INTRODUCTION TO
“"COMMUNICATION AND
CLASS DIVIDE CHINA"

Abstract

This introduction aims to accomplish two tasks. It first
addresses the most important recent development in
Chinese political communication by analysing the domes-
tic and transnational dimensions of a multifaceted and
high-stake communication war over the unfolding political
drama centring on the explosive downfall of CCP Politburo
member Bo Xilai and the crackdown on his “Chongging
Model” of development. It then uses this analysis as a
backdrop to contextualise and introduce some of the

main insights of the articles in this special issue on the one
hand, and mobilises these insights to shed new light on
the communication politics surrounding the Bo saga on
the other. Communication, social consciousness, and class
conflict over the future directions of China’s transformation
during the current turbulent period of globalised informa-
tional capitalism lies at the centre of this article and the
entire special issue.

YUEZHI ZHAO

Yuezhi Zhao is Professor
and Canada Research

Chair in Political Economy
of Global Communication
at Simon Fraser University,
and Changjiang Scholar
Chair Professor at

the Communication
University of China, Beijing;
e-mail: yzhao@sfu.ca.

Vol.19 (2012), No. 2, pp. 5-22



In spring 2008, I could not have imagined what kind of political storm would
hit China when I underscored the highly unstable and contested nature of commu-
nication politics in China by concluding my book, Communication in China: Political
Economy, Power, and Conflict, with the popular Chinese saying, “The Trees Want to
Be Quiet but the Winds Won't Stop” (Zhao 2008a). Nor could I have imagined the
magnitude of the ongoing political, social and intellectual conflicts in April 2010,
when I closely followed the media and Internet sphere to make sense of a new turn
in the “liberal versus new left” split in the form of a sensational media accusation
of plagiarism against Wang Hui, China’s leading “new left” scholar. Above all, even
though I have tried to analyse the tensions between China’s “neoliberal strategies”
and “socialist legacies” (Zhao 2008b) in the reform process and their domestic and
global ramifications in and through communication in my recent publications, I
could not have imagined just how challenging it is in trying to be “as radical as
reality itself”in this intellectual endeavour.

By spring 2012, the complicated intersections of China’s revolutionary legacies,
elite divisions, central-local dynamics, popular discontents and inspirations, inter-
national geopolitics, not to mention the centrality of digitalised global communica-
tion flows, have created arguably one of the most epic thrillers in 21% century com-
munication politics in and about China. As of this writing, the face of a close-eyed
Bo Xilai, the leading protagonist in a Hollywood-style political drama spanning
three continents and involving murder, betrayal, corruption, political intrigues,
rumours of coup and everything else, had made it to the May 7, 2012 Asia edition
of Time magazine. “Red Alert” is the cover title. Was Bo, a once-powerful “red
princeling” — he is the son of a well-known Chinese revolutionary, really so close
in bringing us back to the second decade of the 20" century, with yet another “red
revolution” (i.e. the Belsvelk Revolution) in the aftermath of yet another devastating
global capitalist economic crisis? Or, was this just a farce or perhaps something in
between? In this extended introduction, I first address the most important current
development in Chinese political communication by analysing the domestic and
transnational dimensions of a multifaceted and high stake communication war
over the unfolding political drama centring on the explosive downfall of CCP
Politburo member Bo and the crackdown on his “Chongqing Model” of political
economic and social cultural development. I then use this analysis as a backdrop
to contextualise and introduce the major themes of the articles in this special issue
on the one hand, and mobilise some of key insights in the articles to shed new light
on the domestic and global communication politics surrounding the Bo saga on
the other. In this way, I also hope to update, extend and deepen my own previous
research on communication and China. Communication, social consciousness, and
class conflict over the future directions of China’s transformation during the cur-
rent turbulent period of globalised capitalism lies at the centre of this introduction
and the entire special issue.

The Latest Explosion in Communication: The Ruling
Class and Its Coordinates
At 11:00 p.m., April 10, 2012, China’s official Xinhua News Agency delivered

what is now widely known as the “midnight fright” in the above-mentioned Hol-
lywood-style real life political thriller. In a previous bombshell episode to this



unfolding saga, which originated in the Southwestern metropolis Chongqging and
had consumed the whole nation for more than two months, Bo, who had been seen
as championing a more left-leaning reform agenda by his words and his socio-eco-
nomic and cultural experiments in Chongging, was dismissed as Chongqing’s Party
Secretary on March 15, 2012. Now, Xinhua’s mid-night news announced that Bo,
who had been thought of as a serious contender for a position at the CCP Politburo
Standing Committee at the 18" National Congress late this year, had been further
stripped of his national political posts as member of the CCP Central Committee
and its Politburo. Moreover, he was under investigation for unspecified “serious
violations of disciplines,” while his wife Gu Kailai has been under detention on
suspicion of murdering Neil Heywood, identified as a “British businessman” who
had close connections with Bo’s wife and son. CCTV, the CCP’s television mouth-
piece, concurrently broadcasted the news.

Xinhua’s and CCTV’s synchronised announcements, however shocking to the
ordinary Chinese, were not news to members of China’s ruling class — party-state
officials of above division and county-levels. Earlier in the evening of April 10,
2012, the CCP central leadership, following the way in which it informed the na-
tion about the shocking news about the death of Mao’s heir-designated Lin Biao in
a plane crash as he fled to the Soviet Union after an attempted coup against Mao
in 1971, had broken the news among the ruling political class through emergency
internal meetings in an attempt to contain the potentially regime-threatening rami-
fications of the news. Yet, underscoring a crucial difference between 1971 and now,
the news had been leaked to the Chinese micro-blog sphere even before its official
transmission within the ruling political class. In fact, the micro-blog sphere had
been such an important communicative space and the “rumour machine” (Wang
2012) surrounding it had been such a powerful driver of the unfolding drama
that, earlier in April 2012, central authorities had temporarily suspended the com-
mentary function of China’s two most popular micro-blog sites, Sina and Tencent,
and arrested 6 netizens for spreading rumours about an attempt coup in Beijing
implicating Politburo Standing Committee member Zhou Yongkang, a presumed
ally of Bo. Authorities had also suspended as many as 16 websites, including ma-
jor leftist websites such as Utopia and Maoflag, which could potentially voice any
dissenting view on Bo’s case.

With the possible exception of the immediate post-June 4, 1989 moment, the
extent of news management and control had reached an unprecedented level in
China’s post-Mao era, an era that is supposed to bring an end to the political turmoil
of the Mao era. The People’s Daily, the CCP Central Committee’s print mouthpiece,
published strongly-worded editorials during the three consecutive days of April
11-13, 2012, trumpeting obedience to party disciplines and the “rule of law.” Most
importantly, these editorials urged the entire nation to unify thoughts and rally
behind the CCP central leadership under Hu Jintao. In a media phenomenon that
is reminiscent of the Cultural Revolution, these editorials were widely reprinted by
newspapers all over the country. Moreover, in yet another political communication
practice that is highly reminiscent of the Cultural Revolution era, media organisa-
tions all over the country were pressed to rally support for the party’s decision to
oust Bo. The New York Times, highlighting the manipulated nature of Chinese state
propaganda, was quick to point out: this “has arguably been the greatest mobilisa-



tion to support a decision by the party since the aftermath of the Tiananmen Square
massacre in 1989” (Wong and Ansfield 2012).

Yet, ironically, it was Wen Jiabao, China’s Premier, who had accused Bo’s Chongg-
ing leadership of trying to revive the Cultural Revolution at his news conference
at the closing of the National People’s Congress on March 14, 2012, the day before
Bo’s removal from his Chongqing post on March 15, 2012 (Wang 2012). To be sure,
as I have demonstrated elsewhere, in media and Internet debates on the future
directions of China’s transformation in the past decade, neoliberal forces have
often deployed the Cultural Revolution as a lethal rhetorical weapon against their
opponents (Zhao 2008a, 56, 323). But I could not have imagined that this rhetorical
trope would be deployed at the highest political level by a seating Chinese Pre-
mier to attack the policy orientations of the Bo leadership in Chongqing. There is
a further irony. Although the authorities arrested bloggers for spreading rumours
about a coup attempt by Bo and his ally, other observers have pointed out that the
actual coup might well be the one executed by those who successfully ousted Bo.
As Lin Chun (2012) has written, while Bo’s reform model in Chongging “is not
fundamentally different from the national agenda of neoliberal global integration,
itincluded more independent social policies. These proved so popular, it took what
the Financial Times has called a “palace coup’ to crush it.”

Bo was not the first Politburo member to fall from grace in reform era China.
In addition to CCP former general secretaries Hu Yaobang and Zhao Zhiyang
before and during 1989, Beijing’s Chen Xitong and Shanghai’s Chen Liangyu were
his predecessors in 1995 and 2006 respectively. However, judged from the level of
news management and information control, it is clear that the central leadership
had the most to fear from news about Bo’s downfall. The central authorities have
not provided any official evidence against Bo; however, as if the central leadership
had already realised the potential risks of Wen Jiabao’s political attack or perhaps
signifying that “[t]the government doesn’t always seem sure which line to take on
the affair” (Wang 2012), the April 10, 2012 announcements had effectively redefined
Bo’s case as a disciplinary and perhaps even criminal one.

However, Bo is no ordinary deposed high-ranking CCP official, no matter how
corrupt he might be. Unlike the two Chens, Bo had an ambitious, well-articulated,
and popular reform program and an entire range of developmental and govern-
mental experiments in Chongqing — described variously as the “Chongqing Model,”
“Chonggqing Experience,” “Chongqing Experiments,” or in the now suspended
Chinese leftist websites as “the People’s Livelihood Line” (contrary to the de facto
capitalistic party line of polarised development). Under the banner of pursuing
“common prosperity,” the socio-economic component of the program put greater
emphasis on equality, redistribution, and the role of the state-sector while also
promoting foreign investments and encouraging micro-enterprises. Rather than
pursuing the more brutal neoliberal forms of “accumulation by dispossession”
(Harvey 2003) during the process of Chongqing’s urbanisation, the Chongqing
program included a land commodification process that gave more benefits to
farmers and allowed the local state to accumulate the appreciated land values,
which were then deployed to provide cheap rental housing to the lower income
working class. At the same time, the program’s “striking black” campaign aimed
to reign in organised crime, street gangs, and the underground economy to make



the Chongqing urban space safe for the ordinary people. Concurrently, its “sing-
ing red” campaign aimed to promote moral values, uplift the public spirit, and to
re-establish the CCP’s cultural leadership by reclaiming its revolutionary, or red,
traditions. As well, the program reinvigorated the CCP’s “mass line” tradition by
compelling officials to reconnect themselves with the grassroots through a whole
series of institutionalised practices, including requiring officials at all levels to go
into the villages, peasants” households, and the fields to eat together, live together
and work together with the peasants (Huang 2011a; 2011b; Gao 2011; Cui 2011;
Lu 2011).

To be sure, Bo never explicitly called his program “the Chongging Model,” and
his experiments were controversial from the onset. The work-in-progress nature
of these experiments had also led many sympathetic observers of these develop-
ments to refrain from calling it a “model.” However, even Western journalists had
acknowledged Bo’s popularity and the political threat he posed to the CCP central
leadership during China’s once-a-decade year of political transition. The New York
Times wrote: “Mr. Bo, 62, had won widespread popularity and become a rival to
the party’s mainstream leaders with an aggressive effort to create an egalitarian
society with hints of neo-Maoism in Chongqing” (Wines and LaFraniere 2012). The
Guardian concurred: “Inequality was falling. Investment was rising. The apparent
successes of the ‘Chongqing model’ generated such wide coverage that Bo risked
outshining president Hu Jintao or his anointed successor, Xi Jinping” (Watts and
Branigan 2012). It would be impossible to discredit Chongqing’s pursuits for “com-
mon prosperity” with a simple invocation of the Cultural Revolution.

In the aftermath of Bo’s downfall and in line with the CCP central leadership’s
attempt to cover up a leadership division, let alone an ongoing “line struggle” —after
all, this Maoist term had been abandoned by the post-Mao CCP, the unfolding saga
isin danger of being dismissed as even involving “factional struggles.” Writing for
the Financial Times, Jonathan Fenby, for example, has gone so far as to characterise
the affair as “not a matter of factional politics.” Instead, Bo is viewed as a “rogue
element” falling foul of the established factions (Fenby 2012). However, it can be
argued that Bois a “rogue” because, ironically, and despite all the outrageous crimes
he was now being suspected of having committed, he had managed to present
himself as a more popular and serious heir to China’s revolutionary tradition than
many of his more powerful Politburo fellows. Moreover, as if to underscore the
anti-Bo propaganda line that he was an opportunist par excellence, Bo undertook
the comprehensive political economic and socio-cultural experiments under the
“common prosperity” banner in Chongging at a time when China and the whole
world is in search of potential alternatives to neoliberal capitalism in the aftermath
of the 2008-2009 global financial crisis.

The implosion of Bo’s experiments in Chongqing started on February 6, 2012,
when Wang Lijun, Bo’s right-hand man and Chongqing’s famed gang-bursting
former police chief, attempted to seek political asylum in the U.S. consulate in
Chengdu, but was later taken by central state security authorities to Beijing. Since
then, the whole world has been watching this unfolding Chinese political drama.
With a high-level and atypical Chinese asylum seeker in a U.S. consulate, the fall of
a charismatic and popular Chinese princeling, and the murder of a British national
who was suspected of having been a British spy, this unfolding succession drama in



10

China has turned out to be just as, if not more, attention grabbing than the Russian
election and American election primaries in this eventful year in world politics.
The secretive nature of Chinese elite politics and the brevity and opacity of all the
Chinese official announcements so far have intersected with domestic and trans-
national media’s hunger for sensational news, Chinese micro-bloggers’ insatiable
desire for participating in the latest discussions, and rival political forces’ deliberate
fabrication of rumours and opportunist information management (Wang 2012) to
make the entire unfolding saga a futile ground for explosive political communica-
tion in all forms. These intensive information-generating and meaning-making
processes by all kinds of symbolic manipulators, in turn, have contributed to and
will continue to shape the very nature of the political drama itself. Despite the
Chinese party-state’s widely publicised efforts at controlling, rumours continue
to fly high both within and beyond China.

Most intriguingly and underscoring the global dimension of Chinese com-
munication politics today, the international media — from the Chinese language
broadcasts of VOA and BBC to reputable and less reputable Anglo-American com-
mercial media outlets, not to mention seemingly fringe overseas Chinese language
websites such as Boxun.com and Falun Gong media outlets, became key players
in this unfolding political drama. The Chinese party-state’s battle with “hostile”
overseas websites such as Boxun.com and Falun Gong media has been protracted
and well-known. But when China’s official media outlets ended up validating
“rumours” first appeared in Boxun.com and Falun Gong’s Epoch Times, one won-
ders, who were the sources for these “hostile” overseas media outlets? When
domestic leftist websites were being closed down and “hostile” overseas websites
were suddenly unblocked, could it be the case that Chinese party state insiders
had deliberately leaked “rumours” to these “hostile” overseas media outlets and
then selectively unblocked them to allow these “rumours” to flow back to China
to manipulate the unfolding political drama? When Boxun.com, a self-styled “citi-
zen journalism” website and well-known recipient of large grants from the U.S.’s
National Endowment for Democracy, became one of the most influential players
in this unfolding transnational communication war over the future direction of
Chinese politics, one wonders what kind of “citizen journalism” is it? What is the
level of collaboration between Chinese, U.S. and British authorities in this ostensibly
“Chinese” political drama at a time when it has become more important than ever
for state managers of these countries to co-manage the crisis-ridden globe politi-
cal economy? What are the nature and dynamics of interaction between Chinese
and foreign media? As Wang Hui put it: “when it became difficult to distinguish
between the coverage in the New York Times, the Financial Times, the Wall Street
Journal and the Falun Gong’s outlet, the Epoch Times, or to differentiate them from
Chinese newspapers and websites,” there is a question as to “whether there is a
single intelligence at work, or a network of forces collaborating to bring about a
particular result” (Wang 2012).

As of the end of April 2012, Bo has been accused of all kinds of outrageous crimes
in sensationalist reports in established Anglo-American print media outlets and
overseas Chinese websites: selling party-state offices for money and transferring
massive funds to overseas — as high as 8 billion Yuan, sleeping with more than 100
women, illegally wire-tapping Chinese President Hu Jintao, and even staging a 2002



airplane disaster that killed 112 people just because the wife of his then political
rival was on board! Lin Chun’s observation is especially illuminating:

The current crisis may be the last milestone in the Chinese path of negating
socialism. What is extraordinary about it is the alliance of a Communist
leadership, rightwing anti-Communist factions inside and outside China
(including Falun Gong), and western governments and press —a phenomenal
example of 21st-century postmodern politics (Lin 2012).

There is yet another important dimension to this astonishing 21st century
post-modern global political communication spectacle. On April 26, 2012, Zhang
Yannong, the Director of the People’s Daily, or better, the CEO of the People’s Daily
press conglomerate, travelled to Shanghai’s elite Fudan University to provide an
exclusive “inside” account about how the paper came up with the above-mentioned
three influential editorials in the campaign to denounce Bo and unify thoughts. In
a clear attempt to define the competitive edge of his paper over its main rival, the
Xinhua News Agency, Zhang spoke with great pride about how these editorials,
along with eight related editorials in the paper’s “Today’s Topic” column, had “set
the tone” for the Bo affair and had “served to create unity of thought for the Party
and nation, and to reassure the public and stabilise the overall situation.” In its
treatment of the Bo Xilai affair, Zhang added, the People’s Daily “had a powerful
public opinion channelling capacity, and vested with high political value, news
value and practical relevance” (People Net 2012). What Zhang did not make explicit
in his speech is that the People’s Daily was hoping to simultaneously convert its “high
political values and news value” into its stock market value. Zhang spoke the day
before People’s Daily Online, operator of the website for the People’s Daily, made
its IPO debut at the Shanghai Stock Exchange on April 27, 2012. The first Chinese
state-owned media outlet to be listed on the capital market, the shares are “selling
like hot dumpling” (Millward 2012). As the Reuters reported, “China’s People.cn
Co Ltd finished 74 percent higher on its first day of trading in Shanghai after a $219
million IPO as investors flocked to the state-backed news portal, giving it a bigger
market value than the New York Times” (Lee 2012). The story continued: “demand
for People.cn shares were so high that the stock was suspended for most of the
afternoon, after triggering multiple stock exchange circuit breakers” (Lee 2012).

So, Bo has vanished from China’s political stage as a speaking subject. Leftist
websites that once supported Bo’s policies were suspended. The “Red Alert” that
Time magazine spoke of was gone. Now, transnational and China’s state-controlled
and market-driven media and Internet outlets can usher in a new cycle of accumu-
lation, with the CCP central organ People’s Daily’s IPO leading the way.

Contexts, Connections, and Issues: The Middle Class
and Its Gazes

Conceived a year ago at the founding of the Centre for Contemporary Marxist
Research in Journalism and Communication (CCMR]JC) at Fudan University in May
2011, the purpose of this special issue was to shed light onto the latest Chinese com-
munication and culture politics from a critical perspective that foregrounds class
analysis. The purpose of the CCMR]C, as Lu Xinyu and I had written in announc-
ing a May 2011 conference in preparation for its establishment, was to promote

11



12

dialogue among critical communication scholars and contribute to advancing global
communication scholarship that is capable of not only addressing the multifaceted
problems of globalised informational capitalism, but also grasping the complicated
dynamics of ongoing social upheavals in a crisis-ridden global political economy.
All the contributors to this special issue were at the conference.

At the time,Bo’s Chongqing experiments were in their full swing, and Chongg-
ing Satellite Television (CQTV) had just shocked the Chinese media field with the
March 1, 2011 highly controversial move of suspending any commercial advertising
in an attempt to establishing itself into a “public interest” channel. I was interested
in this drastic de-commercialisation effort. Subsequently, I published a preliminary
analysis of the communication and cultural dimensions of Chongqing’s experiments
to provoke domestic Chinese scholarly debates on the future directions of China’s
media reform. While acknowledging that de-commercialisation must serve as a
necessary starting point, I argued for the importance of broad participation and
open debates in determining the future directions of China’s social transformation
as core elements to establish a meaningful Chinese public sphere (Zhao 2011a).

In August 2011, CQTV inaugurated the weekly current affairs discussion pro-
gram “Public Forum on Common Prosperity” (gongfu dajia tan), which promised
to broaden debates about China’s developmental path. Centring around the theme
of “reducing the three divides [between rich and poor, urban and rural, coastal and
interior regions], promoting common prosperity,” the 45-minute program focused
on “people’s livelihood-oriented Chinese reform practices from a global perspec-
tive,” and posited itself as a platform on which Chinese political and academic
leaders could “face squarely the contradictions and conflicts resulting from China’s
current uneven development, and respond to the needs for theoretical explorations”
(Chongging Satellite Television 2011). Guest-anchored by Yang Du, a professor
from the Business School of Renmin University of China in Beijing, the program
combined in-studio panel discussions with mini-documentaries, street interviews
with ordinary people, as well as micro-blogger participation. It positioned itself in
the Chinese national television market as the only large scale current affairs show
dedicated to the theme of “common prosperity” — an issue, as CQTV claimed in the
program’s online launching publicity material, the CCP could not, and must not,
delay in addressing. As leading anti-neoliberal and socialist-committed scholars
such as Cui Ziyuan and Wen Tiejun who had largely been invisible in other televi-
sion outlets became forum guests to put forward their visions for a more equitable
and sustainable Chinese developmental path, the program threatened to resemble
the post-1989 rally of liberal and neoliberal scholars on the column and forum pages
of the Nanfang Weekend. As I will explain in more detail in the next article in this
special issue, as a flagship market-oriented subsidiary of the Guangdong provincial
party organ Nanfang Daily, Nanfang Weekend has played an instrumental role in
spreading neoliberal reform visions and championing liberal democratic values as
“universal values.” Relevant parts of the papers by Changchang Wu and Guoxin
Xing extend my analysis with their discussions of the influential role of Nanfang
Weekend's sister paper, Nanfang Metropolitan News in the micro-blog sphere and in
news reporting respectively.

With the crackdown on Bo, the de-commercialisation of CQTV had become
another manifestation of his accused political sin of trying to revive political sin of



trying to revive the Cultural Revolution. Even some of the above-cited “Public Fo-
rum on Common Prosperity” program publicity material at CQTV’s official website
has been purged. As Wang Hui put it, “Wen'’s rhetorical invocation of the Cultural
Revolution served to single out the Chongqing experiment and seal it up, like the
Cultural Revolution itself, as a forbidden subject, not available for public debate or
historical analysis and fit only for political condemnation. Those associated with it
can now be vilified as power-seekers, conspirators, propagandists or reactionaries
who want “to turn back the wheel of history.”” (Wang 2012). And indeed, leading
left-leaning scholars who had studied the “Chongqing model” and written favour-
ably about it had been demonised as cheerleaders of Bo (Rong 2012).

Although none of the papers in this special issue directly deals with the Bo Xilai
affair, this recent crisis at the highest political level grew out of profound contra-
dictions in the Chinese political economy, and as I demonstrate in my paper on
the post-1989 politics of intellectual publicity, profound divisions in the Chinese
media and intellectual fields. Even though China’s post-Mao reform program was
launched on the basis of a broad “anti-leftist” consensus among the political, intel-
lectual and media elites, that consensus had collapsed by 1989, which saw a deep
split in the CCP leadership and the downfall of first Hu Yaobang, and then Zhao
Zhiyang. The violence of 1989 and the suppression of open debates on both the
political nature and direction of the reforms paved the way for a whole decade of
“neoliberalism with Chinese characteristics” (Harvey 2005) throughout the 1990s
and the first few years of the new century. That decade saw the first relatively smooth
transition of power from the Jiang Zemin leadership to the Hu Jintao leadership
in 2002. It also witnessed the profound transformations in the Chinese media and
intellectual fields that I describe in my paper.

However, by late 2004, the tensions between “neoliberal strategies” and “socialist
legacies” had resulted in the “Lang Xianping storm,” which ignited a protracted
debate on the directions of the reform process in the Chinese media and Internet.
Underscoring the pivotal role of intellectuals in Chinese communication politics
and the impact of global intellectual flows, Lang Xianping, a Taiwan-born, U.S.-
trained and Hong Kong-based transnational elite intellectual made effective use
of the market-oriented media and the Internet to launch a challenge against the
excesses of unaccountable privatisation of state-owned enterprises, and the general
lack of social justice and equity in the reform process. Among other things, the
“Lang Xianping storm” brought the “liberal versus new left” intellectual fissure,
which had been confined to narrower academic circles since the late 1990s, to the
media and Internet sphere. Significantly, Internet discussions between late 2004 and
early 2007 were overwhelmingly on the side of anti-neoliberal forces. As I wrote,
the Chinese Internet “public” at the time was a constellation of broad social forces,
including “old leftists” who were compelled to use the Internet because they had
been deprived of mainstream media access, leading humanistic intellectuals who
had access to mainstream media but aim to enlarge their audience, young university
faculty members, social critics, grassroots leftist commentators who did not have
ready access to mainstream media, white-collar workers, and university students
(Zhao 2008a, 305).

However, elite proponents of further market reforms aggressively organised
their publicity counter-offensive in an attempt to rein in a mobilised oppositional

13



14

public opinion that threatened to put pressure on the Hu-Wen leadership to sig-
nificantly re-orient the reform process. Not only was Lang Xianping disparaged
for pursuing personal fame and catering to populist Internet opinion, but also he
was framed as an “outsider” who did not understand China’s domestic conditions.
At a crucial moment of calling the capitalist class to arms in defending their class
interests and becoming the dominant class in the realm of public consciousness,
Zhang Weiying, a prominent neoliberal economist who has consistently spoken
out for China’s rising capitalist class, called upon members of this class to pay
special attention to what he considered to be hostile public opinion on the Inter-
net because “in our country, public opinion in society can easily become political
pressure force, and the political environment itself” (cited in Zhao 2008a, 319).
In the subsequent neoliberal ideological counter-offensive, prominent neoliberal
intellectuals and legal scholars such as Gao Shangquan, Wu Jinglian, Xu Xiaonian,
Jiang Ping, Hu Puping (a.k.a. Zhou Ruijin) and He Weifang became highly vocal
and aggressive in crusading for further neoliberal reforms and defending capi-
talistic interests both in the media and in off the record meetings. For example, a
widely circulated Finance magazine article featuring interviews with some of the
above people claimed that “Shooting at the Rich Will Result in Very Grave Social
Consequences” (Zhao 2008a, 322).

In the end, while social unrests, media debates and popular social contesta-
tions since the mid-2000s were linked to a slowdown in the process of state firm
privatisation and the Hu-Wen leadership’s heightened rhetoric on promoting social
welfare in an attempt to contain explosive social tensions, neoliberal forces were
able to not only contain and neutralize media and Internet critique against further
capitalistic reforms, but also expand and consolidate capitalistic social relations in
the Chinese political economy. The passage of the highly controversial Property
Rights Law without any open debate at the March 2007 National People’s Congress,
as I argued, marked “a major step toward the legitimation and consolidation of
the economic power of China’s rising propertied class under the Hu Jintao leader-
ship” (Zhao 2008a, 326). As Ying-fen Huang argues in her article, the enactment
of this law “has the effect of deepening the class stratification and intensifying the
tendency of “proletarianisation.” In the aftermath of the 2008 global financial crisis,
domestic and global struggles over the future directions of China’s developmen-
tal path have intensified. By spring 2010, as my paper demonstrates, the Nanfang
Weekend-led crusade against “new left” scholar Wang Hui had come to epitomise
an even deeper division in the Chinese intellectual field. The case also exposed the
more desperate and vicious tactics of China’s liberal and neoliberal intellectuals
in crushing their opponents, as well as the destructive impacts of media commer-
cialism and media instrumentalism on the part of Nanfang Weekend and its allied
intellectuals. This spells out the moral bankruptcy of China’s semi-autonomous
bourgeoisie “public sphere.”

Meanwhile, the economic situations, social dispositions and political conscious-
ness of China’s “middle class,” an ambiguous and ambivalent social stratum that
has been vested with so much hope as a democratising social force, have become
more crucial as China faces a crossroad in its future developmental path. It is in
this context that I wish to locate the articles by Ying-fen Huang and Changchang
Wau respectively in this special issue. Both papers focus on communication politics



relating to class relations and social consciousness centring on China’s middle class.
In her paper, Huang analyses the 2009 popular drama series Dwelling Narrowness
as an index to class relations, social consciousness, and the political economy and
cultural politics of media and urban development in China. As a series targeting
specifically at members of the urban middle class as the favoured consumers of the
advertising industry, the show reveals a multifaceted processes of class formation
against the drawback of what Huang calls “spectacular accumulation” in rapidly
neo-liberalising urban China. The middle class is a fuzzy sociological category in
the Chinese context, as Huang argues. Contrary to optimistic forecasts of a steadily
growing “middle class” as the backbone of a “well-off” (xiangkang) Chinese
consumer society, many among China’s white collar workers, especially its young
and most dynamic stratum, are becoming another type of “new poor.” Unlike the
laid-off workers, migrant factory workers, and disenfranchised farmers, members
of this “new poor” hold university degrees, live in the city, have white-collar jobs
and receive a steady income. Above all, they harbour very high expectations in
consumption and lifestyle patterns, including private home-ownership in China’s
metropolis as the most important hallmark of “middle class” status. However, in
the context of skyrocketing real estate prices and other economic and social hard-
ships, they have not only become “the new poor in consumer society and poor
consumers” in the material sense, but also endured poverty in their mental life
and value disorientations (Wang 2012).

Although members of the urban middle class are resentful of official corrup-
tion and the bureaucratic-capitalist alliance that is responsible for their plights, as
Huang’s reading of the depiction of their social consciousness clearly underscores,
their gaze is definitively cast upward. Toward this end, one of the show’s young
urban white collar protagonists literally ended up with sleeping with a highly cor-
rupt official by becoming his mistress, in exchange for her sister’s fulfilment of her
home ownership dream and the lavish consumerist lifestyle that she had desired
for herself. Meanwhile, members of this class displayed only distain toward the
working class, even though they have had to share the same living space with them.
To the extent that there was any depiction of contestation against the dominant
bureaucratic and capitalist class alliance by the working class, such contestation,
especially radical working class consciousness, was neutralised in the show.

Wu'’s paper provides a further snapshot of the political gaze of the middle class
as a class that is located between state and capital on the one hand and the work-
ing class on the other. The medium is micro-blog, or Weibo, a Chinese version of
Twitter, which has emerged as the newest means of popular communication for
China’s middle class in the past couple of years. Reported to be around 300 mil-
lion, the number of China’s microblog accounts corresponds roughly to the size
of China’s urban middle class. I will discuss briefly the bias of Weibo as a specific
communication forum later on, but for now, it is important to note that it turned
out that the political consciousness of this micro-blogging middle class is not only
trained upward toward a capitalist agenda, but also, as Huang also demonstrates in
her paper, Western-ward. Guided by their micro-blogging intellectual vanguards,
which can be seen as a consolidated and ever more radicalised version of the Nanfang
Weekend and liberal intellectual alliance, or the “universal values” school in the “lib-
eral versus new left” turned “universal values versus China model” debate, middle

15



16

class indignation against the corrupt state machinery and whatever that is left in
the Chinese state’s public ownership system reaches hysterical proportions.

In Dwelling Narrowness, the fictional middle class characters became complicit
with the dominant class alliance of domestic bureaucratic-capitalists and transna-
tional capitalists in order to secure their middle class lifestyle. Now, in the wake
of the devastating high-speed bulletin train accident on July 23, 2011 that had
killed this highly priced new class of train services’ almost exclusive middle class
riders, the horrified middle class members in the real life drama become instantly
radicalised in the microblog sphere as a vocal speech community, embracing the
further neoliberalisation of the Chinese political economy, specifically, the privatisa-
tion of China’s railway system, and even more radically, overall regime change, as
the only means to their salvation. To be sure, there were powerful expressions of
ambivalence and self-reflectivity on the part of some middle class micro-bloggers.
As one micro-blog that Wu cites put it, “We are indignant... not because we want
to eliminate unfairness, but because we want to place ourselves in advantageous
positions in unfair situations.” Even more revealing, however, is the extent to which
micro-bloggers idealise the U.S. as the perfect middle class liberal democratic utopia
vis-a-vis the Chinese political system.

Although Wu emphasizes in his paper that the outburst of a pro-capitalist
“middle class consciousness” against the state ownership system in the micro-blog
sphere was the result of a number of contingent factors and that it is “ephemeral,”
the political and policy impact of such micro-blog sphere mobilisation has been
profound in China in the past two years. Wu’s paper was selected for inclusion
in this special issue out of 10 case studies of “micro-blog events” reported at a
workshop organised by the above-mentioned Centre for Contemporary Marxist
Research in Journalism and Communication between March 31 and April 1, 2012.
The original version in Chinese was much longer and I have taken the liberty to
drastically cut it and rewrite it in English. Just as Huang’s paper and Wu's paper
complement each other extremely well in their analysis of the ideological articula-
tion of the middle class with a neoliberal agenda, the general conclusions of Wu’s
paper resonate well with the Shanghai workshop’s other case studies of recent mi-
cro-blog based online opinion mobilisations. For example, the controversy over the
illegal fundraising case of Wu Ying, ended up with a powerful neoliberal crusade
for the further liberalisation of the financial sector for domestic and transnational
financial capital (Yang and Wang 2012); the controversy over the case of farm-
ers uprising in the Guangdong village of Wukan, turned the more fundamental
economic problem of farmer’s land ownership rights into a liberal celebration of
village election (Xiong 2012).

In fact, we can now put together a narrative about the escalation of the neoli-
beral counteroffensive against anti-neoliberal forces and the capitalist re-orienta-
tion of middle class online opinion from the days of Internet discussion forums in
mid 2000s to the latest micro-blog sphere in the early 2010s. The “Lang Xianping
Storm” I had written about (Zhao 2008a) marked the beginning of an intellectual
and Internet-based challenge against the further neoliberalisation of the Chinese
political economy. This was followed by escalating efforts on the part of neoliberal
forces to reign in the kind of “unfavourable” public opinion environment that
Zhang Weiying had spoken of in late 2005. As the 2008-2009 global financial crisis



further discredited neoliberalism and intensifies class conflicts, such struggles
became uglier and increasingly brutal by spring 2010 in the media and Internet
sphere. In the aftermath of the bulletin train accident in July 2011, we can see how
neo-liberal and market-fundamentalist forces capitalised on a horrified and increas-
ingly anxious and insecure middle class to aggressively advance a pro-capitalist
reform agenda.

Even more disturbingly, as Wu makes it clear, in the debates over rumours
and truths regarding the bulletin train accident, prominent liberal and neoliberal
bloggers, including leading journalists at the Nanfang Metropolitan News, openly
defended the legitimacy of rumours as a means to achieve their ideological ends.
Here we see a dress rehearsal of the “rumour machine” that has been unleashed
in the Bo saga. It is perhaps also within this context of intensified neoliberal ef-
forts at reshaping the media and online “public opinion environment” toward a
capitalist agenda that we can understand Bo’s “rogue” status in a new light. Bo is
a “rogue” because his “Chongqing model” deviated from more radical models of
neoliberalisation and because he had the political will to use heavy-handed mea-
sures to extract concessions from the bureaucratic and capitalists classes on behalf
of the working class — even though he might have been very corrupt himself. It
is also within this context that we can appreciate the accusation that not only Bo
had made the officialdom miserable by compelling its rank and file members to
reconnect themselves with the poor, but also inflicted a “psychological collapse of
the gotten-rich first middle class” (Jiang 2012), where “the gotten-rich first middle
class” is a code word for the newly enfranchised capitalist class.

And surely enough, neoliberal reformers, led by Chinese Premier Wen Jiaobao,
who was clearly identified by micro-bloggers as on “their” side in Wu’s study,
have been sparing no time in resuming their neoliberal program while the whole
nation was busy consuming the political spectacle of Bo’s downfall — a spectacle
co-produced by a constellation of domestic and foreign state managers and sym-
bolic manipulators of all sizes and shades. As Wang Hui reported, just as Bo was
sacked, the State Council’s Development and Research Centre held a forum in
Beijing at which prominent neoliberals such as Wu Jinglian and Zhang Weiying
announced their program of privatising state enterprises, land, and liberalise the
financial sector. On 18 March, the National Development and Reform Commission
issued a report that “contained plans for the privatisation of large sections of the
railways, education, healthcare, communications, energy resources and so on. The
tide of neoliberalism is rising again” (Wang 2012).

Most importantly, a high-level U.S. delegation had arrived in Beijing by the
first week of May 2012 for the 4th annual strategic and economic dialogue be-
tween Treasury Secretary Timothy F. Geithner, Secretary of State Hillary Rodham
Clinton and their high-ranking Chinese counterparts. As I have already alluded to
earlier, the U.S. government has been collaborating very closely with the Chinese
authorities in managing Wang Lijun’s defection to the U.S. consulate in Chengdu
and the sensitive information that Wang disclosed to the U.S. authorities. In fact,
the U.S. government was seen as having played such a pivotal role in the entire
Bo saga that many Chinese netizens have mused that U.S. President Obama has
become the 10th member of the CCP Politburo Standing Committee: “After Wang
Lijun ran into the [U.S.] consulate, the CCP Politburo added its 10th Standing Com-

17



18

mittee Member. He is Obama” (Kong 2012). On May 3, 2012, the New York Times,
which has played a key role in reporting the whole Bo saga, including relaying U.S.
government news about Wang Lijun at the opportune times, reported the results
of the Sino-China strategic and economic talks with the headline “U.S. Stressed
Concessions from China.” The paper reported that China “had made tangible
concessions,” and that it “has gone further than ever ... in removing advantageous
financing and regulatory conditions to state-owned enterprises” (Lowery 2012).
Not surprisingly, one Chinese web forum characterised these agreements, which
also include major Chinese concessions in the financial sector, as “a payback to the
U.S.” and “a sellout” (Chaozheteng May 2012).

Contexts, Connections, and Issues: The Working Class
and Its Struggles

But the game is not over. It is necessary to bring in the role of China’s lower
social classes in Chinese communication politics. Even though they have been
rendered more or less invisible as communicative subjects in the dominant Chinese
communication system, their struggles continue to play a role in China’s social
transformation. As the respective articles by Guoxin Xing and Wanning Sun in
this special issue demonstrate, Chinese workers, especially the large segment of
migrant workers, have struggled to communicate their own voices, build their own
intellectual and cultural capacities, as well as developing their own class conscious-
ness, or what Xing calls the “proletarian public sphere” against all odds. Xing’s
analysis of compounded pro-capitalist and anti-labour bias of Nanfang Metropolitan
News and Xinhua News Agency in reporting the deadly and highly individualised
capital and labour conflict provided further evidence illustrating how far China’s
bureaucratic capitalist media system has deviated not only from its origins as “a
proletarian press,” but also from the market-oriented media’s own self-proclaimed
professional standards. As well, as Xing’s case study demonstrates, it was the legal
system’s failure to secure the worker’s rights, as well as the capitalists’ violation of
the worker’s legal right that led to a deadly confrontation between the worker and
his managers. And it is within this context that one must understand the class-based
and highly corrupt nature of China’s emerging “law and order” regime, a regime
that neoliberal intellectuals and legal scholars have spared no effort in promoting
and defending in their attacks against Chongqing’s heavy-handed “striking black”
campaign.

However, as Xing's historical overview of radical and autonomous working class
communication practices from the early days of the Cultural Revolution to the 1989
pro-democracy movement underscores, a radical working class consciousness had
long informed Chinese workers' struggles against capitalistic exploitation in general
and bureaucratic capitalism in particular. Similarly, contrary to the official media
system’s neutralisation of China’s revolutionary legacies and the selective deploy-
ment of these legacies for the sole purpose of political legitimation, “red symbols”
and revolutionary songs and slogans have been appropriated by the working class
in their struggles against the new forms of exploitation in contemporary China. Itis
perhaps within the context of persistence working class resistance against China’s
bureaucratic capitalist formation that one can also gain a new understanding of a
real fear of the Cultural Revolution, or more broadly, China’s “red” revolutionary



tradition, in the current context. The Cultural Revolution had its moments of work-
ing class empowerment. Along with all the horrors of “class struggle”, it opposed
“capitalist restoration,” and contained a radical egalitarian thrust. Moreover, not
only the tactics, rhetoric, as well as the collective memories of the Chinese revo-
lution continue to shape ongoing working class and peasant resistance against
further capitalistic developments in China, but also the revolutionary ideologies of
the Chinese revolution continue to provide resources for ongoing radical working
class re-formation and online leftist mobilisation and ideological critique of the
capitalistic reform process (Xing 2011; Zhao 2011b). For all these reasons, perhaps
the dominant hegemonic bloc of domestic and transnational capitalists, Chinese and
foreign state managers, and their aspiring middle class allies do have something
to fear — with or without Bo’s “singing red” campaigns. Just as fascism remains
a permanent temptation, the “red scare” remains a constant obsession. In today’s
reformed and globally integrated China, this is no exception, even though the ‘red
scare” appears as the spectre of “the Culture Revolution”.

Today, as Xing’s paper underscores, the right to communication and online
activism has become a life and death issue for workers. In Sun’s paper, we can see
the beginning of Chinese migrant workers’long revolution in cultural self-empow-
erment and working class consciousness formation. Specifically, she details how
a small but growing number of migrant cultural activists are making creative use
of digital media to create their own culture and to project their own voices “in de-
bates on social inequality and citizenship.” As her nuanced ethnographic analysis
of working class cultural activism underscores, the process of forging a collective
migrant working class identity is a painstaking one. It not only involves self-dis-
covery on the part of workers, but also “the extent to which they are inducted and
initiated into the technology-enabled process of politicisation and socialisation.”
Moreover, the results are often “contingent on the acquisition of a techno-political
literacy on the part of both individual workers and the worker advocacy groups.”
Analogous to the pivotal role of mainstream media and neoliberal intellectuals in
spearheading middle class consciousness formation toward a capitalist agenda in
Huang’s and Wu's papers respectively, one witnesses in Xing’s paper the pivotal
role of organic working class intellectuals in the articulation of radical working class
consciousness, and in Sun’s paper the involvement of “urban, middle-class and
transnational cultural elites” in the initiation of migrant working class conscious-
ness. Although there is no comparison in the scale and impact of such involve-
ments, clearly not all members of the middle class are allying themselves with the
ruling classes. At the same time, as all the papers underscore, it is important to
acknowledge the experiential, affective, imaginative, and moral dimensions of class
consciousness formation. It is also within the realm of the experiential, affective
and moral dimensions that one can perhaps understand the popular appeals of
not only Chongqing’s “striking black” and “singing red” campaigns, but also the
“mass line” revitalisation efforts.

Finally, by way of concluding this introduction, I wish to draw attention to yet
another issue that underpins all the papers in this special issue, that is, the class
politics of technology and cultural form. Along with the Bo affair that I discuss in
this introduction, my paper and Xing’s underscore the pivotal role of the news and
informational media genre, including rumours in the increasingly pervasive form of

19



20

“unconfirmed reports” and the growing trend toward sensationalism and tabloid
journalism. As class conflicts become more intensive within and beyond national
borders within the terrain of globalised informational capitalism, the “informa-
tion war” is becoming more intense and multifaceted, concurrently more open
and more coveted, and above all, more consequential. For its part, Huang’s paper
foregrounds how the control of the “commanding heights” of the society’s means
of cultural production by the ruling class alliance has made the television drama
series the most powerful and expensive story-telling form for the cultivation of
dominant capitalistic ideology. Further, she demonstrates how the centrality of this
cultural form in the process of class formation in favour of the capitalist class has
been multiplied and reinforced through the digital technologies of dissemination
and the active involvement of “prosumers” in online discussions of the television
drama series.

In Wu's paper, one witnesses the astonishing power of China’s microblog sphere,
especially Sina Weibo, in rallying the middle class toward a neoliberal reform
agenda. Although micro-blog, or Weibo, is considered as the Chinese version of
Twitter, Weibo is different from Twitter in a number of ways. First, whereas Twit-
ter can only accommodate 140 English characters, which do not amount to many
words, Weibo, on the other hand, allows more words in Chinese. Second, whereas
a Twitter post can only accommodates 5 comments and displays up to 50 re-tweets
in the form of (50+), Weibo accommodates unlimited number of comments and
displays the exact number of forwards (Dingxin Zhao 2012). These features are well
illustrated in the examples that Wu cites in his paper. As Dingxin Zhao pointed
out, these features have not only allowed Weibo to substitute blogs in China, but
also amplify the role of “Internet Water Army” (i.e., ghostwriters posting online
comments with particular content to influence social media conversation). Ap-
parently, not only “zombies” or “phantom” fans haunt online statistics, but also
“they can be bought and sold online for as little as 4 Yuan (63 cents) a thousand”
(Xinhua Net 2011). All these have made it easier for dominant opinion leaders to
emerge. Consequently, “there is a greater danger for netizens to be manipulated”
in the Chinese micro-blog sphere. This analysis, in the context of Wu’s account of
the origins of Sina Weibo and its politicisation by the “vanguard of China’s twitter
class” in the aftermath of the prominent role of social media in the Arabic spring,
assumes great importance in understanding the ideological orientation of China’s
micro-blog sphere.

Finally, Sun drives home the social nature of media technologies and particular
cultural forms when she describes how domestic workers, armed with the video
camera and all the technical skills and politicisation imparted by their middle class
organic intellectuals, were not able to capture their working experience inside the
private homes of the upper class on the camera. This, as she puts it, “seems to fly
in the face of the truth-claim made on behalf of documentary as a genre which has
a natural advantage of becoming more ‘true.”” As she writes: “It is here we see
the difficulty, if not the impossibility, of producing ethnography of work and life
from the point of view of the subjugated class ... The dominant class refused to be
subject to the gaze, and has the power to act out this refusal.” If Chinese workers
have no choice but to embark on a truly bottom up cultural revolution, then this
will be a very long march indeed.



References:

Chaozheteng. 2012. Huibao meiguo [Paying Back to the U.S], (May 5). <http://bbs.creaders.net/
politics/bbsviewer.php?trd_id=712326>

Chonggqing Satellite Television. 2011. Online Program Publicity Material (deleted after Bo's downfall).
<www.szhgh.com/?action-views-itemid-4748>; <www.szhgh.com/?action-viewnews-itemid-
5544>.

Cui, Ziyuan. 2011, Partial Intimations of the Coming Whole: The Chongging Experiment in Light of
the Theories of Henry George, James Meade, and Antonio Gramsci. Modern China 37, 6, 646-660.

Fenby, Jonathan. 2012. Guest Post: The Bo Affair and Business. The Financial Times, (April 11). <http://
opinion.dwnews.com/news/2012-04-28/58720496-all.ntm|>

Gao, Yuan. 2011. Rural Development in Chongging: The “Every Peasant Household's Income to Grow
by 10,000 Yuan" Project. Modern China 37, 6, 623-645.

Harvey, David. 2003. The New Imperialism. New York: Oxford University Press.

Harvey, David. 2005. A Brief History of Neoliberalism. New York: Oxford University Press.

Huang, Philip C.C. 2011a. Chongqging: Equitable Development Driven by a “Third Hand"? Modern
China 37,6, 569-622.

Huang, Philip C.C. 2011b. A Brief Comment on Ivan Szelenyi's Comment. Modern China 37, 6,684-688.

Jiang, Weiping. 2012. Hu Jingtao juegong zhiwei! [Hu Jingtao Boasts Glorious Accomplishments!],
(April 13). <http://opinion.dwnews.com/news/2012-04-13/58701256-all.htm|>

Kong, Jiesheng. 2012. Zangshui laile [Here Comes the Dirty Water]. Daily Archives, (April 12). <http://
kongjiesheng.wordpress.com/2012/04/12/>

Lin, Chun. 2012. China’s Leaders Are Cracking Down on Bo Xilai and His Chongging Model. The
Guardian, (22 April). <http://www.guardian.co.uk/commentisfree/2012/apr/22/china-leaders-
cracking-down-chongging-xilai/print#history-link-box>

Lowery, Annie. 2012. US. Stress Concessions from China. The New York Times, (May 3). <http://www.
nytimes.com/2012/05/04/business/global/in-talks-us-highlights-economic-concessions-by-
chinese.html?nl=usandemc=edit_cn_20120504>

Lu, Xinyu. 2011. Government Subsidies, Market Socialism, and the “Public” Character of Chinese
Television: The Transformation of Chongging Satellite TV. Modern China 37, 6,661-671.

Millward, Steven. 2012. People’s Daily Online IPO Hits Shanghai, Selling Like Hot Dumplings. Tech in
Asia, (April 27). <http://www.techinasia.com/peoples-daily-online-ipo-lists-on-shanghai-stock-
exchange/>

People Net [Renminwang]. 2012. Renmin ribo shezhang pilu Bo Xilai shijian xilie pinglun shimo
[Director of People’s Daily Discloses the Making of Editorial Series over the Bo Xilai Incident],
(April 27). <http://news.sina.com.cn/c/2012-04-27/073524338459.shtm|>

Rong, Jie. 2012. Wei Bo Xilai zhantai de xuezhe men [The Cheerleading Scholars of Bo Xilail, (April
28). <http://opinion.dwnews.com/news/2012-04-28/58720496-all.htmI>

Wang, Hui. 2012a. The Rumour Machine. The London Review of Books 34,9, 13-14.

Wang, Hui. 2012b. Liangzhong xinxiong ren jigi weilai [Two Kinds of “New Poor”and Their Future].
<http://www.aisixiang.com/data/52514.html|>

Watt, Jonathan and Tania Branigan. 2012. Neil Heywood Case: Death, Corruption, Intrigue ...

The Story So Far. The Guardian, (April 21). <http://www.guardian.co.uk/uk/2012/apr/21/neil-
heywood-murder-gu-kailai>

Wines, Michael and Sharon LaFraniere. 2012. After Removal of Official, China Rushes to Unify Party
and Limit Damage. The New York Times, (April 12). <http://www.nytimes.com/2012/04/12/world/
asia/china-seeks-to-contain-fallout-from-scandal.html>

Wong, Edward and Jonathan Ansfield. 2012. Master of the Media Spotlight Is Now Its Victim in
China. The New York Times, (April 22). <http://www.nytimes.com/2012/04/22/world/asia/china-
revs-up-propaganda-machine-to-disgrace-bo xilai.htmlI>

Xinhua Net. 2011.“Zombies”and “Phantom” Fans Haunt Online Statistics. <http://news.xinhuanet.
com/english2010/indepth/2011-11/22/c_131261763.htm>

Xiong, Qi. 2012. Proceedings of the “Microblogging Events From a Political Economy Perspective”
Workshop. Shanghai: Fudan University, 172-181.

21



22

Yang, Lijuan and Wang Weijia... Proceedings of the “Microblogging Events From a Political Economy
Perspective”Workshop, March 31-April, Fudan University, Shanghai, pp. 1-13. Xing, Guoxin. 2011.
Living with the Revolutionary Legacy: Communication, Culture and Workers’ Radicalism in Post-Mao
China. Doctoral Dissertation, Simon Fraser University, Burnaby, B.C. Canada.

Zhao, Dingxin. 2012. Weibo, Zhengzhi gonggong kongjian he Zhongguo de fazhan [Microblogs,
Political Public Sphere, and China’s Development]. DFDaily, (April 26). <http://www.dfdaily.
com/html/150/2012/4/26/782916.shtm|>

Zhao, Yuezhi. 2008a. Communication in China: Political Economy, Power, and Conflict. Lanham, MD:
Rowman and Littlefield.

Zhao, Yuezhi. 2008b. Neoliberal Strategies, Socialist Legacies: Communication and State
Transformation in China. In: P. Chakravartty and Y. Zhao (eds.), Global Communications: Toward a
Transcultural Political Economy, 23-50. Lanham, MD: Rowman and Littlefield.

Zhao, Yuezhi. 201 1a. Guojian shehuizhuyi meiti de gonggongxing he zhizhuxing: Chongging weishi
gaige yingfa de sikao [Toward the Public Nature of Socialist Media and Cultural Autonomy:
Reflections on the Reforms at Chongging Satellite Television]. Journalism Studies [Xinwen
Daxue], 3. <http://academic.mediachina.net/article.php?id=6564>

Zhao, Yuezhi. 2011b. Sustaining and Contesting Revolutionary Legacies in Media and Ideology. In:
S. Heilmann and E. J. Perry (eds.), Chairman’s Invisible Hand: The Political Foundations of Adaptive
Governance in China, 201-236. Cambridge: Harvard University Press.



