THE DEVELOPMENT OF
DIGITAL TELEVISION
IN GREECE

Abstract

The development of digital television in Greece is in

its infancy. In effect, there is no digital cable TV, while the
public broadcaster, ERT, has only recently started digi-

tal transmissions on the terrestrial frequencies. On the
contrary, digital satellite television has presented some
development, but this is due to the only pay-TV operator
in Greece, Nova - after a wounded digital war with an early
competitor, Alpha Digital. However, total pay-TV penetra-
tion, both analogue and digital, is less than nine per cent
of TV households, one of the lowest pay-TV penetration
rates in Europe. This paper will try to discuss the develop-
ment of digital television in Greece. It will trace the players,
the economics and the politics associated with this new
television medium, and it will argue that the domestic
market, due to its size and peculiarities, is difficult to create
the needed economies of scale of the development of
digital television.

STYLIANOS

PAPATHANASSOPOULOS

Stylianos Papathanassopoulos
is Professor at the Faculty of
Communication and Media
Studies at the National and
Kapodistrian University of
Athens; e-mail:
spapath@media.uoa.gr.

Vol.14 (2007), No. 1, pp. 93-108

93



94

Introduction

Political, social and economic conditions, population and cultural traits, physical
and geographical characteristics usually influence the development of the media
in specific countries, and give their particular characteristics. An additional factor,
which may need to be considered for a better understanding of media structures,
is that of media consumption and the size of a market. Across Europe there are
some significant differences between countries when it comes to the penetration
and consumption of the traditional media, such as the press and television. This
too impacts on the range and development of the new media.

Although some other factors may play a part, it seems that political and socio-
economic conditions are those that mainly influence the development and the
structure of most media systems.

The media sector in Greece shares some major characteristics with other South-
ern European countries (Hallin and Papathanassopoulos 2002) such as: low levels
of newspaper circulation, a tradition of advocacy reporting, active role of privately-
owned media, politicisation of public broadcasting and broadcast regulation, and
limited development of journalism as an autonomous profession. Probably, the
most obvious distinction between is the low level of newspaper circulation and a
corresponding importance of electronic private media. This is also related to the
fact that private interests with political alliances control the private media and seek
to use their media properties for political ends and ambitions. Thus, the break up
of the state monopoly on broadcasting, the expansion of privately-owned media
with wide reach did not only lead to a merciless competition, but also to new
politicisation of the whole sector (Papathanassopoulos 2004).

The development of digital television in Greece seems to have followed a similar
path. Without having formed the necessary structures to regulate the industry and
realise the size of its market, TV and business interests tried to take advantage of the
development of digital television, resulting in a “media war” while the consumers
remained sceptical about the advantages of digital satellite television. This paper
will try to discuss the development of digital television in Greece. It will trace the
players, the economics and the politics associated with this new television me-
dium, and it will argue that the domestic market, due to its size and peculiarities,
is difficult to create the needed economies of scale of the development of digital
television. But, as it will conclude this is also the fate of the small countries which
cannot easily follow the developments in the larger countries.

A Short Overview of the Greek Media System

The mass media in Greece are characterised by an excess in supply over de-
mand since the foundation of the modern Greek state. In effect, it appears to be a
kind of tradition in Greece, since there are more newspapers, more TV channels,
more magazines and more radio stations than such a small market can support
(Papathanassopoulos 2001).

The deregulation of the state broadcasting monopoly in the late 1980s has led to
a radical transformation of the whole media sector. In fact, the Greek newspapers
faced the biggest challenge in their history: increasing competition from electronic
media and the need to harness the publishing tools offered by new technologies. For



newspapers these challenges required the reconsideration of traditional publishing
goals and marketing strategies. However, the political affiliation of newspapers
is always manifested in periods of intense political contention, including election
periods. The magazine sector also witnessed a sharp decline in sales and it reacted
by closing the old titles and publishing new ones with minor effects.

The broadcasting sector has undergone spectacular change: from a broadcasting
environment with two public TV channels and four public radio stations, in the
early 1990s, has led to an overcrowded environment compromising 160 private TV
channels and 1200 private radio stations broadcast into an overcrowded landscape.
In addition, Greece has undergone a broadcasting commercialisation, adopting a
market-led approach, resulting to more channels, more advertising, more domestic
productions and more program imports as well as more politics. And, as in other
Mediterranean countries, the publishers and other business-oriented interests have
impressively entered the broadcasting landscape.

On the other hand, the entry of private channels was disastrous for the public
broadcaster, the Hellenic Broadcasting Corporation (ERT). In fact, few other public
broadcasters in Europe have suffered as badly from the advent of private TV. In
the fiscal year ending to June 2005, ERT posted a net loss of 28.6 million euros on
turnover of 263.5 million. For the year ending to June 2006, turnover is forecast to
rise by about 50 million euros. ERT’s income comes from the license fees, which rose
31 percent this year to 4.2 euros a month, paid by every Greek household through
monthly electricity bills and advertising which brings ERT only € 30-35 million a
year, accounting for about 10 percent of its income.

While the major political parties were climbing on and off the commercial
bandwagon, they gave no real thought as how to regulate the sector. This resulted
to an overcrowded, if not totally deregulated, media system. Since the mid 1990s,
one notes various efforts, although without success, by the government of the day
to regulate the sector (especially on radio and television licenses, advertising time,
program quotas, protection of minors, and media ownership). But the TV and radio
licenses have, up to the moment of writing, not been awarded yet. While the regula-
tory structure of Greek TV has remained hazy, the owners of the main commercial
TV stations, who are also owners of newspapers, magazines, radio stations as well
as businessmen in other sectors of the economy, have dominated the field.

In the past, the debate about the electronic state media in Greece before the
deregulation of the broadcasting sector was focused on governmental control and
interference in television news programs. Nowadays, the debate has been centred
on the fact that the media sector has been concentrated in the hands of a few in-
fluential media and business magnates. The new audiovisual landscape is similar
to printed press: there are too many stations for such a small market. In effect, all
TV stations face severe financial problems.

As aresult analysts wonder about the real motives of their owners. This situation
is related to the fact, that Greece, like other Southern European states, entered late
into “modernity” and has neither a strong civil society nor a strong market. The
over-extended state, meanwhile, is considered by the private interests as the place
to make business (e.g., public works), more than the market, which has remained
underdeveloped. Itis in this context that one can understand why the power of the
media has increased so considerably, but not the power of the market (Mouzelis
1987; Papathanassopoulos 1990; Alivizatos 1986).

95



96

The fact is that Greek broadcasting operates with no rules of the “game.” Within
sixteen years of TV deregulation, it has become clear that when “politics of the day”
become the determinant factor in shaping the re-organisation of broadcasting, it was
bound to produce less—than—ideal results and many side effects. Digital television
provoked the interest of several television operators and other business interests in
Greece. Probably this interest was caused due to the fact that terrestrial analogue
pay-TV had found a niche in the domestic market, and the developments of digital
television in Europe were seen as “gold rush” for the local media magnates, while
once again did not take into consideration the reaction of the consumers.

From Analogue Terrestrial Pay-TV to Digital Satellite TV

Analogue pay-TV, which nowadays reaches about the 70% of the Greek popula-
tion, entered officially the Greek UHF frequencies on October 15, 1994 when the
Greek Authorities gave their permission for the operation of Filmnet, the country’s
first pay-TV channel, owned by Multchoice/ Netmed Hellas and member of the
Netmed NV group.' Netmed NV provides administrative and consulting services
to the group, Netmed Hellas is the channel provider, Multichoice Hellas offers sub-
scriber management services. For reasons of simplicity, we call the owners of Filmnet
channels and later of Nova digital platform as Multichoice/ Netmed Hellas.

To enter the terrestrial TV universe of Greece, Multichoice/ Netmed Hellas
leased one of ERT’s UHF frequencies, offering a diet of blockbuster movies and
live league soccer and basketball games.

In August 1996 Multichoice/ Netmed Hellas launched two additional pay-TV
services, Supersport (sports) and K-TV (children, now supplied by Jetix TV), using
and sharing a second frequency leased from the public broadcaster, ERT. In fact, Su-
persport is the first, and the only, terrestrial Greek sports channel. K-TV broadcasts
daily from 9am to 3pm, after which time and on the same frequency Supersport
takes over. The agreement between Multichoice/ Netmed Hellas and ERT caused
various criticisms but after the approval of the Court and the regulatory body, the
NBC, the contract became legal and in effect it is in law 2328 of 1995.

With the launch of the two new channels, Multichoice/ Netmed Hellas hoped
to drive the number of its subscribers up to 200,000 by the end of 1996 (in 1995
it attracted 160,000 subscribers) as well as a further incentive for recruiting new
subscribers. To do that Multichoice/ Netmed Hellas teamed up with leading Greek
newspapers to offer free decoders to their viewers. With domestic and international
football, basketball and other less-publicised sports in Greece such as tennis, rugby;,
baseball, snooker and motor racing as well as programming straight from the US
sports network ESPN, Supersport aimed to increase its client-base from sports,
mainly soccer, fans around the country. Thus, the “arm” of its programming strat-
egy replied to offer three live soccer games of the Greek Premier League every
week, the European basketball games of domestic popular teams as well as soccer
games form the Premier Leagues of England, Holland, Spain, Germany, and Latin
America. As concerns movies, Filmnet features at least one premiere daily and all
films have Greek subtitles. It has exclusive pay television rights all the major Hol-
lywood movie studios. In addition to featuring movies from Greece and around
the world, FilmNet also offers popular series, “behind the scenes” news and all the
major cinema, television and music events such the Oscars, Emmy and Grammy



awards. FilmNet also actively supports the Greek film industry by co-producing
local feature films.

By and large, Multichoice/ Netmed Hellas adopted and implemented an ag-
gressive marketing policy by acquiring the TV rights of soccer and basketball
games and premier films. In effect, the number of subscribers reached the 290.000
in 2000. Since the international environment was in favour of the development of
digital television, the company decided to enter the digital age without, however,
abandoning its terrestrial analogue frequencies.

At the edge of the new century, digital satellite television seemed to be the new
“love affair” not for Greek viewers, but for the private television companies and
their owners. The latter considered that digital satellite television based on sub-
scriptions would be a “New El Dorado.” But this “love affair” resulted to a “media
war” with “heavy casualties” to all.

In fact, the story of Greek digital satellite television starts in March 1998, when
Multichoice/ Netmed Hellas announced its intentions to “go ahead” with its own
digital platform, called Nova. But a day before this announcement, the then social-
ist government was openly in favour of a single satellite platform, in which all the
interested parties, both private and public (e.g., OTE, ERT) could participate and
announced that it will pass a new law on pay and digital TV services. In effect, after
pressures by the shareholders of Multichoice Hellas (Netmed NV, Teletypos)? the
government presented to the Parliament its proposals in June 1998. The proposals of
the government, as expected, became law in October 1998 (see also losifides 2001).
The new law on “the provision of subscription of broadcasting services and related
regulations,” the so-called law 2644 of 1998 (Government Gazette 1998) attempted
to cover all aspects of subscription broadcasting services, not only of satellite and
digital television services. The main points of the law were:

1. The “owner of a pay-TV license” should be a “public limited company” with
named shares apart from foreign companies specialised on broadcasting activi-
ties as well as those companies which are on the stock market. The “owner” can
acquire only one pay-TV license, but its participation on a terrestrial pay-TV
company cannot exceed the 40% of its capital. There is no limitation for a digital
pay-TV company.

2. Each channel which will be broadcast via the owner’s bouquet of channels has
to be identifiable on the screen. This channel cannot have interests in more
than two media categories (TV, radio, newspapers) and in no more than two
categories of pay-TV (terrestrial, satellite, cable).

3. The owner of the pay-TV license has to pay the amount of € 3 million to the
Greek state for each channel it broadcasts as well as the 0.75% of its gross rev-
enue. This amount increases equally every year.

4. The law foresees the formation of a daughter company of the state broadcaster
ERT, in which ERT will have at least the 40% of the share-holding of the new
company.

5. To acquire a candidate a license, the Greek regulatory authority, the National
Broadcasting Council has to agree on the candidate.

6. The Greek speaking program has to be the 20% of the total output as well the
foreign program with Greek dubbing or subtitling the 25% of the total output.
The European origin programmes should be at least 40% of the total output.

97



98

After the law, the involved parties expressed their interest to cooperate on a
single, joint digital platform considering that the Greek market was too small for
competitive digital ventures. In the meanwhile, Multichoice/ Netmed Hellas at
the end of December 1998 applied for a license at the Ministry of the Press and the
Media and at the NBC. Moreover, the interested parties started negotiations con-
cerning the percentages they would hold on the digital satellite platform, Nova of
Multichoice/ Netmed Hellas. Each part asked from a different consultant (Lehman
Brothers and Merrill Lynch) to evaluate the value of the company. But, as the in-
terested parties started a new round of negotiations, an unexpected development
took place. Multichoice/ Netmed Hellas on the hand, and the prospective buyers in
the shareholding of Multichoice Hellas (OTE, Antenna TV and EPT), on the other,
could not reach an agreement on the shares of the company. Moreover, the Ministry
of the Press and the Media stated that it would expect the decision of the NBC as
concerns the award of the digital licence. But, on May 20, 1999 the NBC decided
to award a license to broadcast to Multichoice/Netmed Hellas.

In March 2000, a second company, Interactive S.A., member of the Intersat Group,
led by businessman Mr. George Batatoudis (35%) — and at that time owner of the
popular soccer team of Thessaloniki, PAOK — awarded a second digital satellite
license. Interactive platform said that it would use the same decoder technology
(Irdeto) as did NOVA, a decision that was very welcomed by Multichoice/ Netmed
Hellas. The platform, however, never started transmissions, and the NBC on 28th
October 2002 decided to recall the license.

During that period, one sees one more “episode” of the Greek digital satellite
“saga.” In March 2000, a third digital satellite TV venture announced its aim to offer
its services to the audience. In effect, after extensive negotiations, among telecoms
organisation OTE?, the public broadcaster ERT and Alpha Digital Synthesis S.A.,
a subsidiary of private TV station, Alpha TV*, concluded on the terms and condi-
tions concerning the establishment and operational framework of the following
companies:

1. A pay-TV company that would provide digital radio-television subscription
services. The pay-TV company was to be formed through ERT’s subsidiary, as
stated under the law 2644/98 had already the license for the provision of sub-
scription radio and television services.

2. AnOTE subsidiary, called OTE Media, which would provide digital TV infrastruc-
ture and transmission services as well as interactive subscription services.

According to the memorandum, the three initial partners, OTE, Alpha TV and
ERT agreed to jointly invest € 300 million in two companies. However, questions
aroused as to where OTE'’s two partners would be able to find the required capital
required. ERT would initially hold a 34-percent stake in the pay-TV company, and
OTE and Alpha Digital 33 percent each. At a later stage, the three partners would
transfer equal stakes to smaller partners which will enter the scheme. Moreover, it
was agreed that, apart of the main founding shareholders, other companies with
activities related to the pay-TV operations would be able to participate. The initial
partners also announced that they would move forward with immediate prepara-
tions and tests of the new digital TV platform, already on field trials through the
Hotbird / Eutelsat satellite system. Nevertheless, on September 19, 2000, the new
board of OTE decided that it would not be involved as a shareholder in any digital



TV and multimedia companies considering that the proposed consortium did not
make good business sense.

At that time, it was considered that the position of Multichoice/ Netmed Hel-
las was further strengthened in the “Greek digital front.” But, a crisis seemed to
emerged among some of Greece’s largest media owners and related businesses,
following the clash between the main partners of the Teletypos company (which
owns the leader market channel Mega Channel television) over their participation
in Multichoice Hellas, in which Teletypos holds 42 percent. Lambrakis Press (or
D.O.L. - owned by Christos Lambrakis) and Pegasos (owned by George Bobolas),
two major shareholders in Teletypos, blocked on June 2, 2000 an agreed sale of
their stake in Multichoice Hellas to Tegopoulos Publications, a company which
was owned by Christos Tegopoulos and hold 6.4 percent in Teletypos.

The reason of this reaction was that this new development could endanger the
careful balance of domestic media power maintained by the major players in the
publishing world. To understand the complexities of the Greek media sector, one
has to note that the above noted media moguls are, on the one hand, competitors in
the newspaper market and on the other, partners in Teletypos, the owner of Mega
channel. For example, D.O.L owns the dailies Ta Nea and To Vima; Pegasos owns
the daily newspaper Ethnos, and daily financial paper, Imerisia, and Tegopoulos
owns the daily newspaper Eleftherotypia. These newspapers are the leading daily
and Sunday papers in the Greek newspaper market. Analysts commented that
a crisis seemed to emerge in the mass media alliance, and a strong competition
between the media moguls would intensify as they all looked for a larger share in
the digital TV, pay-TV and Internet markets. After this new episode, a new attempt
took place leading to the reconciliation of the interested parties. In December 2000,
Tegopoulos S.A. agreed to buy a small portion (about 5%) of the Netmed N.V., but
the final agreement was never signed. According to the press, the foreign share-
holders of Netmed had proposed the main shareholders of Teleptypos to move
their participation from the capital of Multichoice Hellas to the holding company
Netmed N.V?

New and Old Digital Players

But Multichoice/Netmed Hellas could not wait any longer. In practice, as noted
above, the start of digital satellite television in Greece begins in December 16,
1999 when Nova started officially its operation by securing three transponders on
Eutelsat’s Hot Birds 2, 3 and 4 respectively, all located at 13 degrees East.

The 15-year contract was the first that the Greek state signed with Netmed Hel-
las. It entailed the payment of 0.5 percent of the company’s gross annual profits, to
be adjusted every two years, and € 4.500 per day. The service started by providing
a wide variety of Greek and international channels as well as interactive services.
Through NOVA, the viewers would be also able to see more than 100 foreign satel-
lite channels and listen to local and international radio stations.®

Each household that subscribes to Nova had to pay a subscription of € 45.5. The
cost of the reception equipment (a satellite dish of 60 cm in diameter, access card,
decoder and instalment equipment) is € 467 plus VAT. In the first month of opera-
tion, NOVA attracted 15,000 subscribers. In 2006, the cost of the Nova basic package
was € 369 for decoder, dish and smart-card, while in March 2007 the package was
offered at the price of € 99. Subscription fee is € 53.90 a month.

99



100

One and a half year later, the private TV station, Alpha TV, announced its plans
to enter the digital television with its platform, Alpha Digital. The second digital
satellite platform in the Greek universe started operations on October 29, 2001. As
Alpha TV’s MD, Mr. Efstathios Tsotsoros, said in the launch press interview that all
necessary satellite equipment were to offer in a special price package to subscribers
until the end of January 2002. In November 2000, the government granted a license
to Alpha Digital Synthesis S.A. to operate its own digital satellite platform. The
company was a joint venture of Mr. Efstathios Tsotsoros (35%) (Mr. Tsotsoros as
noted was also the chairman of Aplha TV) and Greek businessman George Kon-
tominas (60%) though his companies Interamerican Hellenic Life Ins. Co. (insur-
ance, 20%), Intertek International Technologies (20%) and Alpha Communications
Network (19.4%) and others. There were also negotiations for the participation of
an American company, but details never given. According to the press interview
the company had invested € 89.6 million.

Alpha Digital’s satellite bouquet consisted of 17 thematic TV channels and ra-
dio stations. The initial channel list included: Alpha Sports 1 & 2, Extreme Sports,
Alpha Cinema, TCM, National Geographic, Adventure One, Cartoon Network,
Club, Avante, Reality TV, Playboy/Spice, Private, CNN, Alpha TV and Polis TV. It
also transmitted more than 100 free channels and 50 radio stations and had already
signed contracts with leading and popular soccer teams to broadcast exclusively
their home games (among them Olympiacos, AEK, PAOK). Alpha Digital had se-
lected as its Conditional Access (CA) the Viaccess™ algorithm and as its software
environment the Open TV™ Operating System. However, its system had slots
for common interface (Irdeto, Conax, Mediaguard). The Eutelsat’s HotBird 4 and
HotBird 1 satellites were used for transmission. The reception equipment-decoders,
which could be used were of Sagem, Nokia, Humax, Samsung and Technic Sat.

The cost of the reception equipment (satellite dish, access card, decoder and
instalment) cost € 455 including the VAT by January 31, 2002. Those consumers,
who wished to buy the decoder only, it cost € 317. Each household that subscribed
to Alpha Digital has to pay a monthly subscription of € 43.6.

Regardless there were voices arguing that the Greek broadcasting market was
too small to sustain competing digital platforms operating incompatible decoding
technologies, Alpha Digital considered that subscription television was in its infancy
in Greece. They seemed to believe that the digital TV was in its infancy and the
market would create a vast business opportunity during the years of the realisation
of convergence and that there was room for a second operator in the market.

The main aim of Alpha Digital was to offer its services to the subscribers at
reasonable prices considering that the cost of pay-TV in Greece was too expensive.
Having in mind that football was the “number one” programme for pay-TV it of-
fered much higher contracts to the football companies of the premier league, and
thus 10 out of 18 them broken their previous contract with Multichoice/Netmed
Hellas.

In 1996, Multichoice/Netmed Hellas acquired the exclusive soccer rights for the
Greek championship for the period 1997-2001 at € 44 million. In 1998, it acquired
for the exclusive TV rights to televise the Greek Basketball League games from
1998-2002, offering an unprecedented € 32 million for the rights for the first two
years. In 2001-2002 Multichoice/Netmed Hellas dealt with individual basketball
teams. In effect, by 2001 Supersport dominated the TV sports games of the Greek



market since it had the exclusive rights to cover soccer and basketball, the most
popular games in Greece.

But the entry of Alpha Digital changed the rules of the game. In fact, in 2000
Netmed Hellas paid € 10 million for the Greek Premier League for the period 2000-
2001, while in 2001 year, Alpha shelled out € 70.4 million, including € 2.9 million
for television rights to small teams, such as Panachaiki’s home games for a year
and another € 14.7 million to very popular team, such as Olympiakos.

The result was a “war” between the two digital platforms and the Greek premier
league became one of the most expensive programmes in European television. But
this war led to an impasse, if not fiasco. After a year of intense competition, especially
on soccer TV rights, Alpha Digital with only 35.000 subscribers, in September 9, 2002
announced the suspension of its operation due to its failure to meet its economic
obligations. Its collapse brought the woes caused to soccer by the television rights
problems that affected other European countries.

In effect, the failure had begun some time earlier. Even before Alpha Digital went
on air, it was talking to Nova about the possibility of a merger. When talks broke
down, and negotiations with the Hellenic Telecommunications Organisation (OTE)
and public broadcaster (ERT) also came to nothing, Aplha TV’s MD, Mr. Tsotsoros,
decided to go ahead with Alpha Digital, overlooking the messages coming from
the market and the problems that digital TV was facing in other European coun-
tries, like Britain, Spain, Italy, Germany, etc. Regardless all the negative forecasts,
Alpha Digital did not consider that two pay-TV platforms — even if not of similar
content — were one too many for the small market in Greece (with a population
of 11 million), when even advanced media audiences such as Britain and Spain
could not sustain them.

At the same time, Alpha Digital was seeking for alliances and mergers even
with groups the size of Kirch, and smaller ones in Spain and Italy. Market players
wondered how such a plan could have been implemented and how a successful
businessman, such as Mr. Dimitris Kondominas, could have become involved in
such a risky enterprise. According to one view, Tsotsoros wanted to get into Multi-
choice/ Netmed Hellas at all costs, so he needed as many subscribers as possible in
order to increase his negotiating power (Karakousi and Diamanti 2002). Nowadays,
Alpha TV, the private terrestrial TV channel, has joined the Nova platform.

Table 1: The Development of Pay-TV in Greece (2000-2006)

2000 2004 2005 2006*
TV households 3.500.000 3.650.000 3.700.000 3.700.000
Percent of households ownin
Cable TV 0 0 0 0
DTT 0 0 0 0
Digital DTH pay-TV 1.55 4.82 5.66 6.50
Analogue terrestrial pay-TV 7.87 3.07 2.55 1.95
gﬁ;ﬁgglg'%‘;‘?\;‘d 942 7.89 8.21 8.45

*First quarter.
Sources: Papathanassopoulos 2005; Paron, 2 July 2006, 28; <www:.satleo.gr> Compilation by the author.

101



102

After a long period of delays and indecision from 1993 until 2000, Hellas Sat,
the first Greek satellite was launched by Lockheed Martin’s Atlas 5 rocket into or-
bit, in April 2003 from Cape Canaveral at 36 degrees East. Hellas Sat aims to link
Greece with its Diaspora and to provide services to the country’s remote island
and mountain regions as well as to serve a range of civilian and military needs. It
can be used for video transmissions, digital satellite television broadcasting, high-
speed Internet connections and two-way broadband services.

Hellas Sat, owned and operated by Hellas Sat Consortium Ltd and Hellas-Sat SA
of Greece and Cyprus. OTE is the major player in this satellite venture since it owns
an 83.34 percent stake in Hellas-Sat SA. The project cost € 180 million, including
the satellite, Atlas rocket and insurance, Spaceflight Now, the online space news
service reported. The satellite was built by Astrium of France and is based on the
Eurostar E2000+ satellite model. Other shareholders in Hellas Sat are the Hellenic
Aerospace Industry (EAB) with 3.93 percent, the Cyprus Telecommunications
Authority with 3.84 percent, Cypriot IT firm AvacomNet Services with 8.5 percent
and Canada’s TELESAT with 0.39 percent. A primary controlling station is located
in Greece and a reserve one in Cyprus.

The cooperation with Cyprus emerged when, during the process of consulta-
tions and negotiations with the involved companies in the project, it was realised
that it made business sense only on the basis of the joint use of the frequencies of
two orbital (geostatic) positions. Canadian company Telesat, a partner with Cyprus
bourse-listed AvacomNet, proposed the joint use of the frequencies of Hellas Sat
and Kypros Sat in the same position (i.e., 39 degrees east longitude), in which the
Cypriot satellite has 16 frequencies and the Greek one 24.

Hellas Sat functions fully, meeting the needs of OTE and covers Greece, Cyprus
and another 25 countries in the Balkans, Central Europe, Africa and the Middle
East, and is active for 15 years. For some analysts, the whole venture is expected
to provide significant economic and political benefits for Greece, ending Turkey’s
monopoly in the Balkans and the eastern Mediterranean with its three satellites.
One can say that OTE with Hellas Sat has always reserved the right to launch its
own digital package. On the other hand, others have argued that a national but
expensive satellite system is not necessary since there are plenty of satellite tran-
sponders, mainly by Eultelsat, which cover the Greek territory. Nova, for its part,
has stated that it has no intention of moving its package from Eutelsat’s HotBird
to Hellas Sat, “though the latter’s owners will undoubtedly continue to entice the
platform in the future with a competitive pricing structure. Nova might continue
to resist, however, given the undoubted disruption such a move would cause its
subscribers, who would all have to reposition their dishes to face 39[degrees] east”
(Adams 2003, 12). ERT also reacted of going to Hellas Sat. At the moment, although
the public broadcaster cooperates fully with OTE, it wishes to broadcast its satellite
services via the HotBird satellites considering that the prices for leasing the Eutelsat’s
transponders though France Telecom’s Globsat are less costly compared to Hellas
Sat. ERT, as Nova, also considers that if it had to move to Hellas Sat, its satellite
customers would have to reposition their dishes (Zotos 2006; To Vima 2006).

Some others said that was a decision mainly for prestige, if not geopolitical,
reasons or the decision was influenced by pressures from interested companies.
At the moment, Hellas Sat have is trying to find a dent in the Greek satellite TV
market (Papathanassopoulos 2006).



Digital Terrestrial Television

Although the international forecasts argue “satellite distribution is the only
commercial digital transmission system and none is expected to challenge it for the
foreseeable future” (Godard, Bisson and Aguete 2003, 79), digital terrestrial televi-
sion (DTT) seems to be the next move of the country, and a priority of the present
conservative government. While, there is no digital or analogue cable TV service
in Greece’, the reason to go on “ground digital” is again due to the international
developments and especially due to the decision of the EU, its member-states to
switch off from analogue to digital by 2012 (see losifides 2006), and to the fact that
the main part of the population lives in the major cities of the country. For example,
with almost 40 per cent of the country’s population living in Athens, the city will
be a priority for DTT coverage.

The government aims to undertake the integration of Greek television industry
into the DTT through the public broadcaster. According to the government plan,
in the coming years, ERT’s transition from analogue to digital television will take
place gradually and regionally. The government wishes by 2012 most of private
broadcasters would switch off from analogue to digital transmission.

In effect, the public broadcaster has started three digital terrestrial channels
(Prisma+, Cine+ and Sport+) within the first half of 2006. ERT broadcast its first
digital programme Prisma+ on March 20, 2006. Prisma+ is a channel with broad-
based appeal that is fully accessible to those that are sight or vision-impaired and
broadcasts daily for seven hours, with programmes that use sign language and
subtitles. In May 2006, ERT launched the two other channels, Sport+ and Cine+.
During the pilot stage, which will last approximately one to two years, each channel
will broadcast a new programme 6-10 hours daily. The programmes are repeated
around the clock. In the next two years, ERT aims the programmes of its digital
channels to consist of new productions. The three pilot digital channels are funded
by ERT SA’s budget. The reception of the signal is free-to-air, advertisements are
not broadcast and the programmes are different to those of NET, ET1 and ERT3.

On the other hand, the players from the private sector, having the previous
experience of DTH Pay-TV, seem to follow a “wait and see” strategy. To a certain
extent, as losifides has noted (2000, 14), DTT is not considered commercially viable
since it requires huge investments and involves high up-front costs. This is more
difficult in the case of Greece since the geographical mountainous morphology of
the country is an impediment of operators entering the DTT market. Moreover,
since the most of Greek population lives in Athens and Thessaloniki, “it leaves little
economic incentive for providing DTT to people living in the countryside, remote
areas and isolated islands.”

Nevertheless, with DTT the government may find a good reason to, at last,
regulate the UHF frequencies. Since the analogue terrestrial television landscape is
still unregulated and any attempt to “bring order” in the frequencies would cause
major problems —mainly by those who would be excluded- on the one hand, and
Greece has to switch off from analogue to digital by 2012, on the other, the move
and a coherent policy regarding the licenses to digital transmission on an earlier
stage (say by 2009-10) might be the solution of the only unregulated broadcasting
system in the European Union. However, even in this case there have been reac-
tions from the private terrestrial broadcasters. They accuse the government that

103



104

on the one hand, it has give the green light to the public broadcaster to enter the
digital terrestrial landscape, and on the other, it are left only with promised. They
also argue that the government by following this way, the public broadcaster gets
a competitive advantage for the digital era, while the private broadcaster they still
hold no licences (either analogue or digital), although they are ready to use the
digital frequencies.

It seems that the government, in hard contrast to the late 1980s, tries, on the one
hand, to regulate the new sector (with resource allocation, licenses, timing of swi-
tchover) before it becomes unregulated as in the case of the analogue frequencies,
and on the other, to prevent the dominance of the private broadcasters by defending
the public broadcaster, which was left helpless back in the late 1980s.

Reasons of the Digital Satellite Failure

Since digital pay-TV entered the Greek television universe, it was frequently
remarked that the domestic market, due to its size and peculiarities, was not in a
position to sustain two competitive digital platforms (Papathanassopoulos 2006;
2002; Iosifides 2002; 2000). In practice, the eagerness of the interested businesses to
introduce digital TV services led them to ignore both the size of the Greek market
and Greek consumers’ behaviour. Perhaps nowadays, after the recent fiasco, those
involved (the soccer teams, businessmen and the State) have learned about the
peculiarities of the Greek market.

The Greek market is too small for competing digital pay-TV ventures. As a
result, no economies of scale are created and the final cost is passed on to the con-
sumer. In other words, Greek customers have to pay more than their counterparts
in a larger country to buy the service and the needed reception equipment. At this
point, someone could object that the existence of competing services could offer
better prices to Greek consumers. This, however, did not happen in practice. On
the contrary, the 35,000 consumers that put their trust in Alpha Digital felt they lost
faith in innovative ventures, although it was said they would be allowed to transfer
to another platform, at no extra cost. Even worse, the competition between the two
incompatible platforms hindered, rather than helped, the development of digital
and pay-TV in Greece. The market did not expand with the arrival of the second
platform but changed only marginally, as consumers either deserted one platform
for another or paid for a second subscription and decoder. In Europe and the United
States, which are far ahead of Greeks in new media, the venture into competitive
platforms was proven financially unsound, causing great losses to competitors.
The messages were quite plain but strangely, overlooked.

Besides the arguments about the economic feasibility of the future, what would
be interesting to know whether this service would actually be attractive to the aver-
age TV viewer, who has gone through a protracted period of economic austerity,
has long exhausted any excess savings and replaced them with debt, and, after all
that, is called upon to choose among non-compatible stations — especially when,
because of the small size of the market, he will be called upon to pay more than,
say, his/her British or German counterparts.

Despite all that, digital and analogue pay-TV has a considerable market pen-
etration in Greece. But at around 8 percent, this translates into a mere 300,000
subscribers. Even if this rose, say, to 400,000, this number is too small for compet-



ing stations to coexist. In Spain, for example, the disappearance of digital pay-TV
Quiero led the two competitors, Sogecable and Telefonica, to conclude that “in such
a small market as Spain, with 11.7 million TV households and a potential market of
between 5 and 6 million subscribers, there is no room for two competitive digital
platforms.” If there is “no room” in such a market, what can one conclude for a
country of the market size of Greece?

The size of the market also has another dimension, namely, the capacity of
Greece’s audiovisual production. Everyone in the market knows that, in order
for satellite TV ventures to succeed, they must feature programming attractive to
Greek TV viewers. TV viewers have proven they are attracted mainly by domestic
productions. Is local production ready to satisfy such a high demand, and is this
economically feasible, given that no other country, save Cyprus, listens to Greek
programs?

It is known that the culture of pay-TV has not taken root in Greece as much as
in other European countries. Even in those countries, the majority of TV viewers
either has not heard of digital TV (UK, Germany, Italy) or do not care to find out
(Spain). One can wonder if we could envisage a fast growth of digital TV, and es-
pecially pay-TV in Greece, taking into consideration that there is a systemic high
churn problem during the summer months. Its proponents probably confused the
digital TV and the mobile telephony markets.

The relationship between new media and technological systems is not simple.
At least, new media demand systems and content, that the consumer would not
find anywhere else at reasonable prices. Thus, in a country like Greece, one may
wonder the reason that the average consumer would pay a large sum of money
in order to buy new TV equipment when the offered product is not significantly
different from what the usual TV channels offer for free. Digital TV’s insistence
on soccer as the product that would create clients was mistaken, since analogue
free-to-air channels show soccer games (Champions League, UEFA Cup) at least
twice a week. Also, the fact that one could not watch the whole Greek league on a
single platform also worked against it.

TV rights for Greek soccer games, which were, erroneously, considered as the
main engine of digital TV’s development, became too expensive. Compared to
the size of the population of subscribers, TV rights for Greek soccer had become
the second most expensive in Europe, after the UK. Mutlichoice/Netmed Hellas,
which acquired the exclusive TV rights for soccer matches for five years, and which
had paid a total of about 44 million euros had sustained major losses throughout.
With Alpha Digital’s entry, TV rights increased ten, even twenty times. Moreover,
the collapse of Alpha Digital drove Greece’s shaky professional soccer world to
a financial crisis, with over half the Greek premier league teams were in serious
financial trouble (Koukoulas 2002).

What the Greeks learned after this “digital war” that soccer’s attraction to the
public has its limits. As a result, soccer and other sports are nowadays considered
an overvalued product. Combine this with the economic slowdown and the low
rate of growth of digital TV, one can easily understand see why pay-TV channels
could no longer afford to pay the vast sums as they used to pay for TV rights. As
in other European countries, it is unlikely that soccer teams, at least in the case of
Greek soccer teams, will ever be offered these sums again.

105



106

Concluding Remarks

The digitalisation of the Greek television system may be the last chance for the
re-regulation of the sector. Indeed, as noted above, the government has adopted a
rather active, if not proactive, approach regarding the new developments. This is
also manifest that although we live in a “technology push” era, television policy,
at least, is not shaped by technology alone. The governments still have a decisive
impact on their broadcasting policies.

Nevertheless, the transition to digital television is part of a larger process of
change (Galperin 2004, 4) in most Western and industrialised countries. But this
is more complicated for smaller countries. The case of digital television in Greece
reaffirms the hard problems that small states face in the development of the new
media. The developments in the communications domain and the media field
in particular, cannot easily be followed by the smaller European states in terms
of power, resources and market size (Traquina 1998; Meier and Trappel 1992;
Burgelman and Pauwels 1992). In fact, there have shown a considerable time lag
in terms of development and implementation of media policy, lack of coherence
in implemented policy and poor execution in the policy. This is because smaller
European countries face both external and internal problems in their effort to
formulate and implement their broadcasting policies. This is because the globali-
sation of the audiovisual economy and the integrative action of the EU eventually
promote the marginalisation of both production and culture in smaller countries
(Papathanassopoulos 2005).

Thus the smaller countries that have a limited market for their national products
—and this in turn posses an obstacle for the profitability and survival of their small
audiovisual industries- have very limited possibilities of exploitation the new de-
velopments in the media landscape and new technologies. Moreover, the smaller
states face internal difficulties which are a consequence of internal structural weak-
ness, resulting in inadequate national policies, with plenty of irrationalities and
paradoxes (Burgelman and Pauwels 1992, 181).We saw for example, in the case of
Greece, how the state on the hand, wanted to regulate the development of digital
satellite television, and on the other, could even put the players together.

In effect, small states have to act and react under different conditions to new
developments from those found in the larger states (Meier and Trappel 1992). One
may wonder why the Greek viewer to become a subscriber with so many free
channels at his/her disposal, and especially when most of them broadcast premium
movies and soccer games at least twice or more per week. In fact, the policies of
the smaller states have to take in account the policies of larger countries, rather
than the other way round. This is because their resources are limited, their market
size is small for production and consumption, and their markets do not usually
represent a worthwhile target for multinational corporations. Major players, such
as Rupert Murdoch, never really considered to entry the Greek market since it is
small and mostly unregulated. The result is that small states, such as Greece, have
gained little from the changes in the European media landscape. The case of digital
satellite television seems to confirm this thesis.



Notes:

1. One has to note that in practice the first pay-TV channel in Greece was TV Plus transmitting in the
Attica region, but it never managed to attract many subscribers and with the advent of Filmnet, it
ceased its operation.

2.The owners of Teletypos company which participates in the Multichoice Hellas consortium (42%)
in May 1998, in a letter to the Prime Minister were pointing out that while the delay in granting a
license was “legally unacceptable,”they also pointed out that in practice obstacles continued to
thwart Multichoice’s plans to start broadcasting digital television. At the end of April 1998, Netmed
Hellas sought to resource with the European Commission over it saw as stalling of its license.
Netmed said it had invested € 9 million in Greece since 1995 and was employing 423 people, while
the investment for NOVA project is of € 12 million.

3. OTE, the Hellenic Telecommunications Organization, ranks amongst the top companies in the
country and the top 10 telecommunications organisations in Europe. OTE is also listed on the
Athens Stock Exchange (ASE) and on the London and New York Stock Exchanges. The market value
of the company was estimated at $ 12 billion in October 2001. OTE, due to the deregulation of
the telecommunications market on January 1, 2001, was preparing a broad array of innovations
to deal with the expected stiff competition. The telecom’s marketing plan, attached to the 2000-
2004 Operational Program, included pricing differentiation — including discounts for large clients,
multimedia services for household users and data provision to businesses. As concerns television,
it aimed at the development “broad-zone” services, which was estimated to secure about € 9
million until 2004. These will mainly come from VoD (Video on Demand) subscriptions — to cost
about € 19.5 monthly, the VoD “pay for view" (€ 1.40 per film), and subscription to the Fast Internet
service (€ 30 monthly). OTE was proceeding with some broadcast tests and was planning to start
test transmissions of ten channels (ET1, NET, ALPHA, Seven, Parliament Channel, etc) plus 13 radio
services as well as OTE's channels such as OTE Promo, OTE Cinema 1 and 2.

4. Alpha Digital Synthesis S.A. was a sister company of private TV station, ALPHA TV (though its
subsidiary Helliniki Dorifiriki Teleorasi) and was in a joint venture with the Interamerican Insurance
Company (through its subsidiary Intertek-Diethnis Technologies. The chairman of Alpha Digital
Synthesis S.A. was Mr. E. Tsotsoros who at that time was also the MD of Alpha TV.

5. Netmed N.V. makes business in Greece and Cyprus belongs to MIH (Myriad International Holdings
B.V) (84.6%), Global Capital Partners Il LP (10.3%) and to ANTENNA PAY-TV LTD (5.1%). Multichoice
Hellas made up Netmed Hellas/Myriad Development BV with 40%, Teletypos (the company that
owns private TV station Mega Channel) with 40%, 13% Tiledrasi A.E., 2% Sunspot Leisure Ltd, 5%
Lumiere TV Ltd, a Cypriot company. The companies MIH and Netmed NV belong to Naspers Ltd, a
multinational company quoted on the stock markets of Nasdag and Johannesburg and is located at
Hoofddoorf, the Netherlands. The operations of the group Naspers based in Cape Town expand to
more than 50 countries. The company Tiledrasi A.E. is based in Luxemburg.

6. When Nova started its operations it offered the pay-TV channels: Filmnet (movies), Film Sat
(movies), Supersport (sports), K-TV (children) as well as the international channels CNN International,
BBC World, Cartoon Network, Discovery. Nova platform also offered the Greek private free channels,
Mega (general), Antenna (general), Mad TV (music), Alter (genera), which all transmitted on the
analogue frequencies. Among its obligations were the free broadcast of the Parliament channel,
Vouli TV, and the supply of necessary equipment to regional channels for relay transmission. In

2006 the Nova premium ‘package’is consisted of the channels: Filment 1, 2, 3; Supersport 1,2,3,4,5,
Eurosport in Greek, Eurosport News in Greek, MGN, TCM, Jetix, Cartoon Network, Greek Business
Channel, Discovery, Animal Planet, National Geographic, History Channel, Travel Channel, Chase and
Peche, Mad TV (music), MTV, Mezzo, VH1 and Interactive services (news, games etc).

7.The lack of development of cable TV service in Greece is also due to the barriers of Greek legislation.
Until now the exclusive right to cable TV services belonged to national broadcaster ERT and OTE
(National Telecommunications organisation). There are experimental cable services in Athens, Komotini,
Volos, and Mykonos. Similarly, no IPTV services are available. ADSL in Greece is at an early stage. The
total number of ADSL subscribers at the end of 2003 was 13,000, rising to 22,000 at the end of June
2004, meaning that less of seven per cent of the TV households in Greece have broadband connection.
This is a very low figure and well behind neighbouring Mediterranean countries like Spain, with 17 per
cent broadband penetration, and Italy with 11 per cent (Screen Digest 2004).

107



108

References:

Adams, Andrew. 2003. Greek DTH Market still not Settled. TV International, November, 12.

Alivizatos, Nicos. 1986. State and Broadcasting: The Regulatory Dimension. Athens: Sakkoulas (in
Greek).

Burgelman, Jean-Claude and Caroline Pauwels. 1992. Audiovisual Policy and Cultural Identity in
Small European States: The Challenge of a Unified Market. Media Culture and Society 14, 2,
169-83.

Galperin, Herman. 2004. New Television, Old Politics: The Transition to Digital TV in the United States and
Britain. Cambridge: Cambridge University Press.

Godard, Francois, Guy Bisson, and R. Maria Aguete. 2003. European Digital Pay Television Platforms.
Market Assessment and Forecasts to 2006. London: Screen Digest.

Government Gazette. 1998. Law 2644 on the Provision of Subscription of Broadcasting Services and
Related Regulations, 233, A, October.

Hallin Daniel C. and Stylianos Papathanassopoulos. 2002. Political Clientelism and the Media:
Southern Europe and Latin America in Comparative Perspective. Media, Culture and Society 24,
169-189.

losifides, Petros. 2001. Digital Television in Greece. Intermedia 28, 5, 12-16.
losifides, Petros. 2002. First the UK, Now Greece. Intermedia 30, 5, 21-23.

losifides, Petros. 2006. Digital Switchover in Europe. The International Communication Gazette 68, 3,
249-268

Karakousi, Roula and Ifigenia Diamanti. 2002. “Bubble” of Digital TV Bursts in Face of Greek Media
Group. Kathimerini, 16 September, 3.

Koukoulas, Yiannis. 2002. Soccer Barons are in Desperate Straits after State Fails to Bail Them out of
the Pay-TV Collapse. Kathimerini, 16 September, 3.

Meier, A. Werner and Josef Trappel. 1992. Small States in the Shadow of Giants. In K. Siune and W.
Tuetzschler (eds.), Dynamics of Media Politics: Broadcasts and Electronic Media in Western Europe,
129-141. London: Sage.

Mouzelis, Nicos. 1987. Continuities and Discontinuities in Greek Politics: From Elefterios Venizelos
to Andreas Papandreou. In K. Featherstone and K. D. Katsoudas (eds.), Political Change in Greece,
Before and After the Colonels. London: Croom Helm.

Papathanassopoulos, Stylianos. 1990. Broadcasting, Politics and the State in Socialist Greece. Media,
Culture and Society 12, 3, 338-97.

Papathanassopoulos, Stylianos. 2001. Media Commercialization and Journalism in Greece. EFuropean
Journal of Communication 16, 4, 505-521.

Papathanassopoulos, Stylianos. 2002. Why Digital Pay-TV Failed? Kathimerini, 16 September, 6.

Papathanassopoulos, Stylianos. 2002. European Television in the Digital Age: Issues, Dynamics and
Realities. London: Polity.

Papathanassopoulos, Stylianos. 2004. Politics and Media. The Case of Southern Europe. Athens:
Kastaniotis (in Greek).

Papathanassopoulos, Stylianos. 2005. Europe: An Exemplary Landscape for Comprehending
Globalization. Global Media and Communication 1, 1, 46-50.

Papathanassopoulos, Stylianos. 2006. Television in the 21st Century. Athens: Kastaniotis (in Greek).

Screen Digest. 2004. Greek Television Profile: Infrastructure on the Ground in Under-developed.
Screen Digest. October, 298.

To Vima. 2006. War for the Satellite Television. To Vima, 22 January, A56 (in Greek).

Traquina, Nelson. 1998. Western European Broadcasting, Deregulation, and Public Television: The
Portuguese Experience. Journalism and Mass Communication Monographs 167.

Zotos, Giorgos. 2006. The Satellite Fiasco of Greece. To Vima, 22 January, B12 (in Greek).





