
53
V
ol

.1
8
 (

2
0
1
1
),

 N
o.

 2
, 

pp
. 

5
3

 -
 7

6
 

THE 
INTERNATIONALISATION 
OF CHINESE TELEVISION: 

MANIFESTATIONS AND 
POWER INTERPLAYS, 

1978-1991

Abstract
This paper analyses the main features and power 

factors of the initial stage of television globalisation in 

mainland China. Based on document researches in three 

Chinese television stations of diff erent administrative levels 

and in-depth interviews with television managers, produc-

ers and scholars, it argues that China’s television was inter-

nationalised between 1978 and 1991. Television interna-

tionalisation was defi ned as a process driven by the party-

state of adopting and reinventing the television cultural 

forms that were spreading internationally in order to build 

up national media and dominant ideologies in China. The 

argument is in three parts. I show fi rst how the party-state 

relaxed its extreme anti-foreign stance in Chinese televi-

sion as part of the national modernisation project within a 

modifi ed party control system. Secondly, I show how these 

policies introduced international television fl ows and the 

transformation of some key aspects of television activities, 

in particular management practices, production values and 

program content. Thirdly, I show how the party state and 

its relations with Western states and international organi-

sations were the primary infl uence on Chinese television, 

despite the rising infl uence of technologies, market forces 

and liberal intellectuals during the 1980s. 

HONG ZHANG

Hong Zhang is a lecturer 
in College of Media and 
International Culture, 
Zhejiang University; e-mail: 
zhangh2009@zju.edu.cn. 



54
Introduction

The evolution taken place in mainland China’s television sector has drawn 
unfailing interests from researchers and policy makers. This interest is due to the 
unique development model of Chinese television a� er the reform – business-like 
operation with party-state ownership and ideological control.1 One major approach 
to decipher the changes, o� en associated with the terms “internationalisation,” 
“transnationalisation” or “globalisation,” stresses the infl uence of Western cultural 
forms on Chinese television (e.g. Chan 1994, 1997; Curtin 2007; Hong 1998, 2009; 
Weber 2003). Scholars in this approach have two major perceptions through their 
empirical discoveries. First, the Chinese party-state is able to resist, absorb and 
reinvent the foreign media infl uence in its own interests, thus far more active than 
a passive receiver of Western infl uence as media imperialism theory has assumed. 
Second, market factors, emergent during the process of reform and opening-up 
as a dominant force for shaping Chinese television, have hardly subverted the 
party-state’s television control system. Their fi ndings of the persistence of Chinese 
party-state policies works in tandem with the renewed interests in the role of “na-
tion-state” in academic discourse since more than a decade ago (e.g. Held et al. 
1999, Waisbord and Morris 2001, Price 2002). Indeed, numerous empirical studies 
demonstrate that states are able to update their way of media governance in order 
to promote national production and fend off  unregulated external infl uence both 
in developed countries and “Third World” countries (e.g. Straubhaar 2001, Keane 
2002, Rantanen 2007, Hafez 2007, Chan 2009). To Price (2002) and Zhang (2011), 
pointing out the pertinence of states in the age of globalised communication is just 
the fi rst step. Moreover, one needs to fi nd out how the (transformed) states have 
infl uenced the media and why states have transformed policies in the light of the 
rise of other power factors. In this way, one can catch the specifi c confi gurations of 
globalisation under diff erent historical and social context. 

The key question is thus not whether there is a role for the Chinese party-state 
as China’s television gradually increases its contacts with the outside world, but in 
what way? And what’s the relationship of the Chinese party-state with other power 
factors? Informed by these two questions, my enquiry starts from the changes of 
the party-state television governance since the reform era. I approach it as a sub-
branch of public policy that will be examined in terms of policy objectives, policy 
institutions, and policy instruments (Hills 2005). I then look into how the changes 
in television policies have impacted the diff erent spheres of activity in the televi-
sion sector, namely, ownership, market structure, management, production logic 
and content. The analysis of the (di)synchronisation of the policy objectives and 
the transformations actually taken place (policy outcome) will provide insights for 
the role of other power dynamics of Chinese television globalisation. 

This paper seeks to map out the manifestations and power interplays of the 
initial stage of Chinese television globalisation. It also aims to illustrate how this 
process should be brought in to enrich our understanding of globalisation through 
the critique of dominant theories such as media imperialism. Based on document 
researches at China Central Television (CCTV), Zhejiang Provincial Television 
(ZJTV) and Wenzhou Municipal Television (WZTV) together with semi-structured 
interviews on Chinese television producers, managers and scholars between 2005 



55

and 2007, I argue that the party-state and its relations with the Western states and 
international organisations were the primary infl uence on the globalisation of 
Chinese television during 1978-1991. This pa� ern of power relations is remarkably 
diff erent from the later stages, when the market forces play an increasingly critical 
role. I thus identify the initial stage of Chinese television globalisation as television 
internationalisation. 

CCTV, ZJTV and WZTV are selected as major case studies for the paper based 
on the consideration that China’s television has been structured according to ad-
ministrative levels. Thus, comparing the infl uence of globalisation on stations at 
diff erent levels enabled me to examine the whole picture of Chinese television from 
the national to the provincial and local.2 The interviewees included in the study are 
either deeply involved in or knowledgeable about the Chinese television reforms 
in the 1980s. Interviews data, used to triangulate the documentary results are cited 
anonymously to respect the desire for confi dentiality of informants. 

The Transformation of Party-state Television Governance 
Before the late 1970s, the revolutionary party-state in China had adopted a rigid 

television control system inherited from the Soviet Union during the height of the 
Cold War, which bore a number of features. First, television stations in China were 
not granted autonomy, but were highly integrated into their regulators-broadcasting 
bureaus and under the ultimate control of the party (Qian 2002, 59). Second, the 
majority of television policies were manifested as directives in the form of “red-
headed” documents, internal bulletins, short notices or verbal messages from senior 
offi  cials and party leaders (Huang 1994, 236). Given the small number of televi-
sion stations, these policies were always implemented effi  ciently. Third, cultural 
protectionism had been adopted as an indispensable part of the television control 
system (Chan 1994, 70). As other Communist countries, the Chinese television was 
virtually insulated from infl uences of the non-Communist west.

Besides, China’s television control system had its own characteristics. First, the 
Chinese system was less centralised and vertical than that in the Soviet Union. It 
acknowledged the diff erences between and the autonomy of provinces, as a result 
of the decentralisation wave in the Mao era (Qian 2002, 52). While the Central 
Broadcasting Bureau (CBB) managed broadcasting at the national level, the main 
responsibility for maintaining provincial television stations rested on provincial 
governments. Second, China’s television system was more isolated than the Soviet 
model. The Soviet Union was an exporter of television systems, programs and 
production values to Soviet Bloc countries (Rantanen 2002, 22). China, however, 
cut off  its contacts with other Communist countries a� er its break up with the 
Soviet Union in the early 1960s. Therefore, the period of Communist television 
imperialism/ internationalism (Lee 1980, 55-7; Rantanen 2007, 170) was very brief 
in China. 

Following the party-state’s economic reforms and introduction in 1979 of an 
open-door policy to tackle serious economic problems and a crisis of political 
legitimacy a� er the Cultural Revolution, the 1980s witnessed reforms of China’s 
television system. The following focuses on how the party-state changed its tele-
vision governance in terms of policy objectives, policy institutions and policy 
instruments. 



56
Policy Objectives. According to Price (2002 32, 39, 239), media policies in most 

countries aim to reinforce a political status quo by justifying the sale to the rest of 
society of a set of ideologies in favour of the dominant power. While this ultimate 
goal of media policies remains intact in China, the justifi cations had transformed as 
the party-state shi� ed its orthodoxy from class struggle to economic construction 
in the late 1970s. The party-state thus encouraged the Chinese media, especially 
television to promote the economic reform under the rubric of the “four moderni-
sations,” that is, the modernisation of industry, agriculture, science and national 
defence (Deng 1994, 4). But Chinese television was hardly able to shoulder this 
responsibility a� er the disruption of the Cultural Revolution. “Television reform” 
was then put forward by the party-state at the 11th national radio and television 
conference (NRTC) in 1983, aiming to establish a modern television system in 
China (CRTHEC 2003, 214).

As for other aspects of Chinese society, modernisation required that the previ-
ous anti-foreign stance be relaxed. Despite resistance from the party hardliners, 
Deng Xiaoping adopted an open-door policy and launched diplomatic visits to 
developed countries. For the television sector, China signed agreements with the 
US and Japan on technological and cultural cooperation (Guo 1991, 127-8). This 
opening up was said to pave the way for international fl ows to China during the 
1980s of modern television technologies, as well as programs and values (e.g. Guo 
1991, 128; Chan 1994, 70; Hong 1998, 94-6).

Nevertheless, unlike Soviet’s perestroika, the objective of “opening up” was to 
strengthen television’s role as a mouthpiece and eventually the power of the party. 
Initiated by the hardliners, the party-state had launched three campaigns against the 
infl ows of Western culture during the 1980s. Even top party leaders of the reformist 
fraction (e.g. Zhao Ziyang and Hu Yaobang) were commi� ed to the party leadership 
of television (CRTYEC 1988, 3). However, since the reformist faction had reduced 
socialism largely to a ma� er of economic growth, in their view the propagation of 
economic achievement would reinforce the party’s legitimacy (Kelly 1998, 60-1). 
Thus, during most of the 1980s, when the reformist fraction dominated the CCP 
politburo—the core of the CCP Central Commi� ee, the focus of ideological work 
was on the promotion of economic reform.

Policy institutions refer to the structure of the media system, within the limits 
of which (party) state policy makers take decisions and also strive to change those 
limits in their own favour (Majone 1989, 95-6). The party-state carried out a num-
ber of institutional reforms to accommodate its new policy objectives in the 1980s. 
Besides the replacement in 1982 of the CBB by the Ministry of Radio and Television 
(MRT)3 as the national regulator, other changes are as follows: 

First of all, the party-state decentralised the main responsibility for managing 
television stations further to the county level governments in order to activate local 
resources (Figure 4.1). While the MRT maintained its power to license all broad-
casters, decide on technological standards, direct international television fl ows and 
distribute important party propaganda issues on behalf of the Central Propaganda 
Department (CPD), local governments were responsible for policy enforcement and 
modifi cation via local broadcasting bureaus (CRTYEC 1989, 131). They were also 
concerned with the fi nance, employment and propaganda work of local television 
stations (CRTHEC 2003, 351). 



57

Second, the 1980s witnessed the delegation of some autonomy in fi nancial 
management from the MR(F)T and its local bureaus to television stations at vari-
ous levels (CRTYEC 1989, 129). Consequently, there emerged a few television sta-
tions/channels with autonomous fi nancial departments. 

Nevertheless, the party maintained ultimate authority over MR(F)T and Chinese 
television (Figure 1). Therefore, the tug of war between the party fractions also 
refl ected in media policies. Moreover, many important policies with ideological 
implications were stipulated by the Central Party Commi� ee and the CPD or jointly 
stipulated by party organisations and government regulators (e.g. CCP, 1983). 

Figure 1: The Control Structure of China’s Television System

Source: Combined Data of Pan and Chan (2000, 238) and CRTHEC (2003, 349-56).

Policy Instruments. In China, as elsewhere, policy instruments or the means by 
which policy makers choose to distribute and implement policies (Hills 2005, 140) 
depend not only on the technical properties of the approaches, but also in large mea-
sure on the institutional framework of the state, since policy instruments are seldom 
ideology-free (Majone 1989, 117). During the 1980s, leaders’ speeches, conference 
reports and political campaigns still dominated the Chinese television regulatory 
system (CRTYEC 1986-1992). But those administrative orders could hardly deal 

 

CCTV 

Provincial TV 
Stations 

Central Committee 
of the CCP 

CPD 

State Council 

MR(F)T 

Provincial Party 
Committees 

Provincial 
Propaganda 
Department 

Provincial 
Government 

Provincial 
Bureau 

… … 

Municipal level 

Country level 

 

 

… … 

Ideological control 

Administrative control 

Many other party organs or 
government institutions 



58
with emerging issues such as the import or co-production of television programs, 
and copyright disputes that need to be standardised in content and form.4

This, together with the nationwide legislative reform waged by the party-state 
to construct a “rule by law” society in the mid-1980s, compelled the MR(F)T to 
establish a legal department and classifi ed the legal framework of Chinese televi-
sion into three tiers: (1) the broadcasting law promulgated by the national people’s 
congress; (2) administrative regulations proclaimed by the State Council; and (3) 
regulatory documents issued by the Ministry (CRTYEC 1988, 179). By 1990, the 
State Council and the MR(F)T had promulgated three administrative regulations 
and 66 departmental rules (CRTHEC 2003, 358). 

However, the introduction of legal documents into the Chinese television regu-
latory system by no means reversed China’ party controlled television structure. 
First, legal documents touched primarily on a small number of issues concerning 
China’s international television infl ows.5 Second, while the Soviet Union issued its 
press law in 1990, the dra� ing of the Broadcasting Act was deferred in 1991 a� er 
numerous revisions (CRTHEC 2003, 358). By 1991, all legal documents concerning 
Chinese television were stipulated by government administrations rather than by 
the National Congress, and were thus vulnerable to the party’s interventions. 

How did television internationalisation take place within such a limitedly 
modifi ed television system?  

The Impacts of Party-state Policies on Chinese Television 
This section assesses the impacts of party-state policies on the main dimen-

sions of the transformation of Chinese television, i.e. ownership, market structure, 
management, production and content. It explores how party-state policies have 
infl uenced the infl ows and the reinvention of Western television cultural forms 
in Chinese television. I analyse fi rst party-state policies in the context of each 
dimension and then the transformation, with evidence focusing on CCTV, ZJTV 
and WZTV.

 Ownership. Modelled a� er the Soviet system, all television stations were 
party-state owned public units (shiye danwei) following its launch in 1958, operat-
ing under state budgets and shouldering all responsibility for content production 
and distribution. No private or foreign investment was permi� ed to fl ow into the 
Chinese television sector. 

This unilateral party-state ownership system continued during the 1980s. At 
the 10th NRTC in 1980, the top policy makers maintained that Chinese television 
was owned by the party-state and should serve the party and the working class 
(CRTHEC 2003, 190). The conference report of the 11th NRTC confi rmed that only 
governments above county level were entitled to establish television stations in 
China (CCP, 1983). 

In practice, party-state ownership was realised through subsidies from various 
levels of governments to television stations. Commercial funding by means such 
as (foreign) advertising, sponsorships and (international) co-productions was per-
mi� ed, but these only accounted by 1990 for one third of all operating costs (Chan 
1994, 81). For a national service like CCTV, the huge cost of whose distribution 
system, development and maintenance fees was primarily covered by the central 
government.6



59

Moreover, most television stations in China did not directly manage their own 
commercial revenues in the 1980s. For instance, ZJTV had to submit commercial 
revenues to the Zhejiang bureau and WZTV to the Wenzhou bureau. These broad-
casting bureaus then established annual budget plans and reallocated the revenues 
to television stations in a way similar to state subsidies.7 Thus, indirect capital fl ows 
such as those from advertising did not bring about returns in the form of “owner-
ship,” that is, they did not bring advertisers the power to infl uence how resources 
were used and allocated. The ownership of Chinese television remained in the hands 
of the party-state, without direct challenges from private or foreign capital.

Market Structure. Before the 1980s, a rudimentary two-level, national and 
provincial monopoly television structure was established.8 Except for CCTV, 
which covered the whole country, each province had just one television station. 
Competition was not allowed either within or between provinces. At the 11th 
NRTC, the party-state introduced a four-tier television system, aiming to harness 
material resources at the municipal and county level to improve the coverage rate 
of CCTV (CCP, 1983). 

The four-tier television policy aroused enthusiasm for the establishment of 
television stations. Transmission infrastructure, such as microwave circuits and 
satellite systems, was imported from Western countries such as the US and Japan 
and installed around the country. Indeed, local governments welcomed the launch 
of television stations because these were eff ective for local propaganda (Qian 2002, 
136). Between 1982 and 1990, the number of Chinese television stations increased 
from 47 to 509 and television signal coverage among the population increased from 
57.3 pecent to 79.4 percent (CRTHEC 2003, 328; CRTYEC 1991, 521). All television 
stations were obliged to transmit CCTV programs so as to maintain the party-state’s 
ideological dominance. Further, all programs made by lower level stations could 
only reach their prescribed administrative areas (MRT, 1984). 

This four-tier monopoly structure was evident during the 1980s. Table 1 shows 
there was one broadcaster at each administrative level. Television broadcasting did 
not go beyond administrative areas. Nor was there any transnational broadcasting 
except in part of Guangdong and Fujian provinces, where terrestrial signals spilled 
over from Hong Kong and Taiwan (Chan 1994, 72).One could argue that the cre-
ation of city and county level television stations also provided a mass platform for 
the dissemination of counter messages, including those of international programs. 
Indeed, most local stations served as relay stations for CCTV and provincial televi-
sion during the 1980s thanks to the lack in both channel spectrums and resources 
to obtain alternative programs.9 

Table 1: Channels Received in Wenzhou City and Ruian County (Wenzhou 
                 Municipality) in 1986

Wenzhou City Ruian county

National Broadcaster CCTV CCTV

Provincial Broadcaster ZJTV ZJTV

Municipal Broadcaster
WZTV: occasionally inserted 

city news
WZTV news

County Broadcaster N/A
Ruian County Television:

Occasionally inserted county news
Source: Archive of WZTV, Accessed in Wenzhou, March 2006. 



60
As Table 1 indicates, WZTV and Ruian county television occasionally inserted 

local news into channels designated for CCTV or ZJTV. My archive research of 
Wenzhou Radio and Television Newspaper (1988-1991) found that in most cases, 
these replaced ZJTV because of the policy priority for CCTV. Therefore, CCTV was 
the biggest benefi ciary of the four-level television policy.

Management. Before the economic reform, China’s television services were 
totally dependent on state subsidies. Television stations had no autonomy in terms 
of fi nancial management. From the late 1970s, advertising along with program 
sponsorship and co-productions was allowed on Chinese television in order to 
supplement the defi ciency of state subsidy (CPD 1979; CRTHEC 2003, 513). These, 
together with the approval of the party-state for the delegation of some autonomy 
to television stations (CRTYEC 1989, 129) contributed to the emergence of experi-
mental reforms in the fi nancial system of Chinese television stations. 

One signifi cant reform initiated by CCTV was its launch of the economic channel 
(CCTV 2) in 1987 (CRTHEC 2003, 235). The channel was diff erent from Western 
commercial channels because it was owned by the party-state and operated ac-
cording to state budgets. But CCTV 2 had adopted a more fl exible fi nancial system 
than CCTV 1. Guo (1991, 276-7) found that, a� er submi� ing its quota of advertising 
revenue to the state, CCTV 2 was able to retain a small proportion of the revenue. 
Indeed, during its fi rst years of operation, CCTV 2 allocated part of its advertising 
revenues to local television stations as a strategy, for encouraging these stations 
to transmit its programs. A CCTV research director confi rmed that this pa� ern of 
operation followed the practice of major Western commercial networks such as the 
Columbia Broadcasting system (CBS) and Independent Television Networks, as a 
consequence of early state level contacts with these television stations.10

Soon a� er the launch of CCTV 2, many television stations in economically 
developed areas such as Shanghai, Guangdong, Zhejiang and Tianjin followed 
suit. For instance, ZJTV established a second channel in 1988, which concentrated 
on business news and entertainment. This channel went further than CCTV 2 in 
fi nancial reform because it linked commercial revenues to staff  salaries. A� er sub-
mi� ing 55 percent of its commercial revenues to the Zhejiang Broadcasting Bureau, 
it allocated the remaining revenues to staff  welfare and incentives.11 

Although Western experience did not directly infl uence the fi nancial reform of 
ZJTV2, several domestic pioneers inspired this reform. One prominent example, as a 
senior manager of ZJTV pointed out was the highly successful Pearl River Economic 
Radio in Guangzhou, which modelled on the practices of Hong Kong commercial 
radio.12 As noted elsewhere, Hong Kong media made its impact felt in the daily 
operation of Chinese television, especially in Guangdong (Chan 1994). Since Hong 
Kong radio and television are highly westernised, the reform could be regarded as 
an indirect infl uence of Western pa� erns. However, while advocates of the media 
imperialism theory (Boyd-Barre�  1977, 119; Kivikuru 1988, 13) argue that there is 
no real choice for developing countries but to absorb Western cultural forms, the 
remodelling in China involved an active reinvention of international models. 

Production. Infl uenced by the Soviet Union, early television production in 
China overemphasised propaganda, o� en telling empty stories to mobilise class 
struggle. A� er the inception of economic reform, Chinese media circles, with the 
support of the party-state, initiated discussion of “respecting news values” to regain 



61

authoritative status for the news media (CRTHEC 2003, 215). At the 11th NRTC in 
1983, the then MRT Minister, Wu Lengxi, proposed the truth principle – recording 
society in an objective way and the party principle – serving the Communist party 
as the two guidelines for television programming in China (CCP, 1983). 

Consequently, China dispatched delegations of producers to visit and receive 
training at Western and international organisations. China also invited foreign 
professionals to give lectures on production techniques (CRTYEC 1988, 625). For 
instance, Chan (1994, 79) found that since the reform a great number of media per-
sonnel had visited Hong Kong, which off ered them a space on how media worked 
in a freer system. Guo (1991, 158) observed that these, combined with early program 
imports and international co-productions had an “eye-opening eff ect” on domestic 
producers who had long been isolated from the outside world. 

In terms of news reporting, Chinese journalists modelled themselves a� er the 
Western news providers, such as Visnews and United Press International Televi-
sion News (UPITN) to refl ect diverse aspects of society in a timely fashion. CCTV 
even introduced fi eld journalists – a feature previously condemned as highly 
bourgeois in its weekly news magazine Observation and Thoughts to strengthen the 
“objective” fl avour of the programs. In parallel to changes in practice there were 
changes to values or assumptions about what constitutes a good piece of news. A 
survey conducted in the mid-1980s found that few Chinese journalists accepted a 
sheer propaganda role for the news media; instead, they preferred a certain degree 
of autonomy and “objective reporting” (Polumbaum 1991, 63). 

New production values also diff used into documentaries. One telling example 
was Silk Road, a co-production by CCTV and the Japanese company, Nippon Hōsō 
Kyōkai (NHK) from 1980 to 1983. During the making of this documentary, diff erent 
production values caused tensions. It was said the Chinese producers, infl uenced 
by the Soviet “special topic program” (zhuanti pian) had a tendency to make the 
program as an illustrated lecture, focusing on beautiful things such as women 
and fl owers on the road, while the Japanese producers favoured natural se� ings, 
such as peasants on the barren land.13 They ended up with two versions and the 
NHK version was more successful in terms of audience ratings (Guo 1991, 258). A 
participant in this co-production said:

This experience had made us jump out of our old lecture style and learn to 
judge things from a foreigner’s perspective. We gradually became aware 
that the fl avour of propaganda was too strong in our previous documentary 
making.14

The following years witnessed the updating of production values in Chinese 
documentaries. From The Yangtze River to The Great Canal and later River Elegy, 
Chinese documentaries started to refl ect things in a more objective and balanced 
way. The popular Great Canal in 1986 not only documented the canal’s achievements 
in history, but also its current backward situation (CCTVTEC 2003, 112). 

As regards to television dramas, a discussion sponsored by People’s Daily in 
1983 suggested that the quality ones should depict realistic subjects such as rural 
or industry reforms (Yu 1991, 81). Lin (2004, 1) points out that the success of ZJTV 
in television drama production during the 1980s largely relied on its refl ection 
of a transformed society and of people during the economic reform, such as the 
Voiceover of a Female Journalist and News Revelation.



62
Nevertheless, the internationally prevalent production values such as “objective 

reporting” did not replace the Communist propaganda values in program produc-
tion during the 1980s. While Golding (1977, 306) argued in accordance with media 
imperialism theory that Western production values are imposed on developing 
countries, a former producer at CCTV pointed out:

In most cases, the government required us to integrate objective reporting 
techniques into the promotion of its socialist modernisation. We were not 
given tangible autonomy and freedom for objective reporting … the party 
principle was always the touchstone.15

As discussed, the party-state did not issue a Broadcasting Act for fear of losing 
its ideological control once producers’ professional autonomy was legalised. In the 
late 1980s, when the party’s propaganda machine was paralysed by the confl icts 
between party hardliners and reformists, many Chinese television producers took 
to the street, demanding media freedom. They also covered the student demonstra-
tions in 1989 with a great deal of sympathy. 

Content. Before the economic reform, Chinese television was full of political 
propaganda with few imported programs. A� er the reform, the party-state encour-
aged television producers to diversify program genres under the policy of program 
reform. This policy also permi� ed television stations to exchange programs with 
foreign media (e. g. MRT, 1985; MRFT, 1990). As a result, there was an increase in 
imported programs and a diversifi cation in domestic programming. 

The Increase of Imported Programs on Chinese Television. Despite several 
short “down” periods caused by the party-state’s campaigns against Western 
culture, the 1980s witnessed an overall increase in imported programs on Chinese 
television screens. For instance, there was only 2 percent foreign programs on CCTV 
in 1980, but by 1991 that fi gure had risen to 12 percent (Hong 1998, 71). Nationwide, 
it was estimated that by the same year around 20 percent of television programs 
originated from abroad (Lynch 1999, 111). 

In terms of television dramas (including plays, series and serials), the share of 
imported dramas with Chinese subtitles or dubbings of the total dramas “made 
in China” had risen from 16 percent in 1985 to 34 percent in 1990. The great major-
ity of imports were originated in a small number of developed Western countries 
that China had normalised diplomatic relations, they were, the U.S, Japan, the UK, 
France, West Germany etc. (CRTYEC, 1986-1991). Hong (1998, 69) found that China 
also imported dramas from Third World countries to show its support of anti-co-
lonialism, such as the Brazilian soap opera Slave Girls. However, since audience 
preference was not a major consideration for program imports during the 1980s, 
the so-called regionalisation of program trade (e.g. Straubhaar 2007, 171) was not 
evident in China although imports from Hong Kong, Taiwan and Singapore did 
exist.16 

News imports increased dramatically too. It was reported that China stopped 
its news imports a� er its split with the Soviet Union during the pre-reform era 
(CRTYEC 1986, 1043). But from 1979, not only did CCTV start to receive the in-
ternational news via satellite communication, but also its range of providers had 
widened to include Visnews, UPITN, Worldwide Television News (WTN), Brit-
ish Broadcasting Corporation (BBC), Asian Broadcasting Union (ABU) and news 



63

agencies in the Soviet Union (CRTYEC, 1986-1991). The dramatic increase in the 
sources to provide international news had enabled CCTV to telecast international 
news daily since 1980. 

Imports also included documentaries, cartoons, sports and educational pro-
grams. A television anchorperson turned-into scholar used the word “exotic” to 
describe Chinese television screen in the 1980s.17 This exotic characteristic was re-
inforced by my archive research, suggesting that quite a few of fl agship programs 
during the era consisted of foreign program materials such as World Sports and 
One World (documentary introducing world cultures and scenery) on CCTV and 
Around the Globe, Sports Sights on ZJTV.18 

The Diversifi cation of Programs with Focus on the Reform. With the infl ows 
of foreign programs, Chinese television producers started to imitate the genres and 
themes of imported programs. There emerged prototypes of “critical news” dealing 
with offi  cial corruption, “societal news” concerned about ordinary people’s daily 
life, “bad news” such as natural or artifi cial disasters, and “development news” 
recording the economic progress of the country. As for entertainment programs, 
there was a rise in television dramas, variety shows and various festival galas. 
Meanwhile, diff erent types of documentaries emerged, from those introducing 
history, scenery and cultural heritage, to those with strong political connotations. 

One major feature of the diversifi ed television programs was its focus on the 
economic reform. For example, the news magazine Observation and Thought on 
CCTV commented on both malpractices of offi  cial corruption and new phenomena 
of a private market development (CRTHEC 2003, 234). In 1988, ZJTV received the 
“top programme prize” for its in-depth news report on the Zhejiang salt industry 
(ZJRTYEC 2004, 699-700). The report pointed out that the slow development of the 
industry was caused mainly by the high price of the raw salt. 

Discourse about the economic reform also infl uenced television dramas, dem-
onstrated by the popularity of political dramas such as News Revelation and New 
Star. The la� er told a story about the struggle between local bureaucrats and a 
young reformist in county-level government. It was reported that in Beĳ ing around 
73.8 percent of the audience watched New Star when CCTV 1 broadcast it in 1986 
(Guo 1991, 235).

Probably no media text more forcefully expressed the aspirations for reform 
than documentaries. Silk Road, Great Canal and Great Wall all promoted a patriotic 
a� itude towards the country’s modernisation. In 1985, CCTV and ZJTV co-produced 
China’s fi rst political documentary, Facing Challenges (CCTVTEC 2003, 115). This 
documentary drew upon historical sources and images, arguing that China needed 
to learn from history so as to achieve success in the current economic reform. 

The above analysis reveals party-state policies have causal effi  cacy for the shape 
and infl uence of international television infl ows in China (e.g. Chan 1994, 80; Price 
2002, 29). In a sense, television technologies, management practices, production 
values and content were imported from the Western countries because policy mak-
ers considered them a strategic priority for the development of Chinese television. 
Largely as a result of the country’s party controlled regulatory system, international 
television fl ows did not transform party-state television ownership and the monopoly 
market structure. Even in those aspects with greatest penetration by international 
television fl ows, such as production values and content, the transformation manifested 



64
strong Chinese characteristics, rather than homogenisation with Western television. 

This dominant role of the Chinese party-state presented a strong counter argu-
ment to the media imperialism theory (e.g. Kivikuru 1988, 13; Boyd-Barre�  1998, 
157) on the defencelessness of developing countries against developed Western 
states in the international television fl ows. However, the internationalised Chinese 
television had not only promoted the Chinese party-state’s modernisation project, 
but also challenged its ideological control, manifested by the rise of programs like 
River Elegy, which, as Zhao and Guo (2005, 525) argued, critiqued China’s river-
based agricultural civilisation and expressed an aspiration for the modernisation 
and global integration of Chinese society. Hong (2002) thus interprets the post-
reform Chinese television system as a hybridised developmental-type television 
model, characterised by a mixture of elements of the authoritarian, the communist 
and, to a lesser degree, the libertarian media model. As will be analysed, a variety of 
power factors emergent during the reform contributed to such a transformation. 

The Interplays of Party-state Policies with Other Power 
Factors
During Mao’s socialist heyday, the party-state infl uence pervaded every domain 

of social life. Deng’s regime transformed Mao’s totalitarianism into a more fl exible 
authoritarianism, permi� ing the emergence of other power factors on society. For 
Chinese television, I argue that the reform policies resulted in the rise of tech-
nologies, market forces, Western states and international organisations, and liberal 
producers as four power factors in its transformation. This section explores how 
these interacted with party-state policies in the initial stage of Chinese television 
globalisation. 

Technologies. Since the reform, the Chinese party-state had encouraged infl ows 
of television transmission technologies from the West. By the end of the 1980s, 
China had established its national television transmission network, expanding 
television coverage to 79.4 percent of total population (CRTYEC 1992, 671). China 
had also become one major producer of television sets in the world by 1989 thanks 
to imported television sets manufacturing assembly lines from Japan and the US 
(Huang 1994, 217). How had these technologies impinged on Chinese television? 

Above all, the rapid development of infrastructures and the high penetration 
of television sets had enabled the establishment of sub-provincial level television 
stations in the 1980s. Second, the upgraded transmission networks proved eff ective 
for transmi� ing domestic programs. For example, by the end of the 1980s, television 
viewers in Wenzhou city started to watch ZJTV via microwave circuits and almost 
simultaneously CCTV via satellite earth stations.19 Even the most remote parts of 
China, such as Tibet and Xingjiang, could receive CCTV signals via Chinasat 2. 
In addition, technologies had facilitated international program fl ows. CCTV used 
satellite communication to pick up news materials from a number of foreign news 
providers via Intelsat’s Indian Ocean Satellite and Pacifi c Ocean Satellite (CRTYEC 
1991, 547).

However, as Straubhaar (2001, 138) found with regard to their role in television 
globalisation in Brazil, technologies alone could hardly have enabled change had 
they not been accompanied by other developments in China. First, the party-state 



65

introduced advanced Western television technologies to China. Second, China im-
pressed the world in the 1980s with the average annual increase in gross domestic 
product of 9.8 percent and annual per capita wage growth of 12.38 percent from 
1981-1989 (NBSC 1990, 42). Had there been no rapid economic growth, there would 
have been no huge investments from the state and non-state sectors (e.g. advertis-
ing revenues) on television infrastructures. Nor would the rapid penetrations of 
television sets into ordinary Chinese households have been possible.

The subsidiary role of technologies was also shown by the way in which, 
during the 1980s, satellite communication did not lead to the direct reception by 
Chinese individuals of outside channels. An equipment manager pointed out that 
in the 1980s few individuals in China could aff ord satellite dishes. Moreover, no 
transnational television channels were specifi cally targeting the Chinese television 
market with mandarin broadcasting.20 This also explains why few subnational 
television stations retransmi� ed transnational satellite signals to audiences in the 
1980s, in sharp contrast to that in the 1990s. In sum, technologies development was 
in line with the party-state’s policies for the modernisation of Chinese television. 
It was not, in the 1980s, a direct force for challenging the party-state’s ideological 
dominance. 

Market Forces. In the decade following party-state approval of the commer-
cial funding of Chinese television in 1979, commercial revenues had become an 
indispensable source of fi nance for the operation of Chinese television stations. 
Accordingly, market forces – mainly refer to the economic interests of domestic 
television stations and transnational media corporations in this paper, started to 
play a role in the internationalisation of Chinese television.

First of all, economic interests resulted in fi nancial reforms of Chinese television. 
As discussed, the second channels of CCTV and a few provincial television stations 
borrowed successful managerial experiences from Western commercial media in 
order to expand program coverage or to motivate workers. However, these reforms 
did not challenge the party-state ownership because state subsidies remain the ma-
jor fi nance for all Chinese television stations. Meanwhile, since Chinese television 
stations had to remit (part of) their commercial revenues to broadcasting bureaus, 
they lacked an economic impetus to strive for private status. 

Commercial activities also contributed to the diversifi cation of television 
programs in China. Advertising revenues, sponsorship had become an impor-
tant source for program making although domestic programs in the 1980s were 
hardly determined by commercial interests thanks to their focus on the economic 
reform. In terms of program imports, aff ordability had been the primary consid-
eration except the criterion of acceptability, that is, no explicit sex, violence and 
anti-government messages involved in the programs (Hong and Deng 2009, 35). 
Therefore, US programs dominated imports at the early stage of reform because 
of their low prices. 

The role of the market forces was also demonstrated by the fact that a few trans-
national corporations had started to place economic stakes in China’s television 
market in the 1980s. Lull (1991, 151-2) found that companies such as CBS, Twentieth 
Century Fox and Paramount made profi ts from selling advertising time on CCTV 
to big-name companies such as IBM, Boeing, Procter & Gamble etc. In 1987 alone, 



66
American advertisers had put about $16 million-worth of advertising on Chinese 
television. However, those companies should not be regarded as the major vehicle 
for Chinese television globalisation during the 1980s. The reason can be understood 
from the following statement of a Beĳ ing-based scholar:

Before the 14th party congress in 1992, China was a planned economy  despite 
the introduction of market mechanism as supplement (…) Many foreign 
companies, including large transnational fi rms, were hesitant to do business 
with China because they were not familiar with the system and worried about 
the volatile economic and political environment. 21 

Indeed, political forces played an upper hand, for most companies cut off  con-
tacts with Chinese television in line with their governments’ sanction policies a� er 
the Chinese party-state’s crackdown on student demonstrations in summer 1989.

Political Forces. Thompson (1995, 15) argued that the primarily institutions of 
political power in modern history is nation-states. In this paper, besides the Chi-
nese party-state, other political factors include Western states and international 
organisations, whose major members are nation-states. How did they infl uence 
Chinese television in the 1980s?

Since the early 1970s, the strained relations between China and the Soviet Union 
had made the former move toward the US-led Western Bloc. Soon a� er the famous 
“Pingpong diplomacy” and Nixon’s visit to China, the People’s Republic of China 
(PRC) replaced Taiwan at the United Nations and the PRC begun to normalise its 
relationship with key Western countries. During Mao’s era in the 1970s, this shi�  
of diplomacy was mainly motivated by international geo-politics, a� empting to 
constrain the expansion of the Soviet Union (Gong 2005, 6). 

Deng Xiaoping’s regime was more interested in economic development and his 
foreign diplomacy aimed to create a favourable international environment for the 
country (CCP Archives Research Offi  ce 1986, 218). As a result, by the end of 1985 
China had signed contracts/memoranda of television cooperation with 42 countries 
(CRTYEC 1986, 1046). By 1987, CCTV alone had conducted television exchange 
activities with media organisations in 84 countries (CRTYEC 1988, 637). Archive re-
search found the majority counterparts of Chinese television were Western national 
or public organisations such as NHK in Japan, the Missouri Journalism School in 
the United States, the British Council in the UK and the Friedrich Ebert Sti� ung 
(FES) in West Germany (CRTYEC, 1986-1991). Meanwhile, a dozen of international 
organisations accepted China as a member. Among these the most important were 
the UNESCO, the World Telecommunication Union (WTU) and the ABU, which 
provided China with the benefi ts of free technological consultations, professional 
training and program exchange with other member states (CRTYEC 1986, 1051-2; 
CRTHEC 2003, 305-6). In a sense, Western states and international organisations 
had facilitated the modernisation of Chinese television.

However, as Price (2002, 52) argued, “external support is not a lo� ery, but a strat-
egy to establish a particular cartel or to ensure a specifi c voice.” This was true during 
the 1980s when Western states had made great eff orts to publicise ideals of freedom 
and democracy, known as “peaceful evolution” or “psychological warfare” (Thussu 
2006, 18-26). For instance, it was reported that the sympathetic coverage of the 1989 
student demonstration by major Western television was crucial for the spread of 



67

the movement in China (Zhao 2004, 207). However, while foreign media in general 
and television in particular were acknowledged as contributing to the collapse of 
communism in the Soviet Union and the CEE countries (Rantanen 2002, 26; Hu and 
Wu 2005, 138), they did not have similar eff ects on China during the 1980s. 

First, while in the Soviet Union ordinary people had access to Western fi lm and 
music through video and audiocasse� es during the 1980s (Rantanen 2002, 26), in 
China these were confi ned to the urban rich because ordinary citizens could not 
aff ord the equipment (Lull 1991, 28-9). Moreover, the party-state banned private 
trade in casse� es under the banner of anti-pornography campaigns (e.g. MRFT 
1986, 1987). Moreover, from the mid-1980s, Soviet perestroika provided a more 
relaxed control on foreign programs. For instance, in 1987 Soviet television showed 
a live ABC broadcast of the Satellite Space Bridge, entitled “capital to capital” that 
transmi� ed discussion between American and Soviet citizens (Rantanen 2002, 26). 
Paasilinna argued that this program contributed to a positive a� itude toward the 
US citizens among the Soviet citizens (Quoted in Rantanen 2002, 26). In contrast, the 
Chinese party-state resorted to a strict preview and censorship system. As stated 
in a normative document published by the MRFT, even for entertaining dramas, 
cultural and artistic considerations should be subordinate to issues of China’s in-
ternational relations (CRTYEC 1991, 75). Thus, the 1980s witnessed ups and downs 
in program imports in accordance with the political climate.

The above analysis demonstrates the power of Western states and international 
organisations, but challenges the argument of media imperialism on the dominance 
of external dynamics in media internationalisation (Schiller 1976, 9). During the 
1980s, the Soviet Union enfranchised political power to citizens and lowered the 
wall between the country and the West. The Chinese party-state introduced West-
ern technical accomplishments within the framework of party control. Therefore, 
Western media had less formidable eff ects on the wider public and the communist 
regime in China, although they had considerable eff ects on Chinese intellectuals 
and producers. 

Cultural Forces. Cultural or symbolic power “stems from the activity of pro-
ducing, transmi� ing and receiving meaningful symbolic forms” (Thompson 1995, 
16). For television, Straubhaar (2001, 2007) identifi es producers and audiences as 
two major forces of cultural power. As discussed, in the 1980s, television audience 
preferences in China had not been counted as an important consideration for pro-
gramming. Television producers, many of whom infl uenced by liberal ideals thus 
played an important role. How?

During the 1980s, Chairman Mao’s class struggle had been replaced by a devel-
opmentalist orthodoxy based on Deng Xiaoping’s theory of “socialism with Chinese 
characteristics.” While Mao launched mass campaigns one a� er another in pursuit 
of his ideological vision, Deng preferred to maintain his regime by means of eco-
nomic growth and a certain degree of ideological diversity under the premise of 
the party’s monopoly of power (Kelly 1998, 57). This diversity was demonstrated 
by Deng’s tolerance of diff erent fractions within the party system, the hardliners 
most concerned about the party’s power and reformists most concerned about the 
modernisation reforms. Before 1989, Deng tilted the balance toward the reformists, 
giving them his support of progressive reforms (Lam 1998, 22-3). 



68
A� er the reformist fraction took an upper hand in the Politburo during the 

1980s, there was arising of reform-minded intellectuals (e.g. Wang Ruoshui, Yan 
Jiaqi, Hu Jiwei) who overwhelmed the orthodox Marxist intellectuals in public 
discourse (Fewsmith 1994, 135-44). My interviews discovered that television pro-
ducers, especially those at CCTV and provincial stations, formed a strong force in 
the liberal camp. 

Some producers I interviewed a� ributed this infl uence of Western media prac-
tices to the exchange program and on-the-job training off ered by international 
and Western organisations.22 Others a� ributed this infl uence through university 
education, for most Chinese journalism departments introduced Western journal-
ism theory and practice during the 1980s. The universities also invited foreign 
experts from prominent institutions such as Columbia Journalism School, Missouri 
Journalism School in the US and BBC in the UK to give lectures.23 Chang (1989, 
244-6) found students’ graduation papers in the 1980s indicating a broad range of 
interests, especially journalism values in Western countries. 

These, together with exposure to the products and practices of Western media 
organisations through imported programs or co-productions, helped to disseminate 
program genres, production techniques and principles of “objectivity” to Chinese 
producers. With the support of the reformist fraction in the Party, television pro-
ducers incorporated some elements of Western production ideologies into their 
“objective” depiction of the reform process in line with the grand modernisation 
project. 

However, Chinese television in the 1980s had also become a forum for debate 
on problems in the modernisation process, the direction of Chinese society and 
aspirations for Western modernity. Were television producers powerful enough to 
challenge the country’s party-controlled television system?

Above all, most of the so-called liberal intellectuals were merely enthusiastic 
about a new knowledge system that could be used to critique the conservative 
orthodoxy that they thought would otherwise hinder reform and economic devel-
opment.24 According to Pan and Lu (2003, 222), for media and television producers 
the Western ideals of journalistic autonomy and editorial independence were easily 
accepted because they bore partial similarities to the grander intellectual mission 
of enlightening the public through truth inherited from the Confucian tradition. 
However, their original aim, according to a participant of River Elegy, was to express 
aspirations to rapid reform that could bring wealth and power to China rather than 
subvert the Communist leadership.25 The study by Lull (1991, 143) reinforces my 
fi nding that River Elegy did not decisively question China’s political system. This 
contrasted markedly with Soviet television in the 1980s which provoked discus-
sions in favour of Western democracy. 

Moreover, unlike the Soviet leaders in the 1980s, the reformist leaders (e.g. Party 
Secretaries Hu Yaobang, Zhao Ziyang) who nurtured the liberal intellectuals in 
China wished to carry out reforms within the framework of the party leadership 
(e.g. CRTYEC 1986, 5-17; 1988, 1-4). Thus, despite divisions between the conserva-
tives and reformists about the extent to which China should reform and open up, 
for most of the 1980s a compromise standpoint had been reached that media such 
as television must be controlled in order to protect the party’s monopoly power. 
Thus, television programs on the economic reform, though not necessarily in line 



69

with socialist propaganda, were not allowed to challenge the party-state.26 Discus-
sions about Western democracy and freedom only appeared in restricted academic 
spheres such as elite newspapers, academic journals and books. 

However, in the late 1980s the party control of television was relaxed. Party 
conferences and student demonstrations were fully covered on Chinese television. 
The controversial documentary River Elegy was broadcast twice on CCTV. Indeed, 
it was reported that Party Secretary Zhao Ziyang supported the relaxation of news 
censorship in May 1989. He even presented the videotapes of River Elegy as a gi�  
to Premier Lee Kuangyao in Singapore (CRTYEC 1990, 119-21).

On the surface, he was conducting media reforms similar to those in the Soviet 
Union. But an offi  cial of SARFT, the current incarnation of MRFT argued that 
Zhao’s view of media reform in 1989 was as a means to win public support for his 
own political survival.27  His remarks were reinforced by the study of Shirk (1993, 
37, 74), who contended that in the late 1980s Zhao Ziyang’s status in the party was 
challenged because of Zhao’s political mentor Deng’s advanced age and of eco-
nomic infl ation. The party hardliners seized the opportunity to critique Zhao’s fast 
pace of reform for causing public confusion and frustration. Nevertheless, Zhao’s 
loosening of media censorship did not turn things around, but caused a loss of ef-
fective ideological control. In the la� er part of the student demonstrations in 1989, 
the demand for Western freedom and democracy replaced slogans against offi  cial 
corruption, which worried not only conservatives, but Deng himself (CRTYEC 
1990, 119). The political drama ended in June 1989 when martial law was imposed 
on the student demonstrations at the Tiananmen Square and Zhao was put under 
house arrest. Soon a� erwards, the party leadership re-emphasised the role of media 
in maintaining ideological control. Consequently, the Chinese television was fi lled 
with news and documentaries that glorifi ed the party and its crackdown on student 
demonstrations, such as the famous documentaries Truth of the Demonstrations, 
Summer of Beĳ ing and One hundred Mistakes of River Elegy (CRTHEC 2003, 317-9). 
In fact, before the redefi ning of the mass media as a tertiary industry in 1992, the 
development of Chinese television stagnated with sluggish contacts with the outside 
world and positive propaganda of the party-state.

Liberal television producers seemed to play an important role in adopting 
Western production ideologies and disseminating alternative ideas in the late 
1980s. But as Curran (2000, 134) argued with regard to the rise of media diversity in 
Western societies, the initial impetus comes not from the “people” but from within 
the power structure. In China’s case, the fi ndings suggest that Chinese producers’ 
rare autonomy in the late 1980s owe much to the then international and domestic 
political environment, in particular the divisions between party hardliners and 
reformists.

Conclusion
A� er thirty years of isolation, the Chinese party-state relaxed its anti-foreign 

policies in the late 1970s. As a result, Western television cultural forms fl owed to 
China. First, there emerged second channels within CCTV and a few provincial 
television stations, whose fi nancial management was infl uenced by Western com-
mercial television. Second, the reform introduced infl ows not only of Western 
production technologies, but also of production values such as “objective report-



70
ing.” Third, there was an increase in imported programs and a diversifi cation of 
domestic programs modelled on Western program genres and themes.

The infl uence of foreign television on Chinese television during the internation-
alisation process reinforces the argument of media imperialism on the asymmetri-
cal television fl ows between the Western centers and the peripheries of the East 
(Boyd-Barre�  1977, 1998). However, it did not suggest the concept of Westernisa-
tion proposed by media imperialism (e.g. Hamelink 1983; Kivikuru 1988), for the 
foreign cultural forms have been “glocalised” by important internal power factors, 
in particular the power of the party-state. For instance, Western management prac-
tices were applied to the party-state owned television stations that still received 
state subsidies. Western production techniques and genres were also adopted in 
domestic programming, especially those engaged with the economic reform. The 
national service CCTV played a key role in the internationalisation process while 
most local television stations remained relay stations.

Moreover, the party-state resorted to strict program censorship, prevented di-
rect investment from private and foreign capital and ban competition both within 
and between administrative levels in Chinese television to hold its ideological 
control.

Nevertheless, the party-state was no longer the monopoly power as it was before 
the 1980s. It decentralised its power in television regulation and operation to local 
broadcasting bureaus and television stations. It also introduced legal provisions 
to legitimise and regulate international television fl ows. Unlike the Soviet Union, 
the reforms of the party-state’s television governance aimed to reinforce the Com-
munist party’s legitimacy, but they had made room for a variety of power factors 
too. For instance, imported technologies contributed to the expansion of television 
networks. Commercial funding had inspired television stations to improve their 
revenues. It also became an important way of fi nance in domestic programming 
and programs imports. 

In contrast to popular assumptions, market factors were not the primary forces 
for the television globalisation process at this initial stage. Television ownership 
remains in the hand of the party-state. Imported programs were selected not to 
contain anti-government messages. Domestic programs were politically oriented, 
o� en depicting the economic reform. 

Meanwhile, a number of Western television organisations and international 
organisations, rather than transnational corporations, were the main vehicles for 
Chinese television’s contact with the outside world. They speeded up Chinese 
television modernisation through various technological and cultural exchange 
activities. They also played an important role in diff using Western values such as 
freedom and democracy to television producers who in the late 1980s demanded 
more media autonomy and produced programs critical of the economic reform. 
However, this powerful infl uence of Western and international organisations does 
not support the argument of media imperialism that external forces have the say 
in the process of media globalisation in developing countries (Schiller 1976, 9). 
The unique democratising performance of Chinese producers in the late 1980s was 
conditional on a lack of unifi ed internal ideology within the party leaders. As Chan 
(2001, 113) noted, the roles of the media in a society varies with its power structure. 
Once the party hardliners defeated the reformists, Chinese television swung back 
to glorifying the Communist party-state. 



71

To conclude, television internationalisation during the 1980s had largely mod-
ernised Chinese television and was determined by the interplays between the 
party-state, the Western states and international organisations. But this process 
had also challenged the party-state’s tight ideological control, for the internation-
alised Chinese television had evolved from the mere party propaganda machine 
to a multi-faceted social institution, the forum for debating the country’s reforms 
included. Kelly (1998, 58) and Young (1998, 118) argue that reducing socialism to 
economic goals rendered the mainstream ideology of the party-state irrelevant to 
political leadership. A� er the suppression of the1989 movement, the party-state 
started to rebuild its ideological dominance with the concept of “spiritual civilisa-
tion,”28 which emphasised the importance of traditional Confucian values and 
socialist ethics in China’s economic reform. This, combined with the party-state’s 
media commercialisation policy as part of its accelerated economic reform in 1992, 
resulted in the rise of market forces as the major competing forces of party-state 
power, and diff erent pa� erns of television globalisation in China a� er 1992. 

Acknowledgement:  

The author would like to thank the anonymous reviewers for the helpful sug-
gestions on the paper.

Notes:
1. In China’s political system, the party leads the work of the government/state via its authority 
to promote government offi  cials, generating general policy lines and conducting ideological 
education and evaluation. This paper thus uses the term party-state to represent the Chinese 
version of nation-state. 

2. CCTV is the only national television service in China. One could be critical of my choices of ZJTV 
from over 30 provincial television stations and WZTV from around 300 municipal television stations, 
since they are located in one of the richest provinces and cities in China. However, largely because 
of their strong economic capabilities, they are also at the forefront of the transformation of Chinese 
television under globalisation. Many state television policies have started with these television 
stations as pilots. In a sense, ZJTV and WZTV are highly representative of the trend of development 
of Chinese television stations at their respective administrative levels. Wenzhou is a municipality 
locates within Zhejiang Province.

3. The Ministry of Radio, Film and Television (MRFT) replaced MRT in 1986.

4. Interview with a Scholar. 2005. Chinese University of Communication, Beijing, April, 1.

5. Ibid.

6. Interview with a Senior Manager. 2005. CCTV, Beijing, May, 31.

7. Archive of Zhejiang Broadcasting Bureau, accessed in Hangzhou, August 2005; Archive of WZTV, 
accessed in Wenzhou, March 2006.

8. Monopoly market refers to the situation that a single media fi rm has absolute control over 
a relevant market (Kranenburg and Hogenbirk 2006, 333). However, in the 1980s in China, the 
situation was not determined by the market economy, but dominantly by politics. It was called as 
“the administrative monopoly television structure” within the Chinese media circle (Qian 2002, 155). 

9. Interview with the Research Director. 2007. WZTV, Wenzhou, May, 18. 

10. Interview with a Senior Researcher. 2005. CCTV, Beijing, May, 31. 

11. Archive of Zhejiang Broadcasting Bureau, accessed in Hangzhou, August 2005.

12. Interview with a Senior Manager. 2005. ZJTV, Hangzhou, September, 12.



72
13. Interview with a Scholar. 2005. Qinghua University, Beijing, April, 8.

14. China Sociology and Anthropology. 2006. New Weekly’s Interview with Chen Duo. <http://www.
sachina.edu.cn/Htmldata/news/2006/09/2375.html> 

15. Interview with a Former Producer. 2005. CCTV, Beijing, May, 18. 

16. Interviews with a Scholar. 2005. Qinghua University, Beijing, March, 8.

17. Interviews with a Scholar. 2005. Qinghua University, Beijing, March, 17. 

18. Archive of CCTV, accessed in Beijing, May 2005; Archive of ZJTV, accessed in Hangzhou, August 
2005. 

19. Archive of WZTV, accessed in Wenzhou, March 2006. 

20. Interview with a Senior Manager on Equipments. 2007. WZTV, Wenzhou, May, 18.

21. Interview with a Scholar. 2005. Renmin University, US, October, 30.

22. Interviews with Producers. 2005. CCTV, Beijing, March, 19; May, 18; June, 15.

Interviews with Producers. 2005. ZJTV, Hangzhou, August, 24.

Interviews with Producers. 2007. ZJTV, Hangzhou, April, 28.

23. Interviews with Producers. 2005. CCTV, Beijing, April, 14; May, 18; June, 10. Interviews with 
Producers. 2005. ZJTV, Hangzhou, August, 24. 

Interviews with Producers. 2007. WZTV, Wenzhou, May, 10. 

24. Interview with a Scholar. 2005. Qinghua University, Beijing, March, 14. 

25. Interview with a Producer. 2005. CCTV, Beijing, May, 18.

26. Interview with a Scholar. 2005. Qinghua University, Beijing, March, 17.

27. Interview with an Offi  cial. 2005. SARFT, Beijing, May, 27.

28. “Spiritual civilisation” was fi rst put forward in 1979 to improve the nation’s educational, cultural 
and moral standards, but had evolved in the 1990s to promote the national character of the 
Chinese market economy.

References:
Boyd-Barrett, Oliver. 1977. Media Imperialism: Towards an International Framework for the Analysis 

of Media Systems. In J. Curran, M. Gurevitch and J. Woollacott (eds.), Mass Communication and 
Society, 116-35. London: Arnold.

Boyd-Barrett, Oliver. 1998. Media Imperialism Reformulated. In D. K. Thussu (ed.), Electronic Empires: 
Global Media and Local Resistance, 157-76. London: Arnold.

CCP (Chinese Communist Party). 1983. Document No.37: Report on the General Work of Radio and 
Television (in Chinese). 

CCP Archives Research Offi  ce. 1986. Selections of Important Documents since the 12th Party Congress. 
Beijing: People’s Press (in Chinese). 

CPD (Central Propaganda Department). 1979. Opinions on Commercial Advertising on Newspapers, 
Radio and Television (in Chinese).

Chalaby, Jean K. 2005. From Internationalization to Transnationalization. Global Media and 
Communication 1, 1, 28-32.

Chan, Joseph Man. 1994. Media Internationalization in China: Process and Tensions. Journal of 
Communication 44, 3, 72-80. 

Chan, Joseph Man. 1997. National Responses and Accessibility to STAR TV in Asia. In A. Sreberny-
Mohammadi, D. Winseck, J. McKenna and O. Boyd-Barrett (eds.), Media in Global Context: Reader, 
94-105. London: Arnold and Oxford University Press.

Chan, Joseph Man. 2001. Media, Democracy and Globalization: A Comparative Framework. Jovnost–
the Public 8, 4, 103-118. 



73

Chan, Joseph Man. (2009) Toward Television Regionalization in Greater China and Beyond. In Y. Zhu 
and C. Berry (eds.), TV China, 1-11. Bloomington & Indianapolis: Indiana University Press. 

Chang, Wo Ho. 1989. Mass Media in China: The History and the Future. Ames: Iowa State University 
Press. 

Curtin, Michael. 2007. Playing to the World’s Biggest Audience: The Globalization of Chinese Film 
and TV. Berkeley, LA and London: University of California Press. 

CRTHEC (China Radio and Television History Editorial Committee). 2003. China Radio and Television 
History 1949-2000. Beijing: China Radio and Television Press (in Chinese). 

CRTOEC (China Radio and Television Outline Editorial Committee). 2003. China Radio and Television 
Outline. Beijing: Beijing Broadcasting Institute Press (in Chinese).

CRTYEC (China Radio and Television Yearbook Editorial Committee). 1986-2007. China Radio and 
Television Yearbooks. Beijing: China Radio and Television Publishing House (in Chinese).

Curran, James. 2000. Rethinking Media and Democracy. In J. Curran and M. Gurevitch (eds.), Mass 
Media and Society, 120-154. London: Arnold.

Curran, James. 2002. Media and Power. London and New York: Routledge.

Curran, James and Myung-Jin Park, 2000. Beyond Globalization Theory. In J. Curran and M. Park 
(eds.), De-Westernizing Media Studies, 3-18. London: Routledge. 

Curtin, Michael. 2007. Playing to the World’s Biggest Audience: The Globalization of Chinese Film and TV. 
Berkeley, LA and London: University of California Press.

Deng, Xiaoping. 1994. Selected Works of Deng Xiaoping, Volume 3. Beijing: People’s Press (in Chinese).

Fewsmith, Joseph. 1994. Dilemmas of Reform in China: Political Confl icts and Economic Debate. 
Armonk, NY: M.E. Sharpe. 

Golding, Peter. 1977. Media Professionalism in the Third World. In J.Curran et al. (eds.), Mass 
Communication and Society, 291-308. London: Arnold.

Gong, Li. 2005. Changes of Chinese Diplomatic Strategies in the 1980s. Jilin Normal University 
Academic Journal 33, 2, 12-7 (in Chinese).

Guo, Zhenzhi. 1991. A History of Chinese Television. Beijing: People’s University Press (in Chinese).

Hamelink, Cees J. 1983. Cultural Autonomy in Global Communication. New York: Longman.

Hills, Michael Jame. 2005. The Public Policy Process. Harlow: Pearson Education Limited. 

Hong, Junhao. 1998. The Internationalization of Television in China. Westport, Conn: Praeger 
Publishers.

Hong, Junhao. 2002. The Role of Media in China’s Democratisation. Media Development 240, 1. 
<http//www.wacc.org.uk/publications/md2002-1/hong.html> 

Hong, Junhao and Deng Lifeng. 2009. An Analysis on the Internationalization Process of Chinese 
Television. In Guo Zhengzhi et al. (eds.), The First Medium: Chinese Television in the Global Context. 
Beijing: Qinghua University Press (in Chinese). 

Hu, Fengying and Wu Fei. 2005. Inside Media Transformation in the Soviet Union and Russia. Taipei: 
Showwe Information Co., Ltd. (in Chinese).

Huang, Yu. 1994. Peaceful Evolution: The Case of Television Reform in Post-Mao China. Media, Culture 
& Society 16, 2, 217-41.

Ju, Honglei. 2006. Media Propriety Rights Systems. Chengdu: Sichuan University Press (in Chinese). 

Kranenburg, Hans V. and Annelies Hogenbirk, A. 2006. Issues in Market Structure. In A. B. Albarran, S. 
M. Chan-Olmsted and M. O. Wirth (eds.), Handbook of Media Management and Economics, 325-
44. London: Lawrence Erlbaum Associates. 

Keane, Michael. 2002. Facing Off  the Final Frontier: The WTO Accession and The Rebranding of 
China’s National Champions. Media International Australia 105, 1, 130-47. 

Kelly, David. 1998. China: Major Ideological Trends of 1995. In J. Y. S. Cheng (ed.), China in the Post-
Deng Era, 55-80. Hong Kong: The Chinese University Press. 

Kivikuru, Ullamaija. 1988. From Import to Modelling: Finland – An Example of Old Periphery 
Dependency. European Journal of Communication 3, 1, 9-34.

Lam, Willy Wo-Lap. 1998. Leadership Changes in China. In J.Y. S. Cheng (ed.), China in the Post-Deng 
Era, 21-54. Hong Kong: The Chinese University Press. 



74
Lee, Chin-Chuan. 1980. Media Imperialism Reconsidered: The Homogenizing of Television. Beverly 

Hills, CA: Sage.

Lynch, Daniel C. 1999. After the Propaganda State: Media, Politics, and ‘Thought Work’ in Reformed 
China. Stanford: Stanford University Press.

Lull, James. 1991. China Turned On: Television, Reform and Resistance. New York: Routledge.

Majone, Giandomenico. 1989. Evidence, Argument and Persuasion in the Policymaking Process. New 
Haven: Yale University Press. 

Moore, Thomas Geoff rey. 2002. China in the World Market: Chinese Industries and International Sources 
of Reform in the Post-Mao Era. Cambridge: Cambridge University Press.

MRFT (Ministry of Radio, Film and Television). 1986. Document No. 67: Notices on Disciplining the 
Audio-Visual Products Market and Preventing the Copy and Sales of Audio-Visual Products (in 
Chinese).

MRFT (Ministry of Radio, Film and Television). 1987. Document No. 960: Notices on Tiding up the 
Imports, Copying and Sales of Auido-Visual Products (in Chinese).

MRFT (Ministry of Radio, Film and Television). 1990. Document No. 817: Notices on the Imports of 
Foreign Programs (in Chinese). 

MRT (Ministry of Radio and Television). 1984. Document No. 224: Regulations on the Establishment of 
Television Stations at the Municipal and County Level (in Chinese).

NBSC (National Bureau of Statistics of China). 1990. China Statistical Yearbooks. Beijing: China 
Statistics Press (in Chinese).

Pan, Zhongdan and Joseph Man Chan. 2000. Building a Market-based Party Organ: Television and 
National Integration in China. In D. French and M. Richards (eds.), Television in Contemporary Asia, 
233-57. London: Sage Publications. 

Pan, Zhongdan and Ye Lu. 2003. Localizaing Professionalism: Discursive Practices in China’s Media 
Reforms. In C. C. Lee (ed.) Chinese Media, Global Contexts, 215-35. London: Routledge.

Polumbaum, Judy. 1991. The Tribulations of China’s Journalism after a Decade of Reform. In C. C. Lee 
(ed.), The Voices of China: The Interplay of Politics and Journalism, 33-68. New York: the Guilford 
Press.

Price, Monroe E. 2002. Media and Sovereignty: the Global Information Revolution and its Challenge to 
State Power. Cambridge: MIT Press.

Qian, Wei. 2002. Politics, Market and Media. Zhengzhou: Hunan People’s Press (in Chinese).

Rantanen, Terhi. 2002. The Global and the National: Media and Communication in Post-Communist 
Russia. Lanham: Rowman & Littlefi eld. 

Schiller, Herbert. 1976. Communication and Cultural Domination. White Plains, NY: Sharpe.

Schiller, Herbert. 1998. Striving for Communication Dominance. In D. Thussu (ed.), Electronic Empires: 
Global Media and Local Resistance, 17-25. London: Edward Arnold. 

Shirk, Susan L. 1993. The Political Logic of Economic Reform in China. London, LA: University of 
California Press. 

Straubhaar, Joseph. 2001. Brazil: The Role of the State in World Television. In W. Waisbord and 
N. Morris (eds.), Media and Globalization: Why the State Matters, 133-60. Lanham: Rowman & 
Littlefi eld. 

Straubhaar, Joseph. 2007. World Television: From Global to Local. London: Sage. 

Thompson, John. 1995. The Media and Modernity. Cambridge: Polity Press.

Thussu, Daya Kishan. 2006. International Communication: Continuity and Change. London: Arnold. 

Waisbord, Silvio R. and Nancy Morris, eds. 2001. Media and Globalization: Why the State Matters? 
Lanham: Rowman & Littlefi eld.

Weber, Ian. 2003. Localizing the Global: Successful Strategies for Selling Television Programs to 
China. Gazette 65, 3, 273-90.

Wenzhou Radio and Television Newspaper. 1988-1991.Wenzhou: Wenzhou Television and Radio 
Newspaper Press (in Chinese).

Young, Graham. 1998. The Chinese Communist Party under Deng Xiaoping: Ideological and 
Organizational Decay. In J.Y. S. Cheng (ed.) China in the Post-Deng Era, 111-36. Hong Kong: The 
Chinese University Press.



75

Zhang, Hong. 2011. Media Imperialism and Its Revisionist Approach Revisited: Toward a Synthesized 
Analytical Framework of Television Globalization in China. China Media Research 7, 1, 112-124.

Zhao, Yuezhi. 2004. The State, the Market and Media Control in China. In P. Thomas and Z. Nain 
(eds.), Who Owns the Media? Global Trends, Local Resistance, 179-212. London, New York: 
Southbound.

Zhao, Yuezhi. and Zhenzhi Guo. 2005. Television in China: History, Political Economy and Ideology. In 
J. Wasko (ed.), Companion to Television, 521-39. Malden, MA: Blackwell Publications. 

ZJRTYEC (Zhejiang Radio and Television Yearbook Editorial Committee). 2004. Zhejiang Radio and 
Television Yearbooks. Beijing: China Radio and Television Publishing House (in Chinese).




