
93
Vo

l.2
0 

(2
01

3)
, 

N
o.

 3
, 

pp
. 

93
 - 

10
8 

LIBERAL OR RADICAL? 
RETHINKING DUTCH 

MEDIA HISTORY

Abstract
What James Curran calls the liberal meta-narrative of media 

history is the standard framework employed in describ-
ing the trajectory of the Dutch media. Yet much evidence 

indicates that throughout the twentieth century the Dutch 
media have more commonly served elite interests than the 
public interest. Initially the media were subservient to poli-

tics, later the market became dominant. This paper criticises 
the liberal reading of Dutch media history and argues for 

the viability of a radical reading. After a review of historio-
graphical issues, a critical history of the Dutch media from 

the thirties onwards is presented, with a focus on the period 
since the sixties.

Tabe Bergman is Assistant 
Professor at Renmin 
University of China; e-mail: 
tabebergman@gmail.com.

TABE BERGMAN



94
Introduction
This paper makes the case that the extant scholarship contains the essential 

ingredients for a “radical” reading of Dutch media history (Curran 2002; 2009, 
below). Although scholars typically do not endorse such a reading but rather a 
“liberal” one, they have presented compelling evidence to support the position that 
the Dutch media were submissive fi rst to politics and subsequently to economic 
forces; that they often served elite interests and not the interests of the population; 
and that they structurally marginalised voices outside the political mainstream, 
especially on the left. In other words, although an explicit radical perspective on 
Dutch media history is (virtually; below) non-existent in the scholarship, quite a 
lot of evidence supports it. This paper is structured in the following way. A brief 
explication of James Curran’s meta-narratives of media history is followed by a 
review of historiographical developments in the study of the Dutch media. Then 
a version of Dutch media history from the thirties onwards is presented which 
highlights events, developments and research that point to the viability of a radical 
reading, including the systematic marginalisation of leftwing voices. The main 
focus is on the sixties and beyond because the liberal reading’s primary weakness 
concerns too positive an evaluation of the performance of the news media in that 
period. The last section before the conclusion summarises research that indicates the 
pervasiveness of market considerations and institutional reporting in the nineties 
and at the start of the new millennium.

The Historiography of the Dutch Media
James Curran (2002; 2009) identifi es seven strands of media history writing. 

These “meta-narratives” are the liberal, feminist, populist, libertarian, anthropo-
logical, technological-determinist and radical perspectives. This paper is limited to 
examining the relative value of the liberal and radical meta-narratives for under-
standing Dutch media history and therefore does not address the other fi ve. The 
liberal version tells an optimistic story of progress facilitated by the media, a story 
of the news media’s development from partisanship to professionalism and eman-
cipation from politics. Journalism is seen to have empowered the people and to act 
as an effi  cacious check on government. In contrast, the radical perspective claims 
that the media have taken power away from the population and are submissive to 
both the state and corporations. The media function as a tool of elite interests by 
highlighting the views and doings of the established political parties and margin-
alising perspectives outside of that rather narrow ideological spectrum, especially 
leftwing perspectives. In the radical reading the market serves “not as an engine of 
freedom, as in the liberal narrative” but as “a system of control” (Curran 2009, 10).

In his review of the historiography of Dutch journalism, Marcel Broersma (2011, 
17) describes the liberal meta-narrative as “a story of continuous progress in which 
the development of journalism is interpreted as a long road from a partisan press 
to press freedom, including the establishment of an autonomous profession inde-
pendent of political and economic powers that obeys more or less the objectivity 
regime and the practices and formal conventions resulting from it.” That teleological 
tale is not just the prevailing framework in Britain (Curran 2009) and the United 
States (Carey 2011) but also in the Netherlands (Broersma 2011, 24). It emerged in 



95

the seventies, when journalists and others began to critically evaluate the partisan 
journalism of the era of “pillarisation,” which was then coming to an end.

Pillarisation, a strong form of segmented pluralism, began in the late nineteenth 
century. The four major groups in Dutch society (the Catholics and the Protestants, 
the Socialists and the free-market Liberals) each set up their own “pillar.” That 
is to say, they started their own organisations like sports clubs, schools, political 
parties and so on. Together, or so the theory went, the four pillars upheld the 
“roof” of the Dutch nation state. Media outlets were an integral part of pillarisation. 
The objective of a pillarised media outlet was to promote its pillar’s worldview 
and thereby maintain group cohesion. Journalism was partisan and focused on 
providing commentary and context; in other words on explaining how the day’s 
events fi tt ed in and justifi ed a pillar’s worldview. Journalists were submissive to 
that pillar’s political elite, not just because of exerted pressure but often because 
they held the same beliefs. Frequently the same people that ran a political party 
also directed that pillar’s main media outlets. The broadcasting system was run 
by private organisations that had been set up by the four main groups in society: 
there was a Socialist, a Liberal, a Catholic and a Protestant broadcaster. Each pillar’s 
elite employed the media to maintain the support of – and authority over – the 
pillar’s base. The elites communicated among themselves in the process of policy 
formation but there was much less interaction between the ordinary members 
of the diff erent pillars. Such interaction was in fact discouraged. It is tempting, 
and to some degree justifi ed, to view the Dutch pillarised media as an admirable, 
inclusionary system that guaranteed a platform to the leading social groups. The 
broadcasting system in particular was unique in that it was directed by neither the 
state nor the market. Nonetheless, Dutch media and politics were authoritarian 
and top-down. Daniel Hallin and Paolo Mancini’s perceptive remarks also apply 
to the Democratic Corporatist Netherlands:

there is […] a tendency for media critics in each system to believe that the 
grass is surely greener on the other side of the fence. Thus in the Liberal 
countries, media critics often look to the Democratic Corporatist system – 
particularly to Scandinavia, with its tradition of media tied to organized 
social groups – as a more democratic alternative to the commercial media 
that dominate their own system. But what British or Americans might see 
as a wonderful form of pluralism, the Scandinavian researchers will see 
more as a form of control of the media by the elites of established interests 
in society (Hallin and Mancini 2004, 83).

According to Broersma the historiography of Dutch journalism went through 
three stages. The fi rst stage lasted until the eighties and comprised isolated scholars 
(often former journalists) who wrote nationally-oriented, institutional histories 
of media organisations that focused on presenting facts. Analysis and providing 
an explanatory narrative took a backseat to unearthing sources and quoting at 
length. Broersma does not mention it, but already in the seventies a small number 
of “critical” observers endorsed a radical interpretation of Dutch media history. 
They were dismissive not just of pillarised journalism but also of the emerging 
professional, market-driven journalism (e.g. Brants 1974; Bardoel et al. 1975). A 
chapter in the book Perskoncentratie, entitled “Development to a monopoly press,” 



96
remains one of the few, if not the only, sustained discussions of the history of the 
Dutch press that rejects the liberal framework (Werkgroep Perskoncentratie 1972). 
The critical perspective on the Dutch media petered out in the eighties and was 
forgott en (Bergman 2013).

Broersma's account confi rms that a radical perspective has been (virtually) 
absent from the scholarship. The nineties saw the rise of the second generation of 
scholars. They were interested in “theoretical debates, paradigms and approaches” 
and research from abroad, especially Britain and the United States (e.g. James Carey 
and Michael Schudson) and in contrast to the fi rst generation they often worked at 
universities (Broersma 2011, 20). The fi eld’s focus shifted from institutional histories 
to journalistic routines, professionalism and the newsroom (Broersma 2011, 23). 
Since the eighties the liberal frame of media history prevails in Dutch scholarship 
(Broersma 2011, 18). The second generation disdained pillarised journalism. Ca-
nonical studies like Frank Van Vree’s history of newspaper de Volkskrant (1996) and 
Huub Wijfj es’ history of journalism (2004) adopted a liberal framework. Journalism 
was seen as having liberated itself from the all too obvious political constraints of 
pillarisation, becoming professional and autonomous, and thus fi nally capable of 
performing its assigned role in a modern society, namely that of the guardian of 
democracy. The third generation of scholars emerged in the new millennium and 
aims to write “a more integrated form of history by systematically analysing the 
content of news and integrating it in the institutional and journalistic production 
context.” These scholars examine “form and style conventions that allude to journal-
istic norms and broader cultural discourses and determine how news is structured 
and how social reality is organised” (Broersma 2011, 21-22).

The liberal version of media history has much going for it. There can be no doubt 
for instance that pillarised journalism fell far short of liberal (and also radical) no-
tions of journalism’s role in a democracy (Kovach and Rosenstiel 2007; Christians 
et al. 2009). As many scholars have documented, Dutch journalism until the sixties 
was not critically reporting on those in power (Bardoel et al. 2002, 16). The politi-
cal parties set the news agenda. A mentality of secrecy among elites was part and 
parcel of what is commonly referred to as “pacifi cation politics.” Elites withheld 
information from their constituencies in a “conscious” eff ort to keep them “quiet 
and internally divided.” The politicians of the diff erent pillars worked together to 
hammer out compromises which were sold to the public (or bett er: publics) with 
the crucial assistance of the pillarised media. Journalism during pillarisation has 
been aptly characterised as a “lapdog” (Bardoel et al. 2002, 89-90).

Broersma criticises the liberal version of media history. He argues that it cari-
caturises pillarised journalism by exaggerating journalists’ obedience to politics. 
According to him, the presentist and normative nature of the denouncements 
of pillarised journalism has impeded a thorough understanding of its style and 
historical context. Therefore he pleads (2011, 18) “for a more nuanced history 
of journalism that takes refl ective styles of journalism seriously …” Broersma’s 
criticism of the liberal perspective has merit but is incomplete. He neglects to ad-
dress the possibility that its proponents are wrong not just in their perhaps overly 
vehement denunciations of pillarised journalism, but also in their assumption 
that its successor, professional journalism, has adequately performed the task of 
watchdog of democracy. Additionally, it is not inevitable that noting the fl aws of 



97

pillarised journalism by liberal (or radical) standards leads to a myopic view that 
only sees the negatives of that form of journalism, although fi rm proponents of 
professionalism and objectivity will be particularly susceptible to succumbing to 
such blanket denunciations.

The prevailing position among scholars (not to mention journalists; e.g. Oos-
terbaan and Wansink 2008) is that since the crumbling of the pillars, and at least 
until quite recently, journalists have reported independently and objectively on 
the elites to which they are no longer beholden. For instance, Huub Wijfj es (2004) 
characterises journalism after depillarisation as “autonomous-critical.” According 
to Kees Brants, politics still set the agenda during election campaigns but journal-
ism “emancipated” itself. It started to follow politics “critically,” out of concern for 
democracy (Bardoel et al. 2002, 90). Indeed, depillarisation changed journalism for 
the bett er – but only in some respects and to a limited extent. Professionalism and 
objectivity became paramount. For all their drawbacks (Mindich 1998; Luyendijk 
2009) they assisted journalists in emancipating themselves from overt political 
constraints. The liberal notion is so seductive then because it contains more than a 
grain of truth. At the same time it is problematic because it rests on the assumption 
that journalism grounded in professionalism and objectivity and institutionalised 
in an oligopolistic media industry provides a viable basis for independent journal-
ism. Much scholarship has been devoted to debunk this notion (McChesney 1999; 
2004; Herman and Chomsky 2002; Bagdikian 2004). Moreover, the position that 
journalism since depillarisation has been, in eff ect, autonomous and critical has 
litt le evidence to support it. Content analyses generally show the opposite, namely 
an institutionally-oriented journalism that primarily serves the interests of political 
and economic elites (below). Because of their emphasis on the problematic aspects 
of journalism during pillarisation, the proponents of the liberal version of media 
history underestimate the negatives of the market-driven, professional journalism 
that replaced it.

The following section discusses Dutch media history from the thirties onwards 
with the aim of demonstrating the viability of a radical reading. The focus is on 
the period after pillarisation, because the liberal narrative’s main weakness is 
its contention that journalism since then has adequately performed its role. An 
important reason for nonetheless discussing the media during pillarisation is the 
insight this provides in the systematic policies of marginalisation of leftwing voices. 
Such marginalisation constitutes a central component of a radical reading and has 
arguably exerted a lasting impact on the Dutch media landscape. An additional 
reason is to demonstrate the considerable extent to which the pillarised media were 
already subject to market forces.

Dutch Media History: A Critical Look
The Press and ANP before WWII

The history of the national press agency (ANP) supports the assertion that Dutch 
journalism catered to the powers that be. In 1934 newspaper publishers established 
the ANP in order to terminate the infl uence of the existing commercial agencies. 
Another reason for sett ing up the ANP was the sentiment that the Netherlands 
ought to boast its own national press agency. Such an agency was considered to 



98
be in the national interest, although the ANP was to be independent of the state 
(Baggerman and Hemels 1985, 76). The ANP’s position in the media landscape 
was precarious. The pillarised media lived in continual fear that the ANP-news 
would be “biased.“ They therefore put much pressure on the agency to remain 
“objective,” for instance by scrupulously providing roughly equal time to news 
about each of the pillars. The result was that the ANP-news came overwhelmingly 
from offi  cial sources and exhibited a conservative bias, but that its tone was as de-
politicised and neutral as possible. The ties between the ANP and the government 
were “very close.” The ANP gladly functioned as the preferred messenger boy of 
the government and willingly submitt ed to censorship (Koedijk 1996, 32). During 
WWII the ANP collaborated so thoroughly with the German occupiers that it 
earned the widely-used nickname Adolf’s New Parrot. In the decades following 
WWII the ANP still openly prided itself on its “exquisite” relationships with the 
royal family, the diplomatic community and the government and other large or-
ganisations (Koedijk 1996, 32-33).

Pillarisation notwithstanding, the newspapers were a “commercial product” 
(Bardoel et al. 2002, 363). The diverging commercial interests of the Catholic news-
papers for instance overrode their ideological affi  nity (Broersma 2000, 563-565). 
Moreover, much of the press never aligned with a pillar. Between the world wars 
the “neutral“ press controlled about half of the total circulation (Wijfj es 2004). The 
neutral press’s “undertone” was “rather conservative,” presumably a refl ection 
of its commercial character and its owners’ interests (Kelly et al. 2004, 145). The 
authorities did not have much to fear from the press, “at the most a litt le.” Among 
the press corps “there existed in general also a great respect for the [justice] au-
thorities.” Att empts to expose wrongs in politics and the court system were the 
“exception” (Wijfj es 2004, 173-175).

The Press and the ANP since the Seventies

Still in 1970 the ANP strongly identifi ed with the interests of the Dutch state. 
Press releases by the government’s pr-department were by defi nition worthy of an 
article. In an interview managing editor Joop Baggerman denied that the agency 
was subservient to the government. But in the same breath he affi  rmed the ANP’s 
credulous att itude towards the state by adding that governmental spokespersons 
“of course” would not lie to him. He revealed that they would sometimes inform 
him that they could not answer a certain question. Their explanation as to why 
would, again “of course,” be off  the record. It was ANP-policy to never publish 
articles based on sources that wished to remain anonymous, with one exception: 
when the source in question was governmental. ANP’s coverage tended to focus 
on events that affi  rmed nationalist values, like a trip abroad by the queen. The 
coverage ignored the activities of social movements and other progressive organi-
sations, even mildly reformist ones. Activists often complained about this neglect, 
referring to the ANP as the “press agency of the status quo.” Baggerman admitt ed 
that his agency was “rather conservative,” adding that investigative journalism 
was just not something that the ANP did (Van Westerloo 1970). Research on the 
ANP is scant, but it is clear that since the seventies the agency more and more 
abided by the commercial logic. In the late nineties its owners, the newspapers, 
were “acting increasingly like shareholders,” treating the ANP as a business like 



99

any other. In response the ANP adopted a “profi t center mentality” (Boyd-Barrett  
and Rantanen 2000, 91). In 2003 the private equity fi rms NPM Capital and GIMV 
acquired a majority stake in the news agency (ANP 2012).

Investigative journalism spiked in the seventies, which was also arguably the 
most progressive period in Dutch politics. Depillarisation was well underway and 
full-fl edged market-driven journalism had yet to emerge. In this transitional period 
journalists produced “a large number of articles and programs on corruption, fraud, 
abuses and other socially unacceptable behavior by businessmen [and] politicians 
...” (RMO 2003, 84). They reported from the perspective of the citizen, with the 
explicit aim of contributing to the emancipation of the disadvantaged (Kooyman 
1977). Yet in the eighties this citizen perspective degenerated in a trope aimed at 
personalising the news in order to bind readers to the paper (RMO 2003, 85). The 
seventies also witnessed the coming of age of celebrity and gossip journalism. As 
a result of the increasingly commercial nature of the media, fl uff  became more 
prevalent (RMO 2003, 84). Even the quality media started to feature “news” about 
the private aff airs of public fi gures on their pages and in their programs. 

Throughout the twentieth century market imperatives contributed to the dis-
mantling of many leftwing publications, like the social-democratic newspaper 
Het Vrije Volk in the early seventies (Hamelink 1978, 25; cf. Curran 1978; Rogier 
et al. 1985). Cees Hamelink (1978, 107-108) concluded that in the mid-seventies 
information provision was fi rst and foremost a commercial undertaking. Fulfi lling 
the information needs and rights of the citizen were not the primary aim of the 
media industry, which constituted a signifi cant part of the economy. What might 
be termed a Dutch media monopoly emerged; it endures until the present day 
(Dutch Media Authority 2011). In 1975 three companies controlled 97 percent of the 
national newspaper market (Hamelink 1979, 293). Hamelink (1979, 296) estimated 
that “over 50 percent of the total production and distribution of communications 
goods and services is controlled by some 30 corporations. These corporations have 
a number of interrelationships with each other and with other large industrial and 
fi nancial fi rms, by way of investments, interlocking directorates or joint-ventures.” 
Hamelink characterised the picture of the world that arose from the news:

Important are … only the countries of the North-Atlantic Treaty [NATO]. 
The offi  cial spokespersons of those countries describe what is happening in 
the world. Important events are mostly those which concern politicians, 
soldiers, and criminals. The world revolves around (white) men. Women 
are housewives. Colored people are problems. The world is a kaleidoscope 
of mostly negative incidents that are all completely unrelated to each other 
(Hamelink 1978, 127). 

Hamelink’s description fi ts with a political-economic diagnosis of what is 
typically wrong with the content provided by professional journalists in a com-
mercial news system: an overreliance on offi  cial sources, a lack of historical and 
sociological context and marginalisation of the needs and views of minorities and 
the underprivileged. Indeed, Teun Van Dijk (1983) concluded that the Dutch news 
was rife with racism.

Content analyses confi rm that in the seventies the capitalist nature of the me-
dia and the professionalisation of journalism resulted in persistent biases. Harry 
Van den Berg and Kees Van der Veer found that the press framed a strike in 1972 



10
0

at a plant owned by Akzo-Nobel in the same way as the corporation. The press 
too regarded the loss of jobs as “inevitable.” The researchers (1986, 503) blamed 
the institutional orientation of the reporting on the requirements of “objectivity, 
impartiality and balance.” The reporting affi  rmed the authority of union leaders, 
corporation spokespeople and government sources, and marginalised voices from 
the union base. The ideological spectrum of the reporting was limited on the one 
end by a frame which legitimized Akzo-Nobel’s policy and on the other by a more 
progressive frame, which emphasised that the laid-off  workers should be compen-
sated. An additional common frame was that of consensus: a plea to corporation and 
unions to work out a compromise (Van den Berg and Van der Veer 1986, 504-505).

Only two newspapers deviated from these frames. The widely-read, popu-
list-conservative De Telegraaf unequivocally took the side of Akzo-Nobel and the 
marginal communist paper De Waarheid reported overtly from the perspective of the 
union base. The latt er paper was alone in questioning the necessity of the lay-off s, 
framing the story as a consequence of the need for Akzo-Nobel to maximize profi ts 
(Van den Berg and Van der Veer 1986, 506). Preliminary research into the reporting 
on union actions in 1980 confi rmed the researchers’ expectations that the press’s 
treatment of strikes was becoming (even) less sympathetic, because of the political 
climate’s shift towards neoliberal notions of free markets and privatisation and the 
concomitant decline of unionism (Van den Berg and Van der Veer 1986, 509-510).

The coverage of the Akzo-Nobel strike on the public broadcaster’s daily news 
show was “characterized by the fact that offi  cial informants of respectable bodies 
are allowed to speak their mind” and put “a relatively strong emphasis … upon 
views of the aff air favourable towards employers.” The current aff airs shows of the 
pillarised broadcasters presented a view of the strike that could be characterised 
as “ambiguously favourable towards employees, with their desperate complaints, 
emotional accounts, etc.” (Van den Berg et al. 1984, 45). Van den Berg and Van der 
Veer (1986, 502) speculated that labour reporting in the Dutch media frequently 
employed a frame that regarded the economic system beyond discussion. The me-
dia’s favourable att itude towards the interests of capital also shone through in the 
negative reporting on Salvador Allende’s reforms in Chile (Hamelink 1978, 123).

Extensive research is lacking, but there can hardly be any doubt that throughout 
the Cold War the Dutch news exhibited a distinct bias in favour of Washington. 
The press, “imprisoned” as it was “in a strongly pro-American and anti-Russian 
frame of reference,” reported uncritically on racism in the United States (Roholl 
2008). Apart from the communist newspaper the press mostly ignored the issue, 
whereas polls showed that the Dutch population was highly critical of racism. 
After the seminal court case Brown vs. Board of Education in 1954 the press paid 
more att ention to racism in the US, but continued to downplay the problem, for 
instance by framing it as a southern instead of an American issue. The events in 
1957 in Litt le Rock, Arkansas, where federal troops enforced the desegregation of 
education, augured in a more critical stance, but the US retained its privileged status 
in the Dutch press as “friend and ally” (Roholl 2008). The reporting on the war in 
Vietnam, supported by the Dutch government, was likely also biased towards the 
offi  cial position of the US, especially during the Johnson-presidency (Werkgroep 
Perskoncentratie 1972, 156). Much of the criticism that was present in the media 
might well have been procedural, that is to say focused on tactics and not ends (Van 
Benthem Van den Berg 1967, 18-20; Van der Maar 2007, 79-81). The Western-Eu-



10
1

ropean press, including three Dutch papers, by and large adopted Washington’s 
stance towards elections in Central-America in the eighties, despite the abundance 
of credible, alternative narratives provided by for instance independent election 
observers (Rietman 1988). 

The Decline of Public Service Broadcasting

The pillarised broadcasting system, consisting of private organisations with-
out monetary aims that represented the main ideological groups in society, was a 
unique creation. For those unwilling to leave broadcasting to the state or the market, 
the Dutch model showed that alternatives existed. Until 1940, the broadcasters 
were exclusively funded with voluntary contributions from individual citizens 
(Nieuwenhuis 1992, 205). According to Jo Bardoel (2003, 93), the “direct access of 
social movements to radio and television and a public broadcasting system based 
on separate associations with ideologically or religiously organised members” 
resulted in “a diversity of content and an involvement of citizens hardly known 
anywhere else in the world.” Nonetheless, it should be remembered that the 
broadcasting system also excluded groups, especially on the left. Through strong 
“political-authoritarian repression … exercised by the confessional political elite” 
in the interwar period, the “revolutionary socialists” were prevented from airing 
radio programs, although they “scrupulously adhered to the formal requirements 
for gett ing a broadcast license.” Not just the revolutionary socialists were thwarted. 
The government succeeded in excluding “all extremist” voices from the airwaves 
(De Winter 2004, 73).

In 1930 the government instituted radio censorship because the VARA, the 
broadcaster connected to the social-democratic political party SDAP, was seen as 
dangerous. Censorship was made stricter in 1933; polarising items on politics were 
prohibited. Prime-minister Hendrik Colijn threatened the VARA with taking away 
its air time altogether. Socialist hymns were prohibited and the broadcaster was 
taken off  the air for one day. The result was that the VARA lost its radicalism and be-
came more “pragmatic.” The other broadcasters too became more careful. Political 
journalism on the radio, which was scant anyway, lost “all [its] sharp edges and all 
spontaneity” (Wijfj es 2004, 157). In 1934 the laws that prohibited insulting authori-
ties, population groups, God, the royal family or friendly heads of state were again 
strengthened. This led to many minor convictions and to multiple confi scations of 
presses on which communist or national-socialist papers were printed (Wijfj es 2004, 
208). The censorship commission, which remained in place until WWII, prohibited 
more than a thousand programs completely or partially. The VARA was by far the 
most common victim: almost 700 times (Bardoel et al. 1975, 25).

The leading commercial newsreel producer featured the SDAP only in exchange 
for the purchase of one of its fi lms (Hogenkamp 1984). Commercial news reels 
avoided party politics, foreign events, and controversial issues and riots. Much of 
the coverage concerned “national” and “neutral” topics that “were of interest to 
everyone”: the royal family, human interest stories and celebrities (Wijfj es 2004, 
153). Out of frustration over workers’ depiction in the commercial newsreels, the 
labour movement att empted to produce its own newsreels (Hogenkamp 1984).

Policies geared towards excluding voices from the left remained in place after 
WWII. Until 1965, the government denied the communists the opportunity to 



10
2

address voters about upcoming elections on radio and television, although they 
held seats in parliament. Remarkably, in the mid-fi fties it was decided that the ex-
treme-right NOU-party would be allowed to propagandise on radio and television. 
Protests against this double standard put the government in a bind. Fortunately 
for the government it turned out that one of the NOU-candidates for a seat in par-
liament was a collaborator during the war and as a punishment had been stripped 
of his right to run for public offi  ce. The government now had a ‘legitimate’ (not a 
direct quote) reason to keep the party off  the airwaves (Jos Van Dijk 2004, 77-78).

Pressures exerted by the business community for the establishment of commer-
cial broadcasting led to a political controversy in the Netherlands, which in turn 
resulted in the parliamentary coalition breaking up in 1965. Legislation adopted 
in 1967 continued to outlaw commercial broadcasting, but a limited amount of 
commercials was now permitt ed on public television. Some evidence suggests 
that the introduction of commercials went against the public’s wishes. In 1962 a 
prospective commercial broadcaster, OTEM, commissioned a study on people’s 
att itudes towards commercial broadcasting. From OTEM’s perspective the results 
were disappointing. The public preferred the existing situation to commercial ex-
ploitation of the airwaves and held the opinion that if commercials were introduced, 
the revenues should be used to cover the cost of the production of programs, not 
to make a profi t (Bardoel et al. 1975, 37-38).

The 1967 legislation opened up the broadcasting system to new organisations. 
This change proved especially benefi cial to politically neutral broadcasters that 
focused on providing entertainment. Successful new broadcasters like the TROS 
and Veronica courted large audiences. They were “associations that unequivocally 
set out to off er what the public was thought to want – more entertainment, music, 
lively and neutral information, and the like” (McQuail 1993, 82). The legislative 
changes resulted in a “concealed form of commercialization” of the broadcasting 
system (Kelly et al. 2004, 148; Kooyman 1977). The enforced competition between 
the broadcasting organisations for paying members (the more members, the more 
airtime) negatively aff ected serious current aff airs broadcasting. The progressive 
role that television journalists had played in the process of depillarisation faded 
out in the seventies. Television lost its watchdog function. In the words of journalist 
Herman Wigbold: “There was a growing affi  nity between the new power elite – 
more open, more democratic, more tolerant than the old power elite but still an 
elite – and the television journalists” (Smith 1979, 227-228). Citizen participation 
in the broadcasting organisations disappeared (Bardoel 2003, 83). Hamelink (1979, 
296) concluded that

… Dutch public media generally shows more similarity than diff erentiation 
… For almost half of their information fl ow they relay messages that were 
manufactured and packaged according to the tastes of the average USA 
supermarket consumer. What they produce nationally – with important 
though marginal exceptions – tends to have the same orientation: mainly 
guided by the expected exchange-value of the informational commodity. 
The implication is that even in the Netherlands with traditionally strongly 
divisive political and religious identifi cations – on which a (theoretically) 
pluralist media system was built – public communications is characterized 
by its devotion to the politics of the “global shopping center.” 



10
3

The media law of 1988 still banned commercial broadcasting but the writing 
was already on the wall. Again the business community piled on the pressure, 
pointing to European Union guidelines that mandated the liberalisation of media 
markets. The fi rst commercial television station aimed at the Dutch market started 
broadcasting from Luxemburg in 1989 and thereby, through a legislative loophole, 
broke open the market (RMO 2003, 80). Commercial radio gained access to the cable 
in the late eighties. In 1992, the ether too was opened to commercial exploitation 
(Bakker and Scholten 2009, 112-113). Since, serious journalism on the commercial 
channels has been conspicuous only by its absence, with the exception of one daily 
news show.

With the advent of commercial broadcasting the pressure on the public broad-
casting organisations to pay even more att ention to ratings increased. The public 
broadcasters are undoubtedly more concerned about ratings than fulfi lling the 
“Enlightenment-inspired cultural-pedagogic mission” that constitutes their societal 
justifi cation (Kelly et al. 2004, 152). An authoritative report lamented this devel-
opment, arguing that commercialisation did not just threaten the press but also 
the public broadcaster. It would be bett er if ratings played a “much less dominant 
role” in determining the behaviour of the public broadcaster, the report argued; 
for public service broadcasting should not just be independent of the government 
but also of commercial interests (RMO 2003, 45, 48).

The Dutch Media in the 1990s
This section summarises scholarship and research that demonstrates that in 

the nineties commercial imperatives were the dominant driver of the Dutch media 
and that news content was frequently biased in favour of political and economic 
elites. Peter Vasterman and Onno Aerden (1995, 127) noted that much research 
showed that “the news is dominated by professional, institutional sources.” They 
(1995, 64, 70) argued that commercial imperatives, although often indirectly, exert 
a signifi cant infl uence on journalistic practices, for instance by mandating that 
publications clearly defi ne their target audience. Media companies were navigat-
ing the thin line between safeguarding their independence and making sure they 
receive enough revenue, for advertisers prefer publications that are not too critical 
of the consumer society. Vasterman and Aerden (1995, 77) documented instances 
of capital’s direct interference with journalistic content. For instance, when the 
cinema chain Cannon threatened Het Parool with withdrawing its advertising, the 
newspaper gave in to the company’s demand, namely that columnist Theo Van 
Gogh be let go. The controversial fi lmmaker had writt en something that displeased 
the company. Former publisher and journalist Jan Greven (2004, 43) admitt ed that 
“in some newspaper companies … economic considerations … directly infl uence 
… the journalistic process.”

Vasterman (2004) demonstrated that commercialisation and competition were 
important causes of a spike in media hypes. The media seemed more terrifi ed than 
ever to miss ‘the’ news and therefore often moved as a pack. Because of develop-
ments like the speeding up of the news cycle, journalists had less and less time to 
check their facts. The rise to prominence of infotainment programs put pressure 
on the serious media to also cover the latest break-up of the newest starlet. Mirjam 
Prenger and Frank Van Vree (2003) showed that at the dawn of the twenty-fi rst 



10
4

century the commercial logic held editors-in-chief of newspapers in a tight grip. 
Management had made them responsible for circulation, profi ts and other issues 
which traditionally were the prerogative of the business side. Prenger and Van 
Vree also found that in the Netherlands pr-practitioners outnumbered journalists.

Mark Deuze (2002) found that the typical Dutch journalist at the start of the 
twenty-fi rst century was a white male, about forty years old, with a university 
or professional degree. Politically he considered himself leftwing. He valued a 
skeptical att itude towards big business and the government and he valued speedy 
reporting and providing analysis and context. He regarded himself as operating 
“free of commercial pressures,” but his “main goal” was “to reach and maintain as 
many subscribers as possible.” His contact with ethnic minorities was “negligible” 
and he hardly if at all communicated with his audience. He was “defi nitely an 
ambitious (or even: pretentious) professional” (Deuze 2002, 92-94). In 2000 scholars 
at the University of Nijmegen concluded that the media had become part of the 
establishment and that ethnic minorities felt that they were routinely represented 
in a negative way; in other words, that Dutch journalism was “white” (Evers 2008, 
36, 39). Jo Bardoel and Leen d’Haenens (2004, 190) argued that “… journalism is 
evidently more successful in explaining the policies of the ‘elite’ to the citizen, but 
is clearly less successful when it comes to explaining the needs and requirements 
of the citizens to the political elite. In this sense, the media professionals – who 
themselves come primarily from the social-economic middle class – have obvious 
shortcomings.” Media reporting was deemed to impede rather than foster citizen-
ship (RMO 2003, 97).

The daily news program on the public broadcaster exhibited an institutional 
bias, according to Philip Van Praag Jr. During election campaigns the program 
focused almost exclusively on the political parties that were likely to take part in 
the future governing coalition. Van Praag found that “Small parties and big opposi-
tional parties which probably will not be part of the next cabinet are hardly deemed 
interesting … The editors apparently do not regard it as their task to inform the 
voters as best as possible about the possible choices …” (Bardoel et al. 2002, 315).

The reporting on foreign aff airs continued to display a systematic pro-Western 
bias. A quality newspaper’s coverage of the fi rst and second Intifadas exhibited 
a bias in favour of the Israeli version of events (Deprez et al. 2011; also Luyendijk 
2009). Current aff airs and news programs on both the public and commercial 
broadcasters were also found to be biased in favour of Israel (Hamelink 2004, 45-46). 
The press reported on the war in Kosovo in 1999 in a way which “marginalized” 
public opinion and opponents of the war (De Landtsheer et al. 2002, 428). The 
coverage had a distinct pro-NATO fl avour. The press, including quality dailies de 
Volkskrant and NRC Handelsblad, depicted the war “in a very one-sided, polarising 
way,” with all the blame being assigned to the Serbs (De Landtsheer et al. 2002, 
426). In contrast to the British and Italian press, which provided some room for 
oppositional perspectives, the Dutch press shut out counter-voices to the pro-NATO 
narrative (De Landtsheer et al. 2002, 426). The reporting on the Kosovo-war by the 
public broadcaster was also clearly biased in favour of the Kosovo-Albanians, the 
party in the confl ict favoured by NATO. The media accepted as fact NATO’s public 
justifi cations for interfering in the confl ict (Hamelink 2004, 47).

Another study criticised the reporting on the civil wars in former-Yugoslavia, 
particularly the genocide in Srebrenica, which was preceded by the withdrawal of 



10
5

a Dutch contingent of UN-soldiers (Wieten 2002). A study done by de Volkskrant 
concerning its own reporting on the Srebrenica-massacre found that opinions 
and preconceived notions had overshadowed fact-fi nding. The newspaper had 
depended too much on offi  cial, governmental sources in The Hague, the seat of 
government (Hamelink 2004, 47-51). After the murder of rightwing politician Pim 
Fortuyn in 2002, Volkskrant-journalists concluded that they had not done enough 
fact-fi nding and that their reporting had lacked depth (Hamelink 2004, 56). Finally, 
the press coverage in the run-up to the 2003 war with Iraq did litt le to undermine 
Washington’s mendacious narrative, whereas a fi rm majority of the population 
opposed that illegal war (Walgrave and Verhulst 2005; Vliegenthart and Schröder 
2010; Commission Davids 2010; Bergman forthcoming). Since, the crisis in Dutch 
journalism has only deepened (Commission Brinkman 2009; Ummelen 2009; 
Bergman 2013).

Conclusion
James Curran’s radical perspective constitutes a fruitful tool for understanding 

the historical trajectory of the media in the Netherlands (and possibly also in other 
continental European countries), because it avoids the trap of the liberal perspective, 
which assumes that professional, market-driven journalism on the whole serves 
the public interest. Until the sixties the Dutch media were subservient to political 
interests. The primacy of politics was exchanged for that of commerce. This de-
velopment led to some improvements in journalism. By adhering to the principles 
of professionalism and objectivity, journalism att ained a substantial degree of 
autonomy from politics, certainly in comparison to the age of pillarisation. Yet in 
the process of semi-emancipation from politics, journalism became more and more 
beholden to commercial interests, which were already powerful before WWII. A 
radical reading of Dutch media history coincides with a liberal reading by agreeing 
that pillarised journalism served the powers that be. But it starkly departs from 
the liberal perspective by pointing out that the available research and scholarship 
make plausible that Dutch journalism since the seventies has suff ered from the same 
structural fl aws as its professional, market-driven Anglo-American counterparts, 
although likely not to the same degree.

This paper points to a puzzling paradox: Why do historical interpretations of the 
Dutch media adopt a liberal framework in the face of so much evidence pointing 
to the viability of a radical reading? Evidence, moreover, that has been presented 
by the same scholars who reject a radical reading. There are no clear-cut answers, 
but one can speculate. Characteristic of the scholarship is that it has been unable 
to transcend the paradigm of pillarisation vs. professionalism: Journalism during 
pillarisation was obviously fl awed, the professional journalism that succeeded it was 
an improvement, and therefore by implication also adequate on its own terms. It 
should also be remembered that market-driven journalism comes is many degrees. 
In the Netherlands it ascended gradually (certainly compared to other countries) 
and only truly came into its own in the nineties. It should also be kept in mind that 
the trend of specialisation in academia has resulted in fragmented scholarship that 
is less likely to look beyond the boundaries of a single discipline. Another possible 
reason for the too positive evaluation of modern Dutch journalism might be that 
it compares favourably to its British and American counterparts. What has been 



10
6

lacking from the scholarship (the modest political-economic strand in the seventies 
being the exception that proves the rule) has been the willingness to measure mod-
ern Dutch journalism by a normative standard that transcends narrow temporal or 
geographic comparisons (pillarisation vs. professional journalism; the Netherlands 
vs. the US). For all their perceptiveness and exemplary scholarship, scholars have 
analysed the Dutch media from within a social-democratic framework infused 
with a strong dose of moral relativism. WWII and the Cold War taught many to 
distrust any and all kinds of “extremism.” Scholars’ prevailing political centrism 
can be gleaned from the virtual absence in the scholarship of the recognition of 
the deep and current crisis in Dutch democracy, which is nonetheless well-docu-
mented (Van Westerloo 2003; Van Doorn 2009; Schinkel 2012). This crisis puts the 
lie to claims that the Dutch media, by upholding the “almost undemocratic” (De 
Rek 2012) status quo, have served ‘democracy’ in any meaningful defi nition of the 
term. An att itude of tolerance and relativism and arguably nationalist sentiments 
undergird much of the scholarship. Though such an att itude brings into sharp 
focus certain aspects of reality, it tends to exclude the viability of a radical reading 
of Dutch media history from its purview.  

References:
ANP. 2012.<http://www.anp.nl/anpsite>
Bagdikian, Ben. 2004. The New Media Monopoly. Boston: Beacon Press.
Baggerman, J. A. and J. M. H. J. Hemels. 1985. Verzorgd door het ANP: vijftig jaar nieuwsvoorziening. 

Utrecht: Veen.
Bakker, Piet and Otto Scholten. 2009. Communicatiekaart van Nederland: overzicht van media en 

communicatie. Amsterdam: Kluwer.
Bardoel, Jo, Jan Bierhoff , Ben Manschot, and Peter Vasterman. 1975. Marges in de media: het 

verbroken contact tussen omroep en publiek. Baarn: Het Wereldvenster.
Bardoel, Jo. 2003. Back to the Public? Assessing Public Broadcasting in the Netherlands. Javnost/

The Public 10, 3, 81-96.
Bardoel, Jo, Chris Vos, Frank Van Vree, and Huub Wijfj es, eds. 2002. Journalistieke cultuur in 

Nederland. Amsterdam: Amsterdam University Press.
Bardoel, Jo, and Leen d’Haenens. 2004. Media Meet the Citizen: Beyond Market Mechanisms and 

Government Regulations. European Journal of Communication 19, 2, 165-194.
Bergman, Tabe. 2013. Relevant But Long Since Absent: Re-establishing a Political Economy of the 

Dutch Media. International Journal of Communication 7, 722-740.
Bergman, Tabe. Forthcoming. Following Washington’s Lead: The Dutch Press on the Run-up to the 

War in Iraq. International Communication Gazette.
Boyd-Barrett, Oliver and Terhi Rantanen. 2000. European National News Agencies: The End of an 

Era or a New Beginning? Journalism 1, 1, 86-105.
Brants, Kees. 1974. Journalistiek ondersteboven. Amsterdam: Wetenschappelijke Uitgeverij.
Broersma, Marcel. 2000. De hand van Romme: C. P. M. Romme als staatkundig hoofdredacteur van 

de Volkskrant, 1945-1952. BMGN Low Countries Historical Review 115, 4, 561-584.
Broersma, Marcel. 2011. From Press History to the History of Journalism: National and 

Transnational features of Dutch Scholarship. Medien & Zeit 26, 3, 17-28.
Carey, James W. 2011. The Problem of Journalism History. In B. Brennen and H. Hardt (eds.), The 

American Journalism History Reader, 22-27. New York: Routledge.
Christians, Cliff ord G., Theodore Glasser, Denis McQuail, Kaarle Noordenstreng, and Robert A. 

White. 2009. Normative Theories of the Media: Journalism in Democratic Societies. Urbana: 
University of Illinois Press.

Commission Davids. 2010. Rapport commissie van onderzoek besluitvorming Irak. Amsterdam: 
Boom. <http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/irak/documenten-en-publicaties/
rapporten/2010/01/12/rapport-commissie-davids.html>



10
7

Commission Brinkman/Temporary Commission on Innovation and Future of the Press. 2009. De 
volgende editie: adviesrapport tijdelijke commissie innovatie en toekomst pers. The Hague, 
the Netherlands. June 23.

Curran, James. 1978. The Press as an Agency of Social Control: An Historical Perspective. In G. 
Boyce, J. Curran and P. Wingate (eds.), Newspaper History from the 17th Century to the Present 
Day, 51-75. London: Constable.

Curran, James. 2002. Media and Power. London: Routledge.
Curran, James. 2009. Narratives of Media History Revisited. In M. Bailey (ed.), Narrating Media 

History, 1-25. New York: Routledge.
De Landtsheer, Christl, Jerry Palmer, and Dave Middleton. 2002. Een “framing” analyse over de 

Kosovo-oorlog in de Nederland pers. Vergeleken met de Britse en Italiaanse pers. Tijdschrift 
voor Sociologie 23, 3-4, 403-438.

De Rek, Wilma. 2012. ‘Alle partijen zijn min of meer D66 geworden.’ de Volkskrant. 2 June. <http://
www.volkskrant.nl/vk/nl/2844/Archief/archief/article/detail/3264755/2012/06/02/Alle-
partijen-zijn-min-of-meer-D66-geworden.dhtml>

De Winter, Dick. 2004. De Radio Omroepvereeniging voor Arbeiders (ROVA): revolutionair-
socialisten en de ether, 1929-1940. Tijdschrift voor Mediageschiedenis 7, 1, 51-76.

Deprez, Aannelore, Karin Raeymaeckers, and Sarah Van Leuven. 2011. Framing van de Eerste en 
Tweede Intifada in de Vlaamse en Nederlandse pers: een casestudy van De Morgen en NRC 
Handelsblad. Tijdschrift voor Communicatiewetenschap 39, 1, 21-43.

Deuze, Mark. 2002. Journalists in the Netherlands: An Analysis of the People, the Issues, and the (Inter)
national Environment. Amsterdam: Aksant.

Dutch Media Authority. 2011. Mediamonitor: mediabedrijven en markten 2010. <http://www.
mediamonitor.nl/dsresource?objectid=11689&type=org . accessed 1>

Evers, Huub. 2008. Contouren van een interculture journalistiek. Tijdschrift voor 
Communicatiewetenschap 36, 1, 35-47.

Greven, Jan. 2004. Een kwestie van kwaliteit: essay en debat. Nijmegen: Uitgeverij Valkhof Pers.
Hallin, Daniel and Paolo Mancini. 2004. Comparing Media Systems: Three Models of Media and 

Politics. New York: Cambridge University Press.
Hamelink, Cees. 1978. De mythe van de vrije informatie. Baarn: Uitgeverij in den Toren.
Hamelink, Cees. 1979. The Political Economy of Dutch Public Media: Some Data that Shape the 

Economic Reality of Dutch Public Communications Policy. Media, Culture & Society 1, 3, 289-296.
Hamelink, Cees. 2004. Regeert de leugen? Mediaplichtigheid aan leugen en bedrog. Amsterdam: Boom.
Herman, Edward S. and Noam Chomsky. 2002. Manufacturing Consent: The Political Economy of the 

Mass Media. New York: Pantheon Books.
Hogenkamp, Bert. 1984. Workers’ Newsreels in Germany, the Netherlands, and Japan during the 

Twenties and Thirties. In T. Waugh (ed.), “Show Us Life”: Toward a History and Aesthetics of the 
Committed Documentary, 47-68. Metuchen, NJ: The Scarecrow Press.

Kelly, Mary, Gianpietro Mazzoleni, and Denis McQuail, eds. 2004. The Media in Europe: The 
Euromedia Handbook. London: Sage.

Koedijk, Paul. 1996. “Hier is de radionieuwsdienst…” Rapport over de culturele en 
wetenschappelijke waarde van de collectieve bulletins van de Radionieuwsdienst ANP. 
Amsterdam: Stichting Film en Wetenschap. <http://anp.kb.nl/public/resources/ANP_WP5_
tekstRapportKoedijk.pdf>

Kooyman, Ad. 1977. De Marges van een Links Televisiebeleid. Muiderberg: Coutinho.
Kovach, Bill and Tom Rosenstiel. 2007. The Elements of Journalism: What Newspeople Should Know 

and the Public Should Expect. New York: Three Rivers Press.
Luyendijk, Joris. 2009. People Like Us: Misrepresenting the Middle East. New York: Soft Skull Press.
Ummelen, Bert, ed. 2009. Journalistiek in diskrediet. Diemen, the Netherlands: AMB.
McChesney, Robert W. 1999. Rich Media, Poor Democracy: Communication Politics in Dubious Times. 

Urbana, IL: University of Illinois Press.
McChesney, Robert W. 2004. The Problem of the Media: US Communication Politics in the 21st Century. 

New York: Monthly Review Press.
McQuail, Denis. 1993. Dutch Public Service Broadcasting. In R. K. Avery (ed.), Public Service 



10
8

Broadcasting in a Multichannel Environment: The History and Survival of an Ideal, 75-92. New 
York: Longman. 

Mindich, David T. Z. 1998. Just the Facts. New York: New York University Press.
Nieuwenhuis, Aernout J. 1992. Media Policy in the Netherlands: Beyond the Market. European 

Journal of Communication 7, 2, 195-218.
Oosterbaan, Warna and Hans Wansink. 2008. De krant moet kiezen: de toekomst van de 

kwaliteitsjournalistiek. Amsterdam: Prometheus.
Prenger, Mirjam and Frank Van Vree. 2003. Schuivende grenzen: de vrijheid van de journalist in 

een veranderend medialandschap. <http://dare.uva.nl/document/93512> 
RMO. 2003. Medialogica: Over het krachtenveld tussen burgers, media en politiek. <http://www.

adviesorgaan-rmo.nl/Publicaties/Adviezen/Medialogica_januari_2003>
Roholl, Marja. 2008. Rassendiscriminatie in de Verenigde Staten: Een schandvlek op het blazoen 

van een vriend. Nederlandse persreacties en Amerikaanse propaganda tijdens de Koude 
Oorlog, 1945-1960. Sociologie 4, 2-3, 135-154.

Rietman, Lex. 1988. Over objectiviteit, betonrot en de pijlers van de democratie: De westeuropese 
pers en het nieuws over Midden-Amerika. Unpublished MA-thesis, Radboud Universiteit 
Nijmegen, Nijmegen.

Rogier, Jan, Hans Niemantsverdriet, and Joan Hemels. 1985. De handelswaarde van geestelijk 
goed. In J. Bardoel and J. Bierhoff  (eds.), Media in Nederland, Vol. 2, 27-46. Groningen: Wolters-
Noordhoff . 

Schinkel, Willem. 2012. De nieuwe democratie. Amsterdam: De Bezige Bij.
Smith, Anthony, ed. 1979. Television and Political Life: Studies in Six European Countries. New York: 

St. Martin’s Press.
Van Benthem Van den Bergh, Godfried. 1967. Vietnam en de ideologie van het westen. Amsterdam: 

De Bezige Bij.
Van den Berg, Harry, Folke Glastra, and Kees Van der Veer. 1984. Television Images of an Industrial 

Dispute: The Structure and Function of News Coverage. International Communication Gazette 
33, 1, 37-50.

Van den Berg, Harry and Kees Van der Veer. 1986. Ideologie en massamedia. Amsterdam: VU Uitgeverij.
Van der Maar, Rimko. 2007. Welterusten, Mijnheer de president: Nederland en de Vietnam-oorlog, 

1965-1973. Amsterdam: Boom.
Van Dijk, Jos. 2004. De CPN en de zendtijd voor politieke partijen. Tijdschrift voor 

Mediageschiedenis 7, 1, 77-89.
Van Dijk, Teun A. 1983. Minderheden in de media: een analyse van de berichtgeving over etnische 

minderheden in de dagbladpers. Amsterdam: SUA.
Van Doorn, Jacobus A. A. 2009. Nederlandse democratie: historische en sociologische 

beschouwingen. Amsterdam: Metz & Schilt.
Van Vree, Frank. 1996. De metamorfose van een dagblad. Een journalistieke geschiedenis van de 

Volkskrant. Amsterdam: Meulenhoff .
Van Westerloo, Gerard. 1970. Hoe onafhankelijk is het ANP? Vrij Nederland 11, 13. 5 December.
Van Westerloo, Gerard. 2003. Niet spreken met de bestuurder. Amsterdam: De Bezig Bij.
Vasterman, Peter. 2004. Mediahype. Amsterdam: Aksant.
Vasterman, Peter, and Onno Aerden. 1995. De context van het nieuws. Groningen: Wolters-Noordhoff . 
Vliegenthart, Rens and Heike Schröder. 2010. Framing the Iraq War: A Cross-national Comparison 

of Newspaper Framing in Four Western Countries. Journalistica 4, 1, 60-87.
Walgrave, Stefaan and Joris Verhulst. 2005. The 2003 Iraqi War in the Media: Politics, Media, and 

Public Opinion in Eight Countries. <http://www.m2p.be/public ations/00101561.pdf>
Werkgroep Perskoncentratie. 1972. Perskoncentratie. Nijmegen: Sun.
Wieten, Jan. 2002. Srebrenica en de journalistiek. Achtergronden en invloed van de berichtgeving over 

het confl ict in voormalig Joegoslavië in de periode 1991-1995. Een onderzoek naar opvattingen en 
werkwijze van Nederlandse journalisten. In Nederlands Instituut voor Oorlogsdocumentatie (ed.), 
Srebrenica: een “veilig” gebied. Amsterdam: Boom.

Wijfj es, Huub. 2004. Journalistiek in Nederland, 1850-2000: beroep, cultuur en organisatie. 
Amsterdam: Boom.


