
5
V
ol

.1
5
 (

2
0
0
8
),

 N
o.

 4
, 

pp
. 

5
 -

 2
0

 

THE POLITICAL ROLE OF 
THE PRESS IN SPANISH 

TRANSITION TO 
DEMOCRACY, 1975-1978

Abstract
This article analyses the behaviour and attitudes of the 

Spanish press at the beginning of the transition towards 

democracy (November 1975 – December 1978), during 

the most signifi cant political and institutional change. The 

role of the main newspapers is assessed from diff erent 

perspectives, together with the reasons for the newspa-

pers’ consensus on the basic issues that were in the public 

eye. Through examples from several papers, taken one by 

one and as a whole, the article explains the exceptional 

characteristics of the relationship between politics and 

journalism, as well as some exceptions such as the ultra-

right-wing press and the Basque nationalist sector.

MERCEDES MONTERO
JORDI RODRIGUEZ-
VIRGILI
CARMELA GARCÍA-
ORTEGA

Mercedes Montero and Jordi 
Rodriguez-Virgili are 
Professors in Departamento 
de Comunicación Pública, 
Universidad de Navarra; 
e-mail: mmontero@unav.es; 
jrvirgili@unav.es.

Carmela García-Ortega is 
Professor in Facultad de 
Ciencias de la Comunicación, 
Universidad San Jorge; 
e-mail: cgarcia@usj.es.



6
Introduction
Since the mid-1980s, Spain has been a modern, democratic state, with a thriving 

culture. The late 1990s and the early years of the new millennium have been the 
longest period of growth in the contemporary history of Spain (Montero and Roig 
2005, 460; Serrano 2002, 85-89).

When General Franco died on 20 November 1975, no one could have imagined 
what Spain would be like today. The political, economic and social conditions of 
the country were discouraging, and the situation did not augur well for peace-
ful progress towards democracy. However, it happened thanks to the agreement 
reached by the political parties, trade unions and other associations in the so-called 
Moncloa Pacts. A series of basic economic and political agreements between the 
government and delegates of the most representative political parties allowed for 
a certain unity to overcome the diffi  cult political situation of the nation. 

The role of the daily press was decisive in this consensus. On the one hand, the 
daily press played the traditional role of mediator between the politicians and the 
man-in-the-street. On the other, the daily press was involved in and shaped the 
transition process: the press behaved just like any other actor on the public stage, 
backing the political parties and taking on the role of driving force for the funda-
mental democratic principles.

The nerve centres for journalism during this transitory period were in Madrid, 
Barcelona and the Basque Country: Madrid as the capital of the country, and the 
other two because of the debate on nationality.

There were ‘old’ and ‘new’ newspapers. The former were conservative and 
from the period of the Franco regime, although they did not always agree with 
the government. In general, they were in favour of democratic transition, through 
reform, not rupture, and tended to respect the recent past. The most important of 
these were ABC (Madrid) and La Vanguardia (Barcelona). Finally, we should men-
tion the ultra-right El Alcázar, which was against the democratic process and the 
exception among the newspapers since the dictatorship.

The new ones were close to the centre-le�  and nationalist, and considered a 
clean break to be be� er than reform. The foremost were El País and Diario 16 (cen-
ter-le� , Madrid), the nationalist Egin and Deia in the Basque Country and Avuí in 
Barcelona. In brief: the plurality of the newspapers matched the pluralism found 
in other areas of Spanish society. Let us not forget that in 1977, 80 political parties 
were created.

With the exception of El Alcázar, the newspapers all had the same aim: a demo-
cratic regime with political parties (including the Communist Party) and elections. In 
this area, the Spanish press assisted both the government and the opposition, which 
agreed on the main issues. The media played down its criticism of the government 
when the la� er had to face up to diffi  cult situations, particularly those caused by 
its enemies on the right and le�  who continuously undermined the government’s 
position. This radicalisation was seen to be the greatest danger to the democratic 
process. When, in January 1977, a wave of kidnappings and murders threatened 
the transition, the Madrid newspapers jointly published an editorial entitled “All 
Together”. This was a historical milestone for harmony and unity, and was carried 
out by the press as one. It was even published by El Alcázar.1



7

The press not only backed this process in diffi  cult situations but also system-
atically introduced the new democratic values to newspapers’ pages. The people 
of Spain were not accustomed to this terminology: civil liberty, amnesty, regional 
autonomy, elections, coexistence, consensus, reconciliation and harmony (Barrera 
and Zugasti 2001, 109-138). The newspapers also introduced new actors on the 
political stage, the parties and trade unions, which had been clandestine until 
then. But obviously, not all the newspapers behaved in the same way: each fol-
lowed its own line. This is what we will now see (Barrera and Sánchez Aranda 
2000, 271-301).

But fi rst, we must ask why the Spanish press behaved in this way. Evidently, 
there was no “offi  cial” consensus. It would appear that the journalists became aware 
of their duty, of the important role they had in the transition to democracy, and 
contributed to the success of this objective together with the government and the 
opposition. In fact, they had a particularly close relationship with the politicians, 
which has lasted as one of the characteristics – of the dead weights, many would 
say – of present-day Spanish journalism.

This political consensus and the backing of the media was the main diff erence 
between the Spanish transition and those other political changes towards democracy 
that happened later in Europe and Latin America. In the Old World, the central 
and eastern countries that abandoned Communism in the late 1980s showed great 
interest in the circumstances that made the Spanish political process possible. But, 
in most cases, these transitions lacked popular support, and they were not backed 
by an agreement like the Moncloa Pacts (González 1993, 362-380; Huntington 1991). 
Experts on the subject state that civil society in these nations was weak before 
their transitions, except in Poland, that it was not responsible for the crises of the 
Communist regimes, and that it was still disorganised a� er their fall. So the press 
did not have a key role to play in these transitions. Recent studies show situations 
like that of Russia, which, even today, is marked by extreme enmity and distrust 
between the media and those in power, or Ukraine, where the state still holds the 
reins of all communication, which may be why democracy has not progressed very 
far there (Voltmer 2006, 10-11, 76-78). Although the Latin American media began 
with much greater freedom of the press, it would seem that many Latin American 
media have willingly abandoned the Western journalistic model of objectivity, and 
become partisan presses. Journalistic consensus was unthinkable when there was no 
parallel in the political and economic arenas, an echo of an unshakable ideological 
split on fundamental issues. In Chile, for example, the press split into two groups 
(offi  cial and opposition), and echoed the agenda of the respective political elite, 
which did not always refl ect the concerns of the public (Filgueira and Nohlen 1994, 
163-180). In other countries, such as Argentina, it has been said that the media had 
no signifi cant role in the process that began in 1982.

If a country makes progress towards what, shi� s in journalists’ professional 
a� itudes should be apparent. That shi� ing paradigm might suggest a model that 
could be helpful for other emerging democracies. When Franco died in 1975, 
Spanish journalists were already enjoying some degree of press freedom, thanks 
to the Press Act of 1966. Some journalists were commi� ed to political beliefs and 
to the need for reforms. As a ma� er of fact, they tried to maintain a free informa-
tion fl ow, using a writing style that allowed readers to read real facts between the 



8
lines, or running lots of stories about elections in foreign democracies in the world 
news section (Alférez 1986; Barrera 1997). Nevertheless, those margins became 
even broader in the following years. The ultimate legal recognition of freedom of 
information came with the Constitution of 1978.

In the Spain of the 1970s, the State continued to exercise nominal control over 
access to the profession. But the granting of State recognition to university jour-
nalism administrators in 1971 led to the establishment of Schools of Ciencias de la 
Information at Madrid’s Complutense University, the Autonomous University of 
Barcelona and the University of Navarra, which pioneered university-based journal-
ism education in 1958 (Sanders, Hanna, Berganza, and Sánchez Aranda 2008, 135). 
This created the conditions for an improvement in the training of journalists.

The relationship between politicians and journalism throughout the period in 
which contemporary Spanish democracy was created was somewhat unusual. In 
general terms, there was a high level of mutual understanding and even complic-
ity. They shared common objectives and presented them to society as the most 
appropriate for the emerging new social order. Certainly, the editors of the main 
newspapers were invited by the government in 1976 to deal very carefully with 
news about the king, the military and Spanish unity in order not to destabilise the 
incipient democratic process (Chuliá 2001, 209). But there was no need to repeat 
those warnings due to the internal assumption of those premises by the majority 
of journalists.

The dominant a� itude of professional journalists of the transition was one of 
advocacy, constructive and interpretative journalism, more than one of impartial-
ity, critical and factual news reporting (Canel and Piqué 1998, 229-319). In addi-
tion, during the last years of Franco’s regime and the fi rst years of the transition to 
democracy, journalists were allies of the politicians opposing the dictatorship, so 
they were, and still are, more partisan. Once the government became a democracy, 
the news media were seen as important tools to indicate the people ‘how to be 
democratic’ and to spread respect towards institutions such as the monarchy and 
the government. But the more prevalent a� itude was the “disseminator” role that 
was considered crucial for spreading information and publicise public problems. 
Journalists understood that politicians and institutions needed coverage to com-
municate with citizens with a specifi c goal: make them more commi� ed to the 
newborn democracy (Sanchez Aranda 1999).

The New Democratic Press
El País and Diario 16 are the most infl uential new newspapers that were founded 

a� er the death of Franco. The fi rst issue of El País appeared on 4 May 1976 and the 
fi rst issue of Diario 16 shortly a� erwards, on 18 October. They were emergent pub-
lications, with li� le respect for Spain’s recent past, and radical in their approach.

El País clearly stated in its fi rst editorial (“Facing ‘Reform’”) that it did not 
trust the government of Carlos Arias or its supposed aspiration to democracy: 
the government simply wanted to defend group self-interest and privileges and 
continuity above all else.2 Nor, a few months later, did Diario 16 show confi dence, 
but it was more moderate. By then there was a new cabinet, led by Adolfo Suárez, 
which appeared to be more commi� ed to ending the old order and to democratic 
transition. But they still had to prove the sincerity of their proposals.3



9

From the beginning, El País was a serious paper with a formal layout, all text, 
with many quotes from intellectuals, with no facile concessions to photography and 
headlines. The newspaper’s political line was that of the Partido Socialista Obrero 
Español (PSOE) (Cruz 1996; Espantaleón 2002; Seoane 2004), Diario 16 was, in a 
way, the opposite: large expressive photos and headlines, and a front page that 
was an editorial. Diario 16 was a “loudmouthed” paper, not given to politeness, 
but less radical in its party political backing and its ideology than El País. It backed 
the centre – the democratic opposition to Francoism in an undefi ned area that went 
from Christian Democracy to non-Marxist Social Democracy.4

El País was careful not to praise the Suárez government. The paper supported a 
diff erent candidate-elect for President, the monarchist José María de Areilza. On the 
contrary, Diario 16 both praised and criticised President Suárez and his government, 
usually with great vehemence. On 18 November 1976, the Francoist “Cortes” voted 
for the Ley de Reforma Política (Law for Political Reform), which meant its self-aboli-
tion. El País had to admit its forecast was wrong, but insisted that the government 
had managed to ratify a spoiled reform system, in agreement with the Francoist 
groups.5 Diario 16 praised Suárez’s strategy, which appeared to be eff ective although 
it did have weak points. And the paper encouraged him to negotiate with the op-
position as he had called a referendum without their participation.6

This referendum caused a ri�  among the politicians. Most of the opposition, 
with the PSOE at its head, called for a so-called active abstention. El País promptly 
defended this stance, while Diario 16 a� acked it as maximalistic. The overwhelming 
“yes” vote in the referendum (15-XII-76) forced El País to justify its opinion: the 
newspaper believed the extremely high numbers of voters registered were a bad 
habit le�  over from the Franco dictatorship; then the newspaper went into banalities 
about whether the question for referendum had been badly worded: the vote was 
for reform or continuity, but what would have happened if it had been between 
continuity and discontinuity? The diff ering a� itudes of many citizens – the paper 
continued – had not been properly expressed. Apparently, El País did not want to 
admit its defeat and was clinging to a sinking ship. A referendum always asks a 
clear, simple question; it does not consider the sundry nuances of citizens’ opinions. 
The newspaper pressed the government not to misuse its victory, and urged the 
government to negotiate the future roadmap for democracy with those who had 
proposed active abstention, that is, with the PSOE.7

Diario 16 was jubilant about the response of the voters and insisted on what was 
obvious, that is, that even those who had suggested abstention had voted “yes.”8

A few months later, the fi rst free elections since 1936 were held in Spain. Voter 
participation was high (almost 80%) and showed the electorate’s preference for the 
moderate positions, UCD and PSOE, rather than the previous Francoist ministers 
of the AP and the Communist Party. From 15 December 1976 until 15 June 1977, El 
País continued a� acking Adolfo Suárez’s actions. What incensed the newspaper 
were the political manoeuvres he used to remain at the centre of middle-ground 
politics, to be in charge of the operation and continue as leader of the government 
a� er the elections. On this subject, a poll on voting intentions was published on 
12 June 1977, which showed not only the growth of the le�  but also the still high 
number of undecided voters. The newspaper took sides: “If this is confi rmed, 
the growth of the le�  will not permit President Suárez … to create a one-party 



10
government, or a coalition with the right, or with the hypothetical remains of the 
centre-le� . All the opinion polls place the PSOE as the main party in Spain, as UCD 
is simply an electoral coalition.”9 On 14 June, the day before the elections, having 
stated that the newspaper would not recommend voting for any particular party 
(although this was a tradition in the liberal press), El País published an “objective” 
review of all the parties that were standing for election. The newspaper did say 
who readers should not vote for, that is, the right-wing groups with roots in Fran-
coism, including UCD: “The Unión de Centro presents the electorate with a façade 
which has been deformed by the invasion of its electoral lists by the Authorities, 
which probably means that half the members elected for UCD will belong to the 
technocratic or political group that collaborated with Francoism. Their clinging to 
the tactics of the old regime will complicate their understanding of government in 
a democracy.”10 El País backed the le� , but warned against the Communist Party, 
thus revealing the paper’s backing of the PSOE.

At the same time, Diario 16 o� en coincided with El País in its a� acks on the 
government, for example, on Adolfo Suárez’s above-mentioned behaviour. But 
Diario 16 did recognise what he had done well: 13 June 1977, on the eve of the elec-
tions, the newspaper said that se� ing up a democracy and leaving the dictatorship 
behind by peaceful means was not easy, and stated that there were great Spanish 
politicians in both the government and in the opposition, despite their inexperi-
ence and need to improvise.11 On 14 June, when evaluating the diff erent polls, the 
newspaper referred to the weakness of UCD, but did not make the mistake of 
be� ing on a PSOE victory. Neither implicitly nor explicitly did Diario 16 suggest 
voting for any particular party. On 16 June, when the electoral results were not yet 
clear, the newspaper stated the following: “President Suárez has been the great 
helmsman of the transition and his daring has allowed us to triumph over obstacles 
where others had failed.”12 UCD was defi ned as a civilised, dialoging right-wing 
party such as never before had existed in Spain. Diario 16 did not even mention 
the party’s Francoist past. 

The writing of the Constitution was arduous. It had to be done through political 
consensus, fundamentally between UCD and PSOE. The Constitution was passed 
by referendum on 6 December 1978. There was 30% abstention, due in part to the 
a� itude of the Basque nationalists, but only in part. According to Diario 16, in its 
editorial on 7 December, a considerable number of Spaniards, without party-politi-
cal obedience, were indiff erent to the constitutional process. With the usual intensity, 
the newspaper accused the Spanish politicians of having been so involved in the 
twists and turns of consensus that the politicians had bored people, and made mil-
lions of citizens fl ee their electoral responsibility. It was vital – according to Diario 
16 – to rescue these Spaniards who were sick and tired of the consensus comedy. 
So it was fundamental that the parties did so without scheming or wheeling and 
dealing13. El País, on the other hand, in its editorial of 7 December, said much the 
same, but more composedly. This may have been because the UCD government 
and the PSOE, which the newspaper unoffi  cially backed, were equally to blame: 
consensus had been a necessary evil to dismantle Francoism.14



11

The Conversion of the Old Dailies to Democracy 
It was not only the new democratic press that contributed to the restoration of 

democracy; this was also possible because almost all the dailies that had peacefully 
coexisted with Franco’s dictatorship joined the new ones in pursuit of the same 
aims. This process, very similar to that of the politicians of the old regime, favoured 
ample journalistic consensus (Barrera 1997, 7-46). This tacit consensus was striking 
both among the newsrooms and the newspaper owners.

The crisis was particularly noticeable at the oldest two Spanish newspapers: 
ABC and La Vanguardia.

The monarchist ABC (1903) went through the worst patch in its history. They 
were complicated times, full of indecisiveness and inconsistency, when ABC gave 
six of one (fi delity to its independent liberal line) and half a dozen of the other 
(collaboration with touches of political immobilism) (Alférez 1986, 26).

The defense of the past and suspicion about almost everything in the future 
marked the paper’s editorial line at the beginning of the transition. But this did 
not stop the paper from adopting political-informative initiatives for change such 
as its interview cards “Cien españoles para la democracia” (100 Spaniards for De-
mocracy) and the “Tertulias electorales de ABC” (ABC’s Electoral Get-togethers). 
In the fi les, the 100 politicians who would have the most infl uence on the nascent 
democracy were interviewed. At the get-togethers, the candidates for the fi rst elec-
tions answered questions from journalists and guests in the newspaper’s library.

The editorial stance on the legalisation of the Communist Party was a perfect 
example of the behaviour of ABC at that time: fi rst opposition, then acceptance 
and fi nally support for government reform. ABC had alerted the public in a tough 
editorial that the Communist Party was “the greatest enemy of freedom.”15 When 
the government legalised the party without warning, the monarchist daily clearly 
stated that such an action was a “very serious decision and a mistake on the part 
of our leaders.”16 However, all the papers, except ABC and El Alcázar, backed the 
government’s decision and published a joint editorial, entitled: “Don’t Let Hope 
Come to Nothing.” ABC realised it was on its own, and reacted with another edito-
rial: “First objective: détente,” in which to a certain extent the paper corrected itself, 
as it admi� ed the government decision and gave the government the newspaper’s 
support in the government’s pursuit of “political détente and harmony.”17 To prove 
the paper’s positive disposition, ABC published the entire text of “Don’t Let Hope 
Come to Nothing.” 

The internal contradictions of ABC appeared during the June 1977 elections. 
Some members of the family who owned the paper, the Luca de Tena, were 
standing for the AP, a party made up of important ex-Francoist ministers, while 
other family members were standing for the UCD. Faced with a clear division, 
the newspaper published a note to remind people of “the radical independence 
of the editorial line and point of view of these publications regarding the civil or 
political activities which are or may be carried out by their employees, produc-
ers, journalists or management.”18 A� er the electoral victory of the centrist party 
UCD, ABC realised the newspaper was in the wrong. It was not by chance that the 
newspaper’s circulation had dropped by a third. Immediately, without giving up 
the newspaper’s conservative character, ABC backed the reforms (Pérez Mateos 
2002; Olmos 2002, 545).



12
While the Constitution was being dra� ed, ABC persisted in indicating the omis-

sions and weak points of the text. But when it was endorsed by referendum, the 
newspaper published the following: “One thing is clear. The Spaniards who voted 
YES have crushed those who voted NO. The far right who do not want the Constitu-
tion, the far le�  who want revolution, and the separatists who want disintegration, 
together do not make up a relevant electoral fi gure” (Guillamet 1996). The paper 
backed the Constitution mainly due to the integrating role of the monarchy. 

On the Catalonian market, La Vanguardia remained the unquestioned leader dur-
ing the transition. The newspaper had been considered an institution since the early 
20th century and was an inevitable reference point in Catalonia (Gaziel 1994).

La Vanguardia found adapting diffi  cult. The owner of the paper, Carlos Godó, 
identifi ed with Francoism.19 However, this did not mean that the personal inter-
ests of the owner were more important than those of the newspaper. Within its 
liberal conservative tradition, La Vanguardia backed the movements that wished to 
construct a democracy through reform, not rupture, of the Francoist legislation. 
Horacio Sáenz Guerreo, the editor, was a key fi gure for the evolution of the newspa-
per and for keeping a balance between the editorial staff  and the management. 

La Vanguardia adapted to more modern times with its characteristic caution 
and prudence. Once Don Juan Carlos had been proclaimed king of Spain, the 
newspaper gave unconditional support to the monarchy.20 La Vanguardia did not 
hide its astonishment at the nomination Adolfo Suárez as president,21 but when 
the government reform went ahead, the paper changed its stance gradually. La 
Vanguardia applauded the Law for Political Reform and interpreted the results of 
the referendum as “a magnifi cent lesson in good sense, serenity and civility by the 
people of Spain.”22

Faced with the fi rst free elections in Spain, La Vanguardia did not recommend 
voting for any particular party, but did demand common sense and realism, rather 
than the utopias and demagogy of some political programs. The paper backed the 
reformers in opposition to those who wanted rupture or continuity.23 This was why 
La Vanguardia applauded Adolfo Suárez’s victory at the ballot boxes. 

The major support obtained by those who defended autonomy for Catalonia brought 
about a pro-Catalan movement in La Vanguardia. Thus, it contrasted the ancient historical 
roots of Catalonia with the vain attempts to ignore its existence, the latest of which was 
the Francoist regime. For the fi rst time, the newspaper’s editorials used harsh expressions 
such as “forty years of concealing the reality of Catalonia”24 and “pernicious and abusive 
centralist absolutism” or “centralist dictatorship.”25 In an article published in 1979, Carlos 
Godó wrote – referring to La Vanguardia – that it would be diffi cult to fi nd an editorial line 
that was more respectful of the historical existence of Catalonia than that of the newspaper, 
and that had “contributed as much to the knowledge, love and respect for Catalonia as a 
historical reality, which might some day, therefore, recover its own institutions” (Nogué 
and Barrera 2006, 356). This was a signal that the newspaper had always followed the 
directions of the times.

La Vanguardia backed the Constitution and recommended voting “yes” in the 
referendum on 6 December. For the Catalan daily, “the debatable formula of con-
sensus has allowed us to break with the dichotomy of the two Spains in relentless 
confrontation.”26 In short, La Vanguardia was still a pro-government newspaper, 
that is, it off ered basic, but not unconditional, support to the procedures of the 
diff erent governments.



13

The Extreme-right Adversarial Press
In the fi eld of public opinion, there was increasingly strong rejection on the 

part of those extreme-right groups that controlled a small but combative number 
of newspapers, such as the dailies El Alcázar and El Imparcial, and the magazines 
Fuerza Nueva and Heraldo Español, the most signifi cant of which was El Alcázar. This 
newspaper experienced a remarkable increase in circulation by taking advantage 
of the public discontent caused by such important unsolved problems as terrorism, 
economic crisis and the transfer of power to some regions.

El Alcázar was the information bulletin of the National Confederation of Ex-
combatants, who had fought for Franco during the Spanish Civil War. During 
the fi rst phase of the transition, the daily was the most important extreme-right 
organisation in Spain. At the time of Franco’s death, in November 1975, El Alcázar 
was well known for its harsh articles against any kind of political reform, but the 
newspaper also had a low circulation (13,000 copies daily).

During the transition, El Alcázar a� racted those who were nostalgic about the 
Franco regime and opposed democratic reform, and therefore, experienced a pro-
gressive increase in sales. Thus, in November 1978, El Alcázar was selling 61,059 
copies daily. This journalistic voice, against the process of transition to democracy, 
acquired special relevance from 1977 onwards, for three main reasons. The fi rst 
democratic elections, held on 15 June 1977, were a disaster for the ultraconservative 
forces. The parliamentary marginalisation of the extreme right led to the strength-
ening of its press, which became the main vehicle of participation in the public 
sphere. In addition, a� er the failure of the extreme right in the elections, Antonio 
Izquierdo, whose editorial style was more dynamic and confrontational, replaced 
Antonio Gibello as the newspaper’s editor.

Therefore, El Alcázar became a reference point for the extreme right. The ultra-
conservative sector found a vision of the reality consistent with their political ideas 
in this newspaper. El Alcázar supplied arguments and reasons to the people who 
were unhappy about the transition. 

El Alcázar opposed the process of transition to democracy. The newspaper’s 
editor, Izquierdo, stated that El Alcázar was “in opposition to the government 
and in opposition to the Opposition party” (Izquierdo 1981, 86). The newspaper’s 
criticism was aimed at the democratic system as a whole. The newspaper adopted 
this opposition cause as a real ba� le and practiced “combative journalism” against 
liberal democracy, using all available resources: headlines, commentary articles, 
contributors, selection of articles and news stories, etc. 

El Alcázar considered itself the champion of the unity of Spain, loyal to the 
doctrine of José Antonio Primo de Rivera, founder of Spanish Falange. The news-
paper also declared itself the defender of the work and fi gure of Francisco Franco. 
Therefore El Alcázar a� acked the reforms with articles in defense of the Franco 
period, mainly based on its material achievements, which were greater than those 
of democracy. 

When the Spanish people endorsed the “Political Reform Law” by referendum, 
the front-page editorial stated: “Today’s victory is not the people’s victory, but the 
Pyrrhic victory of partisan speculation.” Sovereignty was not being returned to 
the people: the political parties were stealing the lead role from the people. The 



14
newspaper announced that the newspaper was “going on the off ensive at the 
permanent service of the Unity of Spain.”27

El Alcázar was belligerent with all the political parties, especially with the le�  
wing, but considered the communists to be the most evil. The Marxists had been 
defeated during the Civil War, and the newspaper considered their return to the 
public scene to be intolerable. In this way, when the government legalised the Com-
munist Party, the newspaper’s answer was ruthless: the government was guilty, a 
liar and a traitor. El Alcázar, using the language of football, launched its front page 
with the headline “Goal” and said that this was an own-goal by the government 
“at the goal line which they sworn was defended and well protected against the 
Communist menace.”28

During those years, terrorism struck Spain cruelly. El Alcázar condemned the 
brutal terrorist a� acks full page with bellicose language. The newspaper contrib-
uted to the “pressure strategy” of the extreme right. Thus, for instance, it had an 
outstanding section titled: “The war report,” in which it gave a “weekly, monthly 
and yearly terrorist total.”

The newspaper demanded a fi rm hand against separatist terrorism. On the 
contrary, the rest of the press tried not to give excess information about the terror-
ist a� acks in order to avoid the destabilisation of the process towards democracy. 
According to El Alcázar, the political parties had agreed to systematically hide the 
reality of the country. For the newspaper, democracy and government weakness 
encouraged terrorism.

The daily was against the autonomous process. El Alcázar announced the rupture 
of the unity of Spain. The devolution of powers to certain regions and decentralisa-
tion was an a� ack on the unity of duties and rights of all the Spanish people. As 
when dealing with other subjects, the newspaper used alarmist and apocalyptic 
language. For instance, when the Generalitat in Catalonia was reestablished, its 
full-page headline read: “Crime Against Popular Sovereignty.”29

The newspaper electrifi ed the spirit of the army and was the most-read news-
paper in the barracks. El Alcázar echoed the deep discontent of the army because 
of the horrifying terrorist a� acks (we must not forget that more than 200 soldiers 
were murdered between 1976 and 1981); the break-up of the unity of Spain, brought 
about by the autonomous process of decentralisation; and the loss of the army’s 
autonomy. Army members, humiliated by the isolation that they were subjected 
to by the press in general, found a haven in El Alcázar.

The newspaper encouraged the idea of a society in permanent confl ict – cri-
sis, unemployment and corruption – facing chronic instability if democracy was 
established. This was another example of the newspaper’s strategy of “exploiting 
discontent/dissatisfaction”. El Alcázar reminded people of that security that Spain 
had enjoyed during the Franco years. The newspaper encouraged the ghosts of 
the past and underlined the failure of the II Republic, which ended in the Civil 
War. El Alcázar established a clear parallelism between the political situation of 
the II Republic and the transition. For many people, this parallelism was in fact an 
indirect way of inspiring violent military action, a coup d’état.

The process towards democracy culminated institutionally with the Constitu-
tion. The referendum campaign was one of the moments of greatest harmony 
among the Spanish press. But El Alcázar acted as the spokesman of the sectors in 



15

opposition to the Constitution, the defenders of a regime doomed to disappear 
when the Constitution came into eff ect. El Alcázar led a campaign to encourage 
abstention and the negative vote, appealing to fear as the newspaper’s main ar-
gument. El Alcázar claimed the Constitution was illegal, separatist, Marxist and 
anti-Christian.

El Alcázar interpretation of the referendum was also noteworthy. The newspaper 
spoke of “the results of the referendum on rupture,” because “half of Spain had 
endorsed the Constitution against the negative inhibition or the negative frankness 
of the other half.”30 El Alcázar included as opposing votes the abstentions (which 
were the highest proportion), the blanks, the void and the negative votes, which 
gave a result of 41,05% of the census, against the favorable “yes” votes, which were 
58,95%. In this way, the Constitution split Spain into two antagonistic halves.

In summary, El Alcázar was the most representative newspaper of the extreme 
right-wing press: a confrontational press that tried to destabilise the process of 
transition to democracy.

The Nationalist Exception: the Basque Country
The Basque Country and Catalonia were the regions that most eagerly deman-

ded autonomy during the transition. 
The vast majority of the Basque newspapers contributed to the establishment 

of a democratic system in Spain through their support of the process of change. 
The nationalist dailies, Deia and Egin, were the exception, and criticised the limits 
set by the Spanish Constitution.

A� er the elections in 1977, the fi rst democratic government established a pro-
visional pre-autonomy for Catalonia and the Basque Country. Soon, this formula 
spread, and almost all the regions adopted it. This regional pre-autonomy system 
gave shape to the territorial structure in the Spanish Constitution (Fusi 1996, 446-
452).

During the dra� ing of the Constitution, the issue of autonomy was extremely 
confl ictive. This problem almost broke the consensus shared by the political parties 
with parliamentary representation (Aja 1999, 51; Clavero Arévalo 1983, 97; Solé 
Tura 1985, 89). Finally, the right to autonomy for the regions was recognised and 
guaranteed in the second article of the Constitutional text. This article also included 
an explicit mention of the indivisibility of the Spanish nation. 

In the referendum for the approval of the Constitution, most people voted in 
support of the Constitution. Nevertheless, there was less support in the Basque 
Country.

The Basque people obeyed the orders of the region’s three strongest parties. The 
fi rst, the Basque Nationalist Party (PNV), characterised by moderate nationalist 
ideology, received the most votes in the 1977 elections. The problem was that the 
nationalist demands exceeded the limits of the constitutional frame, and there-
fore, agreement was not possible. A� er the defeat of their demands, the Basque 
Nationalist Party played the role of victim, moved away from the consensus and 
recommended abstention in the referendum for the approval of the Constitution.31 
The second party was the Spanish Socialist Workers Party (PSOE). It was called 
the Basque Socialist Party in the Basque Country because the party was quite de-
centralised in regional bodies. The party joined the consensus and was in favour 



16
of regional autonomy for the Basque Country within the constitutional frame. The 
party asked for an affi  rmative vote in the referendum. And the third party, placed 
outside the democratic system, was the terrorist group ETA (meaning “Basque 
Country and Freedom”); there were also political parties without parliamentary 
representation, several of which were illegal at the time. They shared a radical na-
tionalist le� -wing ideology and asked for a “no” vote in the referendum (Bezunartea 
1988; Coca and Martínez 1992).

At the beginning of the transition, there was no nationalist press in the Basque 
Country. However, this situation changed in 1977. The nationalist groups, silenced 
during the dictatorship, realised the need to create newspapers close to their ideol-
ogy. Thus, Deia was born on 8 June 1977, with the support of the PNV, and Egin on 
29 September, with links to the radical nationalist le� -wing sector and was very 
close to the terrorist group ETA.

Both newspapers brought to the Basque media scene not only their national-
ist ideas but also new working habits, far from those professional routines their 
competitors had been using for many years. The new dailies had an active a� itude: 
they hunted for news, they liked interpretation be� er than simple narration of the 
facts, they were quite independent from the news agencies and they looked for 
new sources of information with democratic legitimacy. They gave special relevance 
to information concerning the Basque political arena, and gave voice to the most 
radical nationalist sector, which had almost been out of the media scene until that 
moment. Within a few months, Deia and Egin had high circulation fi gures and 
therefore caused a fall in the circulation of the rest of the newspapers. The old dailies 
had to adapt to the new journalistic situation, and few were successful. 

To show the a� itude of Deia and Egin towards the transition and their new 
journalistic style, we will describe of the fi rst important event reported by the two 
newspapers: the Constitutional Referendum held on 6 December 1978.

By analysing all the articles published by Deia, we can describe two of its prin-
cipal features. First, its Basque nationalist ideology. The referendum coverage was 
focused on the Basque area and on the consequences of the results for future regional 
autonomy. For example, the main headline of the day a� er the referendum was 
“... and the Basque Country Abstained.”32 Second, its connections with the Basque 
Nationalist Party. Deia underlined the high level of abstention, the option supported 
by that party. Moreover, the daily paid remarkable a� ention to the radical nation-
alist le� -wing parties opposed to the Constitution. This special treatment was for 
two reasons: the solidarity with those who had been silenced during Francoism 
and the very nature of these radical nationalist le� -wing groups, which were very 
active with a huge capacity for propaganda and popular mobilisation. Therefore, 
they used the media to spread their political ideas.

Deia did not have an editorial, so we can only know its position through the 
refl ective pieces wri� en by its contributors. Like the PNV in the constitutional 
debates, these texts played the victim and had an aggressive tone that became 
threatening on some occasions. Here are some examples: “The Basque members 
of Parliament were reduced to silence, and now the Basque people, in a huge way, 
have joined them in this silence. ... People in furious, hurt, frustrated silence... are 
dangerous people. ... The Basque people don’t allow themselves be deceived. They 
know perfectly well what minimum level should be respected before saying ‘yes’ 



17

to a Constitution determined to deny their historic rights. ... Basque people forgive, 
but do not forget.”33

The editorial staff  was responsible for all the news articles published about 
the referendum but one. This la� er was sent by a news agency called Efe and was 
replied to by Deia. The Efe piece stated: “Governmental sources have described 
as ‘extremely serious’ certain facts which occurred in the Basque Country, where 
some polling station presidents exceeded the demand of requirements to vote. ... 
such facts mean ‘a kind of coercion’ of the so-called right.”34 The consequence of 
these actions was an increase in abstention. The Deia article stated: “Abstention and 
the ‘no’ vote have been important in the Basque Country. Certain political groups 
who have sought a blind vote for the ‘yes’ vote may fi nd this information diffi  cult 
to assimilate ... . This is why we wonder if half a dozen anecdotes will not be used 
as an smoke screen to hide the important reality of abstention and the ‘no’ vote; 
we wonder if they are not trivial stories, blown up with the purpose of distracting 
a� ention from the moral defeat of the ‘yes’ vote in the Basque Country.”35

Egin was even more critical. Its coverage was very focused on the Basque area 
and gave priority to the activities of the radical nationalist le� -wing groups. The 
newspaper tended to silence those who supported the Constitution and interpreted 
the “no” vote in the Basque Country and the abstention in the rest of the State as a 
triumph. The word “State” was used to avoid others like Spain, country and nation. 
For example, the main headline of the day a� er the referendum was: “The Basque 
Country strongly rejects the Constitution. In the State, abstention, 34%, exceeded 
the predictions of the Government and the majority parties.”36

However, the most important issue for Egin was not only the victory of the 
“no” to the Constitution but also the political consequences of this option for the 
future of the Basque Country. So, two days a� er the referendum, Egin stated “an 
mprovement in the political perspectives for the Basque Country a� er the referen-
dum.”37 From its point of view, the rejection by the Basque people should have a 
result: a statute of regional autonomy whose limits went beyond the Constitution 
that they did not support. That is to say, Egin aspired to regional autonomy as a 
step towards independence.

This newspaper criticised the constitutional consensus because “[i]t has been 
achieved away from the people,” the referendum electoral campaign for the fact 
that “no” supporters had no access to television broadcasting and because it had 
“a Francoist-infl uenced style”38 and the “excessive police vigilance”39 on the ref-
erendum day.

Egin used an aggressive tone and colloquial language. The editorial staff  wrote 
the majority of the news articles, and only a few came from agencies. The coverage 
focused on political issues. This newspaper did not publish any refl ective pieces on 
the referendum, and the newspaper’s editorial opinion appeared four days later, 10 
December. It was called “Refl ection a� er the rejection.” These examples from the 
editorial illustrate what has been said about Egin’s style and content. Of the Basque 
Country, the editorial stated that it was “Caught in the spider’s web of centralism” 
and that “the region has spent too long without breathing even a puff  of the wind 
of freedom.” Of the Constitution, the editorial declared that “It denies the Basque 
Country as a nation (...) it denies our right to self-determination (that) is, in spite 
of the smoke screens they insist on creating, the Basque Country’s crucial problem 



18
and the heart of the ma� er”; and, fi nally, on the future autonomy it stated: “We 
have to make the eff ort to fi nd the best ways without being at the expense of the 
State ... . The result of the referendum has clarifi ed which parties the people sup-
port and which they do not. Le� -wing radical parties have to confront the future 
of our people, with reason since the 6 December.”40

Conclusion
The press played an outstanding role in the Spanish transition to democracy. As 

a collective, the press gave decisive assistance to the political authorities in favour 
of peaceful reform of the system. This support was not the result of an explicit 
pact. The press as a whole, not including the above-mentioned exceptions, shared a 
discourse to a greater or lesser extent on the main objective of this political change: 
a democratic system which would guarantee the exercise of political rights. 

As can be seen throughout the article, basic consensus was applied heteroge-
neously. The diff erent historic traditions of the newspapers were echoed in their 
articles. The new dailies, which were not burdened by having collaborated with 
Francoism, were more daring, aggressive and incisive in their demands for democ-
racy. The older ones, such as ABC or La Vanguardia, were more careful and respectful 
of the past, and so helped the process not to be unwisely hasty. Both types pro-
moted the most important democratic values, reconciliation and harmony among 
the people of Spain. Pragmatically, they wished to overthrow the myth of the two 
antagonistic Spains, and at all costs to avoid repeating the errors of the past. 

This consensus was neither straightforward nor unanimous. The ultra-right 
and Basque nationalism tried to destabilise the transition process and complicate 
the democratic developments through their press. In spite of this, the Spanish 
press understood and encouraged the opinion of most citizens who wanted an 
in-depth, sincere political change without violence or extremism. Thus, the press 
collective supported and helped the actions of the government and of King Juan 
Carlos himself in the democratisation of the country.

Notes:
1. In one paragraph, it said: “Whoever started this machinery is the enemy of everyone, the enemy 
of the Spanish people. Their scheme is clear: try to impede the establishment of civil formulas of 
open and structured coexistence to which the Spanish have a right. In facing such a challenge, 
all political and social forces are obligated to join forces, leaving to one side their diff erences, 
proclaiming their decision to complete the journey down the road to democracy through free 
elections” (All newspapers, 29 January 1977).

2. El País, 4 May 1976.

3. Diario 16, 18 October 1976.

4. There is no specifi c historical bibliography for Diario 16. 

5. See El País, 19 November 1976.

6. See Diario 16, 19 November 1976.

7. See El País, 16 December 1976.

8. See Diario 16, 17 December 1976.

9. See El País, 12 June 1977.

10. See El País, 14 June 1977.



19

11. See Diario 16, 13 June 1977.

12. Diario 16, 16 June 1977.

13. See Diario 16, 7 and 8 December 1978.

14. See El País, 7 December 1978.

15. ABC, 1 February 1977.

16. ABC, 10 April 1977.

17. ABC, 17 April 1977.

18. ABC, 21 April 1977.

19. For example, the day after the death of Franco, La Vanguardia published a photograph of an 
audience granted by Franco to Carlos Godó, together with an article written by the newspaper 
owner himself entitled “An extraordinary job which has radically changed Spain”. In this article, he 
simply and sincerely expressed his profound personal gratitude to Franco (see La Vanguardia, 21 
November 1975).

20. See La Vanguardia, 23 November 1975.

21. See La Vanguardia, 6 June 1976.

22. La Vanguardia, 16 December 1976.

23. La Vanguardia, 14 June 1977.

24. La Vanguardia, 11 September 1977.

25. La Vanguardia, 11 September 1977.

26. La Vanguardia, 1 November 1978.

27. El Alcázar, 16 December 1976, p. 1.

28. El Alcázar, 11 April 1977.

29. El Alcázar, 30 November 1977.

30. El Alcázar, 7 December 1978.

31. The claims of the PNV can be found in El Partido Nacionalista Vasco ante la Constitución. Historia y 
alcance de unas negociaciones (Zarauz: Itxaropena, 1978).

32. Deia, 7 December 1978.

33. Deia, 8 December 1978.

34. Deia, 7 December 1978.

35. Deia, 7 December 1978.

36. Egin, 7 December 1978.

37. Egin, 8 December 1978.

38. Egin, 8 December 1978.

39. Egin, 7 December 1978.

40.  Egin, 10 December 1978.

References:
Aja, Eliseo. 1999. El estado autonómico. Federalismo y hechos diferenciales. Madrid: Alianza. 

Alférez, Antonio. 1986. El cuarto poder en España. Madrid: Plaza & Janés.

Barrera, Carlos and José Javier Sánchez-Aranda. 2000. El discurso periodístico sobre la amnistía 
general de 1977, a través de la prensa de Madrid, País Vasco y Navarra. ZER 8, 271-301.



20
Barrera, Carlos and Ricardo Zugasti. 2001. La introducción de los valores democráticos en la prensa 

de la transición española (1975-1978). In J. Benavides and e. Fernández (eds.), Valores y medios de 
comunicación, 109-138. Madrid: Edipo.

Barrera, Carlos. 1997. Poder político, empresa periodística y profesionales de los medios en la 
transición política española a la democracia. Comunicación y Sociedad X, 2, 7-46.

Bezunartea, Ofa. 1988. Noticias e ideología profesional. La prensa vasca en la transición política. Bilbao: 
Deusto.

Canel, María José and Antoni M. Piqué 1998. Journalists in Emerging Democracies: The Case of 
Spain. In D. Weaver (ed.), The Global Journalist: News People Around the World, 299-319. Cresskil: 
Hampton Press.

Chuliá, Elisa. 2001. El poder y la palabra. Prensa y poder político en las dictaduras. El régimen de Franco 
ante la prensa y el periodismo. Madrid: Biblioteca Nueva/ UNED.

Clavero Arévalo, Manuel. 1983. España, desde el centralismo a las autonomías. Barcelona: Planeta.

Coca, César and Florencio Martínez, eds. 1992. Los medios de comunicación en el País Vasco. Bilbao: 
UPV.

Cruz, Juan. 1996. Una memoria de El País: 20 años de vida en una redacción. Barcelona: Plaza & Janés.

El Partido Nacionalista Vasco ante la Constitución. Historia y alcance de unas negociaciones 1978. 
Zarauz: Itxaropena.

Espantaléon, Antonio. 2002. El País y la Transición política. Granada: Universidad de Granada.

Filgueira, Carlos H. and Dieter Nohlen, eds. 1994. Prensa y transición democrática. Experiencias 
recientes en Europa y América Latina. Madrid: Iberoamericana.

Fusi, Juan Pablo. 1996. El desarrollo autonómico. In J. Tusell and A. Soto (eds.), Historia de la transición 
1975-1986. Madrid: Alianza.

Gaziel. 1994. Història de La Vanguardia (1881-1936) i nou articles sobre periodisme. Barcelona: 
Empúries.

González Enríquez, Carmen. 1993. Crisis y cambio en Europa del Este. La transición húngara a la 
democracia. Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas, Siglo XXI de España Editores S.A.

González Enríquez, Carmen and Carlos Taibo Arias. 1996. La transición política en Europa del Este. 
Madrid: Centro de Estudios Constitucionales.

Guillamet, Jaume. 1996. Premsa, franquisme i autonomia. Crònica catalana de mig segle llarg (1939-
1995). Barcelona: Flor del Vent.

Huntington, Samuel P. 1991. The Third Wave. Democratization in the Late Twentieth Century. Norman: 
University of Oklahoma Press.

Montero, Julio and José Luis Roig. 2005. España, una historia explicada. Madrid: Dossat. 

Nogué, Anna and Carlos Barrera. 2006. La Vanguardia. Del franquismo a la democracia. Madrid: 
Fragua.

Olmos, Víctor. 2002. Historia de ABC. Barcelona: Plaza & Janés.

Pérez Mateos and Juan Antonio. 2002. Historia Íntima del diario. Cien años de un “vicio nacional.” 
Madrid: Libro Hobby. 

Sánchez-Aranda, José Javier. 1999. Caracterización y actitudes de los periodistas españoles de la 
Transición. In C. Barrera (ed.), Del gacetero al profesional del periodismo. Evolución histórica de los 
actores humanos del cuarto poder, 197-204. Pamplona: Fragua.

Sanders, Karen, Mark Hanna, Rosa Berganza, and José Javier Sánchez Aranda. 2008. Values of British 
and Spanish Journalism Students. Becoming Journalists: A Comparison of the Professional 
Attitudes and Spanish Journalism Students. European Journal of Communication 23, 2, 133-152.

Seoane, María Cruz. 2004. Una historia de El País y del Grupo Prisa. Barcelona: Plaza & Janés.

Serrano Blanco, Laura. 2002. La España actual: de la muerte de Franco a la consolidación de la 
democracia. Madrid: Actas.

Solé Tura, Jordi. 1985. Nacionalidades y nacionalismos en España: autonomías, federalismo, 
autodeterminación. Madrid: Alianza.

Voltmer, Katrin, ed. 2006. Mass Media and Political Communication in New Democracies. New York: 
Routledge.


