
65
Vo

l.2
0 

(2
01

3)
, 

N
o.

 4
, 

pp
. 

65
 - 

82
 

“BRAND CHINA” IN THE 
OLYMPIC CONTEXT

COMMUNICATIONS CHALLENGES 
OF CHINA’S SOFT POWER 

INITIATIVE

Abstract
The Beijing 2008 Olympics were widely considered to be 

China’s moment for improving its national image worldwide. 
However, the consensus both inside and outside China was 

that although the Olympics succeeded in advancing an 
image of an emerging powerful, prosperous, and well-or-

ganised nation, the message was hijacked by interest groups 
critical of government policies on human rights and Tibet, 

who were more successful in putting forward their positions 
in the international media than the Chinese government 
was. The article analyses the communications challenges 

that created obstacles for genuine dialogue on sensi-
tive issues. In its post-Olympics assessment, the Chinese 

government acknowledged the weakness of China’s voice 
in international (especially Western) media and responded 

with a planned US$6 billion investment for strengthening its 
foreign communications capacity as part of its “soft power” 

initiative (fi rst called for by President Hu Jintao in 2007). 

SUSAN BROWNELL

Susan Brownell is Professor 
of Anthropology in the 
Department of Anthropology, 
Sociology, and Languages, 
University of Missouri-St. Louis; 
e-mail: sbrownell@umsl.edu.



66
 For the eight years from the time that Beijing announced its bid for the 2008 

Olympic Games until the conclusion of the games, observers both inside and out-
side China widely considered the Beijing 2008 Olympics to be China’s moment for 
improving its national image worldwide. Beneath this att ention to “national image” 
lay a power struggle. Politicians in the developed West, international non-govern-
mental organisations (NGOs), and occasionally even members of the International 
Olympic Committ ee (IOC) itself hoped to leverage the Chinese leadership’s concern 
about their national image into pressure that could accelerate political reforms. The 
Chinese leadership, on the other hand, hoped to use the games as a tool in China’s  
“soft power” initiative to extend its global infl uence. The medium for the struggle 
was the huge communications platform provided by the global press coverage 
surrounding this media-event. The result of this convergence of medium, event, 
and actors was a situation in which national governments, NGOs, the IOC, and 
the Beijing Olympic Organising Committ ee (BOCOG) were drawn together into 
a fi eld of heated contests over putt ing forward their messages in the mass media. 

Caught in the middle were the international media, who generally knew only 
what the actors wanted them to know and as a result often ended up serving the 
agendas of the actors who possessed the superior communications strategies. 
However, ultimately what occurred in the realm of communications was largely 
ineff ective in bringing about the political reforms that the China critics desired, and 
may have set back political transformation by several years. The most immediate 
and evident legacy of this contest was not a decision by the Chinese leadership to 
initiate political reform but a decision to make a massive investment of US$6 billion 
dollars to strengthen its foreign communications capacity. 

This article is critical of the tendency to misrecognise the degree of infl uence 
that the fi eld of communications actually possesses. This misrecognition is enabled 
in part by research methods that only analyse communications and not the power 
structures that underlie them. This essay utilises a social science approach focusing 
on the social construction of knowledge. The author is a China scholar and an-
thropologist who has been engaged in China since 1985. She was in China for the 
year leading up to the Olympics, as well as for four months during the 2010 World 
Expo in Shanghai. This paper is based on work with Chinese organisers of these 
media events; interviews of IOC members and staff  and review of internal IOC 
documents; interviews with members of Human Rights Watch, Amnesty Interna-
tional, Reporters without Borders and other NGOs, and the United Nations Offi  ce 
of Sport for Development and Peace; and extended discussions with an Associated 
Press (U.S.) reporter specially assigned to the Beijing Olympics. From 2008 to 2011, 
the author conducted more than 30 hours of interviews with Hein Verbruggen, 
the Chairman of the IOC’s Coordination Commission for Beijing (CoComm) – and 
an IOC member until 2008 – and was allowed to review all of the Commission’s 
fi les. The paper also draws on her extensive contact with the media, since she was 
interviewed by about one hundred journalists from more than twenty countries, 
and was a guest commentator on the morning preview show  “17 Days” for China 
Central Television during the games. This essay is primarily based on discussions 
with people in the form of ethnography and interviews – including interviews 
with journalists themselves - combined with a review of the media and publicity 
that these people produced.



67

The Debate
The Beijing 2008 Olympics were the most-watched Olympic Games ever, and 

probably the most-watched event in human history. Approximately 70 percent of 
the world’s population, 4.7 billion viewers, accessed television coverage (BOCOG 
2008, 129). Some 94 percent of the Chinese population of 1.3 billion tuned in at 
some point during the Games. In the US, the games ranked as the most-viewed 
television event ever (Nielsen 2008a, b). A total of 32,278 journalists (26,298 ac-
credited and 5,980 unaccredited) from around the world covered the Games, the 
largest contingent for any event ever (BOCOG 2008, 123). A total of 61,700 hours 
of television coverage of the Games aired around the world in 220 countries and 
territories. They were the fi rst Games to have global digital coverage, with 153 
million people watching live broadcasts online. The IOC’s free digital channel on 
YouTube received 21 million views in 78 territories across Africa, Asia, and the 
Middle East (IOC 2009, 1). 

The Games provoked an international debate about the political system of the 
host country that had not been seen on such a scale since, perhaps, the Berlin 1936 
Olympics. In its risk assessment in 2007, the IOC had identifi ed 28 NGOs that had 
announced plans to highlight political issues in the lead-up to the Games; the most 
active were considered to be Amnesty International, Reporters without Borders, 
Students for a Free Tibet, Coalition to Investigate the Persecution of Falungong, 
Support the Monks, and Save Darfur Coalition.1 Riots broke out in the Chinese 
province of Tibet in March 2008, and shortly afterwards the Secretary-General of the 
NGO Reporters sans frontières (Reporters Without Borders) disrupted the Olympic 
torch-lighting ceremony in Ancient Olympia by unfurling a banner depicting hand-
cuff s in place of the fi ve Olympic rings. Although not all the details are publicly 
known, it appeared that the Central Tibetan Administration, the administrative 
organisation under the spiritual leadership of the Dalai Lama, organised inter-
national protests under the umbrella of the International Tibet Support Network 
(Saunders 2008). The Tibet-related protests merged with other protests, disrupting 
the international torch relay in London, Paris, and San Francisco.

An idea of the scale of the debate can be gleaned from the numbers generated by 
a search of the terms “Beijing” AND “Olympic*” AND “human rights” (and equiva-
lent in other languages) in major world media in the LexisNexis Academic database. 
In the period from one month before the opening ceremony to the day after the 
closing ceremony (8 July to 25 August 2008), a search in the database produces a 
total of 5243 items: English (1938 items), German (1220), French (1004), Dutch (590), 
Italian (325) and Spanish (166). Although the database does not allow searches in 
non-Roman alphabets, the global scope of the debate is indicated by articles in 
English-language publications in Asia, Central and South America, Israel, and 
South Africa. The 1938 reports on human rights in English constituted only 6 per-
cent of the 33,665 Anglophone items called up by the search terms “Beijing” AND 
“Olympic*” (Brownell 2012, 308). The vast media coverage of the Olympics is also 
put into perspective when one considers that another important event that would 
shape the future policies of the other global superpower was going on at the same 
time – the U.S. presidential election. However, the word “Obama” in the same time 
frame only pulls up 7,839 articles, or less than ¼ of the articles on the Olympics.2



68
Media in Hong Kong and Taiwan devoted a great deal of att ention to these is-

sues, but due to government censorship on the topic of human rights inside China, 
the few reports that did appear criticised the debate taking place outside China. 
A search in a Chinese database using the Chinese equivalents of “human rights” 
and “Beijing Olympics” calls up twenty articles in July and August.3

The Importance of Communications
The interviews and archival research revealed that for all of the major actors, 

the debate about human rights was primarily conceived of as a question of com-
munications rather than policy. This included the Chinese central government, 
the IOC, BOCOG, Amnesty International, Human Rights Watch, and Reporters 
Without Borders. 

Soft Power and Brand China

Actually, in the years before the Beijing Olympics, China’s foreign communi-
cations policy had been greatly infl uenced by the works of two Americans. Joseph 
Nye’s concept of “soft power” had gained att ention after the publication of his 
book by that title in 2004, which discussed the growing importance of soft power 
– co-option and att raction – rather than “hard power” – the use of coercion and 
payment – in international relations. This American input also augmented a long-
term strategy among China’s East Asian rivals. In the mid to late 1990s, fi rst Japan 
and then South Korea had implemented government policies for promoting the 
“cultural industry” as a means of increasing their international infl uence (Yim 2002). 

In February 2007, former Time Magazine Foreign Editor and then-partner at 
Kissinger Associates, Joshua Cooper Ramo (2007), wrote a report for a British 
thinktank, the Foreign Policy Centre. It was entitled Brand China. It observed that 
many Chinese intellectuals were discussing the concept of soft power and stated, 
“China’s greatest strategic threat today is its national image.” He argued that 
China’s perception of itself did not correspond to the world’s perception of it, 
that the outside world’s perception was disconnected with reality due to China’s 
rapid changes of the last decades, and that the perception of a “China Threat” was 
a danger to China’s own interests. He suggested, “Thinking about national image 
doesn’t come easily for Chinese,” and proposed that thinking about China as if it 
were a “brand” might help China communicate a clearer image of itself. He put 
forward several proposals that were later implemented after the Beijing Olympic 
Games in the government eff ort that will be described below. 

Eight months later, President Hu Jintao advocated for strengthening China’s 
soft power in his address to the 17th Party Congress, the main occasion on which 
the President lays out future policy orientations. In his address, President Hu said, 
“Culture has become a more and more important source of national cohesion and 
creativity and a factor of growing signifi cance in the competition in overall national 
strength … enhanc[ing] culture as part of the soft power of our country [will] bett er 
guarantee the people’s basic cultural rights and interests.”4 

All of these developments converged around the Beijing Olympics to produce 
a general consensus both inside and outside China that the Olympic Games could 
be a vehicle for improving China’s national image and strengthening its global soft 
power. Ramo’s report was supported by Hill and Knowlton, the prestigious inter-



69

national communications consulting fi rm hired by the IOC right after the success 
of Beijing’s bid. It had moved from the IOC to BOCOG in 2006, and was working 
for BOCOG when Ramo’s report came out. Ramo would later serve as the expert 
commentator for NBC television’s broadcast of the Olympic opening ceremonies. 
One critic from the far right summarised these connections by noting:

Kissinger, who has been the ChiCom’s [Chinese Communism’s] best 
asset since the days of Chairman Mao, accompanied President Bush to 
the Beijing Games and strategically placed the manager of his Kissinger 
& Associates Beijing operations, Joshua Cooper Ramo, as NBC’s “China 
expert” for the Games. Together with Hill & Knowlton, they helped the 
PRC’s Propaganda Department make sure that when the world wasn’t 
being legitimately dazzled by the genuine achievements of Michael Phelps, 
Usain “Lightning” Bolt, or Nastia Liukin, they were being stupefi ed by 
fl ashy spectacles, choreographed travelogues, and gushing commentary 
on the wonders of today’s China (Jasper 2008).

Ramo’s report did not mention human rights or any other sensitive topic, and 
with its use of Chinese characters and its recitation of Chinese history, it appears 
to have been writt en for a Chinese audience rather than an Anglophone one. It was 
a communication about communication, not about the real issues. In this sense it was 
an example of a position often adopted by the foreign organisations working with 
the Chinese government on issues of national image, including the IOC. These or-
ganisations were not in a position to exercise much if any infl uence on government 
policies and actions, so they did not directly pressure the government on human 
rights issues, and indeed the consulting fi rms would probably not be hired if they 
did. So they could only provide recommendations to the Chinese government on 
how to communicate, not how to act.

It was widely agreed that human rights issues were one of the major obstacles 
to China in its att empt to improve its national image, but this issue was largely 
ignored in the background research on the promotion of China’s national image 
through the Olympics that was conducted in three key point research projects 
commissioned by the National Planning Offi  ce of Philosophy and Social Science, 
which is administered by the Central Propaganda Department of the Communist 
Party. These grants are the government’s way of channelling academic research 
in directions that serve its needs. The fi rst relevant Olympic project was the 2003 
project entitled “Improving China’s International Position and Reputation through 
the 2008 Olympic Games.” The Beijing Sport University won the bid for this project 
and in April 2007 published the results in Research on Improving China’s International 
Position and Reputation through the 2008 Olympic Games (Yang et al 2008). Its 65 chap-
ters contained thorough summaries of the issues that had provoked negative media 
reports in past Olympic Games, such as delays in venue completion, transportation 
problems, media information glitches, and terrorist acts. The lesson that Beijing 
learned was that these particular problems should be avoided at all costs. Since the 
late timeline for venue construction had been the major public relations disaster 
for Athens, the host of the previous summer Games, timely venue completion was 
a top priority. Ultimately, Beijing avoided all of these typical problems, perhaps 
the fi rst-ever host city to succeed in doing so. However, since the host country’s 



70
government itself had not been a hot issue for recent Olympic Games, there were 
few historical lessons about how to handle that issue. The analyses of Western 
media coverage of the Beijing Games since 2001 indicated that “political” issues – 
as they are called in China – would dominate coverage.5 The recommendations in 
this report emphasised the importance of treating the media and other important 
opinion-makers well. 

The chapter “Avoid Political and Economic Risks with a High-Level Strategy” 
does have a section that discusses the risk that the “human rights” problem will 
become even more sensitive. As is required by the Chinese censorship standard, the 
article puts “human rights” in scare quotes, implying that the issue does not actu-
ally exist. Its recommendations include “avoid separatism and internal disorder.”

The second key point project was the 2006 project “Construction of the Hu-
manistic Concept, Social Value and National Image of the 2008 Beijing Olympic 
Games,” which was awarded to the People’s University. Through this project and 
elsewhere, the People’s University promoted its concept of the “Cultural Olym-
pics.” They argued that research shows that culture constitutes the core of China's 
national image, and “therefore in the construction of a national image, we should 
hold the line on “Cultural China,” in order to make the idea of “Cultural China” 
into the core theme for dialogue between China and the international community 
in Olympic discourse” (People’s University 2008). 

The third relevant key point project was the 2005 project, “The Design of China’s 
National Image in Communications with the Outside World,” which was awarded 
to the Foreign Communications Research Centre, a unit administered by the Foreign 
Languages Publishing Bureau, which is in turn under the Party Central Commit-
tee. The major results of this project, which involved scholars in communications 
at China’s top universities, were published in April of 2008, Communication of a 
National Image. Among the 60 chapters, there is not one specifi cally on the Beijing 
Olympics. The chapters that touch upon the Olympics agree that Olympic Games 
are an excellent opportunity to promote a national image; but they use the exam-
ples of the Tokyo 1964 and Seoul 1988 Olympic Games as models for promoting a 
positive image, and they do not off er the possibility that the Games can promote 
a negative image (Zhou 2008). 

And so three years of government-funded analysis by the academic researchers 
who did the background research on national image in the Olympic Games and 
made policy recommendations did not even directly address the issues considered 
most problematic in the West. 

 Chinese Government Position on Human Rights

The sports scholars, philosophers, and members of non-communist parties who 
were developing these documents were not likely to address such a sensitive topic 
as human rights, because they were not empowered to do so. 

China was admitt ed to the UN in 1971 and began its policy of opening up to the 
outside world in 1978, in the midst of the Cold War. It immediately encountered 
criticism from the West on human rights issues. Paramount leader Deng Xiaoping 
laid down a guiding principle that was created then and is still in eff ect: “national 
sovereignty is much more important than human rights.” The leadership’s uncom-
promising standpoint is that no interference in the party-state’s sovereignty over 



71

its territory will be tolerated in the name of “human rights” (Wu 2007, 357-8). Crit-
icism by other nations of China’s human rights record or policies toward Tibetans 
is considered interference in internal aff airs and an att ack on national sovereignty. 

China’s constitution guarantees the usual fundamental political rights found in 
liberal democracies. However, the Cold War’s politicisation of human rights left a 
legacy that still exists today in the fact that the Chinese leadership has considered 
human rights primarily as a problem of foreign communications rather than of 
domestic policy. In recent years it does seem that there has been an increasing 
number of voices acknowledging that human rights is a concept that might have 
internal benefi ts, and a passage explicitly using the Chinese phrase for “human 
rights” was fi rst included in the revision to the Constitution in 2004. Nevertheless, 
the government agency most active in the human rights realm is a communications 
organ, the State Council Information Offi  ce, which is simultaneously the Offi  ce of 
Foreign Propaganda of the Central Committ ee of the Communist Party. Its function 
is to act as the media conduit between China and the outside world, and one of its 
offi  cial responsibilities is to “be responsible for introducing the state of aff airs of 
the development of China’s human rights endeavour to the outside world and to 
organise and initiate exchange and collaborative activities with the outside world 
in the realm of human rights.”6 The Information Offi  ce did not appear to take any 
proactive communication measures on Olympic issues, except for the “Olympics” 
link on the English version of the China Human Rights Webpage, which did not 
contain even one article that discussed human rights in conjunction with the Olym-
pics. There was one article about the failure of the German Parliament to pass a 
boycott  resolution, taken as proof of China’s progress in human rights (China 
Human Rights Webpage 2008). The Chinese version of the webpage did not even 
have an “Olympics” link. 

The Chinese government tightly controls interchange with the outside world in 
offi  cial sett ings, so the Information Offi  ce and the Ministry of Foreign Aff airs were 
responsible for establishing messages on sensitive political issues, and neither the 
Olympic bid committ ee (BOBICO) nor BOCOG were empowered to do so. Since 
neither was empowered to speak about human rights, in press conferences they 
held to the offi  cial position that sport should be separate from politics, and political 
questions should be addressed to the Ministry of Foreign Aff airs, the U.N., and 
other such organisations. 

The memoirs of two of the most infl uential fi gures in Beijing’s bid show how 
this division of labour played out during Beijing’s Olympic bid in 2001. He Zhen-
liang, China’s senior IOC member, and Yuan Weimin, former Minister of Sport 
and Executive Director of the BOBICO, both believed that “human rights prob-
lems” were an excuse that Western governments and public opinion used to att ack 
China because they were threatened by its rapid development. The message that 
they put forward during the bid contest was that China’s human rights situation 
is currently the best it has ever been, although of course much work remains to be 
done. The Olympic Games would help them bett er solve human rights problems. 
Yuan Weimin stated in his story of the bid process, “If we proactively spoke about 
this problem, it was possible that it would ‘draw fi re upon us’ and bring trouble” 
(Brownell 2008, 143; Liang 2008; Yuan 2009, 80).

The question of whether or not to orally mention “human rights” in the bid 
presentation before the IOC Session in Moscow was considered very carefully. 



72
Although He and Yuan favoured proactively raising the issue, which would 
demonstrate confi dence, some members of the bid committ ee were very persistent 
in opposing mention of human rights, and discussions became increasingly heat-
ed. At one point someone said, “If we can’t even dare to mention the two words 
‘human rights,’ then what are we bidding for?” (Brownell 2008, 243; Yuan 2009, 
82). Forty-eight hours before the bid presentation the question was not yet decided 
when Li Lanqing, the Vice Premier, arrived in Moscow and an emergency meeting 
was held. Li declined to mention human rights in his address to the Session, but 
eventually Beijing Mayor Liu Qi was able to secure agreement from him that he 
himself could do it (Brownell 2008, 243). The fi nal result was that in his speech to 
the Moscow Session, Mayor Liu said: 

I want to say that the Beijing 2008 Olympic Games will have the following 
special features: They will help promote our economic and social progress 
and will also benefi t the further development of our human rights cause. 
They will promote an exchange of rich Chinese culture with other cultures. 
They will mark a major step forward in the spreading of the Olympic Ideals.7

This message formed the prototype that could be repeated to the media; thus, the 
later statements by the other bid team members were all variations on this theme.

The published memoirs by He and Yuan do not even mention the P.R. fi rm that 
was hired by BOBICO, Weber Shandwick. It was credited by USA Today and Reu-
ters with bringing about Beijing’s win with its sophisticated and aggressive public 
relations strategy, which disengaged human rights from the bid. A triumphalist 
account by the fi rm stated, “WSW had affi  rmed the effi  cacy of public relations as 
a tool that can positively infl uence global discourse and harmony” (Holmes 2002). 

Afterwards, individuals from other high-powered communications fi rms such 
as Hill and Knowlton, Ogilvy and Mather, and IMG – then the most infl uential fi rm 
in sports marketing – stated that they had provided advice on the bid. Quite a few 
top international consulting fi rms were working with various Chinese partners, 
and with the IOC, in the context of the Beijing Olympics, and they were frequently 
credited in the media with having great infl uence over the Chinese organisers or 
public opinion. However, interviews with the people in BOCOG, the Chinese gov-
ernment, or the IOC who were engaged in the real work of organising the Olympic 
Games, revealed that they considered these communications fi rms to be of limited 
eff ectiveness. Assessments of their work ranged from feelings that a fi rm was al-
most totally ineff ective, to feelings that a fi rm was eff ective in liaison work with the 
media or as an intermediary between BOCOG and the IOC. At both BOCOG and 
the IOC there was a feeling of frustration that their messages had not had a strong 
position in the mass media, along with the conclusion that this was a goal that 
communications fi rms were incapable of realising for various reasons – some due 
to the nature of communications, and some to external factors beyond their control. 

The IOC’s Position

In the case of BOCOG, it is questionable how much of the advice from West-
ern-based communications fi rms was actually utilised, but the presence of these 
international fi rms served the purpose of assuaging concerns about the Chinese 
commitment to communication. Based on discussions with IOC members and staff , 



73

it appears that the IOC’s vote for Beijing in 2001 placed priority on the fact that the 
Games would be held outside the West in a country that had never hosted them. If 
there were IOC members who believed the Games would improve the human rights 
situation in China and voted for Beijing on that basis, they were probably a very 
small minority. However, it does appear that it was important that BOBICO had 
demonstrated a commitment to implementing best practices in communications. 
Many of the IOC members had been through Beijing’s fi rst bid for the 2000 Olym-
pics in 1993, only four years after the 1989 Tian An Men incident. There had been 
a big public relations gaff e during the IOC Session in 1993, when the Vice Mayor 
of Beijing had been shown on Australian television making a careless statement 
that China could respond to the U.S. House of Representative’s resolution against 
Beijing’s bid by boycott ing the Atlanta 1996 Olympics. In 2001 Chinese politicians 
were a bit bett er prepared to function in a media-saturated environment, although 
the bid committ ee members were continually nervous that they would slip up. 
Furthermore, the Chinese bid committ ee itself showed understanding of the im-
portance of the issue to many IOC members, and they demonstrated that they were 
up to the task of handling the media scrutiny that they would face if they got the 
Games. The infl uential Canadian IOC member Dick Pound recalled that in 1993 
the bid team had been “surly and defensive” on the topic of human rights, but in 
2001, “They were a lot more cosmopolitan. They had people who spoke much bett er 
English, they had some very high-powered P.R. communications and advice, and 
the presentation was slick in the way we expect those presentations [to be] in this 
day and age. It was really quite diff erent from the fi rst one in 1993.”8 However, from 
the memoirs of He and Yuan published years later, we now know how narrowly 
China passed the test of their ability to communicate about human rights in 2001.

Hein Verbruggen was the IOC’s liaison with Beijing as Chairman of the Co-
ordination Commission, a committ ee of 18 IOC members and staff  that met with 
BOCOG annually to assess the Games preparations. From the very beginning, 
Verbruggen believed that “communication” would be the main challenge of the 
Games: in his follow-up lett er to the Coordination Commission after its fi rst meeting 
in 2002, he wrote, “On this subject, we all share the view that it will be the main 
issue in the coming years.”9 The topic of communication comes up repeatedly 
throughout the records of the Coordination Commission, where it is clear that a 
bett er communication strategy is considered the remedy for the criticism endured 
by the IOC and Beijing over human rights issues. 

Human Rights Advocacy Groups

Amnesty International.  In Spring 2008 Verbruggen engaged in a public con-
fl ict with Eduard Nazarski, the Director of Amnesty International Netherlands, 
in the Dutch media over Amnesty’s “Broken Promises” theme for their Olympic 
campaign. Amnesty asserted that Beijing had broken the promise that it made to 
improve human rights when it was bidding for the games. As described above, 
such a promise was never clearly articulated or intended. When the controversy 
was discussed with Nazarski, his response was:

 [F]or the public discussion and for the promise the IOC made, I’m not 
sure whether we would have to check into legal contracts that they had 
with whomever. They just made a public announcement that said, “Well, 



74
the human rights would improve, and we have an understanding with 
the Chinese government that it will be” – and that’s enough later to say, 
“Hey, what did you say in April 2001, and what’s the reality now? And 
why are you now not repeating what you said then?”10

Human Rights Watch. On the same point, Minky Worden, the Public Rela-
tions Director of Human Rights Watch, stated that express promises were made 
voluntarily by the Chinese government in order to get the Games, which were 
“like a contract.” When pressed about whether she had studied the actual legal 
contracts, she stated that she had done some work on the candidature fi le, but 
since their interest is in openness and transparency, they are “looking for obvious 
things to pick up.” She also concluded that it was the right decision to give China 
the Games because it gave her organisation a chance to spotlight human rights 
abuses in China.11 

Reporters Without Borders. Jean-François Julliard, the Secretary-General 
of Reporters without Borders who unfurled the pro-Tibet banner during the 
torch-lighting ceremony in Ancient Olympia, stated that they had decided to con-
duct a protest at the ceremony in order to “ensure that freedom of press would be 
on the front page.”12

International Tibet Support Network. The pro-Tibet groups were particularly 
media-savvy. A well-researched report in The Globe and Mail revealed that in May 
2007, the Central Tibetan Administration (the “government in exile” headed by the 
Dalai Lama and located in Dharamsala, India) put together a meeting in Brussels 
of all the major Tibet organisations, which number in the hundreds and are organ-
ised under a Washington-based group, the International Tibet Support Network. 
At the meeting they decided that the Olympics should be the single focus of their 
activities, and they hired a full-time organiser from Students for a Free Tibet for the 
Olympic-disruption campaign. This group is also headquartered in Washington 
D.C., has 650 chapters around the world, and was perhaps the leading group in the 
Olympic protests. The campaign director sent lett ers to 150 organisations providing 
detailed instructions on how to organise disruptions of the international torch relay. 
The executive director of Students for a Free Tibet told a reporter:

The Chinese government wants something from this; they want world 
acceptance. That’s why they’re taking the risk of inviting the world in for 
these Games. They want to be part of the club and to be liked. And our job 
as young activists is to deny them this, to tell them that their approach to 
Tibet is going to cost them something, it’ll cost them face. And loss of face 
is the most serious thing we can deliver (Saunders 2008).

In sum, the international NGOs that continually drew the att ention of the media 
to human rights issues considered the issues from the point of view of a publicity 
campaign. As indicated by the number of media reports on the topic, they were 
very successful in gaining media exposure for the human rights issue, sometimes 
at the expense of other equally valid issues. To give one example, the search terms 
“Beijing Olympics” and “legal reform” in the LexisNexis Academic (World News) 
database do not pull up any articles in the time period used for the previous 
search, even though signifi cant legislation in multiple areas from anti-corruption 
to media freedom to intellectual property protection was enacted in the context 



75

of the Games, and was one of the realms most likely to contribute to lasting social 
change in China.13 

Communication about Communications in the Absence 
of Real Power
The Coordination Commission had been defi ned as a technical commission, so 

“political issues” were not discussed as such in its meetings with BOCOG. Instead, 
they were defi ned as “communications” issues. Communication about sensitive 
issues in the name of “communications” provided a neutral ground for discussing 
what otherwise could have been considered “political issues” outside the purview 
of CoComm. BOCOG’s “communications” eff ort was one of the few aspects of the 
preparatory work that was frequently criticised and marked with a “yellow” card 
in the progress dashboard produced annually (almost everything else got a green, 
indicating no problem; almost nothing got a red, indicating a warning). 

The problem was not the day-to-day work of the Department of Media and 
Communications. That department, which employed several people whose skill in 
crisis communication had been honed in the SARS epidemic of 2003, handled the 
tasks handed to them in a competent manner. The department was not prepared 
for the breadth of questions that media would ask, and replies about political issues 
either had to be handed off  to other government agencies, or answers requested 
from them, which sometimes led the foreign media to complain about their slow-
ness. From the IOC’s perspective, the problem was bigger than that – the Beijing 
Olympic Games were being severely criticised in the media, and their Chinese 
counterparts did not seem able to mount an eff ective response. 

Due to domestic media censorship and – more importantly – due to the fact that 
most Chinese people are much more concerned about issues such as government 
corruption than they are about civil rights, most Chinese people were not very 
aware of the issues and specifi c cases raised in the Western media by Western-based 
NGOs. Chinese employees of BOCOG who liaised with the international media 
were also not especially well-informed on the issues raised, since their job was to 
refer such questions to the relevant government agency and then relay the reply 
back to the journalist. The result of this structure of communications was that the 
debates about political issues largely functioned as a publicity campaign to raise 
awareness among the public in the developed West and did not create channels for 
genuine dialogue between Chinese and Western publics (Brownell 2012).

Since BOCOG was not empowered to answer the political questions, what was 
needed was a person who would be the “face of the government,” but there was no 
designated single spokesperson on these issues. Top government leaders did not 
regularly issue press statements on the political issues – such statements generally 
came from a range of lower-level functionaries; they did not write op-eds to be 
placed in leading international media; they did not appear on evening talk shows; 
and, with some exceptions, they did not accept interviews. In short, the Chinese 
government did not function in the current public relations paradigm. This was 
true of their engagement with the domestic media, but even more so with the 
international media. In short, there was a lack of a communications strategy for 
dealing with the media, particularly crisis communications that could integrate 
the central and municipal governments, BOCOG, and the IOC. 



76
Verbruggen stated that over the years, he repeatedly hammered on the im-

portance of communications for maintaining the image of the Olympic Games, 
the “Olympic Brand.” In summarising his eight-year experience as Chairman of 
CoComm, he said:

Then at the end of this I would like to plead for a litt le conclusion… 
[T]he Chinese did an excellent job for themselves in organizing the Games 
and in receiving the foreigners with the smiling faces and everything you 
want, but I wish they had done the same excellent job in communication 
before the Games.14 

Olympic China National Image Ad
While everything discussed above had been going on in the context of the 

Olympic preparatory work, the Information Offi  ce was involved in a separate eff ort, 
which involved a diff erent group of intellectuals in the fi eld of communications 
whose core was located at the Communication University of China. The question 
of China’s national image, apart from the Olympic Games, had been the subject 
of a fair amount of intellectual work. The thick report funded by a key point grant 
that was mentioned previously, Communication of a National Image, involved this 
circle of researchers.

It is likely that Li Dongsheng was a key fi gure behind the Information Offi  ce’s 
eff ort to produce a 90-second television commercial for “China” at the end of 2007, 
targeted for CNN and BBC. He was simultaneously a member of the Party Central 
Committ ee, Vice Minister of the State Administration for Industry and Commerce, 
and – more to the point here - Deputy Director of the Central Propaganda Depart-
ment, chief of BOCOG’s Media and Communications Coordination Group,15 and 
president of the China Advertising Association. 

The diffi  cult eight-month birthing process of the “Olympic China National 
Image Ad” indicates that there may have been resistance in the top echelons of 
leadership toward developing more proactive communications with the outside 
world. The ad had been approved at the start of 2007, but due to internal debates, 
it was shelved for almost one year until December. It was fi nally pushed through 
at the last minute before the end of the fi scal year while the allocated funding was 
still available. It was aired on CNN and BBC on August 8, the day of the Olympic 
opening ceremony. Its release had been delayed from the original planned date 
of April due to the torch relay protests in March and the devastating Wenchuan 
earthquake in May. Leading intellectuals and fi gures in the advertising world had 
been mobilised to support it via a long article entitled “Raise China’s Face – Where 
is China’s National Image Ad?,” which appeared in November 2007 in Modern 
Advertising Magazine, a publication of the China Advertising Association of which 
Li was president (Shi and He 2007). The article was writt en with the help of schol-
ars at the Communication University of China and demonstrated the widespread 
support of the heads of China’s major advertising fi rms for producing a national 
image television advertisement. One of the people interviewed in the media who 
echoed the ideas found in this article was a P.R. consultant to BOCOG. One section, 
“Using the Opportunity of the Olympics to Build a National Image,” reviews the 
risk of negative media coverage but, like the other publications mentioned above, 
it does not develop a communications strategy for responding to it.



77

Thanks to a recommendation by Luo Qing (Eileen Luo) at the Communica-
tion University of China, I was invited to be the only non-Chinese on the panel 
of academics that evaluated the bid presentations by eight of the top advertising 
agencies with offi  ces in China. The project was not ultimately awarded to one of 
the advertising fi rms, but instead to a production team formed by the Information 
Offi  ce. The fi nal product was essentially a tourism ad that abandoned any att empt 
to project an image of China to the outside world as was initially intended. From 
what I observed in the bid presentations, I can understand why this happened. 
The multinational fi rms did not have a good enough understanding of China to 
produce something that Chinese people would feel was true to China, and seemed 
oblivious that some of the themes that they had selected were highly controversial 
within China, such as the design of the National Theatre in Beijing by the French 
architect Paul Andreu. The Chinese fi rms did not have a good enough under-
standing of the international audience to produce something that would appeal 
to them and produced images suggestive of government propaganda campaigns, 
and seemed equally oblivious to themes that were controversial outside China, 
such as the Beijing-Tibet high speed railway. The Hong Kong-based fi rms struck 
a bett er middle ground, but ultimately the challenges of communicating an image 
of China that would be acceptable inside China, in a way that a Western audience 
would fi nd att ractive, seemed insurmountable. 

At the time, we were told that we were making history, because for the fi rst 
time China was reaching out to the world to try to shape its image, rather than 
waiting for the world to come and understand it. The staff  from the Information 
Offi  ce involved in the process seemed to feel that it was an extremely important fi rst 
step. They had also been very nervous about including a foreigner in the process 
and were afraid that I would not look favourably upon the government control 
exercised over the process. It seemed illogical for Chinese people to choose the best 
communications strategy without testing the idea on foreigners, but it was clear 
that in the fi rst place they had to please their leaders and the domestic audience 
rather than a foreign audience. So in December 2007 the Information Offi  ce had 
already expressed that it knew it was not eff ective in communicating a positive 
image of China to the world, echoing what Hein Verbruggen had been saying for 
several years. 

The Wake-up Call
The Beijing Olympic Games were a wake-up call for the top leadership. In 

December 2008, Li Changchun, the propaganda chief of the Communist Party of 
China (CCP) and a senior member of the Politburo Standing Committ ee, made an 
important speech acknowledging China’s weakness in foreign communications 
and outlining the plan to strengthen its “communications capacity.” After praising 
China’s journalists for their outstanding work during the diffi  cult year of 2008, 
which included the snow disaster in the south, the unrest in Tibet, the Wenchuan 
earthquake, and the Beijing Olympics, he said (echoing Ramo’s report, Brand China): 

At the same time, we must observe that while our economy and society have 
been rapidly developing and our international standing has continuously 
improved, our communications capacity has not correspondingly adapted to 
the demands of our socioeconomic development...It is of vital importance to 



78
strengthen our communication capacity domestically and internationally, 
it is of vital importance to the overall interests of China’s opening-up and 
modernization, it is of vital importance to our international infl uence and 
international standing, it is of vital importance to the rise of China’s soft 
power, it is of vital importance to the standing and infl uence of China’s 
media in international public opinion (Li 2008).

To address the defi ciency in China’s international communications, the central 
government invested a sum of US$6 billion in international media, with the goal of 
exponentially increasing the amount of content that China’s media could deliver 
internationally as well as the size of the audience they could reach. It was decided 
that new technology was not only the wave of the future, but also the best way to 
get around the West’s control of the conventional media of television and print. 
Therefore the biggest initiative was the creation of CNTV.cn, an online TV portal for 
China Central Television (CCTV), which was launched on December 28, 2009. It is 
now possible to watch all nine channels of CCTV live on the internet or on a mobile 
device in the U.S. The website reportedly received US$29.4 million in government 
investment. One of the most important platforms was the news platform, which of-
fered 24-hour around-the-clock news. It was targeted at correcting the perceived bias 
of Western news media by “passing on the true situation of the original on-the-spot 
news in a well-rounded way.” It also aimed to “assemble opinion leaders” and off er a 
“space for grassroots conversation” where the “people’s online voice” could be heard, 
functioning as a platform where “China has infl uence” (CCTV 2009a; Sun 2010). 

CCTV’s television broadcasting was also expanded internationally through 
individuated arrangements with overseas providers. At the end of 2009, CCTV pro-
grams could be seen by 132.48 million households in 140 countries and territories, 
and 300 international media were using CCTV signals. Arabic and Russian broad-
casts had also been added in that year. In addition to CCTV, in July 2009 Xinhua 
News Agency began collaboration with more than ten European broadcasters to 
transmit 90 minutes of English-language television news programs in a selection of 
supermarkets, as well as on television screens outside various Chinese embassies 
in Europe. China Radio International (CRI) rapidly increased to 117 international 
FM radio partners and 32 AM radio partners in Asia, Africa, North America, Eu-
rope, and Oceania. China Daily, the English-language paper that has traditionally 
been the government’s foreign propaganda newspaper, launched a second paper 
intended to have more popular appeal, the Global Times. Same-day editions of the 
China Daily were made available in fi ve major U.S. cities (CCTV 2009a; Sun 2010). 
In Houston – which has one of the largest Chinese communities in the U.S. – free 
editions of China Daily were distributed every Friday on the doorstep of homes in 
some areas off  and on for periods of several months.

In December 2009, a “Made in China” television advertisement debuted on 
CNN Asia and had a six-week run on cable networks in the United States, Europe 
and Asia. The theme of the ad was “Made in China, made with the world”: it 
highlighted the collaboration between overseas designers and Chinese fi rms to 
produce high-quality goods (CCTV 2009b).

During President Hu’s state visit to the U.S. in January 2011, a second “China 
National Image Ad” was shown on the big screen in Times Square and on CNN, 
which highlighted accomplished Chinese citizens. 



79

Conclusions
In the years leading up to the Beijing 2008 Olympic Games, serious issues that 

deserved deep discussion were frequently reduced to a contest of publicity cam-
paigns, disconnected from the reality on the ground. The materials produced by the 
Western-based communications and advertising fi rms tasked with communicating 
an image of China to the outside world revealed only superfi cial understanding 
of the substantive issues facing either China or the Olympic Games, which was 
compounded by their Western-centric viewpoints. Although they were frustrated 
by what they considered biased reporting in the media, neither the IOC nor BO-
COG identifi ed the reliance on communications fi rms as a problem because they 
provided the valuable skill of expertise in reaching the media, i.e. they were skilled 
in the medium if not the message. 

I believe that, at a deeper level, all of this att ention to China’s national image was 
underlain by a harsher reality. Beneath it lay the desire of infl uential Westerners 
and perhaps of some high-ranking Chinese, too, to push forward political reforms. 
Because Henry Kissinger, the IOC, and the large communications fi rms did not 
have the capacity to directly infl uence policies on Tibetans, property evictions, 
freedom of speech, and the other key issues, they could only pressure China to 
improve its national image instead, leaving unspoken the real measures that would 
accomplish this goal. This returns us to the start of this article, which described 
how, until recently, Chinese leaders had considered human rights to be the West’s 
way of controlling China, and had not believed that either the concept or the critics 
had a capacity to bring positive gains to China. When the imprisoned dissident Liu 
Xiaobo was awarded the Nobel Peace Prize in 2010, he became the fi rst recipient 
who was not represented at the award ceremony. Most observers in the West felt 
that this was a P.R. disaster for China’s image. Certainly it seems to indicate that 
the government eff ort to strengthen China’s soft power through investments in 
the form of its messages has not been accompanied by reforms in the content. “The 
medium is the message” appears to be a major lesson that the Chinese government 
took away from its Olympic experience – if it is, then it may be that they learned 
it while working with the large number of international partners who provided 
advice and services up to and after the Beijing Olympics.

Postcript: The World Expo Shanghai 2010

For six months from May to October 2010, China hosted its second mega-event, 
the World Expo Shanghai 2010. Measured by the number of visitors, it was the 
biggest mega-event in human history – 73 million spectators passed through its 
gates. Having studied the Beijing Olympics experience carefully, the Shanghai 
government and the Expo Coordinating Bureau felt that they were ready with 
communications strategies and a crisis communication plan exceeding what 
Beijing had had. But they hardly needed it: Shanghai Expo did not att ract nearly 
as much media att ention as the Olympics had. In discussions with both Chinese 
and international journalists, they complained that there was “no story.” But one 
reason there was no story was that Amnesty International, Human Rights Watch, 
and Reporters without Borders had decided not to use the World Expo as a plat-
form for att racting media att ention, mainly because the timing was too close to the 
Beijing Olympics. Publicity campaigns on the scale that they conducted leading 



80
up to 2008 are expensive and time-consuming. Equally important, they have to 
be careful not to fatigue their audiences and donors. There is a reputational risk 
in being seen as ineff ective in solving the problems that they raise. They have to 
consider their images, too. 

Acknowledgements

The fi eldwork on the Beijing Olympic Games in 2007-2008 was funded by a 
Senior Research Award from the U.S. Fulbright Committ ee. Trips to Lausanne were 
funded by the IOC’s Olympic Studies Centre and by the Center for International 
Studies and the Department of Anthropology, Sociology and Languages of the 
University of Missouri-St. Louis. Hein Verbruggen, Chair of the IOC’s Coordination 
Commission for the Beijing Olympics, allowed the author access to the fi les of the 
Commission. IOC President Jacques Rogge approved that access and also granted 
the author access to the minutes of the IOC’s Executive Board Meetings between 
2001 and 2008. The author is grateful to these organisations and individuals for 
their generous support. 

Notes:
1. IOC, “Protests and the Olympic Games,” 14 December 2007. CoComm Files.

2. The English count is based on the Major World Publications (English) Database. Other languages 
were input into the Non-English Language News, World Library Database.

3. Search terms input into “theme” window were Beijing aoyun AND renquan. <www.cnki.net> 
Retrieved 9 May 2011.

4. Hu Jintao, Hold High the Great Banner of Socialism with Chinese Characteristics and Strive for 
New Victories in Building a Moderately Prosperous Society in all: Report to the Seventeenth National 
Congress of the Communist Party of China, October 15, 2007. <http://www.china.org.cn/english/
congress/229611.htm> Retrieved June 9, 2012. 

5. Certainly there was criticism of governments at previous Games, but for various reasons the 
issues had not become global issues. The Okinawan protests against U.S. occupation during the 
torch relay for the Tokyo 1964 Olympics gained little attention outside Japan; the U.S. boycott of 
the Moscow 1980 Olympics and the U.S.S.R. boycott of the Los Angeles 1984 Olympics reduced
the media attention to the Games inside the boycotting countries. 

6. 中华人民共和国国务院新闻办公室网站[Website of the People’s Republic of China State 
Council Information Offi  ce], March 13, 2006, translation by the author. <http://www.scio.gov.cn/
jbqk/xwbjs/200603/t95734.htm> Retrieved January 18, 2008.

7. BOCOG Offi  cial Website, “Mr. Liu Qi’s speech,” <http://en.beijing2008.cn/spirit/beijing2008/
candidacy/presentation/n214051410.shtml> Retrieved May 19, 2011.

8. Dick Pound, phone interview, 27 April 2011. Pound was ineligible to vote because Toronto was a 
candidate city.

9. Letter from Hein Verbruggen to Members of the Coordination Commission, Salt Lake City, 14 
February 2002, fi les of the Coordination Commission.

10. Telephone interview March 2, 2011.

11. Minky Worden, telephone interview, 13 April 2011; see website at <www.china.hrw.org>.

12. Telephone interview, July 18, 2011.

13. In the book edited by Minky Worden for Human Rights Watch, the two chapters on legal 
reform are the only two chapters that take a comparatively optimistic and positive outlook (Cohen 
2008, Roth 2008). The search terms “Beijing Olympics”’ and “intellectual property law” pull up 24 
articles.



81

14. Interview, Maison du Sport, Lausanne, Switzerland January 12, 2010.

15. Shadow “leadership small groups” composed of top leaders in the central government oversaw 
the work of the major BOCOG departments. 

References:
Beijing Organising Committee for the Games of the XXIX Olympiad (BOCOG). 2008. Offi  cial Report 

of the Beijing 2008 Olympic Games, vol. 3. Beijing: BOCOG.
Brownell, Susan. 2008. Beijing’s Games: What the Olympics Mean to China. Lanham, Maryland: 

Rowman and Littlefi eld.
Brownell, Susan. 2012. Human Rights and the Beijing Olympics: Imagined Global Community and 

the Transnational Public Sphere. British Journal of Sociology 63, 2, 306-27.
China Human Rights Webpage. 2008. 德国听证会否决抵制北京奥运 承认中国人权

进步 [German Parliament Rejects Boycott of Beijing Olympics, Recognises China’s 
Progress in Human Rights], January 29, 2008. <http://www.humanrights.cn/cn/dt/gjbb/
t20080129_319761.htm> 

CCTV. 2009a. 中央电视台国际频道海外落地情况 [The State of the Overseas Presence of 
CCTV’s International Channels]. CCTV Offi  cial Website, November 4. <http://blog.cctv.com/
html/73/806173-1087.html> 

CCTV. 2009b. “Made-in-China” ad Debuts on CNN Asia. CCTV Offi  cial Website, December 1. <http://
english.cctv.com/program/bizchina/20091201/102132.shtml> 

Cohen, Jerome. 2008. A Slow March to Legal Reform. In M. Worden (ed.), China’s Great Leap: The 
Beijing Games and Olympian Human Rights Challenges, 155-70. New York: Seven Stories Press.

Holmes, Paul. 2002. Bringing the 2008 Olympic Games to Beijing. The Holmes Report, August 26. 
<http://www.holmesreport.com/casestudy-info/2186/showdetailspage.aspx?type=casestudy-
info&id=2186&url=Bringing-the-2008-Olympic-Games-to-Beijing%2c%2fcasestudy-
info%2f2186%2fshowdetailspage.aspx>

International Olympic Committee. 2009. Factsheet: Beijing Facts & Figures. Update July 2009. 
Lausanne: IOC. 

Jasper, William F. 2008. Beijing’s Propaganda Extravaganza. The New American, September 15. 
Li, Changchun李长春. 2008. 在纪念中国电视事业诞生暨中央电视台建台50周年大会上的讲

话 [Speech Commemorating the Birth of Chinese Television at the Congress on the 50th 
Anniversary of the Founding of China Central Television]. 光明日报 [Guangming Daily], 
December 12.

Liang, Lijuan梁丽娟. 2008. 亲历申奥[Personal Experiences of the Olympic Bid]. Beijing: Zhejiang 
renmin chubanshe.

Nielsen Co. 2008. The Final Tally – 4.7 Billion Tunes in to Beijing 2008 – More than Two in Three People 
Worldwide. Press release, September 5. Hong Kong: The Nielsen Company. 

Nye, Joseph S., Jr. 2004. Soft Power: The Means to Success in World Politics. New York: Public Aff airs.
People’s University (人民大学). 2008. 2008年北京奥运会的人文理念、社会价值与国家文化形象

构建研究报告 [Research Report on the Construction of the Humanistic Concept, Social Value 
and National Image of the 2008 Beijing Olympic Games]. November 28.

Ramo, Joshua Cooper. 2007. Brand China [淡色中国]. London: The Foreign Policy Centre, February. 
<http://fpc.org.uk/fsblob/827.pdf> 

Roth, Kenneth. 2008. A Dual Approach to Rights Reform. In M. Worden (ed.), China’s Great Leap: The 
Beijing Games and Olympian Human Rights Challenges, 297-302. New York: Seven Stories Press.

Saunders, Doug. 2008. How three Canadians upstaged Beijing. The Globe and Mail, March 29. 
<http://www.theglobeandmail.com/news/world/article676657.ece>

Shi, Yu and He Hui石玉 何辉. 2007. 扬起中国脸——中国国家形象广告在哪里 [Raise China’s 
Face – Where is China’s National Image Advertisement?].  现代广告 [Modern Advertising], 
December 26. <http://www.uuidea.com/2007/1226/626.html>

Sun, Wanning. 2010. Mission Impossible? Soft Power, Communication Capacity, and the 
Globalization of Chinese Media. International Journal of Communication 4, 54-72. <http://ijoc.
org/ojs/index.php/ijoc/article/view/617/387>

Worden, Minky, ed. 2008. China’s Great Leap: The Beijing Games and Olympian Human Rights 



82
Challenges. New York: Seven Stories Press.

Wu, Zhongxi吴忠希. 2007.  社会主义与人权 [Socialism and Human Rights]. Shanghai: Xuelin 
chubanshe.

Yang, Hua 杨华. ed. 2008.  2008 年奥运会提升中国国际地位和声望的研究 [Research on 
Improving China’s International Position and Reputation through the 2008 Olympic Games]. 
Beijing: Zhongguo fazhi chubanshe.

Yim, Haksoon. 2002. Cultural Identity and Cultural Policy in South Korea. The International Journal 
of Cultural Policy 8, 1, 37-48.

Yuan, Weimin袁伟民. 2009.  体坛风云 [Stormy Weather in the World of Sports]. Nanjing: Jiangsu 
Renmin chubanshe.

Zhou, Mingwei 周明伟, ed. 2008. 国家形象传播 [Communication of a National Image]. Beijing: 
Foreign Languages Press.


