership reached 65.8 percent in 1996.

9. Blikk has the widest circulation according to 1996 data with 140,000 copies, followed by Kurir
(74,000), Mai Nap (70,000), and Pesti Riport (30,000)

10. The Swiss JMG Ost Press group has other interests in the Hungarian as well as in other East
Central European press markets. In Hungary it also acquired the quality paper, Magyar Hirlap, and
owns several magazines too.

11. Postabank has built one of the largest “media empire” by a Hungarian investor owning several
dailies, magazines and periodicals. The phenomenon of state-owned banks investing in media
markets was widespread in East Central Europe during the post-communist period, and raised
questions about the possible indirect state interventions in these investment decisions.

12. The Swiss based multinational media company launched a major expansion in the first part of the
1990s not only in East Central Europe but in Asia as well as part of an internationalisation strategy.
Between 1991 and 1995 the company entered the Czech Republic, Slovakia, Romania, Bulgaria,
Poland, Hungary, Vietnam and China. The Czech market became the company’s main foreign market
with 14 publications including three dailies.

13. In both markets Ringier joined with another foreign investor in the publication of the papers,
although it kept the majority of the shares. In the Czech Republic, Ringier joined with Axel Springer,
although only in 1996, in Hungary the Swiss company co-operated with the American Gannett Co,
publisher of USA Today.

14. Ringier’s other product which it used in its international expansion strategy, was its Swiss weekly
popular business magazine, Cash with 1995 circulation 68,000. The company copied the format and
profile of the magazine for launching 8 very similar titles in 8 countries, including Hungary.

75



76

15. In the quality market segment foreign investors only acquired titles and did not launch new ones.

16. It is estimated, for example, that Blikk, the most popular tabloid owned by the Swiss Ringier
group, made a 1.2 billion HUF (£3.8 million) loss during its first three years of existence.

17. Ringier was successful with this type of tactic in the Czech market, where it bought up Blesk’s
main rival, thus establishing dominance in the market segment.

18. Newspaper readership in Hungary is still relatively high in international comparison. In the mid
1990s 77 percent of the population read newspapers 16 percent of them read more than one
newspaper regularly.

19. Book publishing provides another example of the effects of cultural changes. In the post-
communist Hungarian book market, the number of fiction titles rose by 25 percent between 1990
and 1995, which largely meant an increase in the number of romantic and crime stories, easy
reading books and the like. International bestsellers became dominant in the book market while
national authors lost popularity. Although the number of fiction titles by Hungarian authors increased
from 753 to 903 between 1990 and 1996, the average copies sold from those titles decreased
dramatically from 7,500 to just 3,500 during the same period (Zentai 1997, 144). This can be
compared with the average copy sale of 24,000 fiction titles by American authors. This process is
usually seen as sign of the decline of national culture by the intelligentsia.

20. Népszabadsdg went through several changes not just in terms of content, but appearance as
well. In October 1989 the subtitle of the paper was changed from “the newspaper of the Hungarian
Socialist Workers’ Party” to “socialist newspaper,” which was changed again in May 1994 to
“national newspaper.”

21. Circulation figures for Népszabadsdg decreased from more than 700,000 in the mid 1980s to
around 300,000 in the mid 1990s.

22. There are two specialised titles in the Hungarian press market. One of them is a sports daily,
which is the continuation of a similar title of the communist era. The other is an advertising paper,
which is a new post-communist title.

23. For comparison, in Britain, which has one of the most segmented press market, qualities
provided 21.2 percent of the total market circulation in 1997. The substantial difference between the
Hungarian and British press in this respect is mainly due to the heritage of communist press system,
the post-communist changes and different press cultures.

24. The largest daily, Népszabadsag had 220,000 subscribers from a total circulation of 293,000 in
1994. In the same year the largest tabloid, Blikk had only 11,000 subscribers out of a circulation of
160,000.

25. For comparison, the average newspaper price in Hungary was approximately 15 pence in 1997/
1998, while in Britain the cover price for tabloids was 25-30 pence and for qualities 40-45 pence
(disregarding the price war in that market).

26. The largest daily, Népszabadsdg, has a much more mixed readership than quality papers in
Western Europe. In terms of education, for example, the dominance of higher educated readers is
not that apparent, 41 percent of the paper’s readers have primary education only. This is a result of
the readership structure inherited from the communist system, where Népszabadsdg was supposed
to be read by every strata of society

References:

Agardi, Péter. 1997. A kultira sorsa Magyarorszégon: 1985-1996. Budapest: Uj Mandatum Konyvkiadé.
Buzinkay, Géza. 1997. Bulvarlapok a pesti utcan. Budapesti Negyed. Summer-Autumn, 31-44.
Downing, John. 1996. Internationalizing Media Theory. London: Sage.

Farkas, Dezs6. 1994. Gulyasleves vagy hamburger?, avagy Magyarorszag amerikanizécidja. Valdsag
11, 12-38.

Gélik, Mihaly and Ferenc Dénes. 1992. From Command Media to Media Market: The Role of Foreign
Capital in the Transition of the Hungarian Media. Budapest: working paper 1992/2, Department of
Business Economics, Budapest University of Economics.



Gergely, lldik6. 1997. Understanding the Media in Hungary. Mediafact, January 1997 (The European
Institute for the Media).

Giorgi, Liana with lldiké Kovats, Jerzy Mikulowski-Pomorski, Anna Sawicz, Barbara Képplova and Jan
Jirak. 1995. Media in Transition.: The Cases of Hungary, Poland and Czechia. Final Report, IFS-
Project MEDIA EUEAST.

Juhdsz, Gabor. 1994. Sajtépiaci valtozas. Magyarorszag politikai évkényve — 1993. Budapest:
Demokracia Kutatasok Magyar Kézpontja Alapitvany.

Kovéts, lldik6 and Gordon Whiting. 1995. Hungary. In D. Paletz, K. Jakubowicz and P. Novosel (eds),
Glasnost and After. Media and Change in Central and Eastern Europe. Hampton Press.

Richéard, Adorjan. 1994. Fogynak a lapok ... Az orszagos politikai napilapok olvasékézénségének
elemzése. Study paper. Budapest University of Economics Sciences. Budapest.

Sparks, Colin, with Anna Reading. 1998. Communism, Capitalism and the Mass Media, London:
Sage.

Splichal, Slavko. 1994. Media Beyond Socialism. Theory and Practice in East-Central Europe. Boulder,
Co.: Westview Press.

Suranyi, Erika. 1995. A napilapiac valtozdsa Magyarorszagon (1989-1995). PhD Dissertation.
Budapest: Kulkereskedelmi Foiskola.

Vitanyi, Ivan. 1997. A magyar tarsadalom kulturalis dllapota. Budapest. Maecenas.

Zentai, Péter LaszI6. 1997. A magyar konyvipar helyzete. In L. Baan (ed), Magyarorszdg kulturdja az
ezredfordulén, 139-150. Budapest: Média+Print.

I~
™~





