
57
V
ol

.1
5
 (

2
0
0
8
),

 N
o.

 1
, 

pp
. 

5
7

 -
 7

0
 

“IS THIS NEWS TO YOU, 
PRIME MINISTER?”

MEDIA AGENDAS, NEWS 
MANAGEMENT AND A CAMPAIGN 
INTERACTION IN THE 2005 UK 

GENERAL ELECTION

Abstract
This paper presents a specifi c case study – a “campaign 

interaction” between the prime minister and a member 

of the public during a live BBC TV general election debate 

– in order to examine a number of issues around concerns 

over the “crisis in public communication” and political 

control of news information fl ows. In a wider political sense 

this episode, in which Tony Blair seemed to be unprepared 

for a question about family doctor appointment times, was 

a relatively minor element of a general election campaign 

dominated by issues such as asylum policy and the Iraq 

war. Nevertheless, analysis of the ensuing news coverage 

suggests that election news agendas can be diverted away 

(at least temporarily) from the planned communications of 

political agents towards issues and themes publicised by 

non-offi  cial, non-expert sources, while also illustrating the 

ultimate reliance of the media on those offi  cial accredited 

sources. The role of the BBC in the case study also raises 

the issue of its position as a public service broadcaster, and 

the interaction between press and broadcasting in British 

political news coverage. 

JEREMY COLLINS

Jeremy Collins is Senior 
Lecturer in Communications 
in the Sir John Cass 
Department of Art Media 
and Design, London 
Metropolitan University; 
email: 
j.collins@londonmet.ac.uk.



58
Introduction
The UK General Election of 2005 was considered by many to be a predictable 

and rather dull campaign (BBC News website 4 May 2005) as the Labour party led 
by Tony Blair again won a substantial majority, in line with virtually all opinion 
polls and almost exactly refl ecting the results projected by the “exit polls” broad-
cast at the close of polling on election day. Such criticisms have been made against 
most recent general election campaigns and have o� en emphasised the control of 
the politicians (Seymour-Ure 2002, 127) and the failures of the media to control 
the agenda (Norris et al 1999, 17). In 1997, Labour’s “near-robotic incantation” of 
their key messages, themes and slogans (p. 53) were considered to be evidence of 
a determination to remain resolutely “on message.”

The political parties a� empt to control the election agenda through a variety of 
strategies that include advertising, photo opportunities, sound bites and the daily 
press conference (Franklin 2004, 132).1 Margaret Thatcher’s 1979 general election 
photo opportunity with a new-born calf (Wa� s 1997, 191) is considered by some 
to be a pivotal moment in modern political marketing (Cockerell 2005),2 Wring’s 
history of the Labour party’s political communications suggests however that the 
photo opportunity can be traced back to the earliest decades of the twentieth cen-
tury at least (Wring 2005, 31).

The “permanent campaigning” of modern politics (Cockerell et al 1985, 189; 
Palmer 2002, 351), along with evidence that political opinions and a� itudes tend 
to remain fairly stable over time (Norris et al 1999, 170-1) support the argument 
that general election campaigns have li� le eff ect on voting behaviour (Davis 2002, 
9). Nevertheless, the resources which the main parties put in to their campaigns 
illustrate the importance they a� ach to the four weeks leading up to a general elec-
tion, “arguably the most contested time for both citizens and elites to access news 
space” (Cushion et al 2006, 46). The campaigns may not produce clear eff ects in 
terms of voting behaviour or political a� itudes, but the parties’ intense focus on 
news management suggests that they at least consider the campaign period to be 
of crucial importance (Norris et al 1999, 171).

In 2001, politicians and journalists were concerned that news audiences were 
turned off  (and were turning off ) election coverage (Coleman 2002, 731; Deacon 
et al 2001, 105), even while it presented politics “mediated as performance rather 
than policy” (p. 113). In terms of media analysis, this assessment might be argued 
to underline the control over the media agenda that is exercised by the party com-
munications machines. It has been argued that the “sultans of spin” (Jones 1999) 
manipulate the media coverage of politics to the extent that journalists become 
“adjuncts to media campaigns by politicians” (Cockerell et al 1985, 248). The political 
agenda thus becomes an elite agenda with li� le input from the “ordinary citizen” 
(Cushion et al 2006, 44) and the democratic role of the media becomes seriously 
compromised. Others have argued, adopting a form of Habermas’s “refeudalisation 
thesis” (Habermas 1989; Stevenson 1995, 50), that “public relations and advertising 
increasingly dominate public discourse and structure political communications” 
(Brookes et al 2004, 74), thereby raising questions about the extent to which media 
representations of the public contribute to public discourse, or merely reinforce 
existing power structures. 



59

Such concerns also arise in the context of a recent shi�  in political allegiances 
among British newspapers. While arguably the most signifi cant of the changes was 
The Sun’s3 switch to support new Labour in 1997, other changes have also emerged. 
However, the ways in which such support has been expressed has led both journal-
ists and academics to argue that this shi�  represents a “dealignment rather than 
re-alignment” (Scammell and Harrop 2002, 154) as the support is argued to be o� en 
tentative and heavily qualifi ed. It is also characterised as a “conversation rather 
than an endorsement” (Seymour-Ure 2002, 124); a shi�  towards Blair rather than 
the Labour Party (Franklin 2004, 142) and as such subject to reappraisal according 
to policy shi� s and personnel changes. Seymour-Ure suggests this a� itude was 
evident in the “reservations and hesitations” in the newspapers’ fi nal election day 
editorials (2002, 137).

This has led to a reassertion by some analysts of the relative autonomy of the 
British press (Norris et al 1999, 83), while others suggest it has led to the Labour 
government seeking the approval and acquiescence of the tabloid press in particular 
in the fi eld of media policy (Franklin 2004, 63-4).

Brookes et al (2004)’s study of the representation of public opinion discusses the 
role played by interactions between members of the public and politicians. While 
they argue that during the 2001 election these “campaign interactions” were a rela-
tively minor form of (media representation of) “public opinion,” they nevertheless 
concede that two such encounters became “defi ning moments of the campaign” 
(2004, 66). They dismiss the coverage of the 2001 campaign interactions due to its 
emphasis on the exceptional and “irrational” aspects of the events in question. The 
fi rst concerned deputy Prime Minister John Presco�  throwing a punch at a protester 
who had thrown an egg at him; the second was the “haranguing” of Tony Blair by a 
member of the public, Sharon Storrer, at the entrance to a Birmingham hospital, on 
the topic of the National Health Service and its treatment of her partner (a cancer 
patient at the hospital) (2004, 76). The “fervour and frequency” of the coverage 
that these events received supplanted the launch of the Labour manifesto in the 
news (pp. 75-6; Butler and Kavanagh 2002, 96) and can arguably be understood 
to refl ect a journalistic consensus that such episodes reveal some underlying sym-
bolic truth about the campaign. Sabato suggests that such a “subtext” can lead to 
journalists emphasising such events out of proportion to their formal news value, 
thus “validating” their pre-existing perceptions (Sabato 1993, 71, cited in Palmer 
2002, 356). Thus the aggressive elements of these two campaign interactions may 
be understood by journalists as revealing an underlying discontent with Labour 
which may not be evident either in opinion polls or in the traditional forms of 
election news coverage. Indeed, Norris has suggested that Storrer’s concerns about 
the National Health Service (NHS) highlighted the wider failures (due to over-cau-
tion) of Labour’s fi rst term, and thus represented the “pervasive sentiment” of the 
election (Norris 2001, 6).

For Brookes et al, the focus in the coverage on the “spectacular” situate these 
interactions in the realm of the “ritual” pretence of citizen involvement in public 
debate (2004, 76).4 Nevertheless, they acknowledge that (in principle, at least), 
such events “off ered the space for the unscripted expression of public opinion” 
(p. 76).

During the 2005 election another campaign interaction between the Prime 
Minister and a member of the public was captured by the TV cameras which, in 



60
itself, was a relatively minor episode in terms of its political impact. Certainly it 
was considered to be “one of the most memorable moments of the campaign” in 
terms of its entertainment value (Ba� le 2005, 53); however, its wider signifi cance 
can be found in the way it illustrates both the possibilities for, and limits of such 
interventions in the controlled agendas of the political campaign managers.

Part of the modern election agenda (Franklin 2004, 148) is the questioning of 
party leaders both by media interviewers and directly by audience members.5 In 
his discussion of the 1992 US presidential campaign, Sabato suggests that the ap-
pearance of candidates on TV to answer “issue-oriented questions” from voters was 
a positive development, providing a contrast with the “horserace” perspective of 
many reporters and promoting a limited kind of “talk show democracy” (Sabato 
1993, 249-50). Livingstone and Lunt similarly suggest that such participation can 
provide a “challenge to expertise” (1994, 98) which can go “beyond the rules of 
professional interviewing” (p. 57).

In the 2005 general election, such media appearances included the BBC’s Question 
Time: Leaders Special in which the leaders of the three main parties were questioned 
by a studio audience under the chairmanship of David Dimbleby6.

A Campaign Interaction – 
Question Time: Leaders Special
As part of the usual format of the programme (outside election time), the pro-

ducers of the long running BBC current aff airs programme Question Time ask studio 
audience members to suggest questions for the guests on the major political issues 
of the day, and the most interesting or relevant questions are then selected by the 
producers to be asked. David Dimbleby, as presenter, calls on each of the questioners 
in turn, and the answers are then followed by a more “open” discussion in which 
other members of the studio audience ask “follow up” questions. Usually, a panel 
of fi ve guests (including politicians, usually from the three main parties - depending 
on the location of the programme – and one or two “non- party political” celebrity 
guests) are invited to respond to the studio audience’s questions. However, the lead-
ers special on 28 April 2005 – a week before the election – took each leader in turn 
for around 30 minutes each beginning with Charles Kennedy (leader of the Liberal 
Democrat Party) followed by Michael Howard (leader of the Conservative Party) 
and fi nally Tony Blair7. The issue of GP (family doctor)’s appointments was raised 
following a scheduled question about “new stealth taxes.” This initial question was 
followed up by others in the studio asking about the funding of the health service 
and hospital waiting times, and eventually led to Dimbleby (apparently at random) 
inviting a question from a man who asked why he was unable to book an appoint-
ment with his GP a week in advance. He was told, he said, that this was in order 
to meet the government-set target to see all patients within 48 hours. Blair replied 
by saying he was “absolutely astonished” by this, and suggested that it was surely 
not the case that the surgery would force patients to make appointments earlier 
than they need. The woman si� ing next to the original questioner (apparently his 
wife/partner, and later identifi ed in the press as Diana Church) then took up the 
point, explaining that their GP’s surgery only allows appointments to be made 48 
hours in advance. At this point, Dimbleby asked Blair “Is this news to you?,” to 
which Blair replied, “I have to say that is news to me….”



61

Blair seemed to be unclear precisely what the problem was, and expressed dis-
belief that the GP might “force” patients to book appointments earlier than they 
were required. As other members of the studio audience reported similar experi-
ences, Blair said he would “look into that.”

The Televisual Context
Street argues that in order to understand modern political communications, it 

is necessary to understand the wider context of “popular forms of communication 
generally” (Street 2001, 206). For our purposes this suggests a need to examine the 
way in which politics is presented via particular media institutions and formats. 
Question Time represents a key element of the BBC’s conception of itself as a public 
service broadcaster, whereby members of political (and other) elites are invited to 
answer questions and discuss issues raised by a self-selected, but roughly repre-
sentative public audience. The interactive nature of programmes such as these has 
been argued to be a positive contribution to “democratic accountability” in the UK 
(Coleman 2002, 741) and elsewhere (Sabato 1993, 250), potentially providing the site 
of a form of public sphere which might help dispel cynicism about the impartial-
ity of the media (Ross 2004, 786). Indeed, Cushion et al’s study of local newspaper 
coverage of the 2005 UK general election notes how the programme became a 
relatively unusual source for discussions on topics other than the personality or 
campaign coverage which is more common, thus becoming an “intervention in 
the elite agenda” (2006, 49). In the BBC’s own words, the programme has, for over 
25 years, been “off ering British voters a unique opportunity to quiz top decision-
makers on the events of the day.” (BBC Question Time website, 2005). 

The almost constant pressures on the BBC to justify its unique position, and the 
“dilemmas of ‘public service’” (Crisell 1997, 109) mean that the BBC has always 
needed to combine popular programming with more “worthy” material (especially 
news and current aff airs) which can be seen to serve the public without necessarily 
gaining large audiences. Indeed, the BBC defends such programming by pointing 
not so much to its audience share at any particular time but by its “reach” – how 
many people see some part of the series - over the course of its run (Docherty 1996, 
67). Recent debates, for instance, around the fate of Panorama, BBC One’s “fl agship” 
current aff airs programme, highlight the extent to which this issue is currently 
a major concern for the BBC.8 Question Time’s relatively prominent scheduling 
(Thursday 10:35pm) suggests that while its public service remit remains, there is 
also likely to be some pressure to fi nd and maintain a substantial audience.

During a general election, the BBC’s political output takes on an even greater 
importance as it plays a role in the election of a new government. Negrine quotes a 
senior BBC fi gure who, in discussing media election coverage in the 1980’s, argues 
that it is not the BBC’s job to set the terms of the political agenda or to raise issues 
of its own, but rather to adopt a less active approach: “Our job as public service 
broadcasters is to refl ect the continuing debate, to help the public understanding” 
(Alan Protheroe, quoted in Negrine 1994, 165).

Such an a� itude refl ects what has been characterised as a “sacerdotal orienta-
tion” to the electoral process (Blumler and Gurevitch 1995, 117-118) among public 
service broadcasters. As Negrine suggests, this raises the question of the extent 
to which the political debates within programmes such as Question Time are ef-



62
fectively controlled by an agenda set by the parties themselves. It is certainly the 
case that in all such interview situations, the party communications experts will 
a� empt to construct the process in the interests of the politicians. Brendan Bruce, 
as a former adviser to Mrs Thatcher, describes a crucial fi ve-stage process in which 
a media “bid” for an interview is subjected to assessment and negotiation, before 
the interviewee is briefed, rehearsed and (post-interview) appraised (Bruce 1992, 
162-3). The negotiation element of the process might well involve discussions with 
the broadcaster concerning location, timing and studio se� ing; however, in the case 
of Question Time: Leaders Special, it would perhaps have been diffi  cult for any of the 
politicians involved to decline the invitation.

The Campaign Interaction as Election News
Question Time: Leaders Special was not the fi rst time the GP appointments issue 

had found its way onto the media agenda. On 27 July 2000 the Department of Health 
published the NHS Plan, a wide-ranging programme for the “reform” of the NHS 
(NHS Plan 2000). The NHS plan set out various reforms including changes to GPs 
contracts and various targets for diff erent parts of the health service. Clause 12.6 of 
the plan says that “By 2004, patients will be able to see a primary care professional 
within 24 hours, and a GP within 48 hours” (NHS Plan 2000, 102). There was im-
mediate criticism of the details of the plan from doctors, usually presented by the 
British Medical Association (BMA) (particularly at their annual conference) and 
reported in the media. In July 2003 for instance, the Mirror reported the criticisms 
of BMA Chairman Dr Ian Bogle that targets are set without any understanding of 
their consequences and that they refl ected the governments “paranoid centralism” 
and “corporate bullying” (Palmer 2003). However, the views of the BMA’s GP com-
mi� ee could be characterised as those of a vested interest, despite its infl uence as a 
(usually) highly credible news source.9 Following Thursday’s Question Time Leaders 
Special, the national morning newspapers had li� le to say about the issue of GP 
appointments. The Daily Express, for instance had 3 pages (including page one) 
on “Blair’s lies” focusing on the a� ermath of the Iraq war, but no mention of GP 
appointments. A number of the newspapers (Independent, Daily Mirror, Daily Mail) 
carried what were eff ectively (if not expressly) TV reviews of Question Time, with 
the Guardian dedicating two paragraphs to the GP appointments issue. Only the 
Daily Telegraph led an article with the issue (“Blair learns of ‘absurd’ appointment 
rules for GPs,” 29 April 2005), describing the Prime Minister’s “severe grilling” 
which revealed his “ignorance of the contemporary National Health Service.” Like 
most of the other newspaper coverage on 29 April, this was really no more than a 
summary of the programme, covered as part of the general election coverage rather 
than as a news item in its own right. The key focus for the newspapers that did 
highlight the interaction was that the GP appointments issue was important mainly 
in illustrating how Blair was “out of touch” and “did not understand” (Times); that 
he “did not seem to have a clue” (Daily Mail). Despite the newspapers’ apparent 
lack of interest, BBC radio 4’s Today programme (itself a bastion of the BBC’s current 
aff airs output) interviewed Diana Church, and the story was followed up on both 
TV news bulletins and news websites throughout Friday, 29 April. It was the lead 
story for the BBC at lunchtime, and by mid-a� ernoon both the Times (“U-turn over 
GP appointments”) and Guardian (“Minister defends 48-hour GP target”) websites 



63

were following suit. By 4pm BBC radio Five Live were calling the story “the election 
story of the day” (Five Live Drive, 29 April 2005).

On Saturday 30 April eight national newspapers produced a total of 16 articles 
(over 8000 words) including three leader editorials on the issue. The next day pro-
duced fi ve articles in four newspapers, and two more in each of the following two 
days. The Saturday coverage is notable not just for its volume but for its sources. 
It is unsurprising, particularly a week before an election, that politicians are re-
ferred to in the coverage, and Conservative and Liberal Democrat representatives 
do appear as opposition sources. Other major sources referred to and quoted are 
medical organisations such as the Kings Fund, the Royal College of General Prac-
titioners and, principally, the BMA in the form of GP commi� ee chairman Hamish 
Meldrum. Meldrum had been a key source in news coverage of the issue prior to 
Diana Church’s intervention on Question Time, and it is therefore again unsurpris-
ing that journalists turned to the BMA as the issue resurfaced. Nevertheless, this 
reliance on routine, accredited, institutionalised sources can also be seen as limiting 
the ways in which the issue might be addressed in that non-offi  cial, non-accredited 
perspectives become marginalised.

Widening the Debate?
Diana Church’s contribution to Question Time Leaders Special was certainly pas-

sionate, perhaps angry. It could not however be described as violent. It is comparable 
with Sharon Storrer’s 2001 confrontation with Blair outside the Queen Elizabeth 
Hospital in Birmingham, but the structured environment of the BBC studio debate 
provided a rather diff erent context. Where Storrer could be marginalised in sub-
sequent media coverage as an irrational, spectacular interruption in the smooth 
running of the Labour campaign in 2001, the legitimacy of Church’s question on 
GP appointments could not be so easily minimised. In highlighting an apparently 
irrational outcome of government policy, Church could be seen to adopt a clearly 
“rational” position, despite her apparently personal experience of the unfairness of 
the system. Presented in the programme as an anonymous member of the public, 
she could not easily be characterised as biased or unqualifi ed to comment, and as 
Wa� s suggests, questions from members of the public cannot be “disdained” in 
the way those of professional media interviewers might be (1997, 184).10 The sub-
sequent press coverage (which to some extent relied on her to personify the issue) 
similarly lacked any reference to political or interest group allegiances that might 
provide evidence of her lack of source credibility.11 Indeed, she was for instance 
referred to by the Daily Express as a “40-year-old chartered accountant” illustrating 
her independent, professional status (Daily Express, 30 April 2005). I would also 
argue that the scope of the subsequent coverage illustrates that in this “campaign 
interaction,” an “unscripted expression of public opinion” was (if briefl y) allowed to 
generate relatively sympathetic media coverage. The two “spectacular” campaign 
interactions in the 2001 election (Blair’s haranguing by Sharon Storrer, and Presco� ’s 
response to an egg throwing protester) highlighted by Brookes et al (2004) were 
newsworthy primarily for the way in which they departed from the usual “script” 
of the campaign process (p. 76). However, no substantial policy debates arose from 
them, and this paradoxically only underlines their part in the continued media 
focus on the election “process,” in which the emphasis is on the way in which the 
campaign is being conducted (or, occasionally, disrupted).



64
One study puts the amount of such “process” coverage in the 2001 election as 

high as 45% (Deacon et al 2001, 107). This emphasis on the election process rather 
than on “serious policy debate” has drawn criticism not just from scholars (Norris 
et al 1999, 84), but also from “spin doctors” themselves (Franklin 2004, 148). The 
GP appointments issue by contrast does highlight a specifi c policy issue within 
wider political themes (the effi  cacy of the National Health Service; the wisdom of 
se� ing “targets” in public services; and more generally the “managerialism” of new 
Labour’s approach to public services). Diana Church’s intervention and much of the 
subsequent media coverage was not part of the “horse race” coverage characteristic 
of (post-) modern election news (Street 2001, 47-8). Nor was it initially one of the 
“delimit[ed] possibilities for citizen action and speech” which Brookes et al (2004, 
76) fi nd in the 2001 election coverage.

An Opening and a Closing Down
Nevertheless, the issue was to some extent “closed down” in two key ways. 

Most obviously, it became le�  behind in the fi nal countdown to the election on 
5 May 2005. The news agenda was always likely to move back towards the elec-
tion process as the overwhelming news topic, and the failure of the issue to gain 
further coverage may refl ect this. It is also possible that the issue was simply not 
considered to be a valuable news topic for any of the “political elites” which had 
the opportunity to prolong the coverage, and this particular “information fl ow” 
was not promoted by offi  cial news source organisations (Manning 2001, 107). 
Secondly, alternative perspectives on the issue failed to become established in the 
news agenda. For instance, some of the most negative coverage focused on Blair’s 
failure to understand how the 48 hour target was being implemented by many GP 
surgeries. Newspapers reported that Blair was “out of touch,” “looked sheepish” 
(Daily Mail) and took a “pasting” (Daily Express, 30 April 2005). One columnist for 
instance compared Blair’s usual ability to “wriggle out” of questions like a snake 
with the way in which the GP appointments issue “well and truly pinned [him] 
down with a forked stick” (Marrin 2005). The Daily Mail described it as the “most 
telling image of the week”: “a sweating, fl oundering Prime Minister reduced to 
open-mouthed confusion” (Daily Mail, 30 April 2005). 

This kind of coverage undoubtedly refl ects the politically partisan nature of 
the particular newspapers concerned, but also illustrates the “presidentialisation” 
of election news coverage (Franklin 2004, 149) and the newsworthiness of per-
sonalised criticism. Marrin’s article also represents a fairly traditional laissez-faire 
criticism of “statist micromanagement” and the “wasteful culture” of quangos 
and bureaucrats (Marrin 2005) and thus (notwithstanding Marrin’s own criticism 
of the Conservatives’ election strategy) fi ts well within the agendas of mainstream 
accredited news sources.

Similarly, the Guardian, usually considered to be the most sympathetic to those 
working in the public services, was forced to defend the targets policy by criticis-
ing the opposition parties for “supporting the providers rather than the patients” 
(Guardian 2005). Thus, I would argue, the limits of the debate begin to become 
apparent. The established political perspectives of the newspapers and their com-
mentators take centre stage and the potential for unorthodox analyses by non-ac-
credited news sources is diminished.



65

 Media Agenda, Public Agenda
On the BBC’s Newswatch website, Question Time: Leaders Special was described 

as “one of the highlights of the BBC’s election coverage.” The programme’s execu-
tive editor Ric Bailey suggested that the GP appointments question was a “beneath 
the radar” issue in that it was not considered by the producers to be an obviously 
important issue (BBC Newswatch, 13 May 2005), and given the pressures on the 
BBC it is likely that this assessment would refl ect the assumptions and inten-
tions of the parties themselves. Gurevitch and Blumler describe the way in which 
media organisations a� empt to structure the fl ow of information “into the day’s 
election jigsaw” (quoted in Negrine 1994, 155). Coleman’s study of Election Call 
(in which members of the public call in to ask questions of politicians) in the 2001 
election distinguished between those issues which were listed by the programme’s 
producers as the key topics for that day in a briefi ng for the telephonists receiving 
calls (the “media agenda”) and those not in the briefi ng notes but raised by call-
ers (the “callers agenda”; Coleman 2002, 738). We might conclude from Bailey’s 
point, together with the evidence of the way in which the question arose during the 
programme, that the issue was not part of what might be seen as Question Time’s 
“media agenda.” We should of course distinguish between the agenda of the studio 
audience (which may well be infl uenced by the social and political make up of 
this essentially self-selecting group) and the issues of interest to the wider public. 
Nevertheless we can suggest at least that the GP appointments issue was part of the 
former, if not necessarily the la� er. Certainly the “group discussion” nature of the 
Question Time format (in comparison with dialogical radio or TV phone-in shows; 
see Coleman 2002) allowed the studio audience to provide clarifi cation of and 
support for Diana Church’s original contention, and emphasised Blair’s apparent 
remoteness. Studies of political radio phone in programmes suggest that callers to 
such programmes certainly feel that while the power diff erential between them and 
their politician interlocutors is always evident, they at least gain the opportunity 
to present the views of the “ordinary voter” (Ross 2004, 788)

Davis describes as the “radical pluralist perspective” the body of research which 
suggests that non-offi  cial sources can gain access for their own discursive posi-
tions within media agendas (2002, 120). A number of these studies have examined 
the potential for “resource-poor” outsider or pressure groups to infl uence news 
agendas (Murphy 1991; Ericson et al 1989; Schlesinger and Tumber 1994). Golden-
berg for instance suggests that while such “non-authoritative” groups can achieve 
coverage of their perspectives, these are o� en presented as “advocacy” rather than 
objective news (1975, 100). Diana Church’s Question Time intervention could never-
theless be seen as a relatively successful intervention by a traditionally marginalised 
“non-offi  cial” source; perhaps more so as it came from an (apparently politically 
unaligned) individual “voter” rather than an advocacy group. It might also be 
argued that the BBC’s public service commitments in the context of the election 
campaign, and the Question Time format in general, helped to create the conditions 
in which such an intervention in the news process could occur.

Agendas and Distractions: The Wider Political Context
Deacon et al. argue (in passing) that one of the most spectacular campaign inter-

actions of the 2001 election – John Presco� ’s fracas with an egg-throwing protester 



66
– worked to defl ect news a� ention from other problematic events on the same day 
(2001, 107). Without suggesting this was an intentional example of news manage-
ment, it is, they say, “convenient.” It is therefore important to acknowledge the 
wider political context within which the GP appointments story became (briefl y) 
a high profi le election issue.

The Iraq war was always likely to be a major election issue, but it arrived at 
the top of the news agenda on the day of the Question Time Leaders Special when 
the government published the legal advice given by the a� orney general (the 
chief law offi  cer) to Tony Blair in the run up to the war. This was considered to be 
of crucial importance to the arguments surrounding the legality of the war, and 
was compared with other government information and advice in the widespread 
coverage. By the evening of that day, when Question Time was broadcast live, it 
is possible that the Labour party’s communications strategists were happy to see 
other newsworthy issues arise. When the GP appointments story a� racted press 
a� ention over 24 hours later, it could be argued to have provided a relatively self-
contained and controllable alternative to the potentially more damaging issue of 
the legality of the Iraq war.

Ross’s study of radio callers argues that audience participants o� en feel that 
the communicative skills and experience of the politicians they talk to puts them 
at a disadvantage (Ross 2004, 795). Blair’s apparent inability to respond with any-
thing other than bemusement following Diana Church’s question might lead us to 
qualify such an idea, as it would seem that in this case at least, the “ordinary voter” 
gained the advantage. It has however been suggested that following criticism of 
Blair’s apparent aloofness, and his avoidance of “set piece studio encounters, tough 
interviewers and the more intensely political programmes” (Seymour-Ure 2002, 
130; Street 2001, 208-211)12, the Prime Minister has occasionally subjected himself 
to public interrogation as a form of expiation – what journalists have described as 
a “masochism strategy”– in order to show he listens to the electorate (e.g. Sunday 
Times, 1 May 2005). With this in mind we might, on the contrary, see this – as Wring 
(2005a) suggests – as part of such a strategy whereby Blair takes advantage of an 
eff ectively unavoidable public “grilling” by appearing as an individual under pres-
sure (rather than as part of a wider political process; Street 2001, 49). The televised 
discussion and subsequent news coverage of the GP appointments issue provides 
a vehicle for disillusioned Labour supporters to feel that the prime Minister has 
taken a deserved beating; following this cathartic expression of anger, (according 
to the strategy) such voters will then feel it is time to return, perhaps grudgingly, 
to their Labour “home.”

Conclusion
This study does not take issue with the notion expressed by (among others) 

Brookes et al (2004, 77), Coleman (2002, 741) and Davis (2002, 7) that a “crisis in 
public communication” exists in contemporary British political culture: “citizen 
participation in public deliberation over their shared future is all but non-existent, 
and the political parties and media institutions not only set the agenda, but also 
overdetermine subsequent discussion” (Brookes et al 2004, 77). 

In terms of the 2005 UK general election more particularly, there is li� le evidence 
that the news coverage refl ected the concerns of ordinary citizens (Cushion et al 



67

2006). Question Time: Leaders Special was one example of the a� empts of broadcast-
ers to engage the public in the election process; fi rstly through the restricted access 
provided to a small selected group of citizens as members of the studio audience, 
but more importantly and widely through the live broadcast of political debate. 
It is however likely to be subject to the same kinds of pressures that have been 
identifi ed regarding the a� empts of political elites to control and restrict the public 
agenda. These are multiplied with regard to the BBC, due to its institutional position 
as well as its recent clashes with Blair and new Labour over Iraq and the Hu� on 
Inquiry.13At a more micro level, the need to control the debate during Question Time: 
Leaders Special was evident in David Dimbleby’s a� empts to remonstrate with one 
member of the studio audience who persistently a� empted to protest against the 
way in which asylum seekers were being treated in the election campaign.14 

It is also clear that the extent to which the GP appointments issue can be un-
derstood as off ering ideologically alternative perspectives to those of accredited 
mainstream media news sources is limited. Certainly, other studies have found 
clearer examples of news sources gaining access for more challenging non-offi  cial 
agendas (Murphy 1991; Schlesinger and Tumber 1994). In this case however, the 
source was an apparently unaligned individual member of the public – a “voter,” 
not any kind of source organisation. This can be understood as a hindrance in that 
even non-offi  cial source organisations can o� en have (and indeed spend much 
capital in building and sustaining) modest amounts of credibility with journalists 
(Goldenberg 1975; Manning 2001; Schlesinger and Tumber 1994). But in the political 
context of an election campaign, and the televisual context of the Question Time 
studio, Diana Church’s positive status (as an “accountant” (Daily Mail, 30 April 2005), 
a “disgruntled audience member” (Daily Express, 5 May 2005), and a “mother” 
(Sunday People, 1 May 2005)) implicitly underlined her negative status as someone 
with no “axe to grind” and this provided some compensatory credibility.

The GP appointments issue does not map easily onto any “progressive” agenda, 
nor is it unproblematically part of any sub-political movement or campaign, and 
it should not therefore be understood as part of a progressive le�  challenge to the 
dominant consensus; nevertheless, the extent to which it briefl y emerged onto 
the election media/political agenda underlines the possibility of intervening in 
offi  cial news agendas. The extent to which it was fairly quickly “normalised” via 
established news sources (including government ministers) and eff ectively closed 
down as a political issue also perhaps illustrates the limits of such interventions. 
This can also be understood as illustrating the possibility that none of the key source 
organisations concerned had both the credibility and the will to prolong the issue 
as a topic of news media a� ention. While the opposition political parties may have 
felt there was li� le “leverage” in such an issue (particularly with one week of cam-
paigning before the election), the only accredited source organisation that might 
wish to see the coverage prolonged – the BMA GP commi� ee – was hampered by 
media suspicion of its motives as a “vested interest.” The GP appointments issue 
may then have fallen between the competing communications strategies of the 
institutions involved.

Notes:
1. Similarly, but perhaps even more routinely, White House press briefi ngs set out an “issue of the 
day,” as discussed by Street (2001, 192).



68
2. This was part of a conscious strategy to “soften” Thatcher’s image; she reportedly said at the time 
“It’s not for me, it’s for the photographers. They’re the most important people on this campaign” 
(Young 1993, 130).

3. The Sun is a populist tabloid, published by a subsidiary of Rupert Murdoch’s News Corporation.

4. Norris et al (1999) suggest that elections more generally can be seen as “ritualistic devices” in 
which the agents involved move through a series of familiar steps in an eff ectively pre-ordained 
process.

5. For instance, Margaret Thatcher was subjected to a grilling by Diana Gould, a “hitherto 
anonymous West Country housewife” over the precise circumstances of the sinking of the Belgrano 
when she appeared on a special edition of Nationwide during the 1983 election campaign 
(Cockerell et al 1985, 189). 

6. The ITV equivalent, Ask the Leaders, involved three separate interviews, broadcast over three 
Monday evenings, presented by the younger Dimbleby, Jonathan.

7. One of the fi nal questions from David Dimbleby asked why Blair refused to appear simultaneously 
with the other two main party leaders; broadcasters have attempted without success, over a 
number of years, to bring US style “presidential debates” to UK general elections (Watts 1997, 148; 
BBC website 28 April 2005). There is an assumption that such debates can only favour challengers, 
and off er little to incumbents (Bruce 1992, 171).

8. One newspaper article refers to the “perceived wisdom of BBC executives” that Panorama needs 
“protection” from competition by scheduling in a less competitive Sunday evening slot. (Brook 
2005)

9. This illustrates the point that authoritative news sources are subject not just to the relatively 
long-term shifts in accreditation discussed buy Schlesinger in his critique of the “atemporality” 
of the primary defi nition thesis (1990, 67), but also to the specifi c contexts of particular news 
stories. On health issues, the BMA is likely to be treated as a key expert source; with regard to the 
administrative structure of the NHS however, it becomes a “player” representing a minority interest.

10. Bruce suggests that a combative response to a question from a member of the public (which 
might be entirely acceptable if given to a media professional) would almost certainly lead to a 
damaging media backlash (Bruce 1992, 169).

11. Curtice and Davis’ (1999) study of the BBC’s Election Call (in which public phone callers put 
questions to politicians in the 1997 election) found that the callers were not representative of 
the general public. This imbalance refl ected existing social disparities between those who are 
and are not likely to engage in politics, and was also due to the public service responsibilities of 
broadcasters to ensure “balance.”

12. This strategy is not a new Labour invention: Watts describes how Margaret Thatcher appeared 
often on the Jimmy Young radio show, usually considered a relatively “soft” interview (Watts 1997, 111).

13. The Hutton Inquiry was set up to investigate the circumstances of the death of Doctor David 
Kelly, a Ministry of Defence expert on biological weapons who was named as a source for BBC 
news reports critical of government “spin” on Iraq’s military capabilities in the run up to the war. The 
Inquiry’s fi nal report was highly critical of the BBC while largely exonerating the government, and 
resulted in the resignations of the Chairman and Director General of the BBC (see: http://news.bbc.
co.uk/1/hi/in_depth/uk/2003/david_kelly_inquiry/default.stm).

14. The protest was directed most clearly against Michael Howard and the Conservatives, but as the 
programme came to an end and the audience member attempted to address Tony Blair, Dimbleby 
instructed him to “be quiet.”

References:
Battle, John. 2005. The Press, Television and the Internet. In P. Norris and C. Wlezien (eds.), Britain 

Votes 2005, 43-55. Oxford: OUP.

BBC Newswatch. <http://news.bbc.co.uk/newswatch/ukfs/hi/newsid_4540000/newsid_
4545400/4545409.stm> Retrieved July 8 2005.



69

BBC News website. 28 April 2005. Question Time for Party Leaders. <http://news.bbc.co.uk/1/hi/
uk_politics/vote_2005/frontpage/4492727.stm>. Retrieved 8 July 2005.

BBC News website. 4 May 2005. Is this Campaign the Most Boring Ever? <http://news.bbc.co.uk/1/
hi/uk_politics/vote_2005/have_your_say/4485213.stm>. Retrieved 8 July 2005.

Blumler, Jay G. and Michael Gurevitch. 1995. The Crisis of Public Communication. London: Routledge.

Brookes, Rod, Justin Lewis, and Karin Wahl-Jorgensen. 2004. The Media Representation of Public 
Opinion: British Television News Coverage of the 2001 General Election. Media, Culture and 
Society 26, 1, 63-80.

Bruce, Brendan. 1992. Images of Power: How the Image Makers Shape Our Leaders. London: Kogan 
Page.

Butler, David and Dennis Kavanagh. 2002. The British General Election of 2001. Basingstoke: Palgrave. 

Cockerell, Michael, Peter Hennessy, and David Walker. 1985. Sources Close to the Prime Minister: Inside 
the hidden world of news manipulators. London: Macmillan.

Cockerell, Michael. 2005. From Soapbox to Gogglebox. BBC News website. <http://news.bbc.co.uk/
aboutbbcnews/hi/news_update/newsid_3880000/3880307.stm> Retrieved July 8 2005.

Coleman, Stephen. 2002. Election Call 2001: How Politicians and the Public Interacted. Parliamentary 
Aff airs, 55, 731-742.

Curtice, John and Richard Davis. 1999. Speaking for the Public: Representation and Audience 
Participation during the 1997 British Election Campaign. Centre for Research into Elections and 
Social Trends, Working Paper 76, September 1999.

Cushion, Stephen, Bob Franklin, and Geoff  Court. 2006. Citizens Readers and Local Newspaper 
Coverage of the 2005 UK General Election. Javnost – The Public. 13, 1, 41-60.

Davis, Aeron. 2002. Publics Relations Democracy: Public Relations, Politics and the Mass Media in Britain. 
Manchester: Manchester University Press.

Deacon, David, Peter Golding, and Michael Billig. 2001. Press and Broadcasting: “Real Issues” and Real 
Coverage. In P. Norris (ed.), Britain Votes 2001, 102-14. Oxford: OUP.

Docherty, David. 1996. Cartographies of Taste and Broadcasting Strategies. In J. Palmer and M. 
Dodson (eds.), Design and Aesthetics: A Reader, 63-72. London: Routledge.

Ericson, Richard V., Patricia M Baranek, and Janet B L Chan. 1989. Negotiating Control. London: OUP.

Franklin, Bob. 2004. Packaging Politics: Political Communications in Britain’s Media Democracy (2nd 
ed.). London: Arnold.

Goldenberg, Edie N. 1975. Making the Papers: The Access of Resource-Poor Groups to the Metropolitan 
Press. Lexington, Mass: DC Heath.

Guardian. 2005. GP Appointments: Target Practice. Guardian 30 April 2005.

Habermas, Jurgen. 1989. The Structural Transformation of the Public Sphere. Cambridge: Polity.

Livingstone, Sonia and Peter Lunt. 1994. Talk on Television. London: Routledge.

Manning, Paul. 2001. News and News Sources: A Critical Introduction. London: Sage

Marrin, Minette. 2005. Will No One Take an Axe to this Garbology Culture? Sunday Times, 1 May 2005.

Meyer, Thomas. 2002. Media Democracy: How the Media Colonize Politics. Cambridge: Polity.

Murphy, David. 1991. The Stalker Aff air and the Press. London: Unwin Hyman.

Negrine, Ralph. 1994. Politics and the Mass Media in Britain (2nd ed.). London: Routledge.

NHS Plan. 2000. <http://www.dh.gov.uk/PublicationsAndStatistics/Publications/
PublicationsPolicyAndGuidance/PublicationsPolicyAndGuidanceArticle/fs/en?CONTENT_
ID=4002960&chk=07GL5R> Retrieved July 8 2005.

Norris Pippa, John Curtice, David Sanders, Margaret Scammell, and Holli A. Semetko. 1999. On 
Message: Communicating the Campaign. London: Sage.

Norris, Pippa. 2001. Apathetic Landslide: The 2001 British General Election. In P. Norris (ed.), Britain 
Votes 2001, 1-25. Oxford: OUP.

Palmer, Jill. 2003. Sick and Tired; Doctors’ leader says labour obsession with targets is crippling NHS. 
The Mirror, 1 July 2003.

Palmer, Jerry. 2002. Smoke and Mirrors: Is That the Way It Is? Themes in Political Marketing. Media, 
Culture and Society 34, 345-363.



70
Ross, Karen. 2004. Political Talk Radio and Democratic Participation: Caller Perspectives on Election 

Call. Media Culture and Society, 26, 6, 785–801.

Sabato, Larry J. 1993. Feeding Frenzy: How Attack Journalism Has Transformed American Politics. New 
York: Free Press.

Scammell, Margaret and Martin Harrop. 2002. The Press Disarmed. In D. Butler and D. Kavanagh 
(eds.), The British General Election of 2001, 156-181. London: Palgrave.

Schlesinger, Philip and Howard Tumber. 1994. Reporting Crime: The Media Politics of Criminal Justice. 
London: Clarendon Press/OUP.

Seymour-Ure, Colin. 2002. New Labour and the Media. In A. King (ed.), Britain at the polls 2001, 117-
142. New York: Seven Bridges Press.

Stevenson, Nick. 1995. Understanding Media Cultures: Social Theory and Mass Communication. 
London: Sage.

Street, John. 2001. Mass Media, Politics and Democracy. Basingstoke: Palgrave.

Sunday Times. 2001. Battered Blair Crawling Hhome. <http://www.timesonline.co.uk/article/0,,2087-
1593161_1,00.html> Retrieved July 8 2005.

Watts, Duncan. 1997. Political Communication Today. Manchester: Manchester University Press.

Wring, Dominic. 2005. The Politics of Marketing the Labour Party. Basingstoke: Palgrave.

Wring, Dominic. 2005a. The Labour Campaign. In P. Norris and C. Wlezien (eds.), Britain Votes 2005, 
56-68. Oxford: OUP.

Young, Hugo. 1993. One of Us. London: Pan.


