IMITATIVE REVOLUTIONS

CHANGES IN THE MEDIA
AND JOURNALISM IN
EAST-CENTRAL EUROPE

Abstract

The essay examines a decade of changes in the
media after the collapse of the socialist system in East-
Central Europe. A unique transformation from socialism

to capitalism makes traditional “middle-range” evo-
lutionary theories of modernisation and (post)modern
“detraditionalisation” inadequate to grasp the substance
of the inordinate changes in the (former) Second World.
Instead, an attempt is made to apply Gabriel Tarde's
theory of imitation based on the triad consisting of
innovation, imitation, and opposition. Tarde’s theory of
imitation as a general law of development seems to
offer a valid explanation of these (r)evolutionary
changes because it transcends the division between
dependency and diffusionist modernisation theories,
and identifies communication (technology) as parti-
cularly important on both accounts. Several oppositional
tendencies in the ECE countries are identified which
are, in different degrees, spread throughout the region
and reflect the imitative nature of the new systems. The
imitative tendencies are clustered in two broader
groups: (1) those imitating external environment,
primarily Western Europe and the USA, which comprise
denationalisation and privatisation, commercialisation,
inter- or transnationalisation, and “cross-fertilisation”;
and (2) those “imitating the past”, i.e. the former
system of state socialism: renationalisation, and
ideological (nationalistic and religious) exclusivism.

SLAVKO SPLICHAL

Slavko Splichal is Professor
at the Faculty of Social
Sciences, University of
Ljubljana, email:
slavko.splichal@unilj.si.

Vol.8 (2001),4, 31-58

31



32

Human nature is not a machine to be built after a model, and set to do exactly
the work prescribed for it, but a tree, which requires to grow and develop itself
on all sides, according to the tendency of the inward forces which make it a
living thing.

John Stuart Mill, On Liberty

Since the very beginning of the social sciences, historical changes are probably
the most pervasive topic in theorising. The dilemmas of social change, develop-
ment and underdevelopment, progress and dependency proved particularly con-
tentious in the twentieth century with the “division” of the former “one world”
into three different worlds: the First World of advanced industrial capitalism in the
West, the Second World of socialist (communist) countries in East-Central Europe
(ECE) and some regions in other continents, and the Third World' of “underdevel-
oped” nations in Africa, Asia, and Latin America. Although these terms were never
precisely defined, they clearly implied the idea of fundamental differences between
the “three worlds” in the past and, perhaps less clearly, in the future. The collapse
of the socialist systems in the late 1980s formally reduced the complexity of the
“worlds”, but in fact the world of “post-communism” continues to appear as a dis-
tinct entity, as did the Second World earlier in the past century. Post-communism
has been described as “a sui generis system which is marked by some democratic
practices, with stronger or weaker commitments to pluralism, so that both political
and economic competition have become reality. At the same time, anti-democratic
ideas and practices are also current” (Schopflin 1993, 63). This also applies to the
transition processes emerging in the mass media, which are closely associated with
the main actors and controversies of social changes in the region.

Most publications studying the media in East-Central Europe (ECE) focus on
theoretical approaches and normative changes, while there is a lack of systematic
empirical research and comparative data that would enable the identification of
commonalities and the drawing of valid general conclusions. Although post-com-
munist countries share many common experiences, there are no less significant
differences between them in terms of their political, economic and cultural posi-
tions. As Holmes (1997, 4) argues, there is now even “far less of a basically common
blueprint than there was up to 1989.” It is difficult to generalise validly about the
main tendencies in the development of the press and broadcasting during the last
ten years in the countries as diverse as, for example, Russia and the Czech Repub-
lic, or Romania and Slovenia. Nevertheless, all of them experienced important
changes in practical (political, economic, cultural) terms if compared with the former,
more unified systems. Several countries are well advanced in the process of devel-
oping democratic political systems, but others have hardly made any progress,
and some of them have even regressed. In all of them, however, changes in media
systems represent an important political issue. In several vital points, discussions
on the future of the media are divided along party political lines and related to the
division of power among political actors. This process is seldom accompanied by a
discussion — let alone systematic implementation — of the new media, such as
the Internet, or a radical departure — with the exception of the privatisation proc-
ess — from the former media structure. Whereas during the early period of transi-
tion many ECE countries saw a significant increase in the diversity of media owner-



ship compared to the communist era, the experience in recent years seems to be
the opposite: an increased concentration of media ownership resembles similar to
processes in Western Europe and the USA.

In the early 1990s, I challenged the idea that the burial of authoritarian prac-
tices in the former socialist countries would automatically bring about the rise of
democratic political and media systems (Splichal 1994). My doubts were largely
provoked by the fact that East-Central European societies were caught up in imita-
tion of West-European practices in economy and society rather than examining
the possible contributions of Western media systems to the specific situations in
East-Central Europe that would contribute to a radical departure from the previ-
ous non-democratic activities under the socialist regimes. As Habermas argued,
the peculiar characteristic of the democratic “revolutions of recuperation” in the
ECE countries was a “total lack of ideas that are either innovative or orientated
towards the future” (Habermas 1990, 27). The changes in media systems suffered
from the absence of both theoretical foundations and citizens’ participation. There
were almost no forces setting up competitive models of social development. Imita-
tive political and economic transformations across the region also endangered criti-
cal studies and new social movements as forces of democratisation. Another major
source of contemporary problems in the former socialist countries is certainly an
“uncritical critique” of the recent (socialist) past, which is still often considered the
only cause of all problems arising after the fall of the old system. Since the late
1980s, many prophets of democratic changes have believed that East-Central Eu-
ropean countries had no other history than that of socialism. Although it is beyond
doubt that limited economic, technical, and staff resources hinder these countries
from media restructuring and general progress, there are other impediments to
the development of more democratic systems, which go beyond the direct conse-
quences of the former system. We may relate them to a broader historical and geo-
graphic environment as well as new indigenous actions.

Compared with the situation prevailing before 1989, the media in East-Central
Europe have certainly made significant gains in liberalisation and pluralisation.
However, in contrast to the demonopolisation of the state-owned media, which
has made decisive progress,* other fundamental prerequisites of media democratisa-
tion — e.g., media differentiation, the professionalisation of journalists, access to the
media — are far from being materialised. The monopoly of state-owned media was
abolished everywhere, but television and radio-transmitting facilities and licensing
of frequencies are still under direct government control, and the state-run postal sys-
tems often have near-monopolies in distributing newspapers and magazines. Poli-
ticians in all countries tend to constrain journalistic freedom by using or introduc-
ing anti-defamation laws to penalise journalists for writing openly about public
officials and institutions. Particularly in the former Soviet Union, Bulgaria, Romania,
and several of the former Yugoslav republics, poor economic conditions, the lack of a
developed advertising market, continuing monopolies (e.g., of press distribution) and
a considerable degree of state control (with subsidies and content-based criteria for
registration of newspapers) leave little room for truly independent newspapers.
Democratisation of the press is also impeded by slow progress in the professiona-
lisation of journalists, understood both in the sense of highly developed individual
skills and competences, and in the sense of collective professionalisation, in which

33



34

journalists perform a public service, and develop professional organisation to en-
force this service ideal and to protect the autonomy of the profession.

In almost all the former socialist countries, broadcasting laws providing for
demonopolisation and the introduction of the private sector have been adopted.?
However, demonopolisation alone does not equal differentiation of the media and
democratisation of the communication sphere. Both the ruling coalitions and the
oppositional parties, as well as other political actors such as the Catholic Church, still
tend to see (particularly public broadcast) media as a corporate “democratic” organ of
the new “pluralist” party-state, i.e., in the same perspective as they were regarded by
the former authorities. This old authoritarian conception of the total polity practised
for decades by the old socialist regimes may be found in other activities as well, for
example in controlling nominations of chief personnel in educational, cultural and
health institutions, or in wooing intellectuals to become party members or ideologues.

Overt institutional censorship has been abolished in almost all former socialist
countries in East-Central Europe, but not yet the state control of broadcasting. Al-
though new media laws are generally (with some exceptions) more liberal than
the old ones, they still have loopholes that offer governments the opportunity to
influence the media and journalists. The need to re-regulate broadcasting was
widely recognised, particularly in terms of creating procedures for granting licenses
to new private/commercial broadcasters, but the process of developing new laws
was politically contentious and therefore protracted. There were also genuine con-
stitutional difficulties with the institutional arrangements for regulating and con-
trolling public and private broadcasting.

Communist media systems were based on secondary content regulation that
was expected to limit the flaws and “side effects” of media markets (e.g., different
forms of publication or information subsidies), although no true market actually
existed. That was probably the main reason for a complete disappearance of the
secondary regulation during the re-regulation period in the 1990s: it was consid-
ered a form of state intervention, like in the former system. Consequently, even
public media are not liberated from competition for (advertising) income; neither
are they politically independent and protected against particularistic (political)
interests. Mass media remain vulnerable to manipulation by political forces and,
in addition, became dependent on commercial corporations, which limit resources,
variety, and autonomy. It is obvious that the media are not inevitably instrumental
to democracy; they are no less effective as instruments of manipulation. The un-
derdeveloped economy is inhibiting the deployment of new information and com-
munication technologies both in private and public sectors. Even the denationali-
sation of broadcasting — which resulted in a dual broadcasting system — turned
into a paradoxical negation of the development of public service media.

Is a Genuine “East European” Perspective Possible?

The complex changing of the former “Second World” is a new, large and fickle
subject of study. Changes in the media, to which this contribution is limited — and
within that primarily concentrated on political and economic aspects — represent
only a small part of the field. In contemporary widely spread national social reports,
which usually include over twenty specific social issues from demography and
environment to employment and political activities, mass media (together with lei-



sure) represent less than one twentieth of the subject (e.g., Miles 1985, 138-9). In terms
of theories of social change, the emerging social systems in ECE countries may be
perceived as essentially unstable and lacking uniformities in direction of change (see
Appelbaum 1970, 126) as a consequence of radical political and economic changes,
starting with the introduction of parliamentary democracy and market economy
in the late 1980s and early 1990s. Yet the “velvet revolution” or “refolution” that
brought about the transformation of the former socialist system was a peculiar
kind of revolution. Revolutionary changes normally imply a radical departure from
the past based on endogenous innovative actions that pervade the whole system.
In the ECE countries, however, the transition started with an abrupt break with
the past primarily based on the ideas that were revolutionary in the nineteenth cen-
tury, such as freedom of enterprise, private property, freedom of political association,
parliamentary democracy, and national liberation. The imitative nature of the newly
emerging systems may represent an immense obstacle to the development of more
democratic systems in the region, which is the crucial issue I want to discuss.

A unique transformation from socialism to capitalism makes evolutionary theo-
ries of modernisation and (postymodern “detraditionalisation” theories inadequate
to grasp the substance of the inordinate changes in the (former) Second World.*
Theories of diffusion®, and media research based on the modernisation theories, ar-
gued that the mass media would transfer the economic and political models of the
West to the newly independent countries of the Third World by spreading the
message of modernity (Thussu 2000, 56). As Frederick W. Frey argued, “Develop-
ment and modernization have certainly been convenient impressionistic umbrel-
las for loosely covering the immense changes involved in moving from a tradi-
tional to an advanced contemporary society” (1973, 340), but it is no longer self-
evident what “an advanced” society may be. In addition, I share John Thompson's
questioning of the validity of the general idea common to various modernisation
theories that “the development of modern societies is accompanied by an irrevers-
ible decline in the role of tradition” (Thompson 1995, 179), because traditions —
when in contact with other traditions and/or modern conditions — can also be a
source of creativity and social dynamism. I shall argue in this contribution that one
of the essential dimensions in the post-communist transformation is the relation-
ship the emerging systems have (not) established to the communist and pre-com-
munist past. Since dependency theories and theories of cultural imperialism® — a
neo-Marxist critique of modernisation theories — assume the existence of an
hegemonic exogenous power that pursues transnational corporate domination,
they could hardly explain radical changes in such highly isolated social systems as
those in Eastern Europe until the late 1980s. However, the dependency model fits
the present post-revolutionary condition of the ECE countries as a typical periph-
ery in relation to world centres (particularly the European Union), with little or no
co-operation between peripheral countries themselves.

Colin Sparks (1998) identifies four specific theories aiming specifically at the
explanation of changes that took place in the ECE countries after 1989, which dif-
fer in how they conceptualise the old economic and political system, the nature of
changes (primarily social or political), and the nature of economic and political
systems emerging from the changes, ranging from structural continuity to discon-
tinuity. (1) “Total transformation” theory conceptualises the changes as both politi-

35



36

cal and social revolutions that profoundly changed all levels of society — from a
totalitarian communist system to the market economy and political democracy. (2)
“Social (counter-)revolution” theory stresses the impetus revolutions gave to eco-
nomic progress while political changes are seen less significant. (3) “Political revo-
lution” theory characterises the changes as a transition from the state-capitalist to
private capitalist system, without substantial changes in state power and ruling
class. (4) The fourth set of “what-revolution?” theories argue that “the collapse of
the communist regimes, although visibly dramatic, did not in the end constitute
any serious transfer of political or social power, and thus cannot really be termed a
‘revolution” (Sparks 1998, 78-92).

Beyond significant differences regarding the outcomes of revolutions (What has
happened?), all the four theories in Sparks’ typology neglect the process of trans-
formation itself, i.e. how it happened, whereas the question of why the old system
collapsed is almost superfluous after the decades of theoretical and empirical cri-
tiques of the inefficiency and untenability of the former political and economic
system in the era of globalisation of the late twentieth century. The two opposing
views present in the four theories that try to explain change in the ECE countries
are continuity vs. discontinuity. These correspond closely with two main (and an-
tagonistic) processes of social adaptation identified by one of the most prominent
French sociologists of the nineteenth century, Gabriel Tarde — i.e. accumulation
and substitution. Adaptation or invention’ is one element in Tarde’s theoretical triad
consisting of invention, imitation, and opposition. His theory seems to be particu-
larly relevant for our discussion of the post-communist transformation of the me-
dia because, in Lopinion et la foule (1901/1961), Tarde also examines the relationship
between the means available to achieve specific goals and conditions restricting
social actions, and identifies communication (technology) as particularly impor-
tant on both accounts. As a matter of fact, at the beginning of the twentieth cen-
tury, Albert Venn Dicey already applied Tarde’s “laws of imitation” to explain so-
cial changes in Russia. Dicey suggested that particularly in “many Eastern coun-
tries, opinion — ... — has for ages been, in general, hostile to change and favorable
to the maintenance of inherited habits” (1905/1981, 4), and that in countries such as
Russia, all the reforms have been performed without much deference to the local
opinion, but were rather guided exclusively by ideas imported from elsewhere.

Let me briefly examine the basic concepts of Tarde’s theory to demonstrate their
relevance in theorising developments in the post-communist media and their po-
litical and economic environment. I am not suggesting that Tarde’s sociological
theory is either the finest universal theory of progress (which Tarde intended to
develop) or the only possible theory to validly explain recent changes in the ECE
countries. Yet while his theory is unsatisfactory on the global level, it is certainly use-
ful — and perhaps even the only systematic and relatively plausible — theoretical
framework to think about the early phase of the post-communist transformation.

Tarde defined imitation, along with opposition and innovation, as universal socio-
logical principles. He suggested that innovations are more likely to be imitated if
they are more similar to those already imitated, the closer they are to the most
advanced technological aspects of society, and the more they meet the predomi-
nant cultural emphasis on novelty as opposed to tradition. This does not really
help us to explain why ECE region should be expected to be more imitative than



any other region should. According to the above hypotheses, the contrary might
be expected to be the case. However, seeking to explain long-term trends in imita-
tion, Tarde introduced the difference between unilateral and reciprocal imitation.
The latter is characteristic of more developed societies and the former of those less
developed. In addition, Tarde saw isolation (which was typical of the former social-
ist countries) as an important structural factor that reduces inventiveness. Although
Tarde did not elaborate these ideas, they represent a useful starting point for our
discussion, together with his belief that “societies in their uninventive phases ...
are uncritical ... . They embrace the most contradictory beliefs of surrounding fash-
ions or inherited traditions; and no one notes the contradictions” (1890/1969, 181).
As I would argue, the ECE development represents a typical case of unilateral imi-
tation, intensified by the efforts of the new capitalist countries to join the European
Union, which further reduces the need for intraregional co-operation.

As Tarde further maintains, imitation is always based on a desire to achieve a
certain goal or to solve a problem — an idea central to systemic modelling, where
the process of goal attainment is controlled with feedback, a process of “returning
a deviation back within the control boundaries.” In contrast to feedback, Masuda
adopted from linguistics the concept of “feedforward” that he defined as “a con-
trolled development of the current situation to change it to a more desirable situa-
tion” (Masuda 1983, 131). The essential difference between feedback and
feedforward — which both imply control in moving toward a goal — is in that the
former is based on the fixed boundaries of control, whereas in the latter the bounda-
ries are adjusted dynamically to changes in relationship between the subject and
the object. The process of feedforward includes both the external environment on
which the subject of action works and the subject of action itself. Feedforward is
fundamental to “situational reform” — a process in which the existing situation is
changed into a new situation that is consonant with the subject’s goals and satisfies his
wants. In the action to achieve a situational reform, the subject of action controls
itself to adapt to a desirable situation.

This is exactly what is primarily changing in contemporary processes of
globalisation in both East and West: the boundaries of processes of integration and
differentiation. While formerly the upper limit of integration was represented by
the nation state, now increasing complexity fosters a shift in the upper limits of
integration and, consequently, limits the sovereignty of nation states. If no
differentiative counter-processes toward individuality and freedom exist, i.e. a genu-
ine opposition in Tarde’s sense, the process will end in “a complex, stateless network
of trans-national managing bodies: agencies of large-scale imperative co-ordina-
tion in the fields of demography, ecology, energy, goods distribution, research and
development, and regulatory law generally” (Giner 1985, 263). Yet not all the po-
litical and economic actors, including nation-states, are in the same position.

Masuda (1983, 131-135) distinguishes between four types of feedforward. The
most rudimentary is “dependent feedforward” in which the subject of action is
dependent on the external environment.® In primitive societies, it has the form of
taboos or divine laws, which permit of no autonomous action. According to Masuda,
this feedforward process is a negative and passive one, and does not stimulate
developmental changes. Due to the absence of control over the dynamic bounda-
ries, it actually limits the development to unilateral imitation. This is the process

™~
mM



38

Dicey observed in Russia a century ago: a process of social changes entirely guided by
ideas imported from elsewhere. Similarly, JoZze Mencinger, a well-known Slovenian
Euro-sceptic, observed that the process of joining the European Union transformed
Slovenian politicians in mere bureaucrats who fill in forms received from Brussels.

This points to another Tarde’s fundamental difference between two ways in
which progress through imitation is effectuated: substitution and accumulation. The
ECE “negative and passive” progress, to use Masuda’s terms, is only unilateral
(=passive) and based on substitution (=negative). Changes are introduced through
the substitution of former institutions,” and only exceptionally through accumula-
tion. However, uncritical imitation of democratic institutions developed in older
democracies may be a risky business. As Benjamin Barber (1992, 63) demonstrates,
“importing free political parties, parliaments, and presses cannot establish a demo-
cratic civil society; imposing a free market may even have the opposite effect.”
Instead, Robert Dahl (1991, 15) suggests that the countries in transition to the inau-
guration of democratic institutions should “discriminate between the aspects of
the mature democratic countries that are essential to democracy and those that are
not only not essential to it but may be harmful.”?* Otherwise, an enduring imita-
tion can establish a long lasting, even institutionalised dependency. Thus the con-
servative Austrian government, for example, officially proposed in January 2001
to the four ECE countries who expect to join the European Union by 2006 — Po-
land, Czech Republic, Hungary, and Slovenia — to form a sort of Central European
“Commonwealth” with the leading role of Austria — an alliance clearly resembling
the old-time Habsburg Austro-Hungarian Empire that perished in World War One.

The extreme case of substitution is the process of lustration initiated — in more
or less institutionalised form — in a number of ECE countries." The “cosmopoli-
tan models a la Klaus, Balcerowicz and Sachs” in the economy (Zeleny 1991, 4),
advertised by many ECE governments, represent another example of imitation
through substitution, that had no theoretical and practical value, but effectively
cleared the way to the colonisation of ECE economies.

Another clear, perhaps even extreme, example of a pure substitution is the case
of the “right to publish opinions”, which became a constitutional right in Yugosla-
via in 1963. In the eighties, this right — together with the right of reply and the
right of correction — were widely used by citizens (mostly in the press). An impor-
tant precedent occurred in a lawsuit when the Supreme Court of Slovenia ordered
the main daily newspaper in Slovenia Delo to publish an article by a citizen criticis-
ing a high political functionary (1985). This case became a celebrated one for edi-
tors, journalists, and (critical) citizens. However, when in 1991 the Slovenian Min-
istry of information proposed amendments to the former Law on public informa-
tion adopted in 1985, it suggested that it was necessary “to cut out the provisions
related to the publication of opinions” because “this citizens’ right represented a
great achievement of civilisation under the conditions of one-party system, but in
a plural society and developed information market, such a citizens’ right, or duty
of the media, is an anachronism; the media will be forced to publish opinions im-
portant for the public primarily because of the pressure of competition.” Some
Western prophets of democracy regard even the internationally enacted citizens’
right to reply as a repressive instrument in the new ECE democracies because it
“could force papers to double in size, making printing and distribution costs soar”



(e.g., Schmidt 1996). This thesis imitates the liberal theoretical argument about the
free “marketplace of ideas” which would create an informed citizenry, able to make
rational decisions. Although there is no doubt that these arguments are aimed at
establishing free press not inhibited by authoritarian interference, they betray an-
other dogmatism by underestimating the tendencies of mental homogenisation
and monopolisation inherent in a market-driven media system.

In other words, imitation through accumulation, which combines new and old
desires, as Tarde would put it, should be the preferred option. There is no doubt
that centralised socialist economy based on state ownership was both economically
inefficient and inimical to democracy. But it would be also mistaken to believe that
free markets and private property are the only (or, at least, the best) alternative in
both respects. The question of an alternative to laissez-faire is particularly important
for such vital activities in civil society, such as education, science, culture, and com-
munication. Although an advocacy of any form of socialised markets and social
ownership is regarded highly suspiciously in the period of the proclaimed laissez-
faire doctrine in ECE, it should be acknowledged, as Blackburn (1991, 234) claims,
that “the imposition of narrow commercial criteria menaces the integrity of civil
society and hands the initiative to rapacious commercial interests.”

Such a critical view is particularly needed, as also Becker (1992, 13) argues, not
only because the extent and forms of privatisation of the mass media in ECE ex-
ceed what has been practised in Western capitalism, but also, or even primarily
because ECE countries are becoming a kind of experimental zone for those strate-
gies of privatisation initiated by Western media capital, but which are still held
back by social responsibility doctrines in the West. A policy not willing to restrict or
oppose the operation of the free market in the media is clearly in favour of corpo-
rate speech rather than free speech; it is far from being a continuation of the ideas of
the former democratic opposition in Eastern Europe. Jakubowicz (1992, 72) once
said for Poland, “The results of the Solidarity revolution and the rule of post-Soli-
darity forces are almost the reverse of what was originally intended.” A similar
observation by Czech journalists was reported by Duncan and Rosenbaum (1999,
3), which indicated that “While Czech journalism did provide a forum for political
debate in the 1990s, journalists perceive they had less influence on the govern-
ment and society than they thought they would after the Velvet Revolution.”

Imitation through substitution of a Western-type capitalism is also problem-
atic because of immense cultural specificities (differences in traditions, lifestyles,
national identities) that are certainly not known to, or understood by, those “irre-
sponsible foreigners who do not distinguish between Mongolia and Slovenia” but
were nevertheless invited by post-socialist governments to act as economic sav-
iours (Mencinger 1991, 25). In political and economic terms, ECE countries are often
closer to developing rather than developed countries. Thus, the concepts and strat-
egies, which may well apply in the developed market economies of the West, are
not wholly or directly appropriate to the former socialist countries. In addition,
there is a great variability in patterns of change in developed countries themselves.
Japan, for example, is a typical case of successful accumulation rather than
substitutional imitation of Western capitalism, with a significant economic role of
the state and week civil society (Morishima 1990, 62). Accordingly, when discuss-
ing forms of ownership, Cui (1991, 65) confronts imitation with another Tarde’s

39



40

basic principle — innovation, emphasising that “when we think of reforming state
ownership in existing socialism, we need not search for a single ‘best’ form of own-
ership and adopt it once and for all. The most important lesson of human progress
is that the ‘experimental space’ for innovation should be kept open.” That would
imply that even state ownership might still be an efficient form of ownership in
some sectors of economy.

Imitative Tendencies in the ECE Media Systems and
Antidemocratic Politicisation

Imitation, particularly if reciprocal, may well lead to real innovations. I do not
intend to discuss the general positive consequences of imitation in the ECE coun-
tries (which are clearly represented, for example, by newly designed parliamen-
tary political systems and the establishment of the private economic sector). Rather,
I will concentrate on the negative and specific consequences brought about by
imitation in the media. Several structural tendencies or strategies'” in the ECE coun-
tries may be identified which are, in different degrees, spread throughout the re-
gion and reflect the imitative nature of the new systems. Six tendencies are par-
ticularly important for the development of new or future media systems: (1)
renationalisation, (2) denationalisation and privatisation, (3) commercialisation, (4)
inter- and transnationalisation, (5) nationalistic and religious exclusivism as two
forms of ideological exclusivism, which are usually (6) “cross-fertilised.” These six
imitative tendencies could be clustered into two broader groups: (1) those imitat-
ing external environment, primarily Western Europe and the USA (2-4, 6), and (2)
those imitating the past (1 and 5). The two groups oppose each other, but this kind
of opposition is not likely to cause any innovation; rather, it validates Tarde’s idea
that “when societies are in their uninventive phases, they are also uncritical” (Tarde
1890/1969, 181). The six strategies are elaborated below as separate tendencies only
in order to make them more clearly identifiable, but in practice these strategies
strongly interact and form specific “clusters” in individual ECE countries. Further-
more, since comparative analysis is not based on detailed studies of individual
countries, the generalised tendencies do not imply uniformity in empirical terms;
the empirical forms of tendencies may (and do) vary greatly. Since so much has
happened during the last decade in this region, which has not been systematically
scrutinised by social scientists, empirical evidence is largely derived from non-sci-
entific secondary resources, such as newspapers. Almost every statement in this
article could be supported with references to news, reports and commentaries in
printed and electronic media, including web sites, often in non-English languages,
but citations and references are limited to what I believe is useful for those who
would like to pursue a particular subject.

Re-nationalisation

Re-nationalisation is the strategy of imitating the media policies of the former
dominant (party-state) political power. Since not all opposition produces innova-
tions, not all forms of state intervention in the economy and society — as a typical
opposition to the newly materialised free market principle — should be consid-
ered welcome “innovations.” In almost all countries in the region, the new govern-
ments — regardless of their specific political orientation — did not hesitate to imi-



tate regulations and strategies of the former regimes to retain control over national broad-
casting, either directly by appointments of boards, directors and editors, or in a
more indirect way through budgetary and other economic instruments (e.g., state
advertising). Governments “justified” their essentially undemocratic control over
the media with the argument that some of the old restrictions must be maintained
until democratisation could be successfully accomplished. “In particular,” the ar-
gument went, “the media have to be controlled because they are not yet ready to
act responsibly, as democracy requires” (Kovacs and Whiting 1995, 118).

In some countries, as for example in some former Yugoslav republics, the broad-
casting acts of the 1980s have been changed to (re)establish the control of the state
over radio and television organisations typical for earlier periods of socialism. While
in the former self-management system, the right to participate in appointments to
managing and editorial positions in the media was granted to media workers, the
amended broadcasting acts in all Yugoslav republics have abolished this workers’
right and made it a privilege of either the government (e.g., in Serbia, Vojvodina,
Kosovo, Croatia) or the parliament (Bosnia and Herzegovina). Only in Slovenia
was this right of media employees reintroduced in 1994, after a four-year interrup-
tion (Splichal, 1999).

Although some new forms of broadcasting regulation are deemed to imitate West-
European systems, access to the “public” broadcasting is either still severely limited to
political élites in most countries of the region — in some countries even only to those
of the ruling coalitions — or commercially based. Broadcasting regulatory authorities
(councils) as the main regulatory bodies are, as a rule, appointed by parliaments or
(partly) even by governments. They often perform only a minor part of regulatory
activities, which often does not include issuing secondary legislation, granting broad-
casting licenses, monitoring compliance with the conditions laid down in law and in
the licenses granted to broadcasters, or supervising public service broadcasting or-
ganisations. Even if these tasks are performed by the broadcasting authorities, they
themselves are under the influence of political power and without appropriate means
to monitor (all) broadcasters. Even when a company is found to be violating the law,
no effective legal action is taken, either for political reasons or because legal ambigui-
ties. In particular, broadcasting authorities have no means to follow the recommenda-
tions adopted by the Committee of Ministers of the Council of Europe on measures to
promote media transparency.”* Consequently, their role in media policy is more or
less insignificant. This also applies to special supervisory bodies of public broad-
casters. In both cases, the access of civic associations, societies, and movements to
the institutional forms of media management and control is severely restricted in
practice, which clearly violates the Recommendation R(2000)23 of the Council of
Europe on the independence and functions of regulatory authorities for the broad-
casting sector, adopted by the Committee of Ministers on 20 December 2000."

An almost endless list of cases indicating that the media and regulatory au-
thorities are under a strong influence of the State and political parties could be
produced. The Bulgarian broadcasting law, for example, provides “citizens with
an opportunity to get acquainted with the official position of the State on impor-
tant issues of social life.”’> A similar provision exists in the law on Slovak television
(Skolkay 1999, 6). It also grants the President, the Chairman of Parliament, the Prime
Minister and high-ranking officials the time to address the audience on national
television and radio. These provisions could be easily misused by the government

41



42

to propagate its own political goals on national television, which would distort the
balance of access to television in favour of the ruling party. In a country like Bul-
garia, which actually never experienced democracy, providing the government with
preferential status in public radio and television exacerbates the authoritarian lega-
cies of the past. The right of government to decide also applies to broadcasting
licenses: the licensing of the first commercial TV operator in Bulgaria in 1999 was
decided by the Council of Ministers and the State Evaluation Committee, which was
comprised of government officials appointed by the Prime Minister (Ivantcheva 2000).

Control over television is even more direct in Croatia, which is one of the few
European countries without a commercial television channel at the national level.
Although local commercial television broadcasting was legally permitted in the
mid-1990s, economic and regulatory constraints have precluded the rise of true
competitors to the state-owned national broadcaster. Even in the press industry,
the establishment of a private distribution monopoly in the hands of the conserva-
tive governmental party HDZ (which was in power until 2000) endangered the
advancement of an independent press.

A standard reproach to journalists in the new capitalist countries by the new
political élites is that they had served the communist system, which ought to au-
thorise the new élites to control the media. As Galik and James (1999) argue in the
case of Hungary, the charge of lingering communist sympathy among journalists
deflects attention from a more fundamental problem — “not that the old leftist
élite is in control of the media, but that the old leftist élite is in control.” Indeed, in
a number of countries, such as Yugoslavia, Ukraine or Belarus, the old élites con-
tinue to control the media. In the majority of the ECE countries, newly elected
conservative governments succeeded in taking over control and redirecting the
media toward conservative political goals by using public funds or legislative means.
What should trouble us in these developments is not a particular (conservative)
political orientation, but the fact that governments try to concentrate control over
the media in their hands against the interests of the publics.

An excessive example of a political warfare over television took place in Hun-
gary where in late 1991 — in the period when the media law was still pending in
the parliament — the government and the opposition came into conflict with re-
gard to government control over the state-run media. The ruling parties claimed
that the national broadcasting media retained a communist orientation and wanted
to increase their influence over the media, but the opposition accused them of
merely wanting to use the media for public opinion campaigning.'® Controversy
between governmental and opposition political parties culminated when Prime
Minister Antall fired the presidents of state-owned radio and television to replace
them with pro-government candidates. President Goncz refused to countersign
the dismissals, arguing that such actions endangered the democratic system, which
gave him the right to block government actions as determined by the constitu-
tional court. The parliamentary opposition supported him, while the government
again turned the constitutional court to determine if Géncz had by his actions bro-
ken the law, which according to the constitution is the only reason for the im-
peachment against the president. The constitutional court’s verdict was Solomonic:
according to one principle, the president cannot refuse to dismiss state officials if
requested by cabinet, but according to an equivalent principle, he is a democratic



safeguard against the excessive power of the government. The conflict was partly
resolved when the radio and television presidents themselves resigned, but the
Hungary media war did not end until December 1995 when the media law finally
passed the parliament. According to the law, public foundations manage the three
state-financed television stations. However, despite the fact that the law calls for
boards with an equal representation of government and opposition parties, Orban’s
government decided in 2000, after negotiations with the opposition turned out a
failure, to put the nation’s public broadcast media under control boards composed
entirely of governing (conservative) party members. According to the Washington
Post, the Hungarian government has been criticised for awarding broadcast fre-
quencies to its right-wing supporters, for excluding independent broadcasters, and
for police harassment of journalists who write critical stories.

The question of re-nationalisation not only concerns the broadcast media, which
are in all ECE countries partly under direct political control (“public service broad-
casting”), but also the press which is de iure entirely privatised. A case study that
examines recent efforts by the Hungarian government to use public money to es-
tablish a right-centrist newspaper (Galik and James 1999) shows that the govern-
ment advocates a “hybrid paternal-democratic model” (Splichal 1994, 139) which
overlays the existing commercial foundation. It is ~paternal” in that the govern-
ment on behalf of the people determines how these principles get put into prac-
tice, and " democratic’ in that the principles do indeed demand public support for
ideologically diverse media. Although the government’s fundamental insistence
that it is unacceptable to leave the allocation of informational resources to the mar-
ket could lead to a more democratic reorganisation, in practice this is equated the
endorsement of media diversity with the support to the conservative media.

De-nationalisation and Privatisation

After decades of state-controlled media, it was widely believed that freedom of
ownership, and particularly private ownership, is the guarantor of democracy and
a free press. Privatisation was seen as the only strategy that could reduce, and
possibly even abolish, state intervention in the media. During the early post-Com-
munist period, one of the most significant characteristics of ownership changes in
the press was the elimination of the previously dominant role of the state. Practi-
cally all newspapers, and some local radio stations, were privatised, and a number
of new privately owned and commercially oriented radio and television stations
were set up. East Central European countries have generally embraced liberal-
pluralist economic and political models. Here, press freedom is equated with pri-
vate ownership by individuals, and the market is seen as the surest safeguard against
state interference. In practice, the disentanglement of state property and its con-
version into private property has been intensely political. Governments did not
withdraw completely and the press throughout the region is still heavily saturated
with politics. Besides intervening through media- and cultural policies, some de-
gree of direct or latent state ownership could be still found in many print media
sectors, particularly in the form of shares in the media held by privatisation funds
with government representatives on their managing boards. Some new govern-
ments also tried to stimulate the establishment of “politically friendly” newspa-
pers. A case in point is the recent effort by the Hungarian government to use pub-

43



44

lic money to establish a right-centrist newspaper. Similarly, the first Slovenian post-
Communist government financed the establishment of a privately owned conserva-
tive daily, the owners being primarily party officials.”” Even the licensing of new
broadcasting stations was often much more a party-political decision than the re-
sult of identifying the needs and interests of publics, e.g., through public hearings,
as practised in some Western countries. Rather, channels were allocated based on
the selection of the most appropriate (or highest) bidder. As Vartanova (1999, 1)
argues, “the long-standing authoritarian tradition of state pressures over the Rus-
sian media has marginalised the scope of market activities of independent news-
papers or TV stations. In recent years state owned and Government run media
have got a dominant position at the media market being increasingly used for get-
ting political benefits, not revenues.”

This is not to say that some of the new owners in the ECE countries did not seek
profit at all. On the contrary: When the Czech daily Lidové noviny (samizdat before
1989) was transformed into a joint stock company in 1990, the “dissident founding
fathers” were granted shares at the price of CZK 20,000, and the editorial staff for
CZK 10,000. The Ringier Company paid for a share eight times more than a share-
holder has invested, about CZK 80,000. Yet Lidové noviny only appeared on the
market in 1990, so that their owners just collected profit of their own activity, un-
like other dailies and magazines that were established on the media market long
time ago and the new owners actually collected profit without having had any
merit for the assets. The model privatisation procedure was, as Milan Smid re-
ports, the following: The editorial staff or part of it formed a company with a mini-
mum capital required by the law. The staff as a whole left one day the original
publisher (who may have “suddenly” decided to close down the company) to start
publishing the next day virtually the same paper under a slightly different name,
and distribute it to the subscribers of the original paper. Such were the cases of the
communist youth daily Mladd fronta that was substituted by Miadd fronta dnes,
Zemedelské noviny (Farmers daily) transmuted into Zemské noviny (Land News), the
leading communist daily Rudé privo (Red Right) changed into plain Prdvo (Right).

The most outrageous were the cases of the film studios Barrandov and televi-
sion station TV Nova. The government sold the studios to a Czech company Cine-
pont at the price of CZK 40,000 for a share, but Cinepont later sold a share for no
less than CZK 4,000,000. The initial input of CZK 40,000, which was the rent for the
broadcasting frequency, later brought the owners of TV Nova about US $ 5,000,000
for the contract with the CME as the exclusive programming and advertising pro-
vider (Smid 1999).

Yet despite a variety of problems and impediments, the number of private broad-
casters grew in the first half of the decade. Public radio and television stations have
definitely lost their monopoly, although in some countries they lack competition
at the national level. The media industry — which was supposed to be subject to
regulation — became in some countries (where it succeeded in acquiring licenses
for nation-wide broadcasting, e.g., in the Czech Republic) a very powerful partner
of political actors, whereas in other countries it remains (informally) controlled by
political parties. In both cases, such a “partnership” substantially decreases the
autonomy and role of regulative bodies. On the other hand — and for many rea-
sons — the mass media are likely to provide support for the establishment, in gen-



eral, and government, in particular, primarily to avoid informal or formal “incon-
veniences” related to licenses. The increase of mutual influence between political
and economic establishments and the media does not allow for a liberal media
market with a diversified supply of newspapers and broadcast programming as
“planned” by the new political forces in the period of political upheavals.

Due to miserable economic conditions one cannot expect that powerful local
media moguls would flourish in East Central Europe. Nevertheless, there are some
exceptions both in the field of the press and broadcasting, like the late Miklds Feny6
in Hungary (owning a national daily, several magazines and other media,”® Wojciech
Fibak in Poland, who later tended to cooperate with foreign investors in forms of
joint ventures, or Vladimir Zelezny in the Czech Republic who won a license to
broadcast on a national channel.

Commercialisation

Itis necessary to distinguish between “traditional” re-nationalisation and “mod-
ern” cross-fertilisation, and therefore a distinction should be drawn between the
privatisation and the commercialisation of the media. Not only private newspa-
pers and radio and television stations choose to entertain and satisfy mass demand
(and powerful advertisers) in order to increase readership and audience, and hence
profits. Public broadcasters have gone the same way because they are surrounded
by private economy, which substantially limits their production autonomy (Negt
and Kluge 1973, 191). As a consequence, even public service media are obliged to
use the same strategy — they react to the environment simply as business compa-
nies. For example, the results of the measurement of audiences become a sort of
“television money”, that determines the value of programming. Public broadcast-
ers are managed according to the same principles as any other company, and they
are directly involved in transactions with private (foreign) suppliers of programs
and equipment, which are often in a monopoly position

A kind of paternal-commercial media system is emerging, with a tendency to
privatisation and commercialisation of the media (particularly the press) on the one
hand, and the exercise and maximisation of political power over the media (television
in particular) on the other. In many countries in the region with developing market
economies, the lines between political and business interests are blurred. Competi-
tion for consumers causes competition for the latest news and makes journalists vul-
nerable to politics. Political authorities intervene in journalism either directly through
interviews and press conferences, or indirectly through “information subsidies”
(making information available to journalists on a quid-pro-quo basis), influence at least
the journalistic agenda setting function, if not attitudes and actions, and eventually
make journalism subsidiary to public relations. Tabloid journalism was a “salvation” of
the press from conflicting powers. The blending of facts and opinions, real events and
trivial fictional material, news and entertainment replaced factual and reliable ac-
counts of daily, particularly politically relevant, events. This in turn results in an in-
creased number of lawsuits against journalists, based on the legal provisions that
they should not harm the rights to privacy and reputation of individuals.

Like in other parts of the world, journalists in the ECE countries have no spe-
cific professional standards to meet. Journalism lacks the objective criteria that
would place it in the same social position as the “true” professions, which would

45



46

ensure journalists against external interference. The standard reproach to journal-
ists in the former socialist countries by the leaders of the new political parties is
that they had served the old system, which ought to justify a tight control over the
media by the new élites. Thus, a draft “Law of Journalists” submitted to the Roma-
nian Senate attempts to define journalism and provides guidelines for the Roma-
nian media.”” Along with ethical guidelines and guarantees of access to informa-
tion, the proposed law limits the access to professional journalistic activity in Ro-
mania to those who have a “journalists” card.” Following the Italian model, in or-
der to be issued with a card journalists have to pass an examination administered
by the professional association. According to the proposed law, Romanian journal-
ists would have the right to create professional associations, a credit union, and a
so-called “senate” for the mass media that would consist of journalists, media own-
ers, representatives of the National Broadcasting Council and non-governmental
organisations. One of the basic tasks of this “senate” will be to serve as a watchdog
for journalists’ violations of professional standards.

Inter- and transnationalisation

The state of the economy and the development of the free market are crucial
for the development of capital-intensive media such as television. In many coun-
tries in East-Central Europe it was argued that without foreign investment into
the media it would have been impossible to improve newsprint and printing qual-
ity, modernise editorial offices and most importantly, to establish and equip radio
and television stations. Thus, all countries in the region made media markets acces-
sible for foreign capital. Post-communist media became increasingly international-
ised in terms of a direct or indirect inflow (through foreign or domestic media) of
media contents, foreign investment and ownership, and imitative regulation and
organisation. In particular, foreign investments and ownership contributed to a
move away from the previously over politicised media and from the direct influ-
ence of the state. The resulting media are sometimes — certainly not always — less
dependent on the present party politic situation. In addition to foreign capital,
innovations include the import of Western managerial and professional practices
in the media operation, and a diversification of media products, e.g., classes of
magazines, tabloid newspapers, and new types of programming. But the kind of
programming resulting from internationalisation is often remote from public in-
terest. The domination of foreign companies can hamper the democratic and com-
munity functions of the media, since they are less concerned with national and
cultural developments. This tendency is fostered by the growing pressure of
transnational corporations, which has forced state broadcasting authorities to make
more channels available and give way to private and foreign broadcasters. Foreign
media ownership is frequently seen as a threat to indigenous media industries.
Foreign companies are usually more powerful, thus they contribute to the concen-
tration of markets and can hamper the development of local media firms, which
have little chance to compete on equal terms.

Media internationalisation and globalisation may have opposing and contro-
versial consequences: on the one hand the international circulation of cultural prod-
ucts may enrich national cultures if adopted creatively by the local populations,
but on the other hand it may help to extinguish local cultures. However, in East-



Central European the consequences of this process are predominantly negative,
because all countries in the region became merely its “recipients,” but not its ac-
tors. In a number of countries in the region, for example Hungary, Poland, and
Czech Republic, more than 50 per cent of the national dailies are owned by foreign
companies. Among the leading Czech media only one daily (Pravo), one weekly
magazine (Respekt), and the public service broadcasters Czech Television and Czech
Radio are free from any affiliation to a foreign capital (Smid 1999).% Thus Fabris
(1995) argues that the “Westification” of East Central European media is almost
complete, and there is a good chance that East-Central Europe will become a “sup-
plemental engine for the Western European media industry.” The processes of pri-
vatisation and “colonisation” of the East by the West could lead to “a stratified
press in which the majority of the population will be effectively denied access to
information about matters of public importance” (Sparks 1991, 20).

Although all media systems are continually becoming more international in
scope and control, the influence flows from more to less developed parts of the
world, thus making the latter more and more dependent and vulnerable. The East-
Central-European region is certainly a “representative” case of such vulnerability.
Two Western communication companies in particular — the Scandinavian Broad-
casting System (SBS) and the Bermuda-based Central European Media Enterprises
Ltd. (CME) — have taken advantage of the vulnerability of the newly formed de-
mocracies in the region and played the game of “political capitalism” — making
political deals in order to gain economic advantage. In 1997, the CME holding com-
pany included a large number of radio and television companies — program pro-
ducers and providers, and stations — in Germany (in the former GDR), Czech
Republic, Slovakia, Slovenia, Hungary, Romania, Poland, and Ukraine. Two years
later, SBS, the second dominant actor in the East-European broadcasting industry
of the 1990s, took over the CME. The merger tends to monopolise the broadcasting
market in East-Central Europe. The only remaining competitors are national public
service or state-owned broadcasters; smaller national commercial stations, which heav-
ily depend on imported programming, will be unable to compete with the new giant.

Ideologic Exclusivism

The end of totalitarian rule in East-Central Europe marked a new stage in the
process of re-creating civic identity. By providing an instantaneous source of “refer-
ential points,” the media, particularly television, often emerge at the forefront of
the search for self-assertion, both individual and collective. Revolutionary political
and economic changes of the late 1980s and early 1990s resulted in the dissolution
of former legitimising identities and in the construction of new ones. This search
for new identities is predominantly not based on individual and group points of
identification which could replace the state-provided and institutionally embed-
ded identities, but is again a clearly institutionalised process led by political par-
ties, the State and the Catholic Church. In some countries, such as Poland, the
Roman Catholic Church sought to get special status for its own radio and televi-
sion stations to broadcast either purely religious programs or popular programs
combined with some religious content (Jakubowicz 2000, 23).

The restructuring of identities is often based on the “collective rights” doctrine,
largely expressed in ethnic and religious terms. New identities significantly depart

47



48

from the former ones based on the ideology of “socialist internationalism,” but
they are not really new. In fact, they are a sort of hybrid of past and more recent
ideological “coalitions”, based particularly on national or ethnic pride, religious
fervour, historic place of origin, or economic ambitions. These identities are likely
to be used to discriminate among people: speaking “the right” language, being
part of the dominant ethnicity and religious denomination, may condition one’s
access to the “national” media and politics in general. As George Schopflin (1995,
63) argues, the post-communist systems can be described in summary form as
“democratic in form and nationalist in content.”

In a number of countries like Hungary (1990-1994), Slovakia, Bulgaria, Croatia,
Serbia and Romania, the post-totalitarian media have used overt nationalistic dis-
course. In many republics of the former Yugoslavia, the strong nationalist trend
has completely overtaken all concerns about democracy and humanity, leaving
little, if any, space for dissenting opinions. In its 1996 report, the International Com-
mission on the Balkans (Aspen Institute 1996, 152) concluded that the ability of
individual republican regimes to manipulate public opinion has made the war
“thinkable” in the first place. Similarly, the Romanian TV stations Antena 1 and
Tele 7 abc have been criticised for assuming a nationalistic stance, and for their
anti-Semitic reporting (Lovatt 1999).

It seems that it was almost inevitable that after the fall of communism the me-
dia assumed a highly nationalistic stance. This does not necessarily imply that
unfavourable media contents concerning national minorities and other (non-domi-
nant) ethnic groups directly provoke intolerant attitudes and hatred that would
eventually result in collective violence, as it was the case in the former Yugoslavia
and in a number of the former Soviet republics. As Josip Zupanov (1995) made clear
in the case of former Yugoslavia, it was a particular authoritarian value orientation among
the population, rather than intolerance, that actually made the war possible. Never-
theless, the media were indispensable for the political mobilisation of the masses by
authoritarian nationalistic leaders. When the latter acquired the “consent” of the masses
for their nationalistic plans, it was only a matter of time before war would break out.

"Cross-fertilisation”

Cross-fertilisation refers to the kind of “innovation” caused by the opposition
between attempts at the denationalisation of the media and the imitation of the
traditional and modern Western (particularly Italian) party-political and media
model: it blurs political, commercial and professional interests and dissolves the
borders between the state, economy and civil society.?! Since such an innovation
emerged in Western Europe much earlier, it cannot be considered anything more
than a pure imitation in Eastern Europe. Unlike denationalisation, that imitates
the regulatory ideas of the former socialist system, “cross-fertilisation” reflects de-
velopments in Italy, particularly before the partitocratic political system crashed in
1992, but also more recent developments. Several characteristics of the old Italian
media system, as described by Mancini (1991, 139), pertain to emerging post-com-
munist systems: (1) The media are under state control, either directly, as in the case
of public broadcasting, or indirectly through various forms of state-owned and/or
economically supported press. (2) The degree of mass media partisanship is strong.
Political parties are involved in editorial choices and the structure of the mass me-



dia. (3) Equally strong is the degree of integration of the media and political elites.
For example, there is a strong professional mobility between the worlds of politics
and journalism. (4) There is no consolidated and shared professional ethics among
media professionals. In addition, post-socialist media are in a political environ-
ment similar to that in Italy of the 1980s (5) because of the instability of the political
system, which represent a kind of “coalitional complex” consisting of a large number
of parliamentary parties or single “great coalitions”, essentially based on the divi-
sion between pro- and anticommunist parties. (6) Like in the Italy of 1990s, new
political parties established in the 1990s in the ECE countries are not organised in
the way traditional mass parties were. New parties resemble the structure and
strategy of business corporations. In terms of corporate philosophy, there is no
difference between managing a political party, a business corporation, or a televi-
sion station or newspaper company.

The possibility and consequences of an effective convergence of the three
spheres is best exemplified by the Italian entrepreneur Silvio Berlusconi. Before
the1990s, the leading Italian political parties allotted the three channels of RAI (the
Italian public broadcasting company) to Christian Democrats, Socialists and Com-
munists, while Parliament and the governing political parties encouraged Silvio
Berlusconi to develop the “Berlusconi Empire.”? The latter now includes the top
three commercial television channels and three pay-TV channels along with a
number of newspapers and magazines, all of which today strongly support and
propagate his conservative party Forza Italia. When Berlusconi became Prime Min-
ister, he successfully placed his confederates in RAI directorships. Before the na-
tional general election, the Italian parliament promulgated a law on the conflict of
interests that prevents “captains of industry” such as Cavaliere Berlusconi from
holding high political offices and declares the latter incompatible with the owner-
ship of mass media — a law resembling the idea of lustration in the ECE countries.

This was a clear response to Berlusconi’s strategy of “social marketing”, which
Amedeo Nigra defines in his book Luovo di Berlusconi (The egg of Berlusconi) as a
“general and universal method that can be applied in any country and to any kind of
economic system. Left wing culture has now thought up a ‘third way’, a synthesis of
free market economics and communism but here — already prepared — we have
a ‘fourth way: it is ‘contractual socialism’, that is a kind of socialism not prevailing
by force of arms but through “social marketing’” (Nigra 1999; emphasis added).
Berlusconi’s “historical mission” is, according to Nigra, to introduce business meth-
ods into political management to improve it. “The application of this principle will
lead us to a real Copernican revolution, with huge benefits for the community
because the enterprise method works like a vaccine. When inoculated in small
quantities in a certain body, a transformation process occurs, making our body
stronger. In the same way Fininvest succeeded in performing the same task as RAI,
with neither fees nor privileges, the same can happen in all other fields ranging
from health services to public transportation and administration services” (Nigra
1999). Berlusconi is believed to create a “new world”, based on his “courage to
break the wall of silence and say clearly that Italy was sick with communism”, and
planning for the future through “imitation of the American economic model.”*
Berlusconi’s argument is straight and simple: “If the state and the politicians are
not able to do good business, how can they successfully conduct all the financial

49



50

activities (worth hundreds of thousands of billions of liras) a good politician must
perform?” Business is everywhere and everything! One cannot deny the efficacy
of his methods: his party Forza Italia won the Italian parliamentary elections in
1994 only a few months after the party was founded!

The case of Berlusconi is perhaps the most extreme, but certainly not the only
evidence that political involvement and partiality of the media can stem not only
from state control, but also from private commercial interests — and even with
much more harmful consequences. The media landscape in East-Central Europe
is much less differentiated and pluralistic than in Italy, and the commercial — par-
ticularly broadcast — sector is far less developed, which is related both to the tran-
sitional nature of the ruling political coalitions and to the general economic crisis.
Nevertheless, the Italian model of a rapid and largely unregulated development of
private television exemplified by Berlusconi may serve both as a blueprint and as a
warning — not only because of its strict commercial orientation, which — as in other
Western countries — challenged the traditional quality orientation of public tel-
evision, but also because of its final de facto politicisation.

Large parts of the media systems in the ECE countries were simultaneously
privatised and put under a direct or indirect control by the leading political par-
ties. “No limits for foreign ownership, no prohibition of cross-ownership, no idea
how and whether to regulate the media — that was the framework that made the
Czech Republic a testing ground for deregulated media” (Smid 1999, 3). The story
of TV Nova in the Czech Republic probably best exemplifies this tendency. A group
of Czech intellectuals, including Vladimir Zelezny, established in 1993 the com-
pany “Central Europe Television for the 21st Century” (CET-21) and won a license
to broadcast TV programs on a national channel. The license was then transferred
to the broadcasting company TV Nova, in which CME, a U.S. company, had an
initial 66 per cent share, the Czech bank Ceska Sporitlena 22 per cent, and CET-21
12 per cent. TV Nova began broadcasting in February 1994 with an immense suc-
cess. CME used the same strategy in five other ECE countries, but with a mixed
success. While most foreign investors such as Berlusconi, Hersant, Kirch withdrew
from the Czech market because of “non-standard entrepreneurial environment,
absence of legal guarantees, corrupt business practices etc.” (Smid 1999), CME de-
veloped an expertise in “special features of local capitalism, namely making politi-
cal deals in order to gain economic advantage. It played the game of “political capi-
talism” very well” (Sparks (1999, 42). In 1999, however, the “political entrepreneur
Zelezny”, as Sparks names him, replaced the foreign-owned CNTS as TV Nova's
program supplier with his own new company and left CME empty handed. In
other words, “he planned to turn the CME model against its parent and cut it off
from its broadcasting outlet” (Sparks 1999, 43 ).

Big and foreign media owners in Poland substantially influence media policies
in Poland. In addition to preventing the regulation of media concentration, they
are seeking to exploit conflicts between the government and public service broad-
casting organisations in order to marginalize public television and prevent it from
entering new fields, such as digital television and the creation of thematic chan-
nels (Jakubowicz 2000, 24).

Contracts between public service media and private media companies estab-
lished by the employees or members of the managing boards of public media rep-



resent another form of “crossbreeding” between politics and economy, character-
istic of the post-communist media systems. Elemer Hankiss, the then President of
MTYV, revealed in 1991 that one third of the external companies contracted by MTV
were owned by the employees of the state television station. Their activities in
these external firms coincided exactly with the activities they performed within
MTV in what they declared as their full-time jobs (Kosztolanyi 1999). In Slovenia,
journalists accused some members of the Council of the Radio-Television Slovenia
of supporting the director general despite his obvious mismanagement because of
their close business relationships with him. A few years ago the same Council was
criticised primarily as having been much too dependent on the dominant political
parties although it was supposed to represent the institutions of civil society, such
as cultural, educational and scientific institutions.

Journalists’ lack of ethical standards and dignity also contributes to the process
of “cross-fertilisation”. As Strohlein (2000) argues in the case of journalists in the
Czech Republic, “political influence goes well beyond the spin tricks commonly
seen in the UK or US; it is not subtle spin so much as bribery, crude threat and
deliberate political pressure. Some journalists and commentators are simply cor-
rupt, being little more than hired pens for the politicians who pay them.” In early
summer 1999, Prime Minister Milos Zeman openly accused journalists of corruption.

Conclusions

In the effort to identify major tendencies in the transformation of media sys-
tems in East-Central Europe, the domination of imitation and a lack of innovations
attract particular attention. Tarde’s theory of imitation as a general law of develop-
ment seems to offer a valid explanation of these (r)evolutionary changes because it
transcends the division between dependency and diffusionist modernisation theo-
ries. The former claim that the process of modernisation in the world periphery of
less developed countries is shaped (imitated) in such a way as to lead to their ex-
ploitation, and to the strengthening of the dominance of the most developed na-
tions. The latter believe all societies (not only less developed ones) borrow or imi-
tate elements of other political and economic systems and cultures. Tarde’s theory
does not specify in advance the nature of imitation, but is open to several forms of
imitation, which in turn, are related to innovation and opposition. In this sense,
both dependency and diffusionist theories may be considered just special forms of
Tarde’s general theory. Similarly, theories attempting specific explanations of the
transition in the ECE countries, focusing either on continuity or discontinuity, ac-
tualise Tarde’s ideas of accumulation and substitution as two specific innovative
processes, which are always combined with imitation.

During the last ten years, the newly formed and/or democratised states in East-
Central Europe mostly re-regulated their media systems, but with varying degrees
of efficiency. In most countries in the region, the general success of the efforts to
establish a truly democratic system is still limited. The substantial changes in me-
dia legislation mainly concerned structural and contents regulation, but have they
largely failed. Structural regulation — media ownership, organisation, financing,
management, control, procedures for licensing, rules for access — remains ineffec-
tive, since legal violations are often not prosecuted either for political reasons and/
or for a general lack of personnel and technical means to enforce the respective

51



52

laws. Content regulation (what content is permitted or required, and how should it
be selected and presented in programming, including quotas) did not contribute
to a higher quality of programming. The media product is certainly less politicised
than under the communist regime, but it is becoming increasingly commercial-
ised, following the tendencies of “tabloidisation” in the West.

There is no doubt that the former centralised socialist economy based on state
ownership was both economically inefficient and inimical to democracy. But it would
be also mistaken to believe that free markets and private property are the only (or,
atleast, the best) alternative in both respects. The question of an alternative to laissez-
faire is particularly important for such vital activities in civil society as education,
science, culture, and communication. Although an advocacy of any form of social-
ised markets and social ownership is regarded highly suspiciously in the period of
the proclaimed laissez-faire doctrine in ECE, it should be acknowledged that the
imposition of narrow commercial criteria threatens the integrity of civil society
and hands the initiative to greedy commercial interests.

Yet there may be some serious doubts as to whether the imitative nature of the
changes in the media sphere stimulates democratic transformations of societies, or
is rather an obstacle to the development of more democratic systems in the region.
Imitation, if reciprocal and based on accumulation, i.e. active imitation, may well
lead to real changes and innovations. However, the type of imitation practised in
the ECE countries is basically negative and passive: it is unilateral (only from West
to East), and based on substitution (revocation of all old institutions and criteria).
Uncritical imitation of the democratic institutions developed in older democracies
may be a risky business. A critical view is needed to prevent the ECE countries
from becoming a kind of “experimental zone” for uncontrolled privatisation (also
due to deficiencies of newly generated legal systems), which are still held back by
doctrines of the social responsibility doctrine of the media in the West. Western-
type capitalism should not be simply imitated through substitution also because of
immense cultural differences.

Clearly, the market place, alone or in combination with political (party) plural-
ism, does not guarantee equality in freedom, since market forces can both expand
and reduce the democratic potentials of the media. The market is essentially a ter-
rain for different policies and coalitions — based on different ideologies — but
media systems are established, maintained and eventually abolished by political
decisions. Since media development requires an economic underpinning, a rich
diversity of media can only exist in a prosperous economy, which is impossible to
separate from the market-based system of advanced post-industrial societies. While
the absence of a market economy makes the media politically dependent, the op-
posite does not hold true: a market economy cannot guarantee political autono-
mous media. The developments in the ECE countries led to the establishment of a
kind of “political capitalism” and created a system of “paternalist commercialism”
in the media. Essentially this means that no clear differentiation between the state
and the market, and between political parties and civil society, exists. The state
often acts both as a political and economic actor.

It was unavoidable that states that rigidly controlled their economies could not
have tolerated the kind of political competition that independent media would
represent. Yet, as the state is now also the safeguard of civil society, it ought to
perform its duties and establish a regulatory framework for the media to serve



democracy. If the line between the political, economic, and public spheres is blurred,
as is often the case in the ECE countries, a radical departure from non-democratic
practices of former regimes is not feasible. In fact, institutions of civil society and
public opinion are still effectively marginalised, and the access to the media is ei-
ther still severely limited to political élites — in some countries even only to those
of the ruling coalitions — or commercially based. In some countries, the Church
took over the role of the dominant partner of the state once reserved for the com-
munist party, thus substantially contributing to the non-transparency of the line
between the state and civil society, which may cause a level of distrust among the
citizens similar to their distrust in the media.

Public opinion polls show that people in the ECE countries perceive what much
objective evidence in fact confirms: the institutions of political democracy are not
functioning very well. The data from polls, conducted in eight ECE countries in
the period between March 1998 and March 2000, reveal disturbing levels of civic
distrust in the institutions of the state, economy, and civil society. The mistrust of
political institutions in the ECE countries is almost twice as high as the mistrust in
the EU countries: national parliaments are mistrusted by 79.4 % of citizens in the
ECE and 41 % in the EU, and national governments by 78.4 % in the ECE and 43 %
in the EU.%" Despite all the controversies discussed in this article, the ECE mass
media score slightly better than the representatives of the legislative power (politi-
cal parties and parliament) and governments do, but are much less trusted than
the most repressive part of the executive power — the army and police. However,
the varying level of trust in the media in different ECE countries does not corre-
spond directly to the degree of media autonomy and professionalisation, public
access, and regulatory order: there is no evidence to support, for example, the ex-
tremely favourable attitudes toward the media in Bulgaria. Obviously, even ten-
dencies and strategies common to different ECE countries may be perceived dif-
ferently by citizens in different countries for idiosyncratic reasons — which is not
surprising since even God is not equally trusted in different countries, although he is
generally the most trustworthy “institution” outranked only by citizens” self-reliance.

In the late 1980s and early 1990s, democratic changes in the ECE countries were
expected to bring a higher degree of political participation and freedom, and the
media were believed to contribute significantly to that process. To achieve these
goals, the political and legal system has to give legitimacy and credibility to these
processes by setting up a clear separation between specific powers (legislative, ex-
ecutive, judicial), forms of control (political vs. cultural), and between the state and
civil society. By securing the conditions for social agents to act on the basis of stable
expectations, and excluding immoderate risks, fears and frustrations, the legal and
political system can “produce” trust among citizens. Trust, then, is not just a neu-
tral instrument for the reduction of social complexity, but also a fundamental con-
dition for democracy to work. A high level of distrust in political institutions as
well as the mass media, which is evident among the citizens in the ECE countries,
connotes a wider collective perception of high risks and potential conflicts in newly
democratised societies. As I have indicated throughout this article, the lack of a
trustworthy, stable political system permeates all ECE countries. The lack of trust
in internal institutions and powers is not only likely to limit the level of democratic
participation, but also to strengthen further those imitative tendencies that will
eventually result in mistrust of transplanted institutions.

53



54

Notes:

1. By dividing the Third World into two parts, Galtung and Vincent (1992) added the Fourth World
consisting of the countries in East and Southeast Asia, economically led by Japan, and culturally
by PR China.

2. The term “progress” is used to denote the processes of social changes that occur not just at
the level of political and social orientation, but—as the consequence of purposive, concentrated
efforts—in fundamental elements of the power structure, particularly in the development of a
political public sphere and political pluralism. See Habermas 1990.

3. Despite long lasting discussions of the draft of a new press law in Poland, the draft was
rejected in Sejm in 1999 so that the old press law of 1984 is still binding.

4. Essentially, modernisation theories which are based on the assumption of fundamental
differences between “traditional” and “modern societies” (e.g., Daniel Lerner's The Passing of
Traditional Society) resume Tonnies' theory of Gemeinschaft and Gesellschaft (Ténnies, 1887/
1991). However, while Tonnies considered the two terms exclusively normal concepts (pure
abstractions), which could never exist in practice as exclusive entities, modernisation theories
look at empirical differences and suggest a rather simple, one-way transition from traditional to
modern society.

b. As it will become obvious, diffusion or dissemination of innovation is nothing but Tarde's
“imitation.”

6. These theories are best represented by Herbert Schiller's seminal work on "American
imperialism” (1969/1992).

7. According to Tarde, innovation or, as he also names it, adaptation and consequently human
progress (i.e. the change of social conditions) result from oppositions; while at the same time
“we se harmonious things which, by multiplying, come into conflict with one another” (1902/
1969, 144).

8. Other types of feedforward, according to Masuda, are controlled feedforward (active and
positive process in which the subject of action exercises control over the environment), balanced
feedforward (the external environment and the subject of action exercise mutual control), and
synergistic feedforward (the subject of action and the environment cooperate to reach common
objectives).

9. This process can also be conceptualised with Tehranian's terms of “dissociation” and
“assimilation,” dissociation denoting the reaction against the institutions of the former system,
and assimilation the acceptation of external models of developments (“Westernization”)—in
contrast to “selective participation,” which was, according to Tehranian, typical of some East
European countries such as Poland, Czechoslovakia and Yugoslavia, in the 1980s (Tehranian
1990, 187-189).

10. Of course, this is not a new idea. Bryce reports about Hamilton's remark in his letter to
Montesquieu that “a government must be fitted to a nation as much as a coat to the individual;
and consequently that what may be good at Philadelphia may be bad at Paris and ridiculous at
Petersburg” (1888/1995, 1542n).

11. Poland was among the last of the former Warsaw Pact countries to confront the issue of
investigating public officials for collaboration with the country’'s communist-era secret service,
enacting its lustration law in 1997. In January 2000, a group of about thirty Polish journalists and
public officials have signed an appeal to the Parliament asking that the lustration law be
extended to journalists, publishers and editors of large private media. The appeal resulted from a
controversy over lustration between the leading daily newspapers Gazeta Wyborcza and Zycie.
Zycie argued that lustration would be good for public opinion and journalism in general, while
Gazeta Wyborcza contended that lustration would only be used arbitrarily as a weapon against
critical journalists.

12. We may speak of “tendencies” as long as changes are not brought about by purposive
actions of specific groups, whereas “strategies” are based on such actions.



13. The Recommendation R (94)13 (Measures to promote media transparency, 1995) of the
Council of Europe defines three categories of information on media operation that should be
made public: (1) information concerning the persons or bodies participating in the structure
which operates the service, and the nature and extent of the respective participation of these
persons or bodies in the structure concerned; (2) information on the nature and interests held by
these individuals and organisations in other media and other economic activities; and (3)
information on other persons or bodies likely to exercise significant influence on the
programming policy of a service by the provision of certain kinds of resources—the nature of
which should be clearly specified in the licensing procedures—to the service or the persons or
bodies involved in the latter’'s operations. Retrieved from the World Wide Web http://
www.humanrights.coe.int/media/.

14. Retrieved March 2001 from the World Wide Web http://cm.coe.int/ta/rec/2000/2000r23.htm.
15. 1996 Radio and Television Act, Art. 7(8), Art. 52 (1).

16. Retrieved March 2001 from the World Wide Web http://www.ijnet.org/News/CEENIS.

17. This newspaper, Slovenec, never achieved a profitable turnout and went bankrupt in 1995.
18. Fenyd was shot dead in broad daylight in Budapest in 1998.

19. Retrieved March 2001 from the World Wide Web http:/Mmwww.ijnet.org/News/CEENIS.

20. The second private national TV channel Prima TV is owned by the Czech IPB bank, which is
controlled by a foreign partner Nomura.

21. I used to name this imitative tendency/tendencies after Italy as “ltalianization” (Splichal,

1994), but naming it after a nation is not the best resolution because it wrongly insinuates that (1)
it is peculiar to a nation (state) and (2) that the whole system is imitated rather than its specific
characteristics. On the contrary, some of these characteristics are present in most capitalist
systems, and not all of them are imitated in the ECE countries.

22. When Berlusconi entered politics with his own party, he was the dominant force in Italian
television, with three national networks under the umbrella of his Fininvest holding company,
which also controls some 150 other businesses from construction to soccer. Berlusconi formed
Fininvest in 1975, after having established himself as a developer of residential villages. He
entered the television business in 1980, when he launched ltaly’s first commercial network, then
went on to become the owner of an array of other enterprises, including the largest department-
store chain in the country and a publishing company that produced newspapers and more than
thirty magazines. Fininvest is also involved in film production, having provided nearly half the
investment in Italy’s film industry.

23. The whole ltalian political system after the second world war actually effectively designed to
keep communists—who fought, together with the Allies, against Fascists and Nazies and
liberated Italy—out of office. They did not enter the government except for a short period
immediately after the wae, so Nigra's and Berlusconi’s “sickness with communism” is purely an
ideological construct. Retrieved March 2001 from the World Wide Web http://
www.newworldofberlusconi.com/main.htm.

24. The data for the EU are taken from the September 1996 Continuous tracking survey of
European opinion. Retrieved from the World Wide Web http://europa.eu.int/comm/dg10/epo/eo/
eo9/tables9/tab11.html.

References:

Appelbaum, Richard P 1970. Theories of Social Change. Chicago: Markham.

Aspen Institute. 1996. Unfinished Peace. Report of the International Commission on the Balkans.
Washington, DC: Carnegie Endowment for International Peace.

Barber, Benjamin R. 1992. Jihad vs. McWorld. The Atlantic Monthly, March, 53-63.

Becker, Jorg. 1992. Das Verhaltnis von zensierter zu kommerzialisierter Offentlichkeit im
osteuropdischen Systemwandel. Unpublished manuscript.

Blackburn, Robin. 1991. Fin de Siecle: Socialism after the Crash. In R. Blackburn (ed.), After the

55



56

fall. The Failure of Communism and the Future of Socialism, 173-249. London: Verso.

Bromley, Michael and Urte Sonnenberg, eds. 1998. Reporting Ethnic Minorities and Ethnic
Conflict: Beyond Good or Evil. Maastricht: European Journalism Centre. Retrieved from the
World Wide Web http://www.ejc.nl/pdf/pub/rem.pdf.

Bryce, James. 1888/1995. The American Commonwealth. 2 vols. Indianapolis: Liberty Fund.

Council of Europe. 1995. Measures to Promote Media Transparency. Recommendation R (94)13.
Retrieved from the World Wide Web http://cm.coe.int/ta/rec/1994/1994r13.htm.

Cui, Zhiuyan. 1991. Market Incompleteness, Innovation, and Reform: Commentary on Adam
Przeworski's Article. Politics and Society 19, 1, 59-69.

Dahl, Robert A. 1991. Transitions to Democracy. In G. Szoboszlai (ed.), Democracy and Political
Transformation.: Theories and East-Central European Realities, 9-20. Budapest: Hungarian
Political Science Association.

Dicey, Albert Venn. 1905/1981. Lectures on the Relation between Law and Public Opinion in
England during the Nineteenth Century. New Brunswick: Transaction Books.

Duncan, Heather and John Rosenbaum. 1999. When the Watchdog Sleeps: Perceptions of Czech
Journalists in the 1990s. Paper presented at the EURICOM colloquium on Media Ownership
and Control in East-Central Europe, Piran, April 8-10, 1999

Fabris, Hans Heinz. 1995. Westification? In D. Paletz, K. Jakubowicz, P Novosel (eds.), Glasnost
and After. Media and Change in Central and Eastern Europe, 221-231. Cresskill, NJ: Hampton
Press.

Frey, Frederick W. 1973. Communication and Development. In |. de Sola Pool, W. Schramm et
ass. (eds.), Handbook of Communication, 337-461. Chicago: Rand McNally.

Gélik, Mihéaly and Beverly James. 1999. Ownership and Control of the Hungarian Press. Javnost—
The Public 6, 2, 75-91.

Galtung, Johan and Richard C. Vincent. 1992. Global Glasnost. Toward a New World Information
and Communication Order? Cresskill, NJ: Hampton.

Giner, Salvador. 1985. The Withering Away of Civil Society? Praxis International 5, 3, 247-267.

Habermas, Jurgen. 1990. What Does Socialism Mean Today? The Revolutions of Recuperation
and the Need for New Thinking. In R. Blackburn (ed.), After the Fall: The Failure of
Communism and the Future of Socialism, 25-46. London: Verso.

Holmes, Leslie. 1997. Post-communism. An Introduction. Cambridge: Polity Press.

Ivantcheva, Asya. 2000. TV Commercials: Bulgaria Licenses lIts First Private National TV Operator.
Central Europe Review 2, 11. Retrieved from the World Wide Web http://www.ce-review.org/
thematicarchives/ta_main.html.

Jakubowicz, Karol. 1992. From Party Propaganda to Corporate Speech? Polish Journalism in
Search of a New ldentity. Journal of Communication 42, 3, 64-73.

Jakubowicz, Karol. 2000. Institutional Change. Civil society and Communication in Central and
Eastern Europe. A Polish Case Study. Paper presented at the conference “Trans-integration of
the European Communication Landscape,” May 24-25, Dortmund, Germany.

Kosztolanyi, Gusztév. 1999. Screen Test: TV Broadcasting in Hungary. Episode One—On the
Threshold of Privatisation. Central Europe Review 1, 6. Retrieved from the World Wide Web
http://www.ce-review.org/thematicarchives/ta_main.html.

Kovécs, lldiko and Gordon Whiting. 1995. Hungary. In D. Paletz, K. Jakubowicz, P Novosel (eds.),
Glasnost and After: Media and Change in Central and Eastern Europe, 97-127. Cresskill, NJ:
Hampton Press.

Lerner, Daniel. 1958. The Passing of Traditional Society: Modernizing the Middle East. Glencoe, IIl.:
Free Press.

Lovatt, Catherine. 1999. Television: Surviving on Schock. Central Europe Review 1, 6. Retrieved
from the World Wide Web http://www.ce-review.org/thematicarchives/ta_main.html.

Mancini, Paolo. 1991. The Public Sphere and the Use of News in a “Coalition” System of
Government. In P Dahlgreen and C. Sparks (eds.), Communication and Citizenship, 137-154.
London: Routledge.

Masuda, Yoneji. 1983. The Information Society as Post-industrial Society. Washington, D.C.: World
Future Society.



Mencinger, Joze. 1991. Vlada, bobni, harmonike, zastave. Delo, October 19, 25.

Miles, lan. 1985. Social Indicators for Human Development. London: Francis Pinter.

Morishima, Masaru. 1990. Ideology and Economic Activity. Current Sociology 38, 2-3, 51-77.

Negt, Oskar and Alexander Kluge. 1973. ”Offent//chke/t und Erfahrung. Zur Organisationsanalyse
von bdrgerlicher und proletarischer Offentlichkeit. Frankfurt: Suhrkamp.

Nigra, Amedeo. 1999. Foreword to The Egg of Berlusconi. Marketing Sociale. Retrieved from the
World Wide Web http://www.egg-of-berlusconi.com/foreword.htm.

Schiller, Herbert. 1969/1992. Mass Communication and American Empire. Boulder, Co.:
Westview.

Schmidt, Jospehine. 1996. A Media Blizzard Overwhelms Eastern Europe. Nieman Reports,
Summer, 39-47.

Schopflin, Georg. 1993. Post-communism. A profile. Javnost—The Public 2, 1, 63-73.

Skolkay, Andrej. 1999. Media Ownership and Control in Slovakia. Paper presented at the
EURICOM colloquium on Media Ownership and Control in East-Central Europe, Piran, April 8-
10, 1999.

Sparks, Colin. 1991. From State to Market: What Eastern Europe Inherits from the West. Media
Development 38, 3, 11-15.

Sparks, Colin. 1998. Communism, Capitalism and the Media. London: Sage.

Sparks, Colin. 1999. CME and Broadcasting in the Former Communist Countries. Javnost—The
Public 6, 2, 25-44.

Splichal, Slavko. 1994. Media Beyond Socialism. Theory and Practice in East-Central Europe.
Boulder, Co: Westview.

Splichal, Slavko. 1999. Ownership, Regulation and Socialisation: Rethinking the Principles of
Democratic Media. Javnost—The Public 6, 2, 5-24.

Stroehlein, Andrew. 1999. The Prague Post: A Grand Coalition of Politics and the Media.
Retrieved from the World Wide Web http://www.btinternet.com/~A.Stroehlein/kyberprostor/
newslog.html#june2 1999.

Stroehlein, Andrew. 2000. Weaknesses of the Czech Media. East Europe Review 2, 2. Retrieved
from the World Wide Web http://www.ce-review.org/thematicarchives/ta_main.html.

Smid, Milan. 1999. Testing Ground for Deregulated Media in the Czech Republic. Paper
presented at the EURICOM colloquium on “Media Ownership and Control in East-Central
Europe,” Piran, April 8-10, 1999.

Tarde, Gabriel. 1890/1969. The Laws of Imitation [from Les /ois de I'imitation]. In On
Communication and Social Influence, 177-191. Ed. and intr. by T. N. Clark. Chicago: University
of Chicago Press.

Tarde, Gabriel. 1901/1961. The Public and the Crowd [Lopinion et la foule]. In On Communication
and Social Influence, 277-318. Ed. and intr. by T. N. Clark. Chicago: University of Chicago
Press.

Tarde, Gabriel. 1902/1969. Basic Principles [from Psychologie économique]. In On
Communication and Social Influence, 143-148. Ed. and intr. by T. N. Clark. Chicago: University
of Chicago Press.

Tehranian, Majid. 1990. Technologies of Power. Norwood, NJ: Ablex.

Thompson, John B. 1995. The Media and Modernity. A Social Theory of the Media. Stanford, Ca:
Stanford University Press.

Thussu, Daya Kishan. 2000. /nternational Communication. Continuity and Change. London:
Arnold.

Toénnies, Ferdinand. 1887/1991. Gemeinschaft und Gesellschaft. Darmstadt: Wissenschaftliche
Buchgesellschaft.

Vartanova, Elena. 1999. Russian Media Market vs. the Authoritarian Tradition of Control over the
Russian Media. Paper presented at the EURICOM colloquium on “Media Ownership and
Control in East-Central Europe,” Piran, April 8-10, 1999.

Zeleny, Milan. 1991. Soumrak c¢eskoslovenskeho hospodarstvi. 7vorba, September 11, 36-37, 3-6.

Zupanov, Josip. 1995. Mass Media and Collective Violence. Javnost—The Public 2, 2, 77-84.

57





