RESEARCH INTO CHINESE
MEDIA ORGANISATIONS

THE CASE OF XINHUA
SHANGHAI BUREAU

Abstract

This article examines the impact of media marketisa-

tion in China upon organisational structure and journal-
istic practices of Chinese news organisations. It aims to
assess to what extent market factors have weakened the
centralised control over local journalistic practices in the
last two and a half decades. This paper focuses on Xinhua
Shanghai Bureau, a local division within a central news
organisation, Xinhua News Agency, which is headquar-
tered in Beijing and operates nationwide. This article looks
not only at the news institution itself, but also at how
news organisations interrelate with other institutions. In
other words, the paper explores structural and journalistic
changes in connection with a set of relations, which a Chi-
nese news organisation has to deal with, existing relations
within and outside the organisation.

XIN XIN

Xin Xin is research fellow

in China Media Centre,
Communication and Media
Research Institute (CAMRI),
University of Westminster;
e-mail:
xinxinvera@hotmail.com.

Vol.15 (2008), No. 1, pp. 39-56

39



40

Introduction

This article examines the impact of media marketisation in China upon organisa-
tional structure and journalistic practices of Chinese news organisations. It focuses
on Xinhua Shanghai Bureau, a local division within a central news organisation,
Xinhua News Agency, which is headquartered in Beijing and operates nationwide.
In this study, Xinhua as a whole is a symbol of centralised media control in China.
Its Shanghai Bureau is a local force for the headquarters as well as a central force
for other local media outlets based in Shanghai — a showcase of China’s economic
reforms and openness. The status of Shanghai bureau can be understood from the
following statement of a Shanghai-based media scholar:

Xinhua [Shanghai Bureau] operates in an independent kingdom. It has less
contact with local media, but keeps a peculiar relationship with the local
government. It is beyond the administrative control of the local government.
The professional ranks (zhicheng) of all Shanghai journalists are examined
by a panel chaired by the Propaganda Department of Shanghai Committee of
the Party. The director of Xinhua local bureaus is also a member of the panel.
However, the ranks of Xinhua journalists based in Shanghai are decided by
Xinhua itself.!

Regarding the autonomy of the bureaus in terms of personnel management,
the scholar assumed that “Xinhua cannot go too far away from the local govern-
ment, which is always very careful in dealing with the central media.” Here Xinhua
Shanghai bureau represents a member of the central media. If the “national” is
taken as the basic level, then the “local” is the level below the “national.” In China,
the notion of “local” has to be understood in relation with the tiered administra-
tive bureaucracy under the control of the central government. In terms of media,
the “local” mainly includes provincial, municipal and county establishments
(ZGXWNJS 2003, 268). They are affiliated to the local authorities and responsible
for protection of local interests, which may be in conflict with national interests
(Chan 2003, 159-176).

This paper aims to assess to what extent market factors have weakened the
centralised control over local journalistic practices in the last two and a half de-
cades. For some scholars, local media are the force which weakens or subverts the
centralised political and ideological control (White 1990; Yu 1990). The proliferation
of local newspapers in China between 1979 and 1997, for example, is taken as an
indicator of media “decentralization, socialization and marketization” (Wu 2000,
47). The rise of local newspapers and the decline in circulation of Party organs,
such as Renmin Ribao,? as suggested by Lynch (1999, 160) illustrate the tendency
towards pluralisation of news sources, once monopolised by Xinhua and Renmin
Ribao. In line with this argument, market factors are assumed to be the driving
force behind the decentralisation of state, economics and culture. In turn, this pro-
cess of decentralisation is hoped to create the conditions for media liberalisation
(Berger 1985).

This article looks not only at the news institution itself, but also at how news
institutions “evolve in relationship with other social institutions” (Schudson 2000,
175). In other words, the paper explores structural and journalistic changes in con-
nection with a set of relations, which a Chinese news organisation has to deal with



more or less, existing within and outside of the organisation. This approach, which
requires research into news organisation(s), has proved useful to study a number
of Chinese news organisations (see He 2000; Pan 2000; Rosen 2000; Lee, He and
Huang 2006) and international news agencies (Boyd-Barrett, 1980). Research into
media organisations, though difficult to undertake because of access, is essential
for understanding the main influences on news production and the way in which
journalism is exercised in reality (McQuail 2005, 276). The major influences that af-
fect what media messages are produced come from society, media markets (owners,
advertisers and audiences) as well as from internal relations, conflicts and problems
encountered by the media organisation (p. 276). Moreover, these influences are inter-
twined with “a number of different relationships within and across the boundaries
of the organization” (McQuail 2005, 280-281). These relationships, as McQuail (2005,
281) has suggested, are “often active negotiations and exchanges and sometimes
conflicts, latent or actual” and have to be tackled by any investigation into media
organisations and occupations. On the one hand, almost all media organisations,
no matter whether based in liberal-democratic or authoritarian societies, have to
think about how to deal with government, their main news sources, organised
pressure groups and clients/audiences (McQuail 2005). On the other hand, there is
“a diversity of function of many media organizations,” and within the boundaries
of each organisation there are “different interests competing for status and finance”
that can be “a source of latent conflict” (McQuail 2005, 297).

In the Chinese context, media marketisation implies diversification of forms
of financing, proliferation of local media outlets, intensifying competition for ad-
vertising and audience and commercialisation of media operations (Herbert 2001;
Pan 2000; Polumbaum 1994; Wu 2000; Zhao 1998). The diversification of forms of
financing has been characterised most notably by the rise of advertising and other
forms of financing rather than state subsidies (Polumbaum 1994, 115). Media mar-
ketisation in China started in the early 1980s and has been accelerated since 1992
after a few years of reorganisation because of the Tiananmen movement in 1989.

In terms of the impact of market journalistic practices, the optimistic view of a
number of authors suggests that marketisation means decentralisation and libera-
tion. However, most studies have painted a mixed picture: on the one hand, after
nearly three decades of marketisation, Chinese media have been transformed from
a pure propaganda apparatus into a semi-industrialised sector. The emerging mar-
ket has been opened to international competitors (Curtin 2005; Guo 2003; Hu 2003;
Lee, He and Huang 2006; Weber 2003; Zhao 2003). The development of media and
consumer markets has to a certain extent eroded the Party journalism ideology and
has served to nurture the spirit of journalistic professionalism for objective report-
ing and press freedom (He, 2000; Pan and Chan 2000; Pan and Lu 2003). During the
process of media marketisation, “the yearning for content diversity and the desire
for ideological laxity might have begun to take shape in the minds of journalists”
(Chang, Chen, and Zhang 1993, 20). At the same time, “the assumption that the
Chinese journalists often act in unison needs to be reconsidered” (p. 20).

On the other hand, journalistic practices in China, particularly news collection
and distribution, remain subject to still tight political and ideological control of
the Community party (Chan 1993; Chen and Chan 1998; Zhao 1998; Pan 2000; Lee
2003). Although Chinese journalists are allowed or even encouraged from time to

41



42

time to criticise wrongdoings of Party officials, there are still many restrictions (de
Burgh 2003; Zhao 2000). Few investigative reports “criticize or expose corruptions
of high ranking officials” (Hong and Cuthbert 1991, 8). Moreover, Chinese news
organisations predominantly remain state-owned or party-owned, although they
have begun to generate revenues by themselves in an increasingly market-driven
environment (Zhao 1998). This version of marketisation is distinctively different
from the one observed in UK and other Western European countries. In Western
Europe, marketisation has been defined as those “policy interventions” designed
to “increase the freedom of action of private corporations” (Murdock and Golding
1999, 118). However, there is no sign indicating the change to the ownership of
Chinese news organisations, which are still owned, though not necessarily funded,
by the Party-state. Chinese news organisations as mixtures of governmental and
business sectors are mostly directed according to administrative orders and tem-
porary regulatory measures rather than by statutory legislation (Lee 2000). Their
corporate goals and organisational procedures remain ambiguous and are far from
being institutionalised as is the case in many European countries (Lee 2000).

Most existing literature on the marketisation of Chinese media focuses on
newspapers and television stations. Very few studies research into Xinhua, one
of the most influential news organisations in China. The study of the impact of
marketisation on the Chinese media structure has also largely excluded the case
of Xinhua. This agency still holds the privilege granted in Mao’s era in terms of
reporting politically sensitive events and foreign news supply, although its mo-
nopoly of news sources has been challenged by intensifying media competition
(Xin 2006a). Xinhua headquarters and all local bureaus located nationwide started
various business activities in the early 1980s and opted for financial independence
by the end of 1999. This marketisation path that Xinhua went through in the 1980s
and the 1990s had an impact on the relations between the headquarters and local
bureaus, between local bureaus and local governments, between local bureaus and
other local media. The continuities and discontinuities of the set of relations listed
here are essential to understand dynamics of media marketisation and its impact
upon central-local relations and journalistic practices. For all these reasons, this
paper aims to fill the gap by researching into Xinhua.

Financial Autonomy from 1997 to 2003

Xinhua is the only legitimised national news agency in China. Xinhua has
31 domestic local branches spread across the major cities of the country, such
as capitals of provinces and autonomous regions, and municipalities, including
Shanghai. There are sub-divisions affiliated to some provincial bureaus. Local
provincial bureaus function as representatives of headquarters. The implication
of this is twofold: First, local bureaus were given the same political status as that
of headquarters. After Xinhua became a centralised national news agency in the
early 1950s, all local bureaus, including Shanghai bureau, were detached from
direct administration of local governments. They all represented the interests of
the central government as well as functioned as central media institutions at local
level. They should be supported politically and journalistically by, cooperate with
and supervise local governments according to the directive of the Central Com-
mittee of the Party released in the 1950s (Xinhua 2002). Second, all local bureaus



were under headquarters” editorial, personnel and financial control. Shanghai
Bureau is Xinhua's biggest local division in terms of permanent members of staff
(Xin 2006a; Xin 2006b).

In 2005 Shanghai Bureau had 71 permanent staff members treated as cadres and
over 100 contract employees, working for facility and service sectors. The bureau
was among the first financially self-sufficient divisions of Xinhua in the 1990s, when
the whole agency was struggling for more financial independence. The division
made its first significant profit by publishing and trading directories of Chinese
enterprises. Between 1992 and 1996 the bureau diversified its business by trading
economic news and information, running Shanghai Securities daily and entering
the advertising, public relations, publishing, real estate businesses and foreign
trade. Shanghai Securities daily became profitable in 1997 and was then turned into
a corporation engaging in advertising, public relations, publishing, consultancy, TV
production, Internet services and other businesses. Subsequently, the newspaper
became the major financial source of the bureau, contributing 12-14 million RMB
per year.? In addition, the bureau earned 5-6 million RMB per year from letting
offices and several millions RMB by selling repacked news and information prod-
ucts.* Since 1997, the bureau along with eight counterparts began to cover most
expenditure from self-generated income apart from staff’s basic salary. Until 2003,
Shanghai bureau enjoyed substantial financial autonomy.

More financial autonomy, however, also meant more pressure. First, there were
labour costs. The proliferation of economic units within the bureau resulted in a
rapid growth of contract workers in addition to permanent members of staff. The
division was under increasing pressure to keep salary high in order to meet its
staff’s expectations for constant bonus rises. In 1998 the average annual income
of an editor of middle professional rank in Shanghai Bureau was 100-120 thou-
sands RMB, about 10 times more than the level at Xinjiang Bureau (in North-West
China). Second, there were costs for maintaining non-profitable companies. As
Xinhua is a not-for-profit organisation, its business affiliations were not allowed to
go bankrupt. Most employees laid off from any company had to be re-employed
within the bureau.’ Third, there were costs for maintaining office buildings and
updating communication facilities. Last but not least, the bureau was under in-
creasing pressure to compete with other local bureaus for economic and editorial
performances in order to keep its leading position. In 1998, Shanghai Bureau was
in second place after Guangdong Bureau for self-generated revenues (Xinhua 1998,
502). The performance of local bureaus was closely connected with the promotion
of their chiefs.

Journalists’ Concerns

Meeting news reporting quotas allocated by headquarters was the major con-
cern of each local bureau during the period of financial independence. The quota
varied from year to year and from bureau to bureau. In 1997 the yearly quota for
Shanghai Bureau included 1,000 pieces of general news, 200 reports for “internal
references” and more than 600 news photos. Each journalist of the bureau was al-
located an individual news quota, which was calculated on a seasonal or monthly
basis and varied according to journalist’s professional ranks (junior, middle and
senior). The completion of quotas was linked to the bonus salary income of each



44

journalist. In order to complete news quotas, all local bureaus utilised financial
incentives (such as increasing bonus for extra work) to motivate journalists to
work harder. Originally, in the late 1980s, news quota was designed to increase
Xinhua news reporting capacity in order to compete with Western counterparts.
This can be seen as a reflection of headquarters’ tight centralised editorial control
over local bureaus. In addition, each bureau was required to respond to a number
of planned news events and to be ready for unexpected events, such as the death
of Deng Xiaoping in 1997. In the same year planned news events included Hong
Kong’s handover, the 15th congress of the CCP and the 8th National Sports Games
(Xinhua 1997, 416). Journalists at local bureaus were required to follow the direc-
tions of headquarters to cover these events and encouraged to discuss ideas and
news strategies with editors based at headquarters. Completion of news quotas
was important for local bureaus to legitimise their business activities.

Journalists were also required to engage in business activities. This was partially
due to scarce labour. But it was also aimed at taking advantage of the relations
between journalists and news sources, particularly local officials. Journalists in
general attempted to keep good contacts with local political and economic authori-
ties for news sources and for personal reasons (e.g. networking). Xinhua journalists
based in Shanghai and elsewhere were responsible for reporting accomplishments
achieved by local authorities as well as investigating their misbehaviours in “in-
ternal references,” which are circulated only among Party cadres. They functioned
as a bridge between local and central governments. This multiple role of Xinhua
journalists, combining journalistic with business tasks, was considered as an “ad-
vantage.” Many journalists thus became negotiators between Xinhua and local
political and business authorities. They were required to distribute headquarters’
publications, such as Reference News and Xinhua Daily Telegraph, and trade news
and information products. Collecting newspaper subscription fees from govern-
mental departments and other institutions became a part of the job that journal-
ists at local bureaus, including Shanghai division, had to do. Journalists engaged
in various business activities, including selling economic news and information
products, public relations, advertising, foreign trade and real estate. A small group
of journalists became full-time businessman, but the majority were doing both an
editorial and a business job. The role of journalists changed, so did their relations
with local governments.

Relationship with Local Governments

In the pre-reform age the relationship between Xinhua and local governments
was journalism-driven but politicised as well. Local governments were a major
news source of Xinhua. News reporting and being reported were taken as politi-
cal missions. As representatives of the central government, Xinhua local bureaus
were required to investigate the misbehaviours of local authorities, reporting their
problems in “internal references.”

However, Xinhua's privileged status began to be challenged in the 1990s, espe-
cially in big cities where local authorities gained substantial autonomy to control
local budgets and local media outlets boomed. This is the case of Shanghai. Its
political significance was highlighted by the fact that several leaders of the central
government and the Central Committee of the Party came from Shanghai, for



example Jiang Zemin, Zhu Rongji, Huang Ju and Wu Bangguo. The autonomy
of Shanghai resulted in tightening control over local media outlets. An informant
pointed out: “The more open [economically] Shanghai is, the tighter is the control
[over Shanghai-based media] exercised by the local government. They [local of-
ficers] are afraid that local media might cause damage to their career.”®

Xinhua was exempted from the control of local governments according to a
notice released in the 1950s for ensuring Xinhua’s privilege to access local official
sources. The document is still valid, but many Xinhua journalists claimed that it was
getting harder for them to access Shanghai local authorities, especially regarding
“negative things” about the city. Press officers in Shanghai preferred to provide
media outlets with standard news reports about topical issues, including cultural
fairs such as Beijing Opera Festival held in Shanghai. Local media outlets were
required to go along with the lines set by local authorities, and sometimes were
urged to release them without any editing. Xinhua journalists, representing the
central government and reporting news from a national perspective, did not have
to follow the rules made by local authorities.” Xinhua journalists were responsible
for checking on local authorities on behalf of the central government and the gen-
eral public. However, local authorities tried to provide Xinhua journalists with the
least “negative” news. Sometimes Xinhua journalists were not invited for press
conferences in relation to local happenings. Many journalists claimed that they
were treated as “outsiders” in contrast to their colleagues working for local media
who were considered as “insiders.” An informant observed that: “Local officials
dare not talk to Xinhua people about faults in their fields. They do not talk about
negative things, or talk very little about them.”® This, as explained by the journal-
ist, was partly related to the local culture, which saw “face value” more important
than “truth.” Any faults, disadvantages, mistakes and errors might damage not
only their political careers, but also “face values” (mianzi).’

Local authorities treated local media outlets more favourably than Xinhua’s
Shanghai bureau. The former were informed earlier and were provided with more
detailed information about local happenings. An informant pointed out: “Xinhua
[Shanghai bureau] is central media. [Xinhua] is not their [local governments’]
own child. They tell us [Shanghai bureau] less, or don't tell us at all about some
local things.”'® Similar views were expressed by a number of Xinhua journalists
interviewed for this research.

Shanghai governmental departments were Xinhua'’s important clients, sub-
scribing to the agency’s wire news, newspapers, news magazines and “internal
references.” Shanghai bureau developed 3,500 news and information subscribers
in Shanghai by the end of 2001. The majority of them were governmental institu-
tions and state-owned enterprises. The bureau made about 6 million RMB profit
out of subscription fees.

In reality, the relations between Xinhua bureaus and local governments were
more complicated than a combination of agency-source and agency-client relation-
ships. They were tied up together by a set of social networks connecting the agency’s
executives and journalists with political and economic elites. This was particularly
true in the 1990s when the bureau was fighting for financial independence and
Shanghai was undergoing rapid economic development highlighted by the rise of
its new economic zone — Pudong. In this period Shanghai was opening up to the

45



46

outside world, and local authorities needed timely, accurate and comprehensive
information for decision-making. Most importantly, they needed an official conduit
like Xinhua to inform central authorities of their achievements. In order to become
financially independent, Shanghai Bureau needed more business opportunities.
This created a common ground for the two sides to develop more pragmatic rela-
tions based on mutual benefits. Good personal contacts of the bureau’s former
leader made such relations possible in the 1990s. Shanghai bureau benefited from
the support of local authorities to gain more business opportunities. For example,
the bureau was given an approval by local authorities to develop real estates in
Pudong." Xinhua, in exchange, released a series of “positive reports” about the
development of the zone.

This had an impact upon journalistic practices. First, Xinhua journalists reported
more about accomplishments of local governments and more positive news stories
about the municipality. Second, journalists were reluctant to investigate misbehav-
iours of local authorities. The bureau was criticised by headquarters several times
for the small quantity and poor quality of investigations circulated as international
references among Party cadres. Journalists found it difficult to criticise local au-
thorities whilst trying to sell news products to them. A journalist explained: “The
fact that they [local authorities] buy our stuff means doing us a favour. We know
that some [of them] are not interested [in Xinhua news products] ... they want
something in return.”> The journalist sometimes wrote favourable news stories
about local governments upon their request. He pointed out: “I had to agree [with
their requests], because I need their help as well. I hate to be a newspaper seller,
but there is nothing I can do. The headquarters forces us to do this.”**The journalist
also admitted: “They [local officials] are nice to me. They are buying things from
us. I feel embarrassed to criticise them again.” Meanwhile, it was getting harder
for Xinhua to sell newspapers in an increasingly competitive media market. The
rise of local media posed more challenges to the agency.

Relationship with Local Media

Liberation Daily and Wenhui Daily were the main local newspapers which car-
ried Xinhua releases for free before 1980. Without economic motivations Xinhua
only wanted its news wires published by local press. The situation changed when
Shanghai bureau began to charge newspapers a subscription fee in the late 1980s.
However, the incomes generated from subscription fees from local media contrib-
uted little to the bureau before 2003.

Shanghai-based newspapers were used by Xinhua as second-hand news sources.
Local media carried Xinhua news wires when they were obliged to do so. These
mainly concerned news about significant national events and official documents
released by the central government. They sometimes quoted Xinhua wires when
they were not sure about the issues concerned. Local newspapers carried the
agency’s international news and news about other regions of the country, using
Xinhua news wires as background materials or a source for further investigation.
Local newspapers tended to use more general news reports produced by their own
journalists as competition intensified within China.™

The competition between Xinhua and local media was subtle but could not
be ignored. Xinhua newspapers, Shanghai Securities and Xinhua Daily Telegraph



(based in Beijing but distributed in Shanghai), competed with local counterparts
for advertising revenues and subscribers. The Securities’ circulation was three hun-
dred thousand copies in 2002 and had over 10% of the advertising market share
in Shanghai.'® The Telegraph had much less circulation in Shanghai, but competed
with local newspapers for readership and advertising revenues as well. Besides,
Xinhua journalists competed with their colleagues at local media for news sources
and newspaper publishing space.

The collaboration between Xinhua and Shanghai local media mainly applied to
informal news exchanges between journalists. As discussed earlier, local journalists
were better informed by local officials, but had less autonomy to decide content of
coverage, while Xinhua journalists gained more autonomy to cover local issues and
an advantage to access central government. The two sides tried to benefit from each
other by exchanging news sources. Local newspapers sometimes published Xinhua’s
reports on those local issues, which were too sensitive to cover by themselves.'®

Reorganisations in the Early 2000s

In 2002 Xinhua decided to turn to the central government for more subsidies,
taking back financial control over local bureaus (Xin 2006b). An extra year was given
to Shanghai Bureau to reorganise its business activities before its financial inde-
pendence ended in 2004. Meanwhile, an investigation of the “economic problems”
of the bureau’s chiefs took place, focusing on the “mismanagement and bribery”
of the former managers Wu Mingfei and Pu Xiaojiang. After both were removed
from leadership positions, new chiefs were appointed. Shanghai Securities daily was
separated from the bureau’s administration and began to be managed directly by
headquarters. The bureau was required to close down non-profitable companies.
Local managers were concerned that the closure of unprofitable companies which,
however, were growing up might cost Xinhua more in the future. They were wor-
ried that the ongoing reorganisation set the agency back to the command economy
period, arguing that what Xinhua was doing in the early 2000s led to the opposite
direction of the economic reforms."”

Meanwhile, a new evaluating mechanism, designed to assess journalistic and
business performances of all divisions, was introduced within Xinhua in order
to help the recentralisation of financial control over local bureaus. Each division
was given a certain amount of editorial and business tasks. The business tasks in-
cluded helping with marketing news wires and newspapers. Completion of these
tasks was the precondition for receiving a certain amount of bonus salary for the
members of staff of each department or bureau. Only a small gap in bonus salary
between different divisions of the agency was allowed. The evaluating mechanism
was criticised by rich local bureaus, such as Shanghai and Guangdong, which were
able to provide staff with higher bonus salaries in the 1990s.

Shanghai Bureau was seen as a victim of such reorganisations initiated by the
headquarters as its major revenue source, Shanghai Securities and the autonomy
to control its own expenditure were lost. Moreover, staff’s incomes were reduced
dramatically in comparison with the level in the 1990s. Only 60 thousands RMB
for bonus salaries per head per year was allocated to the bureau in 2004."® This was
about the same level as that in Xinjiang Bureau, which used to be 10 times less than
the standard of Shanghai Bureau 10 years ago. Shanghai Bureau’s managers were

47



48

worried about whether they could keep talented journalists to stay for long with
less salary. The same problems were faced by other bureaus which enjoyed greater
financial autonomy in the 1990s. A manager of Shanghai Bureau saw the reorgani-
sations as a setback for Xinhua in its quest towards marketisation. He suggested
that financial autonomy was not the fundamental cause of the bureau’s “economic
problems,” such as “black accounts,” bad debts, corruptions, and overexpansion

of real estate businesses. For him, the problem was that:

Xinhua managers did not know how to develop market economy, using
command economy methods to solve new problems. Once an enterprise
got problems, the problems were not seen as a result of mismanagement
but as a problem of doing business. They [Xinhua's top managers] forgot
Shanghai bureau contributed to Xinhua 400 million RMB in total during
1997-2003. They thought what we did was totally wrong and caused them
only troubles.”

Continuities and Discontinuities

The reorganisations also led to the reconstruction of the relationships of Shang-
hai Bureau with local governments, local media and headquarters under the new
evaluating mechanism. Both continuities and discontinuities apply to the relation-
ships with Shanghai local governments and media. The relations between Shanghai
bureau’s leadership and local authorities became less close than before. The new
chief came from another province and had less local contacts than his predecessor.”
The bureau became less dependent on local governments for business opportuni-
ties and tried to focus on news-oriented businesses.

Local governments remained an important news source of the bureau. In com-
parison with other local media outlets, the bureau found access to local officials
less easy but had more autonomy to cover “negative things” about local authori-
ties.?! It was getting more difficult for Xinhua journalists to access local officials,
particularly about “negative” news. A Xinhua journalist by chance got access to
a meeting between local authorities for discussing the problems of “complaint-
lodging work” (Xinfang).?? The journalist’s investigation of the problems with the
“Xinfang” system was later published as an “internal reference.” After Shanghai
local authorities read the report, they began to treat Xinhua journalists more cau-
tiously. In fact, a journalist working for a local newspaper Xinmin Evening News
gained similar materials but dared not disclose them in order to avoid displeas-
ing local authorities.” On the other hand, local governments remained important
consumers of Xinhua, subscribing to its “internal references,” newspapers and
wires news.* To a certain extent local governments became even more important
to Xinhua for marketing its news and information products.

The agency-source relationship with local media remained in place. Local
newspapers remained an important news source of Xinhua about local happen-
ings. Xinhua journalists still exchanged news sources with local media, which
sometimes turned to the agency’s news wires about sensitive political issues for
reference. Xinhua drew more attention to news and information marketing, treating
its media clients more seriously than before. The news provision model “1+X” was
also applied to Shanghai-based media clients.” Competition between journalists for
news sources and publishing space with local media still existed. Shanghai securi-



ties, although it was separated from Shanghai bureau, continued to compete with
local newspapers for advertising revenues and readership. Xinhua Daily Telegraph
and Reference News also attempted to increase their market shares in Shanghai.
There were more continuities applying to the relationship of the bureau with local
newspapers. A noticeable action was Xinhua’s collaboration with Dragon TV with
little involvement of Shanghai bureau.

Collaboration between Xinhua and Shanghai Dragon TV

On 20th November 2003, Xinhua’s headquarters released a “Notice on Issues
Relating to Collaboration with Shanghai Dragon TV.” The document required all
news departments of headquarters, domestic and overseas bureaus to coordinate
with Shanghai Dragon TV for news reporting. The coordination included: (1) Xi-
nhua news divisions to invite Dragon TV journalists to join the agency’s actions
of reporting important events; (2) Xinhua journalists to provide interviews via
telephone and other means for Dragon TV when unexpected events took place on
sites near to Xinhua bureaus (both domestic and overseas); (3) Xinhua domestic
bureaus to assist Dragon TV to access news sources outside Shanghai; (4) Actions
taken by Xinhua divisions in coordination with Dragon TV to be assessed by the
new evaluating mechanism. Xinhua Audio-video News Centre based at headquar-
ters took charge of the news production in collaboration with Dragon TV - the
Shanghai-based satellite TV channel. Shanghai bureau according to the document
should work together with the Centre to coordinate the collaboration.

Shanghai bureau was not satisfied with such a supplementary role as well
as disappointed by the not-for-profit mode of collaboration with Dragon TV. A
manager of the bureaus stated: “There are no [economic] benefits for us; we are
just a bridge between the Audio-video centre and the TV station.”? Initially, the
bureau suggested establishing a news production company in collaboration with
Shanghai TV station. However, the proposal was not approved by headquarters,
which did not want the bureau to get involved and took over the negotiation with
Dragon TV. Xinhua's top leaders considered the collaboration as a good opportu-
nity to improve the agency’s TV news production and distribution as well as for
branding the agency (Ju 2004).

For understanding this collaboration, it is necessary to briefly review Xinhua'’s
TV business. The agency’s TV services started by setting up an Audio-video news
centre in Beijing in the early 1990s. After a decade of development, its TV news
production remained undeveloped. It “was not recognised by TV stations and was
not known by the general public” (Ju 2004). The centre used to produce documen-
taries and news packages with little concern to “timeliness.” Staff lacked adequate
professional training and expertise.”

The agency’s desire to expand its TV business can be traced back to the early
1990s when the agency applied for a licence to run a TV station. However, the
application was rejected by the former Ministry of Radio, Film & Television (now
State Administration of Radio, Film & Television). In 2000 the former head of this
TV regulatory body was appointed as Xinhua’s President (Tian Congming). Xin-
hua soon made its second application, which was rejected again. The rejection was
claimed to be based on the decision made by the former minister, Mr. Tian. There
are underlying meanings for this. First, the main reason for rejecting the agency’s

49



50

application was to protect the national TV broadcaster CCTV.?® Both Xinhua and
CCTV were key central players allowed to collect and distribute news nationwide
and worldwide. Both had exclusive rights to cover politically sensitive events,
though in most cases CCTV had to follow Xinhua’s tone for reporting special oc-
casions. Xinhua in comparison with CCTV had an advantage in terms of widely
spread news collection and distribution networks. If Xinhua was allowed to run a
news channel, it would unavoidably pose a challenge to CCTV.* In this case, col-
laborating with Dragon TV seemed a better choice (Ju 2004; Ma 2003). Dragon TV
could provide what Xinhua was looking for (Ma 2003).

Xinhua preferred to adopt a non-commercial mode of collaboration: Dragon TV
gained free news footages supplied by the agency, whilst Xinhua journalists gained
free training offered by Dragon TV. The agency agreed to help the TV station to
access news sources outside Shanghai as well as with news production. In return,
Xinhua’s news was allowed to “land” in the TV channel. This non-commercial
mode seemed to the agency’s managers less troublesome than the profit-oriented
module adopted for running Xinhua TV services before.*® Xinhua tried to learn
lessons from previous experiences of running the TV centre. A manager of Xinhua
gave the following explanation:

Originally, Xinhua audio-video centre was considered as a “Money machine,”
but was managed badly. Its divisions based at local bureaus were also driven
by making profits. Many business activities they were involved in did not
bring Xinhua enough profits but damaged the agency’s reputation. Many
TV journalists adopted “Paid journalism” as well (Ju 2004).

The not-for-profit collaboration with Xinhua was the best deal that Dragon
TV could expect to have. The predecessor of Dragon TV was Shanghai satellite
TV channel launched in 1998. It used to transmit programmes made by terrestrial
channels for local audiences. The satellite channel was not very popular both within
and outside Shanghai. Its advertising revenue was only 56 million RMB in 2002,
which was even lower than other provincial satellite TV channels, such as prov-
inces Yunnan and Shanxi (Zhu, Huang and Zhou 2004, 195-226). Later, the Satel-
lite channel was merged with SMG and began to modify its services. The channel
aimed to play a leading role for projecting Shanghai’s image to the outside world,
functioning as a “business card” for the city. It also aimed to compete with CCTV
and Phoenix TV which were popular within China and among overseas Chinese
audiences. Most importantly, the channel needed to make profits urgently. For
all these reasons, Dragon TV decided to brand itself a channel providing news
programmes of good quality.

Dragon TV needed a strong partner to collaborate with in order to overcome
regulatory and financial constraints. In China there were and still are regulatory
constrains on cross-regional news collection, particularly for local media organisa-
tions, including Dragon TV. Xinhua, CCTV and a few other central media players
are exempted from such restrictions. Local protectionism also limited cross-regional
news collection of local media outlets. Dragon TV had influence in Shanghai and
nearby areas in Yangzi river delta, but faced difficulties to expand news produc-
tion and distribution in other regions®. In addition, scarce human and financial
resources increased difficulties for Dragon TV to establish its own news collection
networks nationwide. A manager of the TV channel admitted:



We set up a correspondent station in Beijing, but our own resources are not
enough to build up our own [nationwide news collection] network. It took
at least 3-5 years to build one. We very much value the authority of Xinhua
and its nationwide and worldwide news networks. Also, we are not compet-
ing with each other [in terms of advertising revenues and audience]. We are
supplementing each other although this might not be proper to describe our
relations with such a national news agency.*

Therefore, there were mutual benefits. Xinhua helped Dragon TV report impor-
tant domestic and international issues. Xinhua journalists began to be interviewed
“on the spot” for free by Dragon TV. Before that they accepted interviews only by
CCTV. Xinhua supplied TV footages and textual reports about breaking news,
such as earthquakes in Gansu province, coal mining accidents in Jiangxi, Beijing
and Hebei provinces. There were news sites which Dragon TV journalists were
not allowed to access, but Xinhua local journalists could.®® On these occasions, the
TV channel relied on Xinhua for accessing news sources. In return, Dragon TV
carried Xinhua’s brand name, broadcasting the agency’s news reports. Between
10th and 15th June 2004 Dragon TV broadcast 46 Xinhua news reports, including
26 telephone interviews and 20 TV news bulletins.* Besides, the TV station ran
free training courses for Xinhua journalists.

The collaboration between Xinhua and Dragon TV has demonstrated that the
negotiation and collaboration between the national and the local have helped both
national and local players to overcome regulatory constraints. In addition, it is an
indication of the rise of local media players which have become more capable of
negotiating with national players. However, the not-for-profit mode of the col-
laboration seems to run counter to the common argument that Chinese media are
becoming increasingly market-driven.

Centralised Editorial Control and Local Worries

Xinhua’s headquarters relaxed its financial control over local bureaus in the
1980s and the 1990s, but tightened it again in early 2000s. Throughout, they never
give up its centralised editorial control over local bureaus. For local journalists, the
relationship with editors at headquarters remains one of their major concerns. Most
of them did and still do both “propaganda” and “investigative journalism.”

Xinhua'’s centralised editorial control system was established in the 1950s and
was considered as the core of news management of the agency. It appeared to the
agency’s leaders more important than the financial control. The centralisation of
editorial control was reinforced by personnel management. For example, headquar-
ters appointed heads of local bureaus, and the number of permanent members of
staff at each bureau was also controlled by headquarters.

Editorial control was exercised in three main ways: (1) local journalists had
considerable autonomy to collect and write general news stories, but editors based
at headquarters made the final decision on whether the news stories should be
accepted. Generally speaking, editors at headquarters were “superior” to local
journalists, though the latter might be more senior in terms of professional ranks
and working experience; (2) headquarters’ editors were responsible for suggestions
to local journalists about coverage of significant local events. They also worked
together with local bureaus to report the important events; (3) the editorial board

51



52

and news departments of headquarters initiated reporting plans and allocated news
tasks to local bureaus. For example, 80% of news reporting topics of Guangdong
bureau was allocated by headquarters.®

The local worries mainly concerned the relationship of bureaus’ journalists
with editors of headquarters. Local journalists discussed their works with editors
at headquarters before finalising reports if time permitted. Discussions seemed
particularly necessary when it came to long reports. This was adopted by local
journalists as a strategy to manage their “professional risks.” However, this un-
avoidably would affect timeliness of news reports.

Local journalists also worried about conflicts between their own news tasks and
extra works allocated by editors at headquarters. Each journalist was responsible
for several beats and had to balance their time and energy to cover important
events. A journalist admitted that he sometimes wrote non-newsworthy stories,
which were mainly based on the materials provided by press officers. He did this
for keeping press officers happy or completing news quota, although he wanted
to produce some “valuable new reports.” He took pride in his investigation about
a family worker-girl who came from a poor village but got injured in an accident
and had an operation. Neither she nor the family where she worked could af-
ford the medical expenses that raised an issue about the inadequacy of the social
insurance system which excluded the rural population. This report was initially
published in Xinhuashidian column as well as circulated as an “internal reference,”
and then republished by other media outlets. The story aroused attention of central
and local authorities and the general public. The injured girl subsequently gained
financial support from the public. Later, local authorities carried out a new policy
for improving the social insurance system in Shanghai. The journalist claimed that
producing such reports gave him satisfaction to function as a professional journal-
ist, but his busy daily schedule always forced him to produce something “dull and
not newsworthy at all.”%

Conclusions

This paper has examined how news production at Xinhua Shanghai Bureau
between 1980 and 2005 has been influenced by changes in the bureau’s financing
and organisational structure. It has explored a set of relations of Shanghai Bureau
with the headquarters, local government and local media. There are some conclu-
sions which can be drawn from the above discussion.

First, the rise of market forces resulted in financial decentralisation. This is the
case of Shanghai Bureau, which obtained considerable financial autonomy from
1997 to 2003. Second, the rise of market forces resulted in a certain degree of person-
nel decentralisation. For example, Shanghai Bureau began to be allowed to employ
contract workers. Third, the increase in financial autonomy in the case of Shanghai
Bureau did not weaken the centralised editorial control. Instead, the headquarters
tightened their control over all journalists by using news quotas. However, the
rise of local media based in Shanghai and the difficulties faced by Xinhua Bureau
signalled the weakening of centralised editorial control.

Fourth, the rise of market forces had a huge impact on the role of journalists
and their relations with news sources. Journalists were forced to play multiple
roles and faced more pressure than before. Journalists became aware of and were
willing to do both propaganda and investigative journalism. However, they had



to negotiate their journalistic ethics with the pressure that they were facing. The
mixed organisational goals, multiple roles of journalists and their competing tasks
and interests have resulted in a mixed picture of journalistic practices within the
local bureau. Journalists adopted a pragmatic approach to negotiate journalism
norms with their own concerns and organisational rules. Therefore, there was a
mix of “Party journalism,” “watchdog journalism” and “paid journalism.” This
also is the result of “active negotiations and exchanges and sometimes conflicts,
latent or actual,” as suggested by McQuail (2005, 281). Under economic pressure
Shanghai Bureau'’s relations with news sources became more commercialised. Lo-
cal governments were and still are the main news sources and important clients
of Xinhua news products.

Fifth, the reorganisation of Xinhua in the early 2000s has also demonstrated
the countervailing force of Chinese media marketisation. The changes to Xinhua’s
organisational goals in the early 1980s and in the early 2000s respectively were all
followed by structural and operational shifts. However, they directed Xinhua to
opposite directions. Changes in the early 1980s resulted in Xinhua becoming more
market-driven. Shifts in the early 200s brought Xinhua back to a situation of more
direct financial dependence on governmental subsidies. The more recent changes
to Xinhua along with the not-for-profit mode of the collaboration between Xinhua
and Dragon TV provide counter-evidence to arguments that Chinese media are
becoming more and more market-driven. Although the nature of Xinhua as a tradi-
tional national news agency and an important Party-organ seems to make this case
study quite unique, the problems and challenges that the organisation encountered
in dealing with its internal conflicts and competing interests within the boundaries
of the organisation as well as with government, news sources and clients are quite
common among Chinese media. The setbacks of Xinhua in becoming financially
independent provide a good illustration of the countervailing forces constraining
efforts by Chinese media to become fully commercialised or more financially inde-
pendent. In turn, the influences of the setbacks on journalistic practices cannot be
easily assessed according to analyses based on the liberal model of journalism.

Sixth, the collaboration between Xinhua and Dragon TV also challenges the
dominant view on the impact of marketisation which should result in further
intensifying competition between different media players, particularly between
national and local media. In the context of China there were and still are regulatory
constraints in limiting cross-regional expansion of local media and cross-media
expansion of Xinhua. Yet, the conditions for application of conventional or nor-
mative principles, which proved to work well in societies based on the optimal
combination of liberal-democratic system and market economy, remain absent.
In order to overcome regulatory constraints, Xinhua and Dragon TV opted for
a pragmatic collaboration instead of competition. However, the challenge faced
by Xinhua Shanghai Bureau in the local media market somehow has echoed the
dominant argument.

To sum up, the case of Xinhua has shown that more financial independence did
not necessarily result in more editorial independence and journalism modifications.
In the Chinese context, media marketisation was accompanied by more competing
tasks allocated to journalists, more “paid journalism” and managerial misbehav-
iours and more conflicting interests between local bureaus and headquarters within
Xinhua. Market factors weakened the centralised financial control over local media.

53



54

However, there was no obvious sign of weakening of the centralised ideological
control. Market competition caused conflicts between central and local media at
the local level, but also forced negotiation and collaboration with each other for
overcoming regulatory constraints.

Although it is impossible to make any generalisation drawing on a single case,
Xinhua is definitely a valuable starting point to understand the complexity of the
impact of Chinese media marketisation. Moreover, it serves as a good example to
analyse the main forces that might affect what news is produced in a non-Western
context and provides an original case study for further comparison of journalistic
practices in different social, political and organisational backgrounds.

Acknowledgement

The author would like to thank the University of Westminster for its support
in the publication of this paper.

Notes:
1. Interview No. 57, see Appendix I.

2.Renmin Ribao (or People’s Daily) dropped from 7 million copies per day in 1979 to 1,65 million in
1993 (Wu 2000: 161).

. Interview with a business manager, Xinhua, Shanghai, 01/12/2004.
. Interview with a senior manager, Xinhua, Shanghai, 01/12/2004.

. Interview with a business manager, Xinhua, Shanghai, 01/12/2004.
. Interview with a reporter, Xinhua, Shanghai, 29/11/2004.

. Interview with a reporter, Xinhua, Shanghai, 03/12/2004.

. Ibid.

. Ibid.

10. Interview with a reporter, Xinhua, Shanghai, 03/12/2004.

O 00 N O L1 AW

11. Interview with a business manager, Xinhua, Shanghai, 01/12/2004.
12. Interview with a reporter, Xinhua, Shanghai, 26/11/2004.

13. Ibid.

14 Ibid.

15. Interviews with a senior manager and a business manager, Xinhua, Shanghai, 02/12/2004.
16. Interviews with a reporter, Xinhua, Shanghai, 29/11/2004.

17. Interviews with a business manager, Xinhua, Shanghai, 01/12/2004.
18. Interview with a business manager, Xinhua, Shanghai, 02/12/2004.
19. Interviews with a business manager, Xinhua, Shanghai, 01/12/2004.
20. Interviews with a manager, Xinhua, Shanghai, 01/12/2004.
21.Interview with a reporter, Xinhua, Shanghai, 03/12/2004.

22. Interview with a reporter, Xinhua, Shanghai, 29/11/2004.

23. Interview with a business manager, Shanghai, 01/12/2004.

24. Interview with a business manager, Shanghai, 01/12/2004.

25. Here the 'X"implies the flexible part of the services, which can be designed for media clients
according to their requirements and at acceptable prices (He 2002, 15).



26. Interview with a senior manager, Xinhua, Shanghai, 26/11/2004.
27. Interview with a manager, Dragon TV, Shanghai, 03/12/2003. m

28. Interviews with a scholar, Renmin University, Beijing, 13/01/2005; two scholars, Fudan University,
Shanghai, 30/11/2004.

29. Interview with a scholar, Renmin University, Beijing, 13/01/2005.

30. Interview with a vice-president, Xinhua, Beijing, 04/11/2004.

31. Interview with the managing editor, Dragon TV, Shanghai, 03/12/2004.
32. Ibid.

33.Ibid.

34. Archive of Xinhua , accessed in Beijing, November 2004.

35. Interview with a manager, Xinhua, Guangdong, 13/12/2004.

36. Interview with a reporter, Xinhua, Shanghai, 03/12/2004.

References:

Berger, Peter. 1995. The Capitalist Revolution. New York: Basic Books.

Boyd-Barrett, Oliver. 1980. The International News Agencies. London: Constable.

de Burgh, Hugo. 2003. Kings without Crowns? The Re-emergence of Investigative Journalism in
China. Media, Culture & Society 25, 6, 801-820.

Curtin, Michael. 2005. Murdoch’s Dilemma, or “What's the Price of TV in China?’, Media, Culture &
Society 27,2, 155-175.

Chan, Joseph Man. 1993. Commercialization without Independence: Trends and Tensions of Media
Development in China. In J. Cheng and M. Brosseau (eds.), China Review 25, 1-21. Hong Kong:
Chinese University Press.

Chan, Joseph Man. 2003. Administrative Boundaries and Media Marketization: A Comparative
Analysis of the Newspaper, TV and Internet Markets in China. In C. C. Lee (ed.), Chinese Media,
Global Contexts, 159-196. London: RoutledgeCurzon.

Chang, Tsan-Kuo, Chin-Hsien Chen, and Guo-giang Zhang. 1993. Rethinking the Mass Propaganda
Model: Evidence from the Chinese Regional Press. Gazette 51, 3, 173-195.

Chen, Hualing and Joseph Man Chan. 1998. Bird-Caged Press Freedom in China. In J. Cheng (ed.),
China in the Post-Deng Era, 645-668. Hong Kong: Chinese University Press.

Guo, Zhenzhi. 2003. Playing the Games by the Rules? Television Regulation around China’s Entry
into WTO. Javnost—The Public 10, 4, 5-18.

He, Ping. 2002. He's Speech about the Importance of the Concurrent Actions for News Reporting
and Marketing. Business Operation and Management 18, 8-17 (internal publication in Chinese).

He, Zhou. 2000. Chinese Communist Party Press in a Tug-of-War: A Political-Economy Analysis of the
Shenzhen Special Zone Daily. In C. C. Lee (ed.), Power, Money, and Media: Communication Patterns
and Bureaucratic Control in Cultural China, 112-151. Evanston, IL: Northwestern University Press.

Herbert, John. 2001. Practising Global Journalism: Exploring Reporting Issues Worldwide. Oxford: Focal Press.

Hong, Junhao and Marlene Cuthbert. 1991. Media reform in China since 1978: Background factors,
problems, and future trends. Gazette 47, 3, 141-58.

Hu, Zhengrong. 2003. The Post-WTO Restructuring of the Chinese Media Industries and the
Consequences of Capitalization. Javnost—The Public 10, 4, 19-36.

Ju, Mengjun. 2004. Ju's Speech about Training Broadcast Journalists of Xinhua Local Bureaus and the
Collaboration with Shanghai Dragon TV. Journalistic Practice Weekly, 20, 1-3 (internal publication
in Chinese).

Lee, Chin-Chuan. 2000. Chinese Communication: Prism, Trajectories, and Modes of Understanding.
In C. C. Lee (ed.), Power, Money, and Media: Communication Patterns and Bureaucratic Control in
Cultural China, 3-44, Evanston, IL: Northwestern University Press.

Lee, Chin-Chuan, Zhou He, and Yu Huang. 2006.“Chinese Party Publicity Inc” Conglomerated: The



56

Case of the Shenzhen Press Group. Media, Culture & Society 28, 4, 581-602.

Lynch, Daniel C. 1999. After the Propaganda State: Media, Politics, and “Thought Work’in Reformed
China, Stanford: Stanford University Press.

Ma, Shengrong. 2003. Ma’s Speech on Xinhua's Audio-video News Reporting. Journalistic Practice
Weekly 35, 1-2 (internal publication in Chinese).

McQuail, Denis. 2005. McQuail’s Mass Communication Theory, 5th edition. London: Sage.

Murdock, Graham and Peter Golding. 1999. Common Markets: Corporate Ambitions and
Communication Trends in the UK and Europe. Journal of Media Economics 12,2, 117-132.

Pan, Zhongdang. 2000. Improvising Reform Activities: The Changing reality of Journalistic Practice
in China. In C. C. Lee (ed.), Power, Money, and Media: Communication Patterns and Bureaucratic
Control in Cultural China, 68-111. Evanston, IL: Northwestern University Press.

Pan, Zhongdang and Joseph Man Chan. 2000. Building a Market-based Party Organ: Television and
National Integration in China. In D. French and M. Richards (eds.), Television in Contemporary Asia,
233-266. New Delhi: Sage.

Pan, Zhongdang and Ye Lu. 2003. Localizing Professionalism: Discursive Practices in China’s Media
Reforms. In C. C. Lee (ed.), Chinese Media, Global Contexts, 215-236. London: Routledge Curzon.

Polumbaum, Judy. 1994. Striving for Predictability: The Bureaucratisation of Media Management in
China. In C. C. Lee (ed.), China’s Media, Media’s China, 113-128. Boulder: Westview.

Rosen, Stanley. 2000. Seeking Appropriate Behavior under a Socialist Market Economy: An Analysis
of Debates and Controversies Reported in the Beijing Youth Daily. In C. C. Lee (ed.), Powver,
Money, and Media: Communication Patterns and Bureaucratic Control in Cultural China, 152-178.
Evanston, IL: Northwestern University Press.

Schudson, Michael. 2000. The Sociology of News Production Revisited (Again). In J. Curran and M.
Gurevitch (eds.), Mass Media and Society, 3rd edition, 175-200. London: Edward Arnold.

Weber, lan. 2003. Localizing the Global: Successful Strategies for Selling Television Programmes to
China. Gazette 65, 3, 273-290.

White, Lynn. 1990. All the News? Structure and Politics in Shanghai’s Reform Media. In C. C. Lee (ed)),
Voices of China: The Interplay of Politics and Journalism, 88-110. New York: Guilford.

Wu, Guoguang. 2000. One Head, Many Mouths: Diversifying Press Structures in Reform China. In
C. C. Lee (ed.), Power, Money, and Media: Communication Patterns and Bureaucratic Control in
Cultural China, 45-67. Evanston, IL: Northwestern University Press.

Xin, Xin. 2006a. A Developing Market in News: Xinhua News Agency and Chinese Newspapers.
Media, Culture & Society 28, 1, 45-66.

Xin, Xin. 2006. A Quarter Century of Creative Chaos: Xinhua News Agency 1980-2005. (Unpublished
thesis). London: University of Westminster.

Xinhua (Xinhua News Agency). 1997. Xinhua News Agency Yearbook 1997. Beijing: Xinhua (in Chinese).

Xinhua (Xinhua News Agency). 1998. Xinhua News Agency Yearbook 1998. Beijing: Xinhua (in Chinese).

Xinhua News Agency. 2002. Xinhua DASHUI: Xinhua's Major Events from 1931 to 2001, 4 volumes (2000
version). Beijing: Xinhua (internal publication in Chinese).

Yu, Jinglu. 1990. The Structure and Function of Chinese Television, 1979-1989. In C. C. Lee (ed.),
Voices of China: The Interplay of Politics and Journalism, 69-87. New York: Guilford.

ZGXWNJS (Zhong Guo Xin Wen Nian Jian She). 2003. China Journalism Yearbook 2003. Beijing:
xinwennianjianshe (in Chinese).

Zhao, Yuezhi. 1998. Media, Market and Democracy in China: Between the Party Line and the Bottom
Line. Urbana: University of Illinois Press.

Zhao, Yuezhi. 2000. Watchdogs on Party Leashes? Contexts and Implications of Investigative
Journalism in Post-Deng China. Journalism Studies 1,4, 577-597.

Zhao, Yuezhi. 2003. Transnational Capital, the Chinese State, and China’s Communication Industries
in a Fractured Society. Javnost—The Public 10, 4, 53-74.

Zhu, Xuedong, Junjie Huang , and Xiaoyan Zhou. 2004. The Rise of the Shanghai School (Haipai):
the 1st Anniversary of Shanghai Dragon TV. In L. Chen and W. Xu (eds), Shanghai Dragon TV
Phenomenon: Branding the Cross-Regional TV Channel, 195-226. Shanghai: Wenhui (in Chinese).



